Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi oot suomen kansalainen vai suomalainen?

Vierailija
08.07.2019 |

Mulla on suomen kansalaisuus mut en oo suomalainen.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekä että.

Vierailija
2/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vieläpä 100% geneettisesti suomalainen, mutta en ole nationalisti vaan kosmopoliitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pelkästään Suomen kansalainen ja puoliksi suomalainen vereltäni. Toinen puolikas on muualta Euroopasta.

Vierailija
4/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Suomen kansalainen, etnisesti olen sekava tapaus, eli kaikki isovanhemmat eri etnisestä ryhmästä.

Vierailija
5/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomen kansalainen ja etnisesti suomalainen, mutta koen itseni identiteetiltä yleisesti eurooppalaiseksi, en suomalaiseksi. Esim. mulla ei ole mitään tunteita suomen lippua, lauluja, tai koko kansaa kohtaan, enkä samaistu sen kummemmin mihinkään suomen voittoon jossain kilpailussa. En asu enää suomessa enkä usko että palaan sinne.

Vierailija
6/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen voi olla vaan jos kokee et on suomalainen. Jos ei koe niin ei oo suomalainen. Joku voi sanoo et on suomalainen vaikka ei olis suomen kansalaisuutta tai ikinä käyny edes ja se on niin. Ne on 2 ihan eri asiaa. 

Vierailija
7/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Suomen kansalainen, etnisesti olen sekava tapaus, eli kaikki isovanhemmat eri etnisestä ryhmästä.

Sama täällä, etnisesti mielenkiintoinen :D

Mutta olen sekä Suomen kansalainen että kulttuurillisesti paljasjalkainen kolmannen polven stadilainen ja Suomalainen. Identiteettini on selvä vaikka geenejä on hiukan monimuotoisemmin. 

Olen asunut nyt 22v eli puolet elämästäni ulkomailla. 

Vierailija
8/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen voi olla vaan jos kokee et on suomalainen. Jos ei koe niin ei oo suomalainen. Joku voi sanoo et on suomalainen vaikka ei olis suomen kansalaisuutta tai ikinä käyny edes ja se on niin. Ne on 2 ihan eri asiaa. 

Kirjoituksesi on tavattoman vaikeaselkoista. Tarkoitatko sitä, että suomalaisuus on pelkkä valinta? Onko esimerkiksi argentiinalainen, jolla ei ole suomen kansalaisuutta ja joka ei ole koskaan käynyt Suomessa, suomalainen, jos vain haluaa?

Vierailija
9/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan myötä vähenevissä määrin suomalainen ja kuitenkin Suomen kansalainen.

Vierailija
10/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoituksesi on tavattoman vaikeaselkoista. Tarkoitatko sitä, että suomalaisuus on pelkkä valinta? Onko esimerkiksi argentiinalainen, jolla ei ole suomen kansalaisuutta ja joka ei ole koskaan käynyt Suomessa, suomalainen, jos vain haluaa?

Jos se kokee niin ja se on innostunut siitä. Jos on innostunu niin se on koska sillon se elää samanlaista elämää mitä suomalaiset. Sellanen varmaan muuttaa jossain vaiheessa. 

Vierailija
11/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sómalialainen mutta Suomen kansalainen jo 20 vuoden ajan. Töitä en ole tehnyt Sómaliassa enkä Suomesssa.

Sä olet suomalainen joka on ihastunut ja rakastunut somalitaustaisiin. Se on fetissi ja et osaa parantua siitä. 

Vierailija
12/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 98 % lappilainen, loput 2 % karjalaa ja pohjanmaata.

Mutta tunnen olevani kosmopoliitti. En välitä saunasta enkä jouluruuista. En seuraa suomalaisten urheilumenestystä.

Satun tällä hetkellä asumaan Suomessa, mutta olen muuttamassa

Israeliin.

Vierailija
13/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia. 

Vierailija
14/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suomen kansalainen ja etnisesti suomalainen, mutta koen itseni identiteetiltä yleisesti eurooppalaiseksi, en suomalaiseksi. Esim. mulla ei ole mitään tunteita suomen lippua, lauluja, tai koko kansaa kohtaan, enkä samaistu sen kummemmin mihinkään suomen voittoon jossain kilpailussa. En asu enää suomessa enkä usko että palaan sinne.

Vastaamatta jäi enää miksi roikut tällä palstalla eikö teillä ole omia

Vierailija
15/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään voi olla niinkuin ei  voi olla saamelainen, juutalainen, kurdi jne mitä näitä on.

Vierailija
16/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaamatta jäi enää miksi roikut tällä palstalla eikö teillä ole omia

Eipä sitä kysytty 😘. Osuiko johonkin hermoon.. ja missä sanotaan että tämä keskustelupalsta on jotenkin suomessa asuville varattu? Miksi itse roikut tällä palstalla?

Vierailija
17/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen, joka on myösbSuomen kansalainen . Olen täällä syntynyt, joten ensisijaisesti kuvailen itseäni suomalaiseksi.

Vierailija
18/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomalainen Suomen kansalainen, mutta itse asiassa koen olevani melkoisen puhtaaksi viljelty karjalanneito, jossa on pieniä veripisaroita slaaveilta ja suomenruotsalaisilta. Ja olen "finne", en "finländare" niin kuin ruotsalaiset ja myös suomenruotsalaiset haluavat sanoa. Törmäsin termiin Ruotsissa jo joskus 70-luvun loppupuolella ja korjasin aina olevain "finne".

Vierailija
19/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään voi olla niinkuin ei  voi olla saamelainen, juutalainen, kurdi jne mitä näitä on.

Voi olla jos joku kokee olevansa. Juutalainen on uskonto ja sellanen alkaa juutalaiseks. Kansallisuudet on vähän eri asia. 

Vierailija
20/90 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen suomalainen, geneettisesti suomalainen, suomenkielinen ja Suomen kansalainen. Ja muuta en haluaisikaan olla. Jonkinverran identiteettiini kuuluu myös kotipaikkakuntani/kotiseutuni. Eurooppalaisuus hyvin vähän. Johtuen siitä että se on liian heterogeeninen joukko.