Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono omatunto ylipainoon taipuvaisen lapsen äitinä..

Vierailija
08.07.2019 |

Miten te muut menettelette ruokailun ja herkkujen kanssa, jos lapsenne on hieman ylipainoinen?

Me ollaan oltu "syynissä" jo muutamia vuosia kouluterkkarin kautta, kun lapsen paino ylipainon puolella. Loma-aika on melko stressaavaa, kun joka paikassa tarjotaan jäätelöä, karkkia ynnä muuta. Olemme tehneet sopimuksen, että vain 1 makea juttu (esim. jäätelö) päivässä, jos on vaikka kavereiden kanssa puistossa ja hekin ostavat herkkuja. Kotona ei ole herkkuja tarjolla. Lapsi ei liiku ollenkaan, jos en lähde hänen kanssaan esim. kävelylle tai uimaan, urheiluharrastus on kesän ajan tauolla. Arjessa en aina ehdi liikuttaa lasta. Hän inhoaa esim. lenkkeilyä. Kavereiden kanssa ovat puhelimilla enimmäkseen, kotona istuu katsoen telkkaria tai puhelinta (puhelinaika on rajattu).

Tunnen itseni ilkeäksi kun joudun huomauttamaan usein syömisestä, esim. että "et saa ottaa enempää ruokaa" tai " olet nyt syönyt tarpeeksi". Välillä kiellän ottamasta liikaa herkkuja, jos niitä on jossain tarjolla. Pelkään aiheuttavani lapselle syömishäiriön tällä "kyttäämisellä", mutta mitä muutakaan voin tehdä kuin rajoittaa syömistä? Söisi myös tylsyyteen koko ajan jotakin, eli jos on tyhjä hetki, tuntee heti itsensä nälkäiseksi. Syömme terveellisesti, kasviksia ja hedelmiä menee. Itselläni ei ylipainoa. Välillä turhauttaa koko tilanne ...

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää leikkikö tyhmää. Ap ei sanonut missään kohtaa, että lapsi syö joka päivä spagettia ja jäätelöä.

Opetelkaa syömään hitaasti. Monet lapset ja aikuiset mättävät ruuan nopeasti alas ja ehtivät syödä enemmän kuin tarvitsisi, koska kylläisyyden tunne tulee vähän viiveellä. Jutelkaa ruokapöydässä ja opetelkaa syömään niin, että ruokaa otetaan aina pienehkö annos kerrallaan ja satsataan kunnes ollaan kylläisiä. Näin ruokailun tahti hidastuu. Jos lapsi syö itsensä ähkyyn, tulee siitä vain huono olo eikä liikkuminen huvita.

Vierailija
42/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, hankalaa on. Meillä on vasta 3v., mutta pyöreä ollut koko ikänsä. Hassua on, että hän juoksee koko ajan ja liikkuu, vanhempi sisarus, joka ei tykkää liikkua, on laiha kuin tikku. Yritän vaivihkisesti antaa pieniä annoksia jälkkäriä, silloin kun sitä on. Vanhemman vikahan se ylipaino on, ei lapsen.

Ruokaakin on monenlaista, kuten joku tuossa jo mainitsikin niin pasta, peruna, riisi ym pois. Ylenmäärin hiilareita ei tarvitse kuin tavoitteellisesti kestävyyslajeja treenaavat urheilijat. Koosta tarjolla oleva ruoka käsittelemättömistä kasviksista, vähärasvaisesta lihasta ja maitotuotteista, kalasta (itsestäänselvyys lienee että tämä ei käsitä esim. leivitettyjä kalapuikkoja), kasvirasvoista ja täysjyväviljasta (kaura ja ruis) leivän ja puuron muodossa. Kuten sanottu, aikuisen vastuulla on se, mitä ruokaa lapsen on mahdollisuus valita. Tarkasta myös käsityksesi ns. terveellisestä kotiruuasta.

Yksikin sokeriherkku päivittäin on liikaa, karkkipäivä on ihan hyvä systeemi jos sokeria on lapsille pakko syöttää. Ja se sisältää keksit, jätskit ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin emme syö pastaa päivittäin. Mielestäni syömme melko terveellisesti. Ruisleipää, hedelmiä, kananmunia, lihaa, kalaa, luonnonjugurttia, riisiä, pastaa = vaihdellen kaikkea tuota esimerkiksi... En nyt sanoisi olevani mitenkään "kujalla" sen suhteen, mikä on terveellistä ja mikä ei :D

ap

Vierailija
44/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selittää lapselle kun hoikat kaverit syövät herkkuja päivittäin, esim: "Pekka osti kaupasta viisi jätskiä ja karkkipussin" ja itse ei saa ostaa mitään... Tuo on minusta tosi hankalaa mutta olen yrittänyt perustella sokerin haitoilla :/

ap

Vierailija
45/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi automaattisesti liho perinteisellä kotiruualla (pasta, peruna, leipä) tai sillä että päivittäin saa jonkin pienen makean herkkupalan, kunhan ruokavalio on monipuolinen ja sisältää paljon kasviksia. Että lakatkaapa mammat leikkimästä ravintoterapeutteja.

Onko lapsella ollut esim. antibioottikuureja, jotka ovat vaikuttaneet suoliston bakteerikantaan? Nykytietämyksen mukaan tällä on iso vaikutus mm. painoon, myös mielialaan ja muuhun terveyteen.

Toinen hyvä neuvo oli tuon ruokailutahdon hidastaminen.

Päivittäinen ulkona ja liikkeessä olo kolmas.

Vierailija
46/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on taipumusta ylipainoon ja olen saanut pienillä jutuilla saanut pidettyä ”energiatasapainon”. Ensinnäkin meillä ei juoda maitoa, ruokajuomana ja janojuomana on vesi. Limsaa kuuluu elokuviin ja saunailtoihin. Ruoan kanssa ei tarjota leipää vaan silloin syödään ruokaa ja salaattia. Makeita ei sinänsä rajoiteta, välipalana on monesti itseleivottua marjapiirakkaa. Leivonnassa olen vuosia käyttänyt täysjyväjauhoa, hieman kalliimpaa mutta ravintorikkaampaa. Samoin pastat ym ostan täysjyväversioina. Light-juttuja meillä ei ole. Itse olen huomannu tosiaan että tärkeää on ettei vatsaa täytetä hiilihydraateilla vaan aterioilla pitää olla kunnon proteiinilähde ja kasviksia ja hieman hiilihydraattia tykö, esim meillä makaronilaatikko on tosi lihaisaa. Sitä syödään vähemmän ja nälkä pysyy kauemmin pois.

Mutta ap, tiedän että helppoa ei ole.

Vierailija
47/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ettekö voi koko perhe alkaa sellaiselle ruokavaliolle, mikä ei lihota?

Ainakin vaaleat viljat kokonaan pois. Pasta ja makaroni ainakin vaan alkaa nälättämään pian uudestaan. Sitä myös imuroi sisäänsä tarvetta enemmän, kun on niin nopea syödä. Jos ruuassa on paljon pureskeltavaa, niin sen syö hitaammin ja tulee vähemmästä kylläiseksi.

Tämä. Meidän perheessä esim. valkoinen vehnäleipä tai runsaasti lisättyä sokeria sisältävä jugurtti eivät ole arkiruokaa. Olen huomannut, että näitä syödään monissa perheissä, joissa on ylipainon kanssa ongelmia.

Vierailija
48/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa nyt että kaikki ei vaan voi syödä "kunnon ruokaa" niin paljon kuin haluaa :D Ne jotka tätä toitottaa ei tiedä mitään siitä, millaisia määriä joku pystyy syömään verrattuna johonkin toiseen ... Jos antaisin syödä niin paljon kuin haluaa, meillä olisi aika paljon pahempi ongelma kuin muutaman kilon ylipaino.

Kyllä, syömme säännöllisesti. ja terveellisesti. Hankalaa, kun kaverit syövät herkkuja ja toinen ei saa. Pohdin, miten rajoittaminen vaikuttaa lapseen, mutta samalla tiedostan, että syyttää aikuisena minua myös, jos en nyt rajoita häntä. Ei taida olla hyvä mitenkään päin...

ap

Puolet lautasesta vihanneksia/salaattia ja ruokaa saa ottaa lisää vain jos ottaa lisää myös vihanneksia (samassa suhteessa)

Janojuomaksi vesi

Herkku vain kerran viikossa

Vierailija
49/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta lapset oppivat syömään terveellisesti, tulee myös aikuisten muuttaa ruokavalionsa terveellisemmäksi.

Jos lapsi siis lihava, myös teillä aikuisilla on epäterveellinen ruokavalio. 

Vierailija
50/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon omille lapsilleni ihan suoraan että te ette saa joka päivä karkkia vaikka Pekka saisi. Että meillä on sellaiset säännöt. Siinäpä marisevat mutta eivät saa. Eivätkä saa myöskään maata sisällä pelaamassa vaan potkin ulos liikkumaan ja menen itse kaveriksi. Vien pelaamaan futista, urheilupuistoon, metsään, uimaan jne. Yksi liikuntaharrastus viikossa talvella ei nyt riitä mihinkään.

Tässä on nyt se sama ongelma kuin 99% täällä itketyistä lastenkasvatusongelmista: ”mutkun se haluu/se ei haluu” + vanhempi ei viitsi itse tehdä mitään, niinkuin nyt viedä lasta liikkumaan, tai edes kieltää ja ohjata.

Vierailija
51/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selittää lapselle kun hoikat kaverit syövät herkkuja päivittäin, esim: "Pekka osti kaupasta viisi jätskiä ja karkkipussin" ja itse ei saa ostaa mitään... Tuo on minusta tosi hankalaa mutta olen yrittänyt perustella sokerin haitoilla :/

ap

Pekan perheessä saatetaan myös mennä nukkumaan neljältä aamulla, mutta teillä ei. Eri taloissa on eri säännöt ja niillä mennään, joistakin asioista neuvotellaan ja joistain ei. Sokeri ei ole terveellistä, vaikka ei helposti lihoisikaan. Se koukuttaa ja pahasti, ja suunnilleen jokaisen sairauden yhtenä hoitona mainitaan sokerin pois jättäminen.

Vierailija
52/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut läpi koko ketjua. 

Ilmeisesti lapsen kilpirauhasarvot on jo testattu?

Itse olin lapsena ja nuorena aina pyöreä, vaikka söin todella vähän. Kaikki muuttui mielestäni heti läskiksi minulla. 

Äitini kiusasi minua aiheesta melko rankasti ja jatkoi pitkälle aikuisuuteeni asti.

Hän meni niin pitkälle, että kielsi minulta ruokapöytään tulon, jolloin jouduin hakemaan itse jotain näkkäriä yms kaupasta. Olin siis kesälomalla nuorena aikuisena kotona pari päivää.

Kun olin saanut ensimmäisen lapseni, kilpirauhanen meni liikatoimintatilaan. Tämä on pitkä tarina, mutta lopulta pari lääkäriä epäili, että minulla on ollut lapsesta asti jonkinasteinen kilpirauhasen vajaatoiminta.

Radiojodin jouduin lopulta ottamaan ja syön loppuikäni Thyroxinia. Ne liikakilot pitäisi laihduttaa, vaikka olen laihduttanut koko ikäni.

Vierailija
53/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin tässä yhtenä päivänä kun n. 11-12 -vuotiaat pojat olivat puistossa. Yksi oli aika ylipainonen, ja kun tuli jotain erimielisyyttä niin toinen huusi ”turpa kiinni v***n läski”. Tosi väärin ja mulkaisin tosi pahasti. Mutta kyllä samalla mietin että miksi kukaan vanhempi päästää lastaan tuollaiseen tilaan, kun se altistaa juuri tuollaiselle kiusaamiselle. Poika oli tosi pahalla mielellä vaikka yritti olla reippaasti.

Kyllä se on lapsen laiminlyöntiä että annetaan lihoa. En ikinä laittaisi omaa lastani ehdoin tahdoin tuollaiseen asemaan. Tietysti mistä vain voidaan kiusata mutta valitettavasti ylipaino on aika varma nakki. Plus tietysti kaikki terveyshaitat ja huono itsetunto vaikkei suoraan kiusattaisikaan.

Se vaan vaatii vanhemmalta sitä viitseliäisyyttä jota ei nykyään monellakaan näytä olevan.

Vierailija
54/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipä on kyllä hyvä olla ruokavaliossa ja perunaakin kohtuudella. Täysjyväleipä on

hyvä kuitujen lähde.

Nykyään suomalaiset välttelee leipää ja perunaa ja ylipaino on yleisempää kuin aikana, jolloin perunaa syötiin moninkertaisesti verrattuna nykypäivään.

Niinpä. Ihme mantraa tämä "pois höttöhiilari ja enemmän protskua" kun kaikkea tarvitaan. Sitä paitsi toisessa ketjussa on joku spagetti bolognese ihan hyvää kotiruokaa ja tässä se kirotaan sinne mihin aurinko ei paista.

Vierailija
55/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, hankalaa on. Meillä on vasta 3v., mutta pyöreä ollut koko ikänsä. Hassua on, että hän juoksee koko ajan ja liikkuu, vanhempi sisarus, joka ei tykkää liikkua, on laiha kuin tikku. Yritän vaivihkisesti antaa pieniä annoksia jälkkäriä, silloin kun sitä on. Vanhemman vikahan se ylipaino on, ei lapsen.

Kolmevuotiaalle on ihan normaalia olla pyöreä. Jos normaalisti syö niin ei noin pienet ole lihavia koskaan.

Vierailija
56/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä yksityiakohtana sanoisin ap:lle ja lihavien lasten vanhemmille, että neuvokaa lasten kanssa paljon aikaa viettäville tutuillenne, miten haluatte ruokien kanssa toimittavan. Siskoni kaikki lapset ovat lihavia ja tämä on siskolle tosi arka aihe. Valittaa kun joka paikassa valitetaan heidän lasten ylipainosta ja siitä tulee jatkuvasti jotain muistutusta. Näin ollen en oikein uskalla kysyä, enkä tiedä miten toimia heidän lastensa kyläilyjen suhteen. Mielellään, kun tulevat kylään ostetaan runsaasti herkkuja kyläilyn kunniaksi. Voidaan toki myös olla ostamatta/ostaa vain vähän. En kuitenkaan viitisi siskolta kysymättä pitää mitään "tervetysleiriä" tai rajoittaa ruokaa. Eli että laihoille vieraille annetaan jäätelöä ja limua, lihaville porkkanaa ja vettä. Ongelmana näillä lapsilla on myös se, että eivät pidä mistään terveellisistä herkuista (esim. vihannestikut) ja ovat ihan pohjattomia. Syövät siis sitä "oikeaa ruokaa" todella isoja määriä ja herkkuja menee niin paljon kuin antaa. Johonkin on siis pakko laittaa raja, muuten varmaan lihoisivat muutaman päivän vierailullakin selvästi. En kutenkaan halua olla se josta kirjoitetaan vauvapalstalla, että täti sanoi että et kai sä toista makkaraa ota.

Vierailija
57/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut läpi koko ketjua. 

Ilmeisesti lapsen kilpirauhasarvot on jo testattu?

Itse olin lapsena ja nuorena aina pyöreä, vaikka söin todella vähän. Kaikki muuttui mielestäni heti läskiksi minulla. 

Äitini kiusasi minua aiheesta melko rankasti ja jatkoi pitkälle aikuisuuteeni asti.

Hän meni niin pitkälle, että kielsi minulta ruokapöytään tulon, jolloin jouduin hakemaan itse jotain näkkäriä yms kaupasta. Olin siis kesälomalla nuorena aikuisena kotona pari päivää.

Kun olin saanut ensimmäisen lapseni, kilpirauhanen meni liikatoimintatilaan. Tämä on pitkä tarina, mutta lopulta pari lääkäriä epäili, että minulla on ollut lapsesta asti jonkinasteinen kilpirauhasen vajaatoiminta.

Radiojodin jouduin lopulta ottamaan ja syön loppuikäni Thyroxinia. Ne liikakilot pitäisi laihduttaa, vaikka olen laihduttanut koko ikäni.

Joo ne kilppariarvot pitäisi katsoa. Ne on ihan vaan verikokeita.

Itse kasvatin kaksi hoikkaa poikaa. Jossain vaiheessa oli joku karkkipäivä, mutta en kiinnittänyt liikaa huomiota koko karkkijuttuun. Sanoin vain että mulla ei ole karkkia eikä me sitä lähdetä ostamaankaan nyt.

Yhdessä vaiheessa muistan olleen sellaisen säännön, että kun katsotaan leffaa, teen pienet herkkukipot kummallekin. Niissä oli esim 5 irtokarkkia, 1 laku ja pari keksiä. Se riitti aivan hyvin alle kouluikäisille.

Jossain vaiheessa vetosivat, että tuon ja tuon perheessä syödään jädeä joka päivä. Sanoin vain, että tuskinpa vaan vaikka saahan sitä sellaista kavereille kertoa. Sanoin että heillä joka tapauksessa omat tapansa ja meillä on omat tapamme. 

Ei pidä reagoida niin rankasti. Lapset kyllä huomaavat. Nykyvanhempi on niin kovin epävarma ...

Ihan tavallista itse tehtyä arkiruokaa söivät, en juuri ostanut eineksiä. Pullaa leivoin abt kerran kuukaudessa ja joskus jotain muuta.§

Ei siis ongelmaa nimeksikään.

Kumpikin harrasti liikuntaa aika rankasti ja harrastavat vieläkin, ovat nyt päälle 20-vuotiaita. Kumpikin tietää ravitsemuksesta mm body buildaamisen ja kuntosalin kautta erittäin paljon.

Vierailija
58/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on mättösyöjä (lopettaa vasta kun ei fyysisesti enää mahdu) on ainoa keino vähentää ruoan kaloritiheyttä. Eli keittoja, patoja ja muita vetisiä ruokia. Näissä ruoissa suositaan hitaita hiilihydraatteja nopeiden sijaan. Tai sitten lautasesta täytetään 2/3 salaatilla. Puolet ei riitä tälläisellä mättösyöjälle, koska mahaan mahtuu silloin vielä aivan liian suuri määrä kaloririkasta pääruokaa. Mättösyöjän kotona ei saa olla herkkuja, koska niitä on helppo vetäistä muutaman tuhannen kalorin edestä.

Jokaisella meistä on erilainen aineenvaihdunta ja energian tarve. Kaikki eivät voi syödä lihomatta samaa määrää.

Muuten tuon ikäisen lapsen pitäisi liikkua 2-3h päivässä kehittyäkseen terveeksi aikuiseksi. Jos lapsesi ei liiku ja syö ähkyyn asti, hän tekee hidasta itsemurhaa! Elintasosairaudet tappavat ihan samalla tavalla kuin huumeet ja viina. Vähän hitaammin vain. Te vanhemmat olette hänet tähän maailmaan saattaneet ja olette hänestä vastuussa. Nyt on teidän aikanne toimia vaikka yhtään ei huvittaisi.

Vierailija
59/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkipäivä käyttöön kotona. Sen lisäksi kerran viikossa saa syödä kavereiden kanssa jäätelöt tms. Lapset on usein aika tarkkoja säännöistä, kunhan niihin tottuvat. Kenties palkinto siitä, jos on karkkipäivät pitäneet.

Tee aluksi ruokaa sillä tavalla, että on tarkat määrät, esimerkiksi 2 perunaa ja 5 lihapullaa (vrt. epämääräinen keko spagettia ja jauhelihakastiketta). Herkut myös samalla tavalla, esim. jäätelötuutti (ei pakettijäätelöä).

Vierailija
60/99 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jäi ihmetyttämään se, että tämä yksi vanhempi lytättiin ihan täysin, kun sanoi keittävänsä perunoita tietyn määrän, paistavansa pihvejä tietyn määrän jne. Miten te muut sitten toimitte? Kaikkea aina "liikaa"? Eikö silloin tule syötyä huomaamatta liikaa tai reilusti ruokahävikkiä?

Kyllä meilläkin katsotaan esim kanafileiden määrä niin, että lapset syövät yhdet, aikuiset max kaksi, koosta riippuen. En varmuuden vuoksi paista kymmentä... Salaattia ja kasviksia tarjolla reilusti, perunoita ja pastaa taas suunnilleen syöjien määrän mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi