Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amerikkalainen perhetuttu kutsui muunsukupuolista lastamme nimikkeellä "she"

Vierailija
07.07.2019 |

Lapsi 11v pahoitti tästä mielensä pahasti. Tämätuttu ei tajunnut mitä muunsukupuolisuus tarkoittaa vaan kyseli sitten jälkeen päin, onneksi ei lapsen kuullen että tarkoittaako se nyt lesboa vai mitä ja mistä tuon ikäinen voi muka tietää yms. Miten viedä lapsen paha mieli pois?

Kommentit (330)

Vierailija
281/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

That olisi oikea sana. Lapsi ei ole he eikä she eikä it, joten hän on that. Suomeksi voi käyttää sanaa muu, ei kuitenkaan ammumalla.

Luulet siis oikeasti, että oikea nimitys on "that"? No, ei ole. Jatka tiedonetsintää.

Vierailija
282/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

That olisi oikea sana. Lapsi ei ole he eikä she eikä it, joten hän on that. Suomeksi voi käyttää sanaa muu, ei kuitenkaan ammumalla.

Luulet siis oikeasti, että oikea nimitys on "that"? No, ei ole. Jatka tiedonetsintää.

Miksipä ei? 

Jos ei ole tyttö eikä poika ei varmaan ole ihminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä on ihan biologisestikin olemassa "muunsukupuolisia" esim klinefelterin- syndrooma, missä miehellä on yksi ylimääräinen x-kromosomi eli xy:n asemesta hän on xxy.

tällaisella miehellä on naisellinen ruumiinrakenne ja kasvot. heillä on tissit ja surkastunut penis.

Sitten on intersukupuolisia, eli hermaftodiitteja. heidän sukupuolikehityksensä on jo sikiönä häiriintynyt joko mutaation tai altistumisen vierasaineiden takia. heillä voi olla kummankin sukupuolen sukuelimet tai sitten heillä voi olla naisen "värkki" mutta ei kohtua eikä munasarjoja ja muutenkin näyttävät miehiltä yms.

joo... pakko myöntää, että en oikein osaa eläytyä näihin kaikenmaailman "pandaeriksoneihin", jotka teippaavat rintojaan ja poistattavat ne ja ottavat testosteronia ja selittävät olevansa sukupuolettomia.

Sitten pohtivat elämäntyönään jotain sukupuolten problematiikkaa ja työkseen triggeröityvät ihmisille jotka eivät tajua heidän elämää suurempaa "fabulousiteettiään"... varsinkin jos nää tavikset on just tehneet raskaan työpäivän tai jääneet työttömiksi ja murehtivat riittääkö raha enään loppukuussa, tai murehtivat omia sairauksiaan tai vanhainkodissa vaipoissaan mätänevää äitiään...

Kun ei tee mitään järkevää ja konkreettista eikä ole tavallisen arkielämän murheita niin kai sitä käpertyy liikaa oman elämänsä hattaramaailmaan.

Panda on ihan fiksu ihminen, fiksumpi kuin moni täällä. Itsekin olen työpäivän jälkeen väsynyt, väsynyt monellakin tavalla, mutta nyt prosessin jälkeen sentään työpaikan transvitsit menevät toisesta korvasta sisään, toisesta ulos, kun en enää identifioidu transihmiseksi. Varmaan melko pian joudun käymään äitiäni katsomassa dementiakodissa, ei siis vielä ole sen aika mutta jonain päivänä sekin tulee. Ja siihen sisältyy riski, ettei hän tunnista minua tässä sukupuolessa. Toisaalta, dementoituneet eivät usein muista, että heillä on lapsia ollenkaan.

Muunsukupuolisuus on identiteetti, ei liity kromosomeihin tms.

Sitä voi siis vaihtaa lennosta, mielensä mukaan?

Uimastadikan naistenpuoli kutsuu nyt kyllä. Muutaman tunnin päivässä voi olo tuntua niin transnaiselta ettei toista.

Käytyäni vuosia kestävän prosessin, jossa minulle lopulta annettiin diagnoosi, sain hormonit joiden vaikutus alkoi näkyä vuosien saatossa ja muutamassa leikkauksessa olen ollut. Eli en käyttäisi ilmaisua "lennossa".

Vierailija
284/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksipä ei? 

Jos todella voit sanoa tuon päin naamaa 11-vuotiaalle,niin ok.

Vierailija
285/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä on ihan biologisestikin olemassa "muunsukupuolisia" esim klinefelterin- syndrooma, missä miehellä on yksi ylimääräinen x-kromosomi eli xy:n asemesta hän on xxy.

tällaisella miehellä on naisellinen ruumiinrakenne ja kasvot. heillä on tissit ja surkastunut penis.

Sitten on intersukupuolisia, eli hermaftodiitteja. heidän sukupuolikehityksensä on jo sikiönä häiriintynyt joko mutaation tai altistumisen vierasaineiden takia. heillä voi olla kummankin sukupuolen sukuelimet tai sitten heillä voi olla naisen "värkki" mutta ei kohtua eikä munasarjoja ja muutenkin näyttävät miehiltä yms.

joo... pakko myöntää, että en oikein osaa eläytyä näihin kaikenmaailman "pandaeriksoneihin", jotka teippaavat rintojaan ja poistattavat ne ja ottavat testosteronia ja selittävät olevansa sukupuolettomia.

Sitten pohtivat elämäntyönään jotain sukupuolten problematiikkaa ja työkseen triggeröityvät ihmisille jotka eivät tajua heidän elämää suurempaa "fabulousiteettiään"... varsinkin jos nää tavikset on just tehneet raskaan työpäivän tai jääneet työttömiksi ja murehtivat riittääkö raha enään loppukuussa, tai murehtivat omia sairauksiaan tai vanhainkodissa vaipoissaan mätänevää äitiään...

Kun ei tee mitään järkevää ja konkreettista eikä ole tavallisen arkielämän murheita niin kai sitä käpertyy liikaa oman elämänsä hattaramaailmaan.

Panda on ihan fiksu ihminen, fiksumpi kuin moni täällä. Itsekin olen työpäivän jälkeen väsynyt, väsynyt monellakin tavalla, mutta nyt prosessin jälkeen sentään työpaikan transvitsit menevät toisesta korvasta sisään, toisesta ulos, kun en enää identifioidu transihmiseksi. Varmaan melko pian joudun käymään äitiäni katsomassa dementiakodissa, ei siis vielä ole sen aika mutta jonain päivänä sekin tulee. Ja siihen sisältyy riski, ettei hän tunnista minua tässä sukupuolessa. Toisaalta, dementoituneet eivät usein muista, että heillä on lapsia ollenkaan.

Uimastadikan naistenpuoli kutsuu nyt kyllä. Muutaman tunnin päivässä voi olo tuntua niin transnaiselta ettei toista.

Käytyäni vuosia kestävän prosessin, jossa minulle lopulta annettiin diagnoosi, sain hormonit joiden vaikutus alkoi näkyä vuosien saatossa ja muutamassa leikkauksessa olen ollut. Eli en käyttäisi ilmaisua "lennossa".

ah siis ehta sekopää. Onnea jatkoon.

Ymmärsin viestistäsi että paranit.

Vierailija
286/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se lapsi pissaa jos sillä ei oo genitaaleja?

Luuletko, ettei samaa vitsiä ole kysytty jo satoja kertoja? Se, ettet sinä ymmärrä kyseessä olevan identiteettiasia, joka ei liity mitenkään kroppaan, kertoo omasta älyllisestä vajavuudestasi, jolle me emme voi mitään.

Sukupuoli kyllä määritetään ihan kropan perusteella eli sillä mitä jalkovälistä löytyy. Sillä ei ole mitään tekemistä identiteetin kanssa. Ihan jo ala-asteella opetettiin tällainen asia. Sukupuoli on eri asia kuin sukupuoli-identiteetti. 

On olemassa myös kohteliaisuus ja tunteet. Kieltäydytkö itsepintaisesti kutsumasta hedelmöityshoidoilla alkunsa saaneen lapsen sosiaalista ja juridista isää isäksi, koska tämä ei ole biologinen isä? Kieltäydytkö kutsumasta viimeiset 20 vuotta miehenä elänyttä äijää he-pronominilla, koska tällä on XX-kromosomit? Järkeä ja tilannetajua voi käyttää.

Sosiaalisuus ja juridisuus ovat minulle riittävät perusteet isyyden määrittämiselle eli en kieltäydy. Sukupuoli sen sijaan ei ole sosiaalinen tai juridinen asia, vaan puhdasta biologiaa. Leikkauksella tätä biologiaa voidaan sen verran muunnella, että miehestä voidaan tehdä nainen tai naisesta mies. Eli jos tämä äijä on ulkoisesti mies, kutsun häntä tietenkin mieheksi, vaikka hän ennen olisi ollut nainen. En minä hänen kromosomejaan kykene näkemään. Jos hän taasen on ulkoisesti nainen, kutsun häntä naiseksi. Mutta mitään kolmatta sukupuolta ei ilmesty, vaikka kuinka leikeltäisiin. Se on biologinen mahdottomuus. Siksi ainoat vaihtoehdot ovat mies tai nainen, he tai she. 

Yhteiskunnassa on kyllä myös sosiaalinen ja juridinen sukupuoli.

Nämä mainitsemasi määräytyvät yhteiskunnassa biologisen sukupuolen mukaan. Mihin pyrit?

Sosiaalinen sukupuoli määräytyy usein ulkonäön mukaan. Juridista sukupuolta voi muuttaa sukupuolenkorjausprosessissa.

=pohjautuvat biologiseen sukupuoleen. Tuo juridinen sukupuolen muutos on myös aivan ufoa. Miten vaikka miehenä syntynyt, kasvanut ja kasvatettu voi yhtäkkiä väittää olevansa nainen, kun ei ole mitään naisen elämän kasvukokemuksia tai sosiaalistamista pienestä pitäen? Menee ohi aiheen, mutta menköön, kun joku jo transsukupuoliset kuitenkin toi keskusteluun. Sitä en tiedä, miksi muunsukupuoliset itsensä juridisesti vaihtavat.

Se onkin sinulle mysteeri, jonka vain me transsukupuoliset voimme ymmärtää.

Kyllä monet muunsukupuoliset muuttuvat juridisesti miehiksi. Osahan on oikeasti transmiehiä, mutta ovat niin feministien aivopesemiä etteivät voi myöntää olevansa jotain niin kamalaa kuin mies.

Eli tässä mennään taas siihen, että kysymyksessä on uskon asia, jonka vain uskova voi ymmärtää.

Ja transmiehet nimenomaan vaihtavat sukupuoltaan naisesta mieheksi siksi, että haluavat paeta yhteiskuntamme pakottamaa stereotyyppistä naiseutta ja/tai feminiinisyyttä.

Hah Hah :D Miksi vaivaudu heittämään kommentteja asiasta, josta et selvästikään tiedä mitään? Tunnen niin monia homoja transmiehiä, jotka ovat superfeminiinisiä. Tuollaiset pakenijat naurettaisiin tutkimuksista ulos jo alkumetreillä. En ymmärrä miksi joku edes menisi tutkimuksiin tuollaisesta syystä, onhan niitä butch-lesboja ja naisen rooli on muutenkin tosi vapaa, toisin kuin miehen.

Naisen rooli tosi vapaa? Ei todellakaan ole. Vielä 10-15 vuotta sitten butch-lesbot olivat reilusti lesboja. Nykyään heidät oletetaan usein muusuiksi tai transmiehiksi. Sosiaalisessa mediassa olen nähnyt myös, miten jotkut puolituttuni (jotka olivat ennen ihan vain lesboja), käyttävät nyt miehen nimeä ja ulkonäöstä päätellen testosteronia on käytetty myös. Mitä tuo kertoo naisen roolin vapaudesta?

Jopa minä elin silloin 20 vuotta sitten lesbona, kun en tiennyt, että voisin elää omaa elämääni. Ja sain tehdä sen ihan vapaasti, minua ei haukuttu toisin kuin homoja haukuttiin ja pahasti, minun ei tarvinnut pelätä pahoinpitelyitä toisin kuin homojen. Nyt jälkeenpäin se tuntuu oudolta. Mutta kun ei silloin muusta tiennyt. Kuvittelin, että kun on naisen värkit ja naisiin rakastun, niin kai sitten olen lesbo. Missään vaiheessa en kuitenkaan kiihottunut seksistä tai naisista. Tosiasiassa minua kiihotti penikset. Hyvin meni lesbouden suhteen. Nyt kun se penis on itsellä, kuten pitää, kiihotun vihdoin heteroseksistä, johon mut on tarkoitettu. Olisin mieluusti ollut nainen ja vaikka sitten lesbo, mutta kun en vaan sitä valitettavasti ollut.

kyllä "valitettavasti" olit ja olet nainen edelleen

Ei rakennettu tekokulli sinusta miestä tee. Olet friikki nyt.

Ei prosessi minusta miestä tehnyt, sitä täytyy olla jo valmiiksi. Mitä muuten tarkoittaa friikki? Ennen pyrin aina herättämään mahdollisimman paljon huomiota, olin aina poikkeava ja tein itsestäni friikin. Nyt olen tavallisen miehen oloinen eikä kukaan pidä minua friikkinä. Kävelen kaupassa vaimoni ja lasteni kanssa Dressmannin kuteissa, kukaan ei näe Friikkiä. Ihan sama olenko nainen vai en, kun arkielämässä en sitä todellakaan ole.

Vierailija
287/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, en parantunut. Kahden yliopistollisen sairaalan psykiatrit olivat väärässä antaessaan terveen paperit.

Vierailija
288/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksipä ei? 

Mikäs sen estää? Uimahallin ovella se on edessä kuitenkin. Jos jää arpomaan kummasta portista menee sisään täytyy olla päässä vikaa.

Sitten voi ruveta alieniksi tai mustaksi naiseksi joka on tässäkin ketjussa varmaan linkitetty.

Sehän on seuraava vaihe kun nuo hyväksytään. Mitä enemmän annetaan siimaa sitä enemmän sekopäisiä juttuja keksitään.

Vierailija
289/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, en parantunut. Kahden yliopistollisen sairaalan psykiatrit olivat väärässä antaessaan terveen paperit.

Älä välitä, et ole ensimmäinen virhe. Tulee mieleen vakuutuslääkärit.

Vierailija
290/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksipä ei? 

Mikäs sen estää? Uimahallin ovella se on edessä kuitenkin. Jos jää arpomaan kummasta portista menee sisään täytyy olla päässä vikaa.

Sitten voi ruveta alieniksi tai mustaksi naiseksi joka on tässäkin ketjussa varmaan linkitetty.

Sehän on seuraava vaihe kun nuo hyväksytään. Mitä enemmän annetaan siimaa sitä enemmän sekopäisiä juttuja keksitään.

Muunsukupuoliset tietävät tuon kyllä eivätkä joko mene sinne tai menevät siinä sukupuolessa, jossa tietävät pääsevänsä sisään ja jossa pärjäävät hallissa. T.peniksetön mies, joka käy säännöllisesti uimassa miesten puolella

Vierailija
291/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä, et ole ensimmäinen virhe. Tulee mieleen vakuutuslääkärit.

En varmaan, itselle tulee mieleen myös kymmenet vertaistukiryhmissä tapaamani transtaustaiset. Voin olla virhe ihan hyvin, ihmettelen vaan miten nyt uudessa sukupuolessani voin hyvin ja käyn töissä, kun taas entisessä sukupuolessa olin itsaria suunnitteleva mielisairaalapotilas yhteiskunnan varoin. Mutta samapa tuo minulle.

Vierailija
292/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksipä ei? 

Minä kyllä sanoisin, mitä pahaa siinä on. Lapset ei ole niin hauraita hölmöjä kuin sinä luulet.

Sen jälkeen voisi miettiä, kumpi olikaan, poika vai tyttö.

eri

Vierailija
293/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä ongelmaa kerrakseen, tyttöä ei saa kutsua tytöksi, ettei se loukkaannu.

Täytyy kyllä vian olla vanhemmissa, ei kukaan täysjärkisen lapsi kasva noin kieroon.

Vierailija
294/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistat lapselta pahan mielen kun kerrot että hän on tyttö, eikä siinä ole mitään pahaa. Hän voi silti olla millainen haluaa.

Sukupuoli on biologinen syntymäominaisuus, ei valinta, ei luonne eikä mieliala.

Tämä.

Vierailija
295/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koen olevani sukupuoleton. Miks pitää olla jotain sukupuolta, mua sorretaan yhyy 

Vierailija
296/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan AP se sama hörhö, joka tehtailee päivittäin monta aloitusta narsisteista. Hieman epäilyttävää, kun näitä muunsukupuolisuus-hölynpöly aloituksia putkahtaa yhtäkkiä monta.

Vierailija
297/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta uimahalleihin esimerkiksi pitäisi olla kokonaan kielto noilta transfriikeiltä jotka luulevat olevansa muuta sukupuolta mitä ovat, tai ovat silponeet itseään kuin frankensteinin hirviöt-

Eiköhän setalla ole senverran rahaa tällä höpöbisneksellä saatua, että rakentavat noille mengelen lapsille omat uimahallit. 

Vierailija
298/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi olisi ilmeisesti sanoa "it"?

Sukupuoli edelleen väistetään they-sanalla, ihan aina, ei vain transihmisistä tai muuten vaan puhuttaessa.

sukupuoli väistetään..

nyt on sakeaa. Pääaineena sukupuolentutkimus vai harrastaja?

Ei kumpikaan, joskus esim.ulkomaalaisen nimistä ei tunnista sukupuolta.

Juuri noin se menee. Koska englannissa ei ole sukupuolineutraalia pronominia yksikössä, käytetään monikollista ”they” silloin kun kyseisen henkilön sukupuolta ei tiedetä tai jos tarkoitetaan molempia (tai kaikkia) sukupuolia ja halutaan välttää kömpelöä ”he or she” -rakennetta. Näin on kirjoitetussa kielessä tehty jo kauan ennen kuin sukupuolineutraaliudesta oli kuultukaan.

Vierailija
299/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se sinun muunsukupuolinen lapsesi on fyysiseltä näöltää tyttö, niin silloin tuo 'she' lienee ihan hyvä. Harva noin kymmenvuotias lapsi tunnistaa, ettei kuulu kumpaankaan sukupuoleen. Transsukupuolisia varmaan jo onkin tuon ikäisissä, siis sellaisia, jotka tuntevat syntyneensä väärään sukupuoleen. Poika tuntee olevansa tyttö ja tyttö tuntee olevansa poika. On aika kummallista, että vieraan sanomisista vedetään herneet nenään. Saattaa jopa olla niin, että tämä vieras ei edes tiedä, mitä muunsukuolisuus tarkoittaa. Riippuu ihan siitä, mistä puolelta Amerikkaa vieras on kotoisin. Etelän raamattuvyöhykkeellä nämä asiat eivät taida olla ihan ensimmäinen agendalla.

Vierailija
300/330 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ihminen tuntee oikeaksi jotain sellaista mikä on laitonta?

Muutetaanko lakia vai ihmistä?

Jos kyseessä on esim. laki, joka kieltää aikuista harrastamasta seksiä toisen aikuisen kanssa vapaaehtoisesti, niin ehkä silloin oli hyvä muuttaa lakia.

Eihän sellaista lakia edes ole.