Mikä on teoksyysi mikset käytä pyöräilykypärää?
Se on tiettävästi pakollinen ja voi pelastaa henkesi.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Koska olen vieläkin katkera siitä, kun sain n. 12-vuotiaana remmiä, kun olin jäänyt kiinni kypärättä ajamisesta.
Jos yksi peppukipu pelasti mahdollisesti henkesi myöhemmin, onko tosiaan syytä katkeroitua?
Minusta ilman kypärää pyöräilevät näyttää nykyään naurettavilta, typeryys loistaa kilometrien päähän. On jo niin tottunut itse käyttämään kypärää ja näkemään sitä muilla, että on uskomatonta, että aikuiset ihmiset ei pidä kypärää kun "hiukset menee sekaisin". Ihan verrannollinen turvavyön käyttöön.
Ei kaupunkipyörissä ole mukana mitään kypärää. Eikä Kööpenhaminassa tai Amsterdamissa kukaan käytä kypärää. Ja aina kun uutisoidaan pyöräilijän kuolemasta, mainitaan että uhri käytti kypärää, eli ei niistä ole hyötyä.
Mulla ei ole polkupyörää, miksi mun pitäisi niitä hölmön näköisiä kypäriä käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Ei kaupunkipyörissä ole mukana mitään kypärää. Eikä Kööpenhaminassa tai Amsterdamissa kukaan käytä kypärää. Ja aina kun uutisoidaan pyöräilijän kuolemasta, mainitaan että uhri käytti kypärää, eli ei niistä ole hyötyä.
"Tutkijalautakuntien tutkimissa kuolemaan johtaneissa pyöräilyonnettomuuksissa kypärä on käytössä hieman yli 10 %:lla uhreista. Tutkijalautakuntien arvion mukaan kypärää käyttämättömistä yli 40 % olisi mahdollisesti voinut pelastua kuolemalta."
https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/…
Pyöräilykypärää käyttää noin 40%, mutta kuoleista vain 10%. Eli joko kypärä suojaa kuolemalta, tai sitten kypärän käyttäjät ajaa fiksummin, eikä joudu onnettomuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole polkupyörää, miksi mun pitäisi niitä hölmön näköisiä kypäriä käyttää?
Miksi haluat näyttää hölmötä etkä käytä kypärää?
Vierailija kirjoitti:
Koska olen vieläkin katkera siitä, kun sain n. 12-vuotiaana remmiä, kun olin jäänyt kiinni kypärättä ajamisesta.
Olisit kiitollinen, minä en saanut lapsena ikinä mitään!
Pyöräilykypärä on vaan niin hiton nolo, siksipä tungen aina lippikseen tai pipoon 20kg pumpulia ja se päässä lähden kelaamaan
Koska mietin, mitä muutkin ajattelee. Mieluummin aivovammaisena makaan sairaalassa kuin kulkisin nolona kypärä päässä kaupungilla. Sitä paitsi ei mulle ikinä käy mitään. Ne on ne muut, jotka joutuu onnettomuuksiin. Minä olen kuolematon. Oon aina ajatellu positiivisesti.
Olen pyöräillyt noin 50 vuotta ilman pyöräilykypärää hyvällä menestyksellä, sillä se antaisi vain virheellisen turvallisuuden tunteen ja pää hikoisi tarpeettomasti. Autoja kannattaa varoa ja liikennettä seurata, sillä pyöräilijä häviää aina niissä yhteentörmäyksissä kun ei ole sitä metallikuorta suojaamassa. Jos kaatuu pyörällä, niin enemmänhän siinä on kämmenet ja polvet vaarassa kuin pää.
Vierailija kirjoitti:
Autoilijat ajelevat pyöräilykypärän ohi 1cm päästä, mutta vaaleat kutrit hulmutessa ohitetaan hitaasti ja annetaan tilaa.
Heh. Tyttöystävän kanssa kesäisin pyöräillessä autot ovat aina helvetin kohteliaita ja joskus tulee teatraalisia "katso minua ja autoani" -äkkijarrutuksia, mutta yksin kun olen liikenteessä, niin silloin on jostain syystä väistämisvelvollisuus useasti pyöräilijällä.
M38
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilykypärät ovat ihan älyttömän noloja ja rumia. Sopivat ainoastaan kilparadoille ja Giro d'Italia -tyyppisiin ajoihin. Lapsilla ok, mutta aikuiset näyttävät idiooteilta pyöräilykypärä päässä. Sori.
Nykyäänhän on skeittikypärän mallisia, jotka ovat selvästi paremman näköisiä kuin ne iänikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tutkijalautakuntien tutkimissa kuolemaan johtaneissa pyöräilyonnettomuuksissa kypärä on käytössä hieman yli 10 %:lla uhreista. Tutkijalautakuntien arvion mukaan kypärää käyttämättömistä yli 40 % olisi mahdollisesti voinut pelastua kuolemalta."
Pyöräilykypärää käyttää noin 40%, mutta kuoleista vain 10%. Eli joko kypärä suojaa kuolemalta, tai sitten kypärän käyttäjät ajaa fiksummin, eikä joudu onnettomuuksiin.
Tuskin näin. Ainakin itse saan siitä turvallisuudentunnetta ja ajan holtittomammin. Se huono puoli kypärässä on.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa on kehitetty airbag-"kypärä" Hövding. Se on kuin kauluri, joka törmäyksessä tai kaatuessa laukeaa pään suojaksi.
Ruotsissa (tavallista) pyöräilykypärää käyttää vain 30% pyöräilijöistä, koska kypärä on ruma, epämukava, hiostava ja lyttää hiukset.
Hövding kypärän hinta on lähes 300€. Jää multa hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voipi olla kyse varovaisuudesta ja ns. fiksuudesta. Monet eläkeikäiset käyttävät kypärää. He ovat näitä kuuliaisia, jotka odottavat autiossa risteyksessä punaisen valon vaihtumista. Itse olen 60 v, en ota pyöräillessä riskejä, tunnen omat taitoni ja pyöräni. Maltan jarruttaa alamäessä, vaikka näen vihreän palavan itselleni ja autoja jonossa odottamassa vuoroaan. 7-vaihteisella mummopyörälläni en edes pääse huippunopeuksiin. Pyöräilen aina yksin, ja huomioni on koko ajan ajamisessa ja ympäristössä.
En käytä kypärää, kun en ole sitä lapsuudessa enkä nuorenakaan käyttänyt.
Sen sijaan ratsastaessa kypärä kuuluu aina varusteisiin. Samasta syystä. Vaikka ratsastusonnettomuuksissa kypärästä ei useinkaan ole hyötyä, kun niska taittuu.
Teineille se nyt tuppaa olemaan hitusen tärkeämpää, minkälaisissa kamppeissa näyttäydytään ja mikä on "noloa", kuin sille leikki-ikäiselle.