Jäin kiinni kannabiksesta huumetestissä. Olen päiväkodissa töissä.
Mitä mieltä? Olisinko mielestäsi ansainnut potkut? Olisiko mielestäsi asian pitänyt antaa olla? Polttelu on ollut mulla hyvin satunnaista, mutta pienellä paikkakunnalla sana kiirii nopeasti ja työnantaja vaati multa huumetestiä. Kannabis oli positiivinen ja nyt olen sitoutunut lopettamaan ja antamaan seuloja kahden viikon välein, sekä toimittamaan niistä todistukset työnantajalleni. Töissä en ole koskaan ollut millään tavalla päihtyneenä, enkä käytä mitään muita päihteitä. Pomo suhtautui asiaan melko (yllättävän) rennosti, ei antanut minulle edes varoitusta. Mielenkiinnosta kyselen, mitä mieltä ihmiset on tällaisesta? Itse toivoisin että suomessa kannabiksen demonisointi lopetettaisiin ja pidän alkoholia huomattavasti vaarallisempana.
Kommentit (634)
Lasten kanssa työskentelevältä vaadittavaan rikosrekisteriotteeseen tulee maininta vain törkeästä huumausainerikoksesta (huumeen myyninen tai suurien määrien hallussapito), yhden sätkän hallussapitoa ei siinä mainita.
En puolustele hasista ja vastustan sitä itsekin, mutta toisaalta onhan outoa että viinaa saa vetää kaksin käsin kunhan vain työnsä pystyy hoitamaan. Kukaan ei krapulaa tule verikokeilla testaamaan. Hasis ei ole sen haitallisempaa kuin alkoholikaan. Ja tää ei tarkoita, että hasis olisi vaaratonta, vaan että alkoholi on aivan s...nan haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa kannabis tullaan hyväksymään piakoin. Samoin Tanskassa. Täällä perukoilla menee varmaan vielä kymmenisen vuotta. Aion kokeilla heti kipuihin, kun se tulee lailliseksi.
Menet vaan ruotsiin sitten. Suomessa pidetään tupakka-askitkin piilossa, että mitäpä luulet.
Niin naurettavaahan tässä on se, että kannabis voi näkyä seuloissa hyvinkin pitkään yhden harmittoman käyttökerran jälkeen. Vastaavasti taas jotkut paljon kovemmat (synteettiset ja vaaralliset) aineet näkyvät hyvin lyhyen aikaa. On siis harvinaisen epäreilua, mikäli joutuisi syyniin ja saisi työyhteisössä suurin piirtein narkkarin leiman jäädessään kiinni mitättömiä määriä kannabista elimistössä. Kun siinä samassa työyhteisössä saattaa olla myös sellainen todellinen elämänhallinnan menettänyt addikti, joka käyttää ties mitä toimintakykyä lamaannuttavia aineita ja tietää tasan tarkkaan kuinka peitellä jälkensä. Addikti on oikeasti hyvä valehtelemaan sekä itselleen että muille. Ne ihmiset, joista pitäisi oikeasti huolestua, eivät aina jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun saadaan kärsiä ikivanhasta kieltolaista jolle ei ole koskaan ollut perusteita. Aine joka on vähemmän riippuvuutta aiheuttava kuin kahvi, jonka yliannostukseen ei voi kuolla, ja jolla on erittäin huomattavia terveyshyötyjä jopa syövän hoidossa, on demonisoitu ja sen käyttäjät leimattu narkkareiksi :(
Tiedän 2 ihmistä, jotka käyttäneet pilveä. Molemmilla puhkesi skitsofrenia nuorella iällä.
Sama juttu kävi mun siskolle. Poltteli nuorempana, nyt skitsofrenia.
Kaikki asiat päin helvettiä, työkyvyttömyyseläkkeellä, kämppä meni alta, pikavippejä kymppitonnien edestä. Ei pysty millään tasolla hoitamaan asioitaan.
Kannabis ei todellakaan ole vaaraton aine, niinkuin ei muutkaan päihteet!
Kaikille ei käy näin huonosti, mutta riski sairastumiseen on olemassa.
kaikki itseaiheutetut ongelmat pitäisi saada pois sairasvakuutuksen piiristä.
- Sikailit mopoautolla, mälläsit ja nyt olet halvaantunut? Ensinnäkin tässä lasku että saimme paikattua sinut niin että jäät henkiin. Ajattelitko ostaa tuon rullatuolin?
- suklaalevy päivässä pitää naisen tiellä? Tiellä kohti diabetesta. Tiesithän ettei kela korvaa noita lääkkeitä nykyään joten hinta on hieman muuttunut.
- Jahas, keitto maistunut ukolle ja nyt pitäisitehdä korjausliikkeitä? Taitaa käydä niin että kuolet kipuihin katuojassa
- odotit 40-vuotiaaksi ja nyt haluat lapsen? Tässä ensin lasku hedelmöityshoidoista ja tässä lasku synnytyksestä
- rööki maistunut ja syöpä iski? Tuliko yllätyksenä? Hoitojen kalleus taisi tulla. Ei rahaa tilillä = ei hoitoja.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että ymmärrän kyllä kannabiksen olevan suomessa (ainakin vielä) laitonta ja että päiväkodin henkilökunnalla on huumeiden suhteen nollatoleranssi. Vähän ristiriitaiset tunteet on silti, toisaalta häpeän ja tunnen alemmuudentunnetta, toisaalta en ymmärrä miksi kannabista pidetään niin pahana.
-ap
Häpeät aivan suotta jos et ollut sen vaikutuksen alaisena. On järjetöntä valvoa että kenties käytit kannabista joskus mutta et ole juuri nyt vaikutuksen alaisena.
Työpaikan huumetestit tehdään vain syystä. Ilmeisesti ap:n käyttäytymisessä oli syytä. Parasta vain vaihtaa alaa, jos tuollaista haluaa harrastella. Mutta ilmeisesti ap on joku lähihoitaja eikä siten ole paljon vaihtoehtoja ellei uudelleenkouluttaudu.
Johan tämänkin ketjun pössyttelijöiden kirjoitukset todistavat, että käyttö todellakin sumentaa aivot ja ajattelukyvyn ilman että sitä itse huomaa.
Jos työntekijällä on tarve käyttää huumeita tai miksei "ihan vain" alkoholiakin vapaa-ajallaan, ja vaikka olisikin "vain" kannabista alkoholinveroisesti mielestäsi, niin herää kysymys, onko tällä esim. jotain ongelmia elämässään, mielenterveydessä, käytöksessä muuten, mitkä saattaa vaikuttaa hänen huomaamattaan myös käytökseen, mielentilaan ja olemukseen? Luultavasti on.
En haluaisi, että tällainen henkilö hoitaa lastani. Ihan syystä on tiukat säännöt alalla ja ehdottoman hyvä, että niitä noudatetaan. Itse asiassa voisi olla ihan hyväkin ja syytä, että myös vapaa-ajan alkoholin käyttöön puututtaisiin. Saattaisinpa jopa tykätä, että työntekijät eivät myöskään polttaisi tupakkaa eikä käyttäisi hajusteita... ;-) Joskus on ollut harjoittelijoita päiväkodissa ja inhottaa jo se, kun lapsen vaatteet haisee hajuvedelle tai vahvalle pyykinpesuaineelle/huuhteluaineelle, yök.
Aloituskirjoituksesta jo huokuu sellainen tietynlainen välinpitämättömyys ja mm. alkoholisteille tuttu "jotain iloa pitää minunkin elämässä olla" -tyylinen vähättely, että oma mielipiteeni on:
EI JATKOON, ULOS.
Miksi kukaan antaisi lapsen hoitoon paikkaan, jossa ei ole hyvät hoitajat? Hoitajien päihteettömyys on yksi ehdoton kriteeri ainakin itselle. Toki alalla on ongelma saada hyviä työntekijöitä, mutta vanhemmat, tai ainakin jotkut, kuitenkin pystyy päättämään minne vievät hoitoon ja minne eivät.
p.s. Oma äitini on juuri tuollainen alkoholin "viihdekäyttäjä", jolla on/taitaa olla alkoholismi kehittymässä hyvää vauhtia. Ei halua, suostu, eikä pysty olemaan ilman. Käy töissä vanhainkodissa, on hyvin siisti ihminen, hoitaa asiansa prikulleen. Viiniä, siideriä ja lonkeroa pitää kuitenkin aina vapaalla saada. Pystyisi kuulemma koska vain olemaan ilman, mutta ei kuulemma tarvitse, koska ei halua. Ja hänellä on ollut niin rankkaa elämässä (mikä kyllä totta, että kovin rankkaa on hänellä ollut ja kenellekään ei sellaista soisi :´-( ), että jotain iloa pitää kuulemma olla.
Hänkään ei lastani hoida eikä itse asiassa ole nähnyt 1v synttäreiden jälkeen lainkaan. Lapsi nyt 4,5v...
Jos en anna lastani hoitoon edes äidilleni, joka käyttää "vain alkoholia", niin miksi antaisin sinulle?
Olisit vain mennyt krapulassa töihin niin kuin kunnon suomalaisen kuuluu, olisi kaikki hyvin.
Olen siis puolellasi, pilven satunnainen pössyttelystä ei ole mielestäni haittaa, toki lajike kannattaa olla hyvää eikä päätäsekoittavaa skunkkia (en tiedä miten kirjoitetaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun saadaan kärsiä ikivanhasta kieltolaista jolle ei ole koskaan ollut perusteita. Aine joka on vähemmän riippuvuutta aiheuttava kuin kahvi, jonka yliannostukseen ei voi kuolla, ja jolla on erittäin huomattavia terveyshyötyjä jopa syövän hoidossa, on demonisoitu ja sen käyttäjät leimattu narkkareiksi :(
Tiedän 2 ihmistä, jotka käyttäneet pilveä. Molemmilla puhkesi skitsofrenia nuorella iällä.
Sama juttu kävi mun siskolle. Poltteli nuorempana, nyt skitsofrenia.
Kaikki asiat päin helvettiä, työkyvyttömyyseläkkeellä, kämppä meni alta, pikavippejä kymppitonnien edestä. Ei pysty millään tasolla hoitamaan asioitaan.
Kannabis ei todellakaan ole vaaraton aine, niinkuin ei muutkaan päihteet!
Kaikille ei käy näin huonosti, mutta riski sairastumiseen on olemassa.
Kannabiksessa on vähän sama kuin käyttäisi lasolia vai laatuviiniä. Siskosi taisi käyttää "lasolia". Jos kannabis olisi laillinen, saisimme ostettua hyvää tuotetta, ei tuota paskaa kaduilta. Kaverini mummo sai helpotusta vanhuuden kolotuksiin (joku nivelvaiva) lääkekannabiksesta (Ranskassa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varoitus ja puhtaat seulat riittävät. Mielipiteelläsi laista ei ole merkitystä. Seuraavasta kerrasta sitten potkut. Alkoholikin on laillista mutta et voi olla humalassa tai krapulassa työaikana.
Jep, ja puhtaat seulat tulen antamaankin. Työ on mulle tärkeämpää kuin polttelu. Enkä ole ollut pilvessä töissä, vaikka tiedän kyllä että polttelu vapaa-ajallakin on kiellettyä.
-ap
Et ole ollut pilvessä töissä?
Samaa väitti työkaverini, joka ei koko päivässä tehnyt mitään, oli vain omasta mielestään rauhallinen. Kun se kannabiksenkäyttö muuttaa ihmistä tietyllä tavalla zombieksi eli aloitekyvyttömäksi ja mitääntekemättömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ne voi antaa sulle sitten myöhemmin potkut jostain mitättömältä tuntuvasta asiasta. Pomo voi tietysti vaikuttaa rennolta. Mistä tietää vaikka itsekin pössyttelis. Monet kuitenkin tuomitsee kaiken pössyttelyn, ja varsinkin jos oot jäänyt kiinni. Sä oot monille täys nisti.
Odotellaan meneekö 10 vai 20 vuotta että on täälläkin laillista.
Ap: n maine on kyllä mennyttä ja sana kiirii.
Tästä oon itekkin huolissani.. kunpa maineen vois vielä puhdistaa jotenkin!
-ap
Toiset osaa ajatella eteenpäinkin. Toiset sitten vasta jälkikäteen.
Kalevassa juttu kahdesta käyttörikoksen uhrista. Ne on vaan maksumuurin takana. Tuomio käytöstä on kuin kosto siitä että kehtasit päihtyä muulla kuin alkoholilla. Sille ei panna mitään merkitystä että kannabis ei ole läheskään niin haitallista kuin alkoholi. Huudetaan vain että se on laitonta. No niin se oli joskus alkoholikin. Lakeja kun saa muuttaa järkevämpään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse haluaisi, että laittomia huumausaineita polttelevat työntekijät huolehtisivat minun lapsistani.
Ainoa keino varmistua hoitajan pätevyydestä on hoitaa lapsensa itse.
Eli sun mielestä hoitajien pätevyyttä tai alalle valikoituvia ei tarvii millään tavalla testata? Sulle on ihan ok, ettei kenenkään taipumusta olla kännissä tai ällöttäviä mieltymyksiä lapsiin tarkisteta etukäteen? On myös ihan sama osaako edes kasvattaa lapsia tai ymmärtääkö lähteä näiden perään, jos karkaavat vaikka pihasta?
Allllright.
Oon kyllä aina hoitanut työni hyvin ja saanut myös paljon positiivista palautetta sekä vanhemmilta että pomoltani. Lapset tykkää musta ja touhuilen niiden kanssa paljon enemmän kuin moni työkaverini, jotka mieluummin vain juoruilevat ja räpläävät puhelinta töissä. Sikäli en mielestäni ole huono hoitaja. Joku voi toki olla eri mieltä.
Olen jo lopettanut polttelun ja yritän ajatella asiaa positiivisesti: tässä kohtaa on pakko lopettaa ja ehkä mun elämäkin alkaa pikkuhiljaa muuttumaan parempaan suuntaan sitä myötä. Toivottavasti saan vielä jossain vaiheessa myös maineeni puhtaaksi.
Ja kuten oon jo sanonutkin, niin en millään lailla puolustele itseäni ja tiedän kannabiksen olevan laitonta, ja että hoitoalalla (ainakin alaikäisen parissa työskentelevillä) kaikki huumeet on kiellettyjä. Siitä huolimatta olen poltellut, mutta nyt se loppuu koska haluan pitää työpaikkani ja edetä urallani.
Toivoisin kannabiksen olevan laillista, itseäni ei alkoholi tai muut päihteet kiinnosta ollenkaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse haluaisi, että laittomia huumausaineita polttelevat työntekijät huolehtisivat minun lapsistani.
Ainoa keino varmistua hoitajan pätevyydestä on hoitaa lapsensa itse.
Eli sun mielestä hoitajien pätevyyttä tai alalle valikoituvia ei tarvii millään tavalla testata? Sulle on ihan ok, ettei kenenkään taipumusta olla kännissä tai ällöttäviä mieltymyksiä lapsiin tarkisteta etukäteen? On myös ihan sama osaako edes kasvattaa lapsia tai ymmärtääkö lähteä näiden perään, jos karkaavat vaikka pihasta?
Allllright.
Lisään tähän vielä, että onko sun mielestä ok käyttää vaikka kovia huumeita viihdekäyttönä vapaa-ajalla? Katsos näitäkin tyyppejä on, jotka tuntuu ainakin netissä väittävän ett käyttävät niitäkin "vain satunnausesti". Mihin oikein vedetään raja..?
Jos lain mukaan jotain päihdyttävää ainetta ei ole hyväksytty ja luokiteltu turvalliseksi, niin miksi työnantajan pitäis kohauttaa olkiaan sen käytölle? Edes vapaa-ajalla? Kuten joku jo mainitsikin, sinne kannabiksen sekaan on voitu laittaa muitakin aineita, jotta saadaan käyttäjä koukkuun.. jne. Mitään takeita ei työnantajalla ole, ettet käytä muutakin laitonta.
Ja lopettakaa se alkoholista jauhaminen. Itse en käytä sitäkään enkä myöskään tupakoi. Tässä on kyse kolmesta asiasta: laittomien aineiden käyttö työpaikalla, tarkkaavaisuus ja hereilläolo lasten kanssa sekä siitä että kyseinen aine on edelleen laiton.
Suhtaudun kannabikseen hyväksyvästi, en ole itse koskaan kokeillut, enkä uskalla kokeillakkaan, ettei kävisi kuten ap:lle, että kokeilen vaikka 4 viikon loman alussa ja sitten joudunkin ongelmiin kun palaan töihin, vaikka eihän se enää edes päihdytä. Kannabishan säilyy muistaakseni hiuksissa kuukausia käytön jälkeen, vai olenko hakoteillä?
Päiväkodissa myöskin töissä, alkoholia en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Olisit vain mennyt krapulassa töihin niin kuin kunnon suomalaisen kuuluu, olisi kaikki hyvin.
Olen siis puolellasi, pilven satunnainen pössyttelystä ei ole mielestäni haittaa, toki lajike kannattaa olla hyvää eikä päätäsekoittavaa skunkkia (en tiedä miten kirjoitetaan)
Riippuu kuule alasta. En oikein jaksa uskoa että lasten kanssa työskenteleviä katsotaan hyvällä jos on pitänyt viikolla tai sunnuntaina vetää kuppia että krapula vaivaa työpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä aina hoitanut työni hyvin ja saanut myös paljon positiivista palautetta sekä vanhemmilta että pomoltani. Lapset tykkää musta ja touhuilen niiden kanssa paljon enemmän kuin moni työkaverini, jotka mieluummin vain juoruilevat ja räpläävät puhelinta töissä. Sikäli en mielestäni ole huono hoitaja. Joku voi toki olla eri mieltä.
Olen jo lopettanut polttelun ja yritän ajatella asiaa positiivisesti: tässä kohtaa on pakko lopettaa ja ehkä mun elämäkin alkaa pikkuhiljaa muuttumaan parempaan suuntaan sitä myötä. Toivottavasti saan vielä jossain vaiheessa myös maineeni puhtaaksi.
Ja kuten oon jo sanonutkin, niin en millään lailla puolustele itseäni ja tiedän kannabiksen olevan laitonta, ja että hoitoalalla (ainakin alaikäisen parissa työskentelevillä) kaikki huumeet on kiellettyjä. Siitä huolimatta olen poltellut, mutta nyt se loppuu koska haluan pitää työpaikkani ja edetä urallani.
Toivoisin kannabiksen olevan laillista, itseäni ei alkoholi tai muut päihteet kiinnosta ollenkaan.
-ap
Vaikutat fiksulta.
Pidä jatkossa huolta, että seulat on puhtaat. Muuten kantsii harkita toista työpaikkaa.
Ruotsissa kannabis tullaan hyväksymään piakoin. Samoin Tanskassa. Täällä perukoilla menee varmaan vielä kymmenisen vuotta. Aion kokeilla heti kipuihin, kun se tulee lailliseksi.