Mikä siinä on kun ei osata pitää huolta hygieniastaan?
Siis en voi ymmärtää kuinka usein törmään hieltä haiseviin ihmisiin!
Eikö oikeasti voi käydä päivittäin suihkussa ja käyttää dödöä ja laittaa päälle puhtaita vaatteita?
Mielestäni todella törkeää!
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haisen välillä voimakkaasti hielle, anteeksi. Kärsin hyperhidroosista (eli liikahikoilusta) - olen kärsinyt lapsesta saakka, ja varsinkin tällä hetkellä häränpyllyä heittävät hormoonit vaikuttavat aika vahvasti hajun voimakkuuteen. Lisäksi olen fyysisessä työssä, mutta en halua siirtyä vähäliikkeiseen työhön, koska rakastan duuniani yli kaiken.
Olen kokeillut niin Absolut Torria (joka käytössä koko ajan) kuin myös botuliinia, mutta mikään ei auta pysyvästi. Absolut Torrilla saan pidettyä kainalohien aisoissa suositeltua reilummalla käytöllä, mutta hikoilu on siirtynyt nyt vuosien käytön jälkeen rintoihin, käsiin ja jalkoihin.
Pesulla käyn päivittäin/tarvittaessa useammin ja vaatteetkin vaihdan päivittäin aina, kun lähden ihmisten ilmoille. Sukat bambua, vaatteiden matskut mahdollisimman ilmavia ja hengittäviä, rintaliivejä en käytä, talkki kuuluu vakiovarustukseen, vältän hiilareita (vahvistaa hikoilua) ja juon vettä 2+L/pvä...
Voi kun hikoilu ja hajut olisikin kiinni vain pesulla käynnistä. Ongelmana vain on, että hyperhidroosi on erittäin väheksytty diagnoosi ja hoitoa on tosi vaikea saada. Jännittäminen saa hikoilun vain pahenemaan potenssiin sata.
Aina haistan itseni, vetuttaa se itseänikin kun pöllähtää jatkuvasti nenään. Onneksi mies, kaverit ja työtoverit ymmärtävät ja tekevät oloni rennoksi, jonka johdosta jännitän vähemmän ja välillä huomaan, että tänään ei kissanpissaa muistuttava haju pelmahdakaan. Otan myös itse muutoinkin rennommin, tämä nyt vaan on ihan vetullinen vaiva joka ei tule koskaan paranemaan.
t. haisuli
Radiofrekvenssihoitoa oletko kokeillut ?
Vierailija kirjoitti:
Dödöä ei tarvitse käyttää jos käy päivässä 2-3 kertaa suihkussa ja vaihtaa päivittäin puhtaan paidan ja alushousut. En mielellään suihkuta tai levitä kemikaaleja ihooni. Tuore hiki puhtaalla iholla ei haise.
Eriasia toki nämä joka toinen päivä suihkussa kävijät tai kerran viikkoon.
Huh, huh En voi atooppisen ihon takia edes kuvitella käyväni 3 kertaa päivässä suihkussa.
Kenenkään ei tarvitse suihkussa ravata koko ajan. Enintään kerran päivässä eikä välttämättä joka päiväkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata laittaa deodoranttia eli alumiinia kainaloon
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-antiperspiranteista-ja-deo…
en koskaan käytä deodoranttia
On vaihtoehtoja.
Eikä ole, kokeilin puolen vuoden sisään todella monta alumiinitonta dödöä ja jokainen niistä petti! Todella noloa kun huomaat haisevasi hieltä kesken päivän!
Muistaakseni kristalli deodorantti toimi alkuun, mutta kuivatti kanalot ihan verelle. Samoin joku muu luonnondödö sai hirveän ihottuman kainaloihin.
Ei lopulta auttanut muu kuin luovuttaa ja vaihtaa alumiiniseen atiperspiranttiin ja loppui se hieltä haiseminen. En ole hikoilevaa sorttia, mutta ilmeisesti omaan jonkun haisunäädän geenin, sillä hiki haisee aika voimakkaalle ja helposti.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on töissä ihmisiä, jotka selkeästi eivät vaan peseydy joka päivä. Välillä on suosiolla pysyteltävä vähintään metrin päässä, ellei halua haistella eltaantuneen rasvan ja hien hajua. Joinain päivinä nää samat ihmiset ei haise, joten en usko, että on kyse ongelmasta jolle "ei voi mitään"..
TIEDOTE: Suihkussa on käytävä joka ikinen päivä, kun ollaan ihmisten ilmoilla. Koskee ihan jokaista, myös niitä, jotka sanoo: "Ei mun tarvii, kun en hikoile". Kiitos.
Jokainen päättää ihan itse peseytymisensä ja peseytymättä jättämisensä ja elää seurausten kanssa. Sinä et siitä määrää.
Tämä on miesten yleinen ongelma.Kuvottavaa.Menkää lääkäriin, jos dödö ei auta
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana kukaan ei haise pahalle, jos yrittää olla haisematta. Pahassa hikoiluongelmassakin on apukeinoja.
Töissä muutamasta tyypistä aina haistaa (tai paremminkin ei haista), kun ovat käyneet suihkussa. Ja sen myös näkee hiuksista, kun eivät kiilllä rasvasta. Eli kyseessä on pelkästään se, etteivät köy pesulla tarpeeksi usein. Kuvottavaa.
Ikävä kyllä nykyaikanakin voi haista pahalle. Kiitos eräät lääkkeet. Minulla itselläni muutama vuosi sitten aina sytojen jälkeen pissi haisi kauhealta, aivan kuin märälle villasukalle.
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut mieleen, että hieltä haiseva voi tehdä noi kaikki jutut ja silti haista? On mullakin joskus dödö pettänyt ja on se aika kiusallista myös itselle.
Jos ihminen käy päivittäin suihkussa, käyttää deodoranttia ja vaihtaa päivittäin puhtaat oleellisimmat vaatteet, kuten T-paidan, sukat ja alushousut, ei hän pahemmin haise vaikka sattuisi hikoilemaan hetkellisesti.
Häiritsevä haju syntyy siitä, ei peseydytä, ei käytetä deodoranttia ja pidetään samoja vaatteita päivä- tai viikkotolkulla. Näin kesällä sen huomaa erityisesti myöhäisessä keski-iässä olevien ja sitä vanhempien miesten kohdalla, jotka haisevat kuin kylpisivät kusiämpärissä. Meinaa laatta lentää, kun niitä haisuleita sattuu muutaman metrin säteelle.
t: M38
Edelleenkin käyttäkää ruokasoodaa. Dödöistä ja antiperspiranteista ei ole mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin käyttäkää ruokasoodaa. Dödöistä ja antiperspiranteista ei ole mihinkään.
Muutama vuosi sitten kokeilin, mutta jouduin heti pesemään pois järkyttävän kirvelyn ja polttelun takia. Eikä johtunus sheivaamisesta, kokeilin myös käsivarteen ja sama reaktio. Pakko siis käyttää normidödöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut mieleen, että hieltä haiseva voi tehdä noi kaikki jutut ja silti haista? On mullakin joskus dödö pettänyt ja on se aika kiusallista myös itselle.
Jos ihminen käy päivittäin suihkussa, käyttää deodoranttia ja vaihtaa päivittäin puhtaat oleellisimmat vaatteet, kuten T-paidan, sukat ja alushousut, ei hän pahemmin haise vaikka sattuisi hikoilemaan hetkellisesti.
Häiritsevä haju syntyy siitä, ei peseydytä, ei käytetä deodoranttia ja pidetään samoja vaatteita päivä- tai viikkotolkulla. Näin kesällä sen huomaa erityisesti myöhäisessä keski-iässä olevien ja sitä vanhempien miesten kohdalla, jotka haisevat kuin kylpisivät kusiämpärissä. Meinaa laatta lentää, kun niitä haisuleita sattuu muutaman metrin säteelle.
t: M38
No ei ole kyllä nin yksinkertaista. Monilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia ja osa niistä voi aiheuttaa häiritsevää hajua. Ihan sama vaikka ihminen kuinka peseytyisi ja pitäisi hygieniasta huolta. Ja juuri vanhemmilla ihmisillä alkaa usein olemaan sairauksia, joihin he saattavat tarvita jatkuvaa lääkitystä.
Moni ei varmaan vain viitsi peseytyä, mutta on myös synnynnäinen sairaus, joka saa ihmisen haisemaan, vaikka kuinka kävisi suihkussa. Se on nimeltään muistaakseni trimetyyliamiiniuria eli kalanhajutauti.
Haisemista aiheuttavat sairaudet varmaan kuitenkin harvinaisempia kuin laiskuus, välinpitämättömyys ja osaamattomuus hygienian hoidossa. Paljon on myös vanhuksia, jotka ei enää itse yksinkertaisesti pysty huolehtimaan tällaisista asioista eikä heillä ole ketään sitä tekemään, ainakaan niin usein kuin tarvitsisi.
Mutta jos olet kykenevä ihminen, niin ei tekosyitä! Joku sanoi tuossa että riittää kun käy kerran päivässä suihkussa ja vaihtaa alusvaatteet ja t-paidan, itse lisään vielä että kyllä ne farkut ym. housutkin kannattaa pestä pari kertaa viikossa jos koko ajan samoja käyttää. Ja vaihtakaa lakanat kerran viikossa tai kahdessa. Jos viettää kahdeksan tuntia rasvaisissa vanhoissa lakanoissa joka yö, ei voi olla kovin freesi.
Kyse onkin siitä kun jotkut eivät huolehdi ollenkaan hygieniastaan, ei siitä että jollakulla on ongelma hygieniansa kanssa.
Esimerkkinä: nyt viikon ajan kun olen kulkenut bussilla töihin, niin samaan bussiin on tullut hyvin pahanhajuinen mies. Hänellä on aina samat vaatteet, hiukset likaiset ja rasvaiset sekä hän haisee hielle ja k*uselle. Ensimmäisen päivän jälkeen olen aina vaihtanut bussissa paikkaa jos hän on istunut neljää penkkiä lähemmäksi minua, voitte siis kuvitella hajun. Olen sairaanhoitaja ja minua ei hajut yleensä haittaa, mutta tämän nuoren miehen löyhkä... HYI!
Likainen haju ihmisessä on kammottava.
Tunnetteko hajun, mikä jää vanhasta juoposta kun on ryyppyputki päällä ?
Siis aivan kamala.