Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö narsisti mieti mitä uhri ajattelee/puhuu hänestä?

Vierailija
05.07.2019 |

Kun monesti se käytös on todella noloa, ja nykyään moni uhri tunnistaa narsistisen käytöksen.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä miten narsisti väittää kivenkovaan tilanteen olleen aivan erilainen kuin kaikki muut paikalla olleet. Kääntää kaikki sanomiset päälaelleen. Ja kaikki hyvä mitä on eteesi tehnyt niin saan olla ikuisessa kiitollisuudenvelassa. Mielenkiintoista, että itse saa pettää mutta puolisosta ollaan niin mustasukkaista että. Harmittaa, kuinka myöhään omat silmäni aukesivat.

Vierailija
62/70 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä iloitaan, kun narsisti sai lähtöpassit. Valehteli muiden nimissä toisille työkavereille ihan päättömiä juttuja (yritti kääntää ihmisiä toisiaan vastaan). Teki muitakin jänniä kepposia niin, että töiden edistyminen ja koko firma kärsi.

Kaikki palaset loksahtelivat kohdilleen, kun tajusimme, mikä tuo tyyppi on miehiään. Jo kauan sitä ihmetteli, että kaikki ei ole kohdillaan. Valtavat itsekehut ja tarinat isoista rahoista (omista tai lähinnä muiden). Hänen suuri ja aivan ainutlaatuisen upea elämänsä kaikin puolin. Ylimitoitetut luulot omista kyvyistä. Hän oli kaikkien sääntöjen ja hyvien tapojen yläpuolella ja se näkyi esimerkiksi asiakkaiden luona (tosi noloa). Väheksyi kaikkien muiden työpanosta ja osaamista, vaikka itse teki töitä muutaman tunnin päivässä. Silti mainosti, miten tekee ihan älyttömästi töitä :o

Häntä ei kiinnostanut muiden asiat, ne olivat varmaan liian pieniä, tylsiä ja vähäpätöisiä hänen korkealle egolleen ja erinomaisuudelleen. Ainoat kerrat kun kysyi jotain, tarkoituksena oli poimia heikkouksia ja käyttää niitä vastaan myöhemmin. Ihmisten heikkouksiin keskittyminen on keskeistä ihmissuhteissa. Puhui välillä päälle ihan röyhkeästi etenkin, jos toinen oli juuri kertomassa jotain positiivista asiaa elämästään. "Keskustelu" oli enemmän hänen yksinpuhelua ja paasaamista, miten hän tietää kaikesta parhaiten kaiken. Ei tällä tietenkään juuri hyviä ihmissuhteita elämässään ollut. Sukset olivat menneet ristiin lukuisien ihmisten kanssa, paljon riitoja ja tietysti hyvin riitaisa ero takana. Mutta kaikissa muissahan se vika on, vaikka sama kuvio toistuisi kymmeniä kertoja elämässä :)

Kaikkea tällaista, muiden on jännittävää seurata ja kuunnella noita satuja, suuruuskuvitelmia ja ristiriitaisuuksia, kun toinen ei osaa yhtään reflektoida omaa käytöstään ja puheitaan :) Valheitakin lipsahtaa ihan ohimennen (ja aikuiset, fiksut ihmiset tiesivät ne valheiksi). Ihan kuin kyseessä olisi naiivi, pieni lapsi, joka ei ihan ymmärrä, mitä aikuiset ihmiset ympärillä tajuavat ja miten he näkevät hänen ja kaikkien ristiriitaisuuksien lävitse.

Narsistille käsittämättömimpiä ihmisiä ovat ihmiset, joilla on empatiaa, herkkyyttä ja "pahimmassa tapauksessa" vielä hyvä itsetuntokin ja sisäistä vahvuutta. Kaikkea sitä minkä paikalla heillä on tyhjä kohta sisällä. Erityisesti, jos joku omaa hyvän itsetunnon, se pitää lannistaa kaikkein tehokkaimmin. Sehän uhkaa narsistin omaa heikkoa itsetuntoa ja hänhän on Jumalan roolissa ja hänellä on oikeus päättää, ketkä kohotetaan ja ketkä latistetaan.

Koko elämä kietoutuu tähän, että HÄN arvottaa ihmiset ja alistaa ne tahtoonsa - samalla keinotekoisesti nostaen itseään (oman heikkouden keinotekoista pönkitystä). Jos jollain on oma tahto ja omia näkemyksiä, se on uhka hänen heikkoudelleen. Saatika jos joku ikinä kritisoi häntä! Hän ei pysty aidosti arvostamaan muita ihmisiä, vaan vain alistamaan ja väheksymään (oman hauraan itsetunnon vuoksi). Se että hän keinotekoisesti "arvostaa" jotakuta tai kannustaa tai kehuu toista, johtuu siitä, että hän kääntää senkin itseensä, että HÄN on niin mahtava ja mainio, kun hän jotain heikkoa raukkaa auttaa ja kannustaa.

Käytöksessä ei ole juuri johdonmukaisuutta, vaan kaikki saavat aina olla vähän varuillaan, että mistä milloinkin tuulee... Mutta että ei narsisti osaa ajatella mitä muut hänestä ajattelevat. Ihan kuin hän olisi jäänyt lapset tasolle, että hän on aina kaiken keskipiste.

Muuten luulisin, että kerrot minun työkaveristani, mutta kyseinen tyyppi on vielä töissä, kun on niin hyvää pataa pomon kanssa, että pomo uskoo hänen olevan suurikin sankari ja yrityksen pelastaja. Hänellä on aina niin kiire, että ei ehdi tehdä omia hommiaan ja muut joutuvat tekemään ne viime tingassa tai korjailemaan hänen jälkiään.

Jos muu työporukka vaikkapa kahvipöydässä juttelee jostain asiasta, hän ei liity keskustelemaan siitä asiasta, vaan alkaa paasata jotain omaa asiaansa, koska hän tietää kaikista tieteistä paljon, vaikka ei oikeasti ole näiden alojen asiantuntija. Ketään ei oikeasti kiinnosta, mutta hän jatkaa yksinpuheluaan. Kerran hän paasasi sellaisesta aiheesta, josta minä tiedän oikeasti, kun olen yliopistossa kyseistä asiaa opiskellut aika paljonkin. Korjasin, että ei se asia näin mene, ja näytin netistä todisteeksi yhtä sivua. Tyyppi oli pari sekuntia hiljaa ja vaihtoi puheenaihetta, niin kuin ei mitään olisi tapahtunut. Tajusi kuitenkin, että ei kannata vastaan väittää.

Myös vaikeista parisuhteistaan hän on kertonut ja aina se toinen osapuoli on se hankala joka haastaa riitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti luulee, että muut ihailevat häntä TAI ovat kateellisia. Hänellä itsellään nämä tunteet ovat erityisen voimakkaat, joten hän luulee, että muidenkin ihmisten tunneskaala liikkuu lähinnä tällä kapealla alueella.

Ja jos hän huomaa, että jollain on paha olla (hän on saanut sen aikaan), hän väheksyy tätä heikkoa ja syyttää tätä itseään olostaan. Tai alkaa puhua itsestään, miten vaikeaa tai rankkaa Hänellä on eli vähättelee ja mitätöi toisen tunteet.

Vierailija
64/70 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen mieheni olevan narsisti. Tykkäsi aiemmin pilkata ja tehdä minut naurunalaiseksi seurassa. Soitteli myös sisaruksilleni ja kertoi, kuinka väsynyt olen. Enää ei näin tee, koska "paljastui"minulle lopulta ja pelaan nyt hänen peliään.

Olen kerännyt itselleni käteistä, jos tiukka paikka tulee voin lähteä eri osoitteeseen.

Eroa en itse ota, koska useampi lapsi meillä on.

Suuruus kuvitelmat tosiaan huvittavia ja aiheuttaa myötähäpeää. Kertoi muuten, kuinka en ymmärrä hänen erinomaisuutta ja olen kateellinen. Onnistuu kuulema kaikessa mihin ryhtyy.

Mun exä oli soittanut tietämättäni mun äidille, kun mä "aloin hankalaksi". Onneks olin yhden aihetta sivuavan kirjan "Hoito" lukenut ennen suhdetta. Olin siis hieman tietoinen minkälaista alistamista jotkut sekopäät osaavat harrastaa.

Vierailija
65/70 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä iloitaan, kun narsisti sai lähtöpassit. Valehteli muiden nimissä toisille työkavereille ihan päättömiä juttuja (yritti kääntää ihmisiä toisiaan vastaan). Teki muitakin jänniä kepposia niin, että töiden edistyminen ja koko firma kärsi.

Kaikki palaset loksahtelivat kohdilleen, kun tajusimme, mikä tuo tyyppi on miehiään. Jo kauan sitä ihmetteli, että kaikki ei ole kohdillaan. Valtavat itsekehut ja tarinat isoista rahoista (omista tai lähinnä muiden). Hänen suuri ja aivan ainutlaatuisen upea elämänsä kaikin puolin. Ylimitoitetut luulot omista kyvyistä. Hän oli kaikkien sääntöjen ja hyvien tapojen yläpuolella ja se näkyi esimerkiksi asiakkaiden luona (tosi noloa). Väheksyi kaikkien muiden työpanosta ja osaamista, vaikka itse teki töitä muutaman tunnin päivässä. Silti mainosti, miten tekee ihan älyttömästi töitä :o

Häntä ei kiinnostanut muiden asiat, ne olivat varmaan liian pieniä, tylsiä ja vähäpätöisiä hänen korkealle egolleen ja erinomaisuudelleen. Ainoat kerrat kun kysyi jotain, tarkoituksena oli poimia heikkouksia ja käyttää niitä vastaan myöhemmin. Ihmisten heikkouksiin keskittyminen on keskeistä ihmissuhteissa. Puhui välillä päälle ihan röyhkeästi etenkin, jos toinen oli juuri kertomassa jotain positiivista asiaa elämästään. "Keskustelu" oli enemmän hänen yksinpuhelua ja paasaamista, miten hän tietää kaikesta parhaiten kaiken. Ei tällä tietenkään juuri hyviä ihmissuhteita elämässään ollut. Sukset olivat menneet ristiin lukuisien ihmisten kanssa, paljon riitoja ja tietysti hyvin riitaisa ero takana. Mutta kaikissa muissahan se vika on, vaikka sama kuvio toistuisi kymmeniä kertoja elämässä :)

Kaikkea tällaista, muiden on jännittävää seurata ja kuunnella noita satuja, suuruuskuvitelmia ja ristiriitaisuuksia, kun toinen ei osaa yhtään reflektoida omaa käytöstään ja puheitaan :) Valheitakin lipsahtaa ihan ohimennen (ja aikuiset, fiksut ihmiset tiesivät ne valheiksi). Ihan kuin kyseessä olisi naiivi, pieni lapsi, joka ei ihan ymmärrä, mitä aikuiset ihmiset ympärillä tajuavat ja miten he näkevät hänen ja kaikkien ristiriitaisuuksien lävitse.

Narsistille käsittämättömimpiä ihmisiä ovat ihmiset, joilla on empatiaa, herkkyyttä ja "pahimmassa tapauksessa" vielä hyvä itsetuntokin ja sisäistä vahvuutta. Kaikkea sitä minkä paikalla heillä on tyhjä kohta sisällä. Erityisesti, jos joku omaa hyvän itsetunnon, se pitää lannistaa kaikkein tehokkaimmin. Sehän uhkaa narsistin omaa heikkoa itsetuntoa ja hänhän on Jumalan roolissa ja hänellä on oikeus päättää, ketkä kohotetaan ja ketkä latistetaan.

Koko elämä kietoutuu tähän, että HÄN arvottaa ihmiset ja alistaa ne tahtoonsa - samalla keinotekoisesti nostaen itseään (oman heikkouden keinotekoista pönkitystä). Jos jollain on oma tahto ja omia näkemyksiä, se on uhka hänen heikkoudelleen. Saatika jos joku ikinä kritisoi häntä! Hän ei pysty aidosti arvostamaan muita ihmisiä, vaan vain alistamaan ja väheksymään (oman hauraan itsetunnon vuoksi). Se että hän keinotekoisesti "arvostaa" jotakuta tai kannustaa tai kehuu toista, johtuu siitä, että hän kääntää senkin itseensä, että HÄN on niin mahtava ja mainio, kun hän jotain heikkoa raukkaa auttaa ja kannustaa.

Käytöksessä ei ole juuri johdonmukaisuutta, vaan kaikki saavat aina olla vähän varuillaan, että mistä milloinkin tuulee... Mutta että ei narsisti osaa ajatella mitä muut hänestä ajattelevat. Ihan kuin hän olisi jäänyt lapset tasolle, että hän on aina kaiken keskipiste.

Muuten luulisin, että kerrot minun työkaveristani, mutta kyseinen tyyppi on vielä töissä, kun on niin hyvää pataa pomon kanssa, että pomo uskoo hänen olevan suurikin sankari ja yrityksen pelastaja. Hänellä on aina niin kiire, että ei ehdi tehdä omia hommiaan ja muut joutuvat tekemään ne viime tingassa tai korjailemaan hänen jälkiään.

Jos muu työporukka vaikkapa kahvipöydässä juttelee jostain asiasta, hän ei liity keskustelemaan siitä asiasta, vaan alkaa paasata jotain omaa asiaansa, koska hän tietää kaikista tieteistä paljon, vaikka ei oikeasti ole näiden alojen asiantuntija. Ketään ei oikeasti kiinnosta, mutta hän jatkaa yksinpuheluaan. Kerran hän paasasi sellaisesta aiheesta, josta minä tiedän oikeasti, kun olen yliopistossa kyseistä asiaa opiskellut aika paljonkin. Korjasin, että ei se asia näin mene, ja näytin netistä todisteeksi yhtä sivua. Tyyppi oli pari sekuntia hiljaa ja vaihtoi puheenaihetta, niin kuin ei mitään olisi tapahtunut. Tajusi kuitenkin, että ei kannata vastaan väittää.

Myös vaikeista parisuhteistaan hän on kertonut ja aina se toinen osapuoli on se hankala joka haastaa riitaa.

"Jos muu työporukka vaikkapa kahvipöydässä juttelee jostain asiasta, hän ei liity keskustelemaan siitä asiasta, vaan alkaa paasata jotain omaa asiaansa, koska hän tietää..."

Tämä on niin totta! Hän ei kuuntele, osallistu, vuorovaikuta muiden kanssa. Ei rakenna keskustelua eteenpäin, vaan lähinnä aiempi aihe tyrehtyy johonkin hänen kylmään ja nasevaan kommenttiin tai sitten edetään hänen yksinpaasaukseen. Siihen ei kellään muulla ole mitään sanottavaa, kun henki on se, että hän kertoo, "miten asiat on". Usein hyvin mustavalkoisia ja kärkkäitä näkemyksiä aiheesta kun aiheesta. Monet ovat huomanneet, ettei kannata sanoa mitään, vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Henki ja keskustelujen kulku ovat täysin erilaisia kahvipöydässä, kun tätä yhtä ei ole.

Hauskinta, kun tällaiset tyypit luulevat jopa olevansa sosiaalisesti taitavia, hyviä lukemaan ihmisiä jne, vaikka ovat ihan täystumpeloita ihmisten kanssa eivätkä osaa yhtään reflektoida ja säädellä omaa käytöstään! 

Vierailija
66/70 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonokin huomio on huomiota, mutta eniten kai narsistia loukkaa jos hänestä ei puhuta ollenkaan.

Narsisti toivoo niin kiivaasti olevansa suosittu että kuvittelee harhaansa todeksi. Vaikka on todellisuudessa tosi epäkiinnostava, sivuutettava tyyppi.

Vierailija
67/70 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonokin huomio on huomiota, mutta eniten kai narsistia loukkaa jos hänestä ei puhuta ollenkaan.

Narsisti toivoo niin kiivaasti olevansa suosittu että kuvittelee harhaansa todeksi. Vaikka on todellisuudessa tosi epäkiinnostava, sivuutettava tyyppi.

Näinhän se onkin. Ja samaa mieltä tuosta, että on epäkiinnostava, koska on jotenkin tosi yksiulotteinen ja mustavalkoinen persoona. Ei löydy syvyyttä, tunne-elämän laajempaa skaalaa eikä aitoa kuuntelua ja vuorovaikutusta. Mielipiteet ovat kuin ulkoa opeteltuja. Toistaa varmaan jotain mitä joku hänen ihailemansa persoona on joskus sanonut. Maski naamalla, josta miettii, että mikä tuo ihminen oikeasti on sen kuoren ja teeskentelyn alla.

Vierailija
68/70 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se onkin. Ja samaa mieltä tuosta, että on epäkiinnostava, koska on jotenkin tosi yksiulotteinen ja mustavalkoinen persoona. Ei löydy syvyyttä, tunne-elämän laajempaa skaalaa eikä aitoa kuuntelua ja vuorovaikutusta. Mielipiteet ovat kuin ulkoa opeteltuja. Toistaa varmaan jotain mitä joku hänen ihailemansa persoona on joskus sanonut. Maski naamalla, josta miettii, että mikä tuo ihminen oikeasti on sen kuoren ja teeskentelyn alla.

Tämä. Puoluepoliittinen kanta, täysin ymmärryksen ylittävä, naiivi poliitikon fanittaminen tai ”arvostaminen”, vaikka tämä olisi julkinen pipipää. Kuvitelma oman arvon noususta julkisten henkilöiden kanssa hengatessa. Lista on loputon.

Vierailija
69/70 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit eivät kykene ja osaa asettua toisen ihmisen asemaan. Eli eivät he OSAA ajatella, mitä muut ajattelevat hänestä tai hänen teoistaan tai sanoistaan. Se palanen päästä vain puuttuu. Tai jollain tasolla voivat "teoriassa" tietää näistä asioista, mutta eivät ihan oikeasti ymmärrä. Empatia, myötäelämisen kyky, ymmärrys toisen ihmisen tunteista ja normaalista vuorovaikutuksesta. Ei ole vuorovaikutusta. On vain "hän kertoo miten asiat on" -paasaamista yhteen suuntaan.

Tuntemani narsistiksi epäilty jotenkin hämmentyi aina, jos minulla selvisi olevan joku entinen poikaystävä, persoonallinen mielenkiinnon kohde, tai vaikka valmiiksi tietoa jostain aiheesta josta hän kertoi. Hän saattoi tosissaan sanoa esimerkiksi "siis mistä sä voit tietää tän biisin". Tietysti hän nopeasti unohti minun mieltymykseni ja historiani, koska eihän niillä ollut väliä. Hänelle olen tyhjä taulu ja minulle on ihmisenä korkeintaan rooli ja taustatarina, jotka hän itse on valinnut ja hyväksynyt.

Vierailija
70/70 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Puoluepoliittinen kanta, täysin ymmärryksen ylittävä, naiivi poliitikon fanittaminen tai ”arvostaminen”, vaikka tämä olisi julkinen pipipää. Kuvitelma oman arvon noususta julkisten henkilöiden kanssa hengatessa. Lista on loputon.

Name dropping on kanssa mieluinen harrastus eli että keitä kaikkia Tärkeitä ja Rikkaita ihmisiä hän tuntee (kohottaen hänen huonoa itsetuntoa, että hänkin on suunnilleen samanlainen). Hyvin nopeasti kertoessaan jostain ihmisestä, tuodaan ilmi, mikä hänen tittelinsä ja omaisuutensa arvo on (miten joku on jaksanut selvittääkin). Jaksaa jauhaa muiden omaisuuksien arvosta ja rahoista loputtomiin. Ihan kuin hänkin olisi sitten samaa liigaa, kun suuruustarinoissa vilisevät miljoonat ja miljoonat (vaikkei ne omia olekaan) :) Ja kuulijat kärsivät taas myötähäpeästä. Hänen vaimostakaan en ole kuullut muuta kuin että on rikkaasta suvusta ja äiti joku huippu-uranainen. Sehän se tärkeintä hänelle ;) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän