Miten jotkut työttömät elävät prameammin kuin työssäkäyvät?
Alan olla loppu omaan tilanteeseen. Tämä varmasti kuulostaa kunnon provolta, mutta olkoot.
Olen pienipalkkaisessa duunissa ja rahat just ja just riittää elämiseen. Saan vähän asumistukea, mutten mitenkään kauhean isoa määrää, sillä palkkani on "liian hyvä". Asun ylikalliissa pienessä yksiössä Helsingin "huonommalla puolella", jossa rauhatonta. En omista mitään ylimääräistä (ei autoa, kalliita vempeleitä tai uusimpia älypuhelimia), uusia vaatteita ostan harvoin, yritän syödä suht halvasti ja en käytä mitään päihteitä. Vapaa-aikakin menee kotona yleensä vain kyhjöttäen ja tietokoneella pelaten.
Mulla on muutamia työttömiä kavereita joilla on rahaa melkein saman verran, mutta heillä on varaa lähteä reppureissailemaan, oleilla baareissa ja ajella autoilla. Yksikin asuu Kalliossa ja tuntuu elävän suht "varakasta" elämää (tosin vanhemmat antaa hänelle rahaa). En vain ymmärrä, että miten itse joudun kituuttamaan samoilla summilla kun toiset elää "luksusta", vaikka yritän elää mahdollisimman niukasti.
Aina puhutaan kuinka työttömät on niin ahtaalla, niin tunnutaan unohtavan, että osa työssäkäyvissä elää vieläkin ahtaammissa oloissa. Varsinkin kun tulot heiluu miten sattuu, niin tukienkin haku ei ole niin helppoa.
Olen nuori parikymppinen nainen ja nyt jo tulevaisuus näyttää mustalta. Lapsena haaveilin aina kuinka hankin lapsen ja koiran, mutta kumpaakaan ei ole varaa. Edes miehen löytäminen tuntuu mahdottomalta, kun oon töissä melkeen aina 6 päivää viikosta, joten aikaa treffailuun ei ole.
Olis vaan niin helppoa hypätä jonkun metron alle, mutta en halua kuitenkaan aiheuttaa surua perheelle.
Onko täällä muita pienipalkkaisia jotka haluaisi avautua asiasta?
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvalla työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea saavalle työttömälle jää käteen elämiseen käytettäväksi n. 496€ kuukaudessa.
Perinnöillä ym. elävät ovat sitten asia erikseen.
Aina huvittaa nämä jotka kertoo että kaikilla työttömillä jää elämiseen asumiskulujen jälkeen 500€/kk. Minulla on asuntolainaa vielä vähän jäljellä, saan ansiosidonnaista, ja asumiskulujen jälkeen käteen jää 250€/kk (josta sitten maksetaan sähköt, vesi, ruoka, vakuutukset, puhelin, netti, lääkkeet ym ym). En saa asumistukea vastikkeen maksuun, liian hyvät päivärahat, en saa toimeentulotukea (en tietenkään kun on oma asunto, en oletakaan) eikä ole puolisoa elättämässä ja maksamassa oikeita laskuja. Tämän tiedostin jo silloin kun lainan otin että jonain päivänä tilanne on tämä. Siksi tein töitä niin paljon kuin ikinä jaksoin ja välillä kahtakin työtä ja säästin säästin säästin. Säästöillä pystyn nyt elämään, niin ettei lainaerää tarvitse muuttaa eikä ottaa lyhennysvapaata.
Oma asunto jossa itse asuu ei edelleenkään ole este toimeentulotuen saamiselle. Asuntoa varten otettua velkaa ei tosin oteta huomioon toimeentulotuessa menona joten isot asuntolainan erät voivat kyllä estää toimeentulotuen saamisen.
Samahan se itsellä.
Työskentelen keskijohdossa teollisuudessa ja asun ja elän kuin saman talon opiskelijat. Olen suunnilleen ainoa joka täältä lähtee aamuisin johonkin näin kesäaikaan :D
Jotakin on siis vakavasti pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä itsekkin ihmetellyt, kuinka eräät työttömät elelevät leveästi. Itse myös työtön, pitkäaikaissairaudesta ja erittäin rajuista työrajoitteist kärsivä, lisäksi selkä on rikki, joten rajoittaa työllistymistä myös, kuten vielä sydän vaivakin. Tässä sitä haja-asutus alueella kituutetaan liki 50 vuotiaana peruspäivärahalla tilanteessa jossa en pääse eteen enkä taakse. Tuskin koskaan näillä sairas historioilla työllistyn enää, ja kun tuota ikääkin alkaa jo olla, vaan eipä päästetä edes eläkkeelle, niin roikutan sitten tässä löysässä hirressä, ilmeisesti koko loppuikäni. Laskujen ja lainojen jälkeen käteen jää kuukaudeksi 150 euroa elämiseen. Tästä pois vielä auton bensat, niin siinäpä sitä miettimistä, miten taas pärjää kuusta toiseen. Haja-asutus alueella kun on pakko olla auto kulkemiseen, eikä selkäni muuta kulkuneuvoa oikein hyväksy, kun kerta ei kestä yhtäjaksoista istuma saati seisoma työtäkään. Mitään toimeentulotukia tai avustuksia ei minulle myönnetä, ihan riittävästi on kielteisiä päätöksiä vaikka näyttää, kun olen apua tilanteeseeni koittanut hakea. On silkkaa paska puhetta, että Suomalaiset saisivat kelasta tai sossusta apua. Nytkin pitäisi päästä hammaslääkäriin, kun hampaat murenee suuhun, mutta eipä tarvitse mennä, kelan vastaukset tuli selväksi, "emme myönnä" ja samaa jodlausta jatkaa sossu. Mielessä kyllä kieltämättä käynyt se, että mikähän rekan keula jää viimeiseksi näykseni tässä elämässä, ei tällästä vaan jaksa loputtomiin.
Mielestäni nuo eräät työttömät, jotka ilmeisesti saavat kotoa tai perintöinä varansa, joilla sitten leveästi elellään, antavat väärän kuvan julkisuuteen työttömien todellisesta arjesta. Näkeehän sen tässäkin ketjussa, kuinka työttömiä syyllistetään heti, kun joillakin on varaa istua illat pitkät kapakoissa, itse en edes muista enää miltä viina maistuu, on siitä jokunen vuosi aikaa, kun viimeksi viinaksia olen suuhuni pistänyt.
En tiedä seuraatko vielä keskustelua mutta tässä pieni vinkki. Terveydenhoitomaksuihin voi hakea alennusta tai kokonaan perimättä jättämistä. En tiedä miten käytännössä toimii tai toimiiko ollenkaan mutta kannattaa yrittää.
"Kunnan on alennettava tai jätettävä perimättä sosiaalihuollon maksu ja maksukyvyn mukaan määräytyvä terveydenhuollon maksu, jos periminen vaarantaa asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon tai lakisääteisestä elatusvelvollisuudesta huolehtimisen."
Tässä vielä ohjeita miten toimia.
https://www.reumaliitto.fi/fi/reumaliitto/uutiset/helpotusta-sosiaali-j…
Vierailija kirjoitti:
Minä teen 25 tuntista työviikkoa. Palkka on alle tonnin, täytyy myös tukia hakea. Hauskinta on se, että samassa työpaikassa saisin enemmän rahaa, mikäli olisin kuntouttavassa työtoiminnassa 4 päivänä viikossa. 9 eurosista ei mene veroja.
Miten on mahdollista. Luuletko että se on heillä 9e tunnissa? Se on 9e PÄIVÄSSÄ. 4 pvä viikossa tuo kuussa 144e
Annan semmosen vinkin että kannattaa lopettaa työnteko jos sen tekeminen vituttaa niin paljon että alkaa peruspäivärahalla olevien työttömien "leveä" elämä vaikuttaan kadehtittavalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen 25 tuntista työviikkoa. Palkka on alle tonnin, täytyy myös tukia hakea. Hauskinta on se, että samassa työpaikassa saisin enemmän rahaa, mikäli olisin kuntouttavassa työtoiminnassa 4 päivänä viikossa. 9 eurosista ei mene veroja.
Miten on mahdollista. Luuletko että se on heillä 9e tunnissa? Se on 9e PÄIVÄSSÄ. 4 pvä viikossa tuo kuussa 144e
Toi 9€ tulee kaikkien tukien päälle joten sillä on mahdollista tienata enemmän kuin pelkällä pienellä palkalla
Miksi jotkut työssäkäyvät elävät prameammin kuin toiset työssäkäyvät? Eikö se ole epäreilua jos mikä?
Ostaa halvalla myy kalliilla. Jotkut ostaa, vaihtaa, varasta you name it
Vierailija kirjoitti:
Annan semmosen vinkin että kannattaa lopettaa työnteko jos sen tekeminen vituttaa niin paljon että alkaa peruspäivärahalla olevien työttömien "leveä" elämä vaikuttaan kadehtittavalta
Kuten sanottu, jos työttömien elämä vituttaa, niin lopeta työ ja ala työttömäksi. Ongelma ratkaistu! Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?
Työssäkäyvä joutuu tuhlaamaan paitsi rahansa, myös aikansa. Tiestysti työssäkäyvä tällöin toivoo, että jotain työn tuloksista jäisi myös käteen.
Työttömyys ei ole mukavaa, mutta jos saa työmarkkinaetuuden lisäksi asumistukea ja/tai toimeentulotukea, voi elellä todennäköisesti melko keskiluokkaista elämää. Perusetuudet voi myös tuhlata, jonka jälkeen tili näyttää nollaa ja Kela on ihan voimaton tuhlaamisen edessä ja myöntää toimeentulotukea lisäkuluihin. Työssä käyvällä tätä "takaporttia" ei ole, varsinkaan, jos on erehtynyt ostamaan asunnon tjs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi 9€ tulee kaikkien tukien päälle joten sillä on mahdollista tienata enemmän kuin pelkällä pienellä palkalla
Tekeehän tuo enemmän työtäkin, 4 pv vs. 25 h.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä joutuu tuhlaamaan paitsi rahansa, myös aikansa. Tiestysti työssäkäyvä tällöin toivoo, että jotain työn tuloksista jäisi myös käteen.
Työttömyys ei ole mukavaa, mutta jos saa työmarkkinaetuuden lisäksi asumistukea ja/tai toimeentulotukea, voi elellä todennäköisesti melko keskiluokkaista elämää. Perusetuudet voi myös tuhlata, jonka jälkeen tili näyttää nollaa ja Kela on ihan voimaton tuhlaamisen edessä ja myöntää toimeentulotukea lisäkuluihin. Työssä käyvällä tätä "takaporttia" ei ole, varsinkaan, jos on erehtynyt ostamaan asunnon tjs.
Noin 500 eurolla vuokran jälkeen kuussa voi elää "melko keskiluokkaista elämää"? Jopas! Ja trollaat paljon! Kela myöntää perustoimeentulotuen. Piste! Ei mitään sen päälle.
Toimeentulotuki ja asumistuki eivät tosiaan ole työttömien tukia, vaan pienituloisten tukia, joita on oikeus hakea kaikilla. Kyllä oma poika sai asumistukea kun teki töitä 4 h päivässä vuoden ajan. Olisi varmaan saanut toimeentulotukeakin vähän sairautensa vuoksi, mutta ei halunnut sitä hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin kuntouttavassa työtominnassa "kaikki tuki" oli 518€/kk käteen. Siihen päälle tuo neljäx9€/vko /6h/pvä)ja kilometrikorvaus muutaman kympin.
Melko pieni palkka on jos alittaa tuon.
Sama juttu miehelläni. Nyt minä olen opiskelija ja mies palkkatuella töissä, palkka (brutto) 2000€/kk, pärjäämme huomattavasti paremmin kuin silloin kun olimme molemmat työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeehän tuo enemmän työtäkin, 4 pv vs. 25 h.
Niin, tunnin enenmän. 4x6h=24 tuntia viikossa.
Siirtolaiset ainakin elää koska saavat monelta luukulta tukia
Mä olen ollut kokonaan työtön, kokoaikatyössä ja osa-aikatyössä, jossa sain tukia lisäksi. Leveää elämää en ole päässyt maistamaan koskaan, mutta ikävä kyllä, kokonaan työttömänä rahat riittivät parhaiten. Mulla oli silloin kyllä todella edullinen asunto (Tämä saattaa olla ap:n kaverienkin tapauksessa yksi selitys, miksi rahaa näyttää riittävän: asuvat perityssä tai vanhempien omistamassa tai jopa omassa, esim. vanhemmilta saadussa, asunnossa.), johon sain muutaman kympin asumistukeakin ja olin vielä sinkku, eikä ollut lemmikkejä, eli rahan tarvekaan ei ollut suuren suuri.
Kokoaikatyössä palkka oli naurettavan pieni ja jouduin hankkimaan sitä varten auton. Kulut siis kasvoivat paljon, mutta rahaa tuli vain muutama satanen enemmän kuin työttömänä. Asumistukea en saanut. Suunnilleen saman verran jäi rahaa käyttöön kuin kokonaan työttömänä.
Osa-aikatyössä tilanne oli kaikkein surkein. Pieni palkka ja vähän tunteja, mutta pitkä työmatka, joten iso osa palkasta meni bensaan. Peruspäivärahaa sain sovitellusti. Aika monena kuukautena palkka ja ppraha yhteensä miinus työmatkakulut oli yhtäsuurikuin saman verran käteen kuin sain ollessani kokonaan työttömänä.
Eli pakko sanoa, että jos sattuu olemaan säästöjä, saa perintöä tai vanhemmilta "apurahaa", kokonaan työttömänä saattaa hyvinkin elellä mukavammin kuin työssäkäyvänä.
Kaikkein ankeinta on olla osa-aikatyössä, jos bruttopalkka ylittää sen 300 e ja joutuu käyttämään työmatkaan jotain muuta kuin omia jalkoja tai polkupyörää. Pahimmassa tapauksessa koko palkka sulaa työssäkäynnin kuluihin ja vielä osa päivärahastakin.
Huh huh.