Miten jotkut työttömät elävät prameammin kuin työssäkäyvät?
Alan olla loppu omaan tilanteeseen. Tämä varmasti kuulostaa kunnon provolta, mutta olkoot.
Olen pienipalkkaisessa duunissa ja rahat just ja just riittää elämiseen. Saan vähän asumistukea, mutten mitenkään kauhean isoa määrää, sillä palkkani on "liian hyvä". Asun ylikalliissa pienessä yksiössä Helsingin "huonommalla puolella", jossa rauhatonta. En omista mitään ylimääräistä (ei autoa, kalliita vempeleitä tai uusimpia älypuhelimia), uusia vaatteita ostan harvoin, yritän syödä suht halvasti ja en käytä mitään päihteitä. Vapaa-aikakin menee kotona yleensä vain kyhjöttäen ja tietokoneella pelaten.
Mulla on muutamia työttömiä kavereita joilla on rahaa melkein saman verran, mutta heillä on varaa lähteä reppureissailemaan, oleilla baareissa ja ajella autoilla. Yksikin asuu Kalliossa ja tuntuu elävän suht "varakasta" elämää (tosin vanhemmat antaa hänelle rahaa). En vain ymmärrä, että miten itse joudun kituuttamaan samoilla summilla kun toiset elää "luksusta", vaikka yritän elää mahdollisimman niukasti.
Aina puhutaan kuinka työttömät on niin ahtaalla, niin tunnutaan unohtavan, että osa työssäkäyvissä elää vieläkin ahtaammissa oloissa. Varsinkin kun tulot heiluu miten sattuu, niin tukienkin haku ei ole niin helppoa.
Olen nuori parikymppinen nainen ja nyt jo tulevaisuus näyttää mustalta. Lapsena haaveilin aina kuinka hankin lapsen ja koiran, mutta kumpaakaan ei ole varaa. Edes miehen löytäminen tuntuu mahdottomalta, kun oon töissä melkeen aina 6 päivää viikosta, joten aikaa treffailuun ei ole.
Olis vaan niin helppoa hypätä jonkun metron alle, mutta en halua kuitenkaan aiheuttaa surua perheelle.
Onko täällä muita pienipalkkaisia jotka haluaisi avautua asiasta?
Kommentit (175)
No mistä kukaan tietää, minkä verran kelläkin on varallisuutta? Ulkoisen olemuksen perusteella ei ainakaan sitä voi sanoa.
Minäkin teen keikka/pätkätöitä ja ihan omasta halustani. Varallisuutta on (perintöjä ja sijoituksia), joten teen töitä ihan koulutukseni vuoksi, työn ilosta ja ollakseni ns. normikansalainen. En pyri muuttamaan tilannettani edes hakeutumalla kokopäivätöihin, sillä tämä määrä töitä riittää hyvinkin.
Muiden silmissä olen työtön.
Mä olin itse vuoden työttömänä tuossa pari vuotta sitten. Käytin SÄÄSTÖJÄ. Toki mä nosti kaikki tuet, mutta noin 1500e/kk nostin omia säästöjä. Ja voin myöntää, että rahaa oli käytössä aivan siinä missä työssäkäyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut kokonaan työtön, kokoaikatyössä ja osa-aikatyössä, jossa sain tukia lisäksi. Leveää elämää en ole päässyt maistamaan koskaan, mutta ikävä kyllä, kokonaan työttömänä rahat riittivät parhaiten. Mulla oli silloin kyllä todella edullinen asunto (Tämä saattaa olla ap:n kaverienkin tapauksessa yksi selitys, miksi rahaa näyttää riittävän: asuvat perityssä tai vanhempien omistamassa tai jopa omassa, esim. vanhemmilta saadussa, asunnossa.), johon sain muutaman kympin asumistukeakin ja olin vielä sinkku, eikä ollut lemmikkejä, eli rahan tarvekaan ei ollut suuren suuri.
Kokoaikatyössä palkka oli naurettavan pieni ja jouduin hankkimaan sitä varten auton. Kulut siis kasvoivat paljon, mutta rahaa tuli vain muutama satanen enemmän kuin työttömänä. Asumistukea en saanut. Suunnilleen saman verran jäi rahaa käyttöön kuin kokonaan työttömänä.
Osa-aikatyössä tilanne oli kaikkein surkein. Pieni palkka ja vähän tunteja, mutta pitkä työmatka, joten iso osa palkasta meni bensaan. Peruspäivärahaa sain sovitellusti. Aika monena kuukautena palkka ja ppraha yhteensä miinus työmatkakulut oli yhtäsuurikuin saman verran käteen kuin sain ollessani kokonaan työttömänä.
Eli pakko sanoa, että jos sattuu olemaan säästöjä, saa perintöä tai vanhemmilta "apurahaa", kokonaan työttömänä saattaa hyvinkin elellä mukavammin kuin työssäkäyvänä.
Kaikkein ankeinta on olla osa-aikatyössä, jos bruttopalkka ylittää sen 300 e ja joutuu käyttämään työmatkaan jotain muuta kuin omia jalkoja tai polkupyörää. Pahimmassa tapauksessa koko palkka sulaa työssäkäynnin kuluihin ja vielä osa päivärahastakin.
Paitsi että jos jää työttömäksi ja on säästöjä tai perintö niin ei saa tt-tukea ennen kuin ne on käytetty. Ja jos on kokonaan työtön jolla on oikeus asumistukeen ja tt-tukeen niin halvalla asunnolla ei ole mitään väliä koska sossu maksaa asunnon oli se sitten halpa tai kallis. Ainoastaan työssäkäyvällä sillä on merkitystä. Olen itse pienipalkkainen eikä mulla olis varaa asua Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm
Mulla butto tulot 9000€/kk ilman pääomatulojaJOs jäisin tyottomaksi saisin nostaa pääomatuloja 2000€/kk ilman veroja niin ettei pääoma kutistuisi 20 vuoden ajan.
Niin ja tyomarkkinatuki 700€?
Todellinen työmarkkinatuki ennakkopidätyksen jälkeen on 518€/kk.
Se on 494 €/kk aktiivimallivähennyksellä.
Jos ap on vasta parikympinen, ei ole kyllä kummoista koulutusta vielä ehtinyt hankkimaan. Lukio tai amis. Toki amiksen käyvät, esim. putkimiehet, pääsevät tänä päivänä ihan hyville tienesteille pienellä koulutuksella. Mutta pointtini siis on se, että olet ap vielä nuori ja sinulla on koko elämä edessä! Tee jotain parantaaksesi elämänlaatuasi ja tulojasi!
Kyllä sitä on itse kukin köyhäillyt parikymppisenä, eikä tullut mieleenkään kadehtia varakkaammasta perheestä tulevia kavereita. Elämä on! Mutta ei ollut aikomustakaan jäädä istumaan kaupan kassalle minimipalkalla ja -tunneilla, vaan hain ja pääsin kouluun, jatkoin töitä kaupassa opiskelun ohessa. Tutkinnon kanssa oli huomattavasti helpompi hakea parempipalkkaisia töitä - ja siinäkin on kyllä jostain aloitettava, ei juuri valmistunut mitään päällikön paikkoja saa. Pikkuhiljaa on menty elämässä eteenpäin, ja itse asiassa näin reilu nelikymppisenä perheellisenä opiskelen taas työn ohessa. Kannustamme myös lapsiamme opiskelemaan ja tekemään töitä sen eteen, että pääsee elämässä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen 25 tuntista työviikkoa. Palkka on alle tonnin, täytyy myös tukia hakea. Hauskinta on se, että samassa työpaikassa saisin enemmän rahaa, mikäli olisin kuntouttavassa työtoiminnassa 4 päivänä viikossa. 9 eurosista ei mene veroja.
Hölpön pölpön! Jos sulla jää sen alle tulot, niin oot oikeutettu tohon samaan summaan, kuin mitä kuntouttavat saa. Työmatkakulutkin saat fattasta.
Vanhemmat on kuollut, mutta ite säästin työkkäreistä vähintään 50€/kk ja sit kyttäilin halpislentoja ja hotellitarjouksia. (Enemmän, kun menin kuntouttavaan) Sit, kun oikein hyvin osu kohdalleen, niin esim. mun Budabestin reissu maksoi alle 200€ lentoineen, mut oli 5 tähden hotellissa sviitissä kolme yötä, mutta tokihan siel sit rahaa meni jonkun verran. Se on sillein, että ei ne isot tulot vaan pienet menot. Ei osamaksuja tai mitään vippailua muiltakaan, muutin halvempaan kämpään kauemmas ytimestä, jne. Se 50€ toiselle tilille heti, kun rahat tulee, jos ei iteltä onnistu olla koskematta siihen, niin pistää luotettavan ihmisen tilille sen ja sopii, että milloin sen saa antaa takas. Ite säästin kaverin tilille, ettei toimeentulotukea hakiessa nikotella, vaikkakin se raha on jo kertaalleen otettu tulona huomioon. Sillä 50€.lla se on 600€/vuosi. Parissa vuodessa sain ite semmosen 1500-1800€ läjään ja pystyin aika huoleta reissaa silloin tällöin. All Inclusiveita, kun kyttäs, niin 3-5 tähden hotelleissa sai olla 7-14 päivää. Piti vaan tyyliin tammikuussa tilata heinäkuun reissu.
No nykyään oon kouluttanut itseni paremmin ja teen asiantuntija tentäviä IT-puolella. Menot kasvaneet samassa suhteessa ja maksan vielä tyttären vuokrasta ja sähkölaskusta puolet. Sit maksan sen netin ja puhelinlaskun. Se kyllä maksaa mulle takas, jos on shoppaillut sillä liittymällä. Puhelimet myös ostan ja kotivakuutuksen maksan, mut onkohan se jonkun 9€/kk
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä joutuu tuhlaamaan paitsi rahansa, myös aikansa. Tiestysti työssäkäyvä tällöin toivoo, että jotain työn tuloksista jäisi myös käteen.
Työttömyys ei ole mukavaa, mutta jos saa työmarkkinaetuuden lisäksi asumistukea ja/tai toimeentulotukea, voi elellä todennäköisesti melko keskiluokkaista elämää. Perusetuudet voi myös tuhlata, jonka jälkeen tili näyttää nollaa ja Kela on ihan voimaton tuhlaamisen edessä ja myöntää toimeentulotukea lisäkuluihin. Työssä käyvällä tätä "takaporttia" ei ole, varsinkaan, jos on erehtynyt ostamaan asunnon tjs.
Ei voi kuin nauraa näille luuloillenne! 😁
Paisti että olette kateellisia ja pahansuopia olette lisäksi vielä tyhmiä ja tietämättömiä.
Kela EI myönnä mitään rahaa "lisäkuluihin".
Jos ihminen on saanut sen laskennallisen toimeentulotuen ja tuhlannut sen, niin vaikka kuinka tili näyttäisi nollaa niin Kelalta ei lisää heru.
Eri asia on täydentävä toimeentulotuki, sen myöntää sosiaalitoimisto, mutta siihenkin tarvitaan hyvät perustelut. Ja perusteluksi EI riitä, että tili näyttää nollaa.
Minä en kehtaisi kirjoittaa harhoja varakkaiden elämästä täällä faktana ja sillätavoin näyttää tietämättömyyteni ja ilkeyteni.
Vaikka olen köyhä, niin joku roti pitää olla mitä kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena otsikon kysymykseen: säästöt, varakkaat vanhemmat, perintö.
Ja se, että osa työttömistä on jo iäkkäämpiä. Ei kaikki työttömät ole parikymppisiä.
Itse olen tällä hetkellä työtön. MUTTA työelämää on takana noin 40 vuotta ja koko se aika on tienattu. Asun isossa omakotitalossa, meillä on pari autoa ja muutenkin omaisuutta, eli elänparemmin kuin ap, mutta on tähän töitäkin tehty.
Ei minullakaan parikymppisenä omaisuutta/varallisuutta ollut, vaikka töissä kävinkin. Kyllä silloin sai laskea pennejä.
Eli, ei kaikki työttömät ole olleet koko elämäänsä työttäömänä. Monilla on vuosikymmenten työura takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen 25 tuntista työviikkoa. Palkka on alle tonnin, täytyy myös tukia hakea. Hauskinta on se, että samassa työpaikassa saisin enemmän rahaa, mikäli olisin kuntouttavassa työtoiminnassa 4 päivänä viikossa. 9 eurosista ei mene veroja.
No ei mene alle tonnin palkastakaan veroja (maksuja kyllä menee). Työmarkkinatuki ja 4x9e viikossa tekee kuukaudessa käteen noin 700 ja joku aktivointilisäkin tulee vielä lisäksi (oliko noin 80e/kk). Onko sulla siis noin 8e tuntipalkka niin sitten oltaisiin lähellä tuota summaa?
Ja kuten sanoit saat vielä soviteltua päälle mitä kuntouttavassa oleva ei saa. Eli et käytännössä oikein voi saada vähempää osa-aikatöissä kuin kuntouttavassa.
Niin missähän maassa ei mene alle tonnin palkasta veroja? Suomessa nimittäin menee. Ihan joka eurosta, jonka palkkana täällä ihminen tienaa, menee vero! Mulla oli vuosikaudet bruttopalkka 250-500 e/kk ja ennakonpidätysprosentti PALKASTA 3,5-8 (vuositulot vähän vaihteli). Peruspäivärahasta meni lisäksi 20 % veroa.
Tässä maassa ei kuule senttiäkään tienata verottomana, jos laillisesti yrittää työtä tehdä.
Vuositulot 13 000e ja veroprosentti on nolla. Raja menenee jossain 14 000 kieppeillä. Mene veroprosenttilaskurilla itse tarkastamaan. Eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja menee vajaat 10%.
Sitä kutsutaan syystäkin ennakonpidätykseksi. Eli itse et ole hakenut noin pienille tuloille muutoskorttia ja siksi maksat enemmän veroja kuin kuuluisi ja saat ne sitten palautuksina takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista. Luuletko että se on heillä 9e tunnissa? Se on 9e PÄIVÄSSÄ. 4 pvä viikossa tuo kuussa 144e
Toi 9€ tulee kaikkien tukien päälle joten sillä on mahdollista tienata enemmän kuin pelkällä pienellä palkalla
Annatko jonkun laskelman vai onko ihan mutua?
Olen työtön tukien varassa elävä yksilö. Saan asumistukea-, työmarkkinatukea- ja toimeentulotukea. Vuokran ja sähkön&veden jälkeen mulla jää käteen joka kuukausi 485€. Onko tuo paljon sinun mielestä? Silläkö me työttömät eletään niin kamalan leveetä elämää?? Jos olet töissä ja nettomäärällisesti palkkasi ei ole yli 500€/kk niin kannattaa harkita töiden lopettamista jos npin kiukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista. Luuletko että se on heillä 9e tunnissa? Se on 9e PÄIVÄSSÄ. 4 pvä viikossa tuo kuussa 144e
Toi 9€ tulee kaikkien tukien päälle joten sillä on mahdollista tienata enemmän kuin pelkällä pienellä palkalla
Tekeehän tuo enemmän työtäkin, 4 pv vs. 25 h.
Niin, tunnin enenmän. 4x6h=24 tuntia viikossa.
ja toisin kun kuntouttavassa olevalla hänelle kertyy eläkkeet&lomat.
Ei tuollainen ole mitään nuoren aikuisen elämää.
Olet vapaa muuttamaan, niin elämääsi kuin asuinpaikkaasikin.
Joten:
• Katso itsellesi sopiva työpaikka jostain päin Suomea, jokin muu paikkakunta
kuin sikakallis Helsinki.
• Käy työpaikkahaastattelussa, paikassa johon olet hakenut, tee työsopimus, irtisano
nykyinen työsopimuksesi.
Suomi on täynnä sopivia työpaikkoja tällä hetkellä, muuallakin kuin ”Hesassa”.
• Valitse itsellesi sopiva asunto. Sen mitä maksat asumisesta nyt, niin samalla
rahalla voit elää herroiksi valitsemallasi paikkakunnalla.
• Tilaa muuttoauto, keitä muuton jälkeen tulokahvit uudessa, tilavassa,
viihtyisässä asunnossasi.
• Osta auto, nyt sinulla on siihen varaa.
• Verkostoidu ja luo uudet kaverisuhteet, uusissa harrastuksissa kavereita löytyy.
• Ja......Huomaa se hymy, joka nousee kasvoillesi kun käyt verkkopankissasi ja näet
tilisi uuden saldon. Nyt siinä on yksi numero lisää entiseen verrattuna :)
• Älä harmittele turhaan, että et tehnyt tällaista ratkaisua aiemmin, moni siellä
”Hesassa” elää ihmisarvolle sallimatonta elämää, useimmat ihan omasta syystään.
Kaikkea hyvää sinulle.
Melkein kuin omalta näppikseltä :D Saan ansiosidonnaista josta jää käteen noin 400e/kk asumismenojen jälkeen. Siitä kun vähennetään kaikki pakolliset menot kuten vakuutukset, ruoka, hygienia, lääkkeet, lemmikkien kulut jne. varsinaiseen elämiseen ei jää senttiäkään. Itse asiassa joudun ottamaan säästöistä joka kuukausi. Mitään uutta en osta, autostakin luovuin kun tuli liian kallis remppa eteen. Toistaiseksi näin, toki haen töitä jatkuvasti ja kehitän oman alani osaamista omatoimisesti. Tulevaisuus ei näytä kovin hyvältä kun ikä alkaa viitosella. Surraan ne surut kun aika on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvalla työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea saavalle työttömälle jää käteen elämiseen käytettäväksi n. 496€ kuukaudessa.
Perinnöillä ym. elävät ovat sitten asia erikseen.
Aina huvittaa nämä jotka kertoo että kaikilla työttömillä jää elämiseen asumiskulujen jälkeen 500€/kk. Minulla on asuntolainaa vielä vähän jäljellä, saan ansiosidonnaista, ja asumiskulujen jälkeen käteen jää 250€/kk (josta sitten maksetaan sähköt, vesi, ruoka, vakuutukset, puhelin, netti, lääkkeet ym ym). En saa asumistukea vastikkeen maksuun, liian hyvät päivärahat, en saa toimeentulotukea (en tietenkään kun on oma asunto, en oletakaan) eikä ole puolisoa elättämässä ja maksamassa oikeita laskuja. Tämän tiedostin jo silloin kun lainan otin että jonain päivänä tilanne on tämä. Siksi tein töitä niin paljon kuin ikinä jaksoin ja välillä kahtakin työtä ja säästin säästin säästin. Säästöillä pystyn nyt elämään, niin ettei lainaerää tarvitse muuttaa eikä ottaa lyhennysvapaata.
Aplle on jo ehdotettu opiskelua ja paremman työpaikan etsintää. Lapsihalut; +20v henkilöllä ei ole vielä edes fyysistä kiirettä lapsen hankintaan. Henkisten kykyjen puolesta on vain parempi, että elämänkokemusta kertyy ennen lasta. Ennen vanhaan piti olla se mieskin, nykyään ei kai ihan välttis, muttei pahaksikaan?
Koiran suhteen voi etsiä tuttavia yms. joita avustaa koiran ulkoilutuksessa ja muussa hoidossa. Samalla tutustuu eri koirarotuihin ja muodostuu käsitys mikä rotu sopii parhaiten pieneen asuntoon yms.
Ooppatirallaa kirjoitti:
Yleistasolla pakko ihmetellä missä määrin työssäkäyvillä ihmisillä aikaa, energiaa ja motivaatiota muiden kyttäämiseen :)
Minä olen nyt esimerkiksi kyllä pitkäaikaistyötön mutta niin olen pysyvästi perussairas pitkäaikaissairaskin vakavilla sairauksilla ja niillä nk minimituloilla. Ällistyttää, miten joistakuista minussakin on vielä kadehtimista ja kaunaamista. Henkilöillä täytyy olla itsellä lievää vakavampaa henkistä häiriötä ja luonnevikaa riesana. Ja tiedän, etten toki ole ainoa "kohde".
Minun elämäni nyt meni näin, mutta mitä siitä. Joillekin vain tuntuu olevan älytön pala sekin, meillä syrjäytyneilläkin voi olla jäljellä edes jotain harrastuksia ja sinnittelyä kynsin hampain elämässä kiinni pitäytymiseksi kiinni. On kuin odotettaisiin, me jatselisimme vain maalin kuivumista. Tietystisekin haukkumisen aihe, mutta noin sekin, ellemme jätä siihen ja täytä "stereotypiaa".
Mun mielestä siinä ei ole mitään väärää, että työtön (työkykyinen tai ei) on aktiivinen esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestössä tai vaikka urheiluseuratoiminnassa. Siitä saa paitsi kokemusta, myös rytmiä elämään ja mielekästä tekemistä työpaikkaa odotellessa. Tulee varmasti halvemmaksi yhteiskunnalle tuollainen virkistävä toiminta, kuin maksella myöhemmin syrjäytymisestä seuraavasta terveyden heikkenemisestä johtuvia kuluja. Mielenterveys on koetuksella monella, jos ei ole mitään tekemistä.
Työtön osaa käyttää rahansa oikein.
Vierailija kirjoitti:
No, me ollaan miehen kanssa työttömiä ja Kelan rahoilla. Saadaan yksi "ylimääräinen" tuki kun mies ei ole kirjoilla tässä asunnossa, yhteensä saamme Kelalta n. 1500e/kk, tästä pois pieni vuokra n.300e/kk. Jäljelle jää meille kahdelle kuukautta kohden 1200e, laskuja ei ole muuta kuin puhelinlasku. Toimeentulotukeni ansiosta sähkölasku, lääkärit ja lääkkeet ym. on "ilmaisia". Mieheni sisko on lääkäri joka kirjoittaa meille lääkereseptit minun nimiini jotta saadaan ne maksusitoumuksella ilmaisiksi. Eli edelleen ollaan tuossa 1200e/kk kieppeillä. Sen lisäksi on yksi "bisnes" jota en tarkemmin avaa mutta saamme 200-300e/kk pimeästi. Tämän lisäksi mieheni isovanhemmat antavat jokaiselle lapsenlapselleen 200e/kk lahjana, toki käteisenä. Eli kahdelle työttömälle (meille) jää 1600-1700e/kk käyttöön. Syömme hyvin, matkailemme paljon, urheilemme, säästämme rahaa yms. Ulosotossa olemme molemmat joten ei järkeä mennä töihin.
Miksi ei voi ottaa vastuuta töppäilystään ja vain maksaa velkansa menemällä töihin, jos niitä saa?
Älä pelkää, työtön ei elele prameasti. Ei toki pienipalkkaiseen työhön uupuvakaan. Kyl ne rahat tulee muualta kuin työkkäristä. Työttömyys on ansa, kova kontrolli eikä koskaan voi rakentaa mitään tai parantaa elämäänsä. Itse olen silloin tällöin joutunut olemaan lyhyen jakson työttömänä. Saan ansiosidonnaista. Palkkani on ollut noin 3500e/kk, joskus enemmänkin, ansiosidonnainen noin 2000e. Veroprosentti sama. Työttömyys siis romahduttaa toimeentulon totaalisesti, kun asumiskulut ja muut laskut on tuon palkan mukaan. Ehkä työkkärillä prameasti elelevien elinkustannukset ovat pienet, eivät omista mitään ja saavat paljon myös muita tukia?
Niin missähän maassa ei mene alle tonnin palkasta veroja? Suomessa nimittäin menee. Ihan joka eurosta, jonka palkkana täällä ihminen tienaa, menee vero! Mulla oli vuosikaudet bruttopalkka 250-500 e/kk ja ennakonpidätysprosentti PALKASTA 3,5-8 (vuositulot vähän vaihteli). Peruspäivärahasta meni lisäksi 20 % veroa.
Tässä maassa ei kuule senttiäkään tienata verottomana, jos laillisesti yrittää työtä tehdä.