Mies lupasi tehdä meistä rikkaita, mutta hinta on aivan hirveä!
Olemme miehen kanssa 27-vuotiaita. Kaksi vuotta sitten päätimme miehen kanssa, että jäämme 40-vuotiaina eläkkeelle. Minä en ole niin hyvä raha-asioissa, joten mies sai luoda suunnitelman.
Olemme nyt eläneet kaksi vuotta aivan järkyttävää kituutuselämää. Mies vaikuttaa jopa nauttivan sairaalloisesta pihistelystä, mutta mä kärsin tästä jo niin paljon!
Idea on säästää kaikki mahdollinen osakkeisiin. Minun nettotulot vuodessa on noin 25 000. Miehellä kai joku 35 000€. Asumme yksiössä pk-seudun tuntumassa, maksamme tästä 700€/kk. Puoliksi maksetaan. Meillä on auto, jossa on halvin mahdollinen vakuutus ja autolla ajetaan vain aivan välttämätön ja mies ajaa aina, koska osaa ajaa taloudellisesti. Korjaa autoa itse myös. Meillä ei ole kotona mitään ylimääräisiä laitteita. Ei telkkaria, ei pyykkikonetta. Astianpesukone löytyy, sitä ei käytetä. Sähköä ja vettä pyritään säästämään kaikin keinoin. Valoja ei saa pitää päällä. Uuniruokia ei tehdä. Mitään suoratoistopalveluja tai lehtiä ei ole. Kotona ei saa käydä suihkussa, ellei ole poikkeustilanne. Silloin vesi saa valua max 2 min, mies valvoo tätä. Muuten peseydymme työpaikkojen suihkuissa. Mies myös täyttää työpaikallaan vesipulloja, joita käytetään kotona juomavetenä ja ruuanlaitossa. Talouspaperit mies laittaa käytön jälkeen kuivumaan ja käyttää uudelleen. Vessapaperirullasta mies erottaa kerrokset ja tekee useampia rullia. Paperia saa käyttää vain aivan minimaalisesti. Deudorantteja ja saippuoita meillä ei ole. Hammastahnaa säännöstellään.
Mitään ylimääräistä ei saa ostaa. Ei vaatteita eikä kenkiä. Vaatteiden reiät eivät häiritse miestä, eivätkä kuluneet kengät. Mies on sanonut, että jos on aivan pakko ostaa rikki menneen tilalle jotain, niin kirpputorilta sitten. Kaikki ruuat ovat halvinta mahdollista tuotemerkkiä ja vielä alelaputettua jos mahdollista. Ruokaan meillä menee ehkä 100-150 € kuukaudessa. Missään lomamatkoilla ei saa käydä, ei ravintoloissa, baareissa, elokuvissa. Mitään lahjoja ei saa ostaa kenellekään.
On muitakin oikkuja, kaikkea en muistanut todellakaan kirjoittaa. Itkettää jo tämä elämä, vielä 13 vuotta tätäkö pitäisi kestää?? Ei tämä ole ihmisen elämää! Itse suostuin, oma vika. Miehellä on mun verkkopankkitunnukset ja hän siirtää ja seuraa rahankäyttöäni. Mies seuraa excelillä jokaista senttiä. Mies on nyt kahdessa vuodessa saanut mulle 35000 euron arvoisen osakesalkun. Molemmilla on siis omat salkut, mies vaan hoitaa kaiken. Mies on luvannut, että sitten 40-vuotiaina muutamme ulkomaille ja alamme nauttia. Mä vaan hajoan, elämä on tällä hetkellä merkityksetöntä...
anteeksi sekava sepustus
Kommentit (239)
Ap:n kirjoitus laittaa kyllä pohtimaan rahankäyttöä, vaikka kirjoitus toki provo onkin.
Kyllähän varmasti moni suunnittelee että jäisi aikaisin eläkkeelle. Mutta enpä sitten tiedä idean järkevyyttä. Salkun pitäisi olla vähintään miljoonan euron luokkaa, että saisi n. 30 000 euron osingot nettona. Kyllähän sillä jo eläisi, mutta kova olisi hinta. 40-vuotias on kuitenkin aika nuori vielä enkä ainakaan itse haluaisi siinä iässä vielä luopua työnteosta kokonaan. Monelle toimettomuus aiheuttaa masennusta ja alkoholismia. Muutaman kuukauden toimettomuus tekee varmasti välillä hyvää, mutta koko loppuelämä jouten oloa ei ainakaan itselleni onnea toisi.
Ai niin, unohdin mainita että molemmat pesemme pyykkimme lavuaarissa nyrkkipyykkinä työpaikalla. Pesuaineena työpaikan käsisaippua. Muovikassissa kuljetamme pyykit kotiin.
Minä luen lehtiä kaiket illat kirjaston valossa ilmaiseksi. Käyn siellä myös vessassa.
Meitsi ei osta mitään roinaa ja rompetta. Kerjään kaiken roskalava ryhmästä. Säästyy pitkä penni.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kirjoitus laittaa kyllä pohtimaan rahankäyttöä, vaikka kirjoitus toki provo onkin.
Kyllähän varmasti moni suunnittelee että jäisi aikaisin eläkkeelle. Mutta enpä sitten tiedä idean järkevyyttä. Salkun pitäisi olla vähintään miljoonan euron luokkaa, että saisi n. 30 000 euron osingot nettona. Kyllähän sillä jo eläisi, mutta kova olisi hinta. 40-vuotias on kuitenkin aika nuori vielä enkä ainakaan itse haluaisi siinä iässä vielä luopua työnteosta kokonaan. Monelle toimettomuus aiheuttaa masennusta ja alkoholismia. Muutaman kuukauden toimettomuus tekee varmasti välillä hyvää, mutta koko loppuelämä jouten oloa ei ainakaan itselleni onnea toisi.
Huomattavasti pienempikin salkku riittäisi 30k netto-osinkoihin, jos keskittyy osinkofirmoihin ja käyttää vipua. Ja saisi tuohon vielä n. 10k päälle työttömyyspäivärahaa ja asumislisää.
Moni on terve ja vireä 70- vuotiaana mutta ei ole harvinsista, että terveys alkaa reistailemaan 35 tienoilla,
Sitten kun- elämässä on riskinsä, sittem kun olen raihnainen potilas tai kuollut....
Säästäväisyys on hyvästä, mutta älä jätä elämää elämättä.
Mun mies on vähän samanlainen. Suihkussa ja saunassa käyntiä ei sentään kyttää, koska meillä on kiinteä vesi- ja sähkömaksu osana vuokraa, ja on rahallisesti ihan sama käykö suihkussa ja saunassa joka ilta vai kerran viikossa, se maksaa ihan saman verran. Sauna ja lämmin suihku on mun harvoja iloja elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on vähän samanlainen. Suihkussa ja saunassa käyntiä ei sentään kyttää, koska meillä on kiinteä vesi- ja sähkömaksu osana vuokraa, ja on rahallisesti ihan sama käykö suihkussa ja saunassa joka ilta vai kerran viikossa, se maksaa ihan saman verran. Sauna ja lämmin suihku on mun harvoja iloja elämässä.
Tässä syy miksi ei pitäisi olla kiinteitä vesi-ja sähkölaskuja
Vierailija kirjoitti:
Hei ap! Oletteko sinä ja miehesi milloinkaan ajatelleet että nuukasti voi elää mutta elämässä saa ja pitää olla iloakin? Ettei käy niin että kun olette noin 35v. toisella on syöpä ja toisella stressiperäinen sydänvaiva tms. Pieni höllääminen tuohon touhuun välillä niin homma voisi olla edes vähän antoisampaa!
Vauvalaisten elämä loppuu aina kolmekymppisinä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti pienempikin salkku riittäisi 30k netto-osinkoihin, jos keskittyy osinkofirmoihin ja käyttää vipua. Ja saisi tuohon vielä n. 10k päälle työttömyyspäivärahaa ja asumislisää.
Noilla osinkotuloilla ei tipu asumistukia. Ja mikä "eläkkeelle jääminen" se on, jos on työttömyyskortistossa? Ei siinä voi tehdä ihan mitä haluaa ja sehän koko homman idea on.
Minäpä en käytä talouspaperia ollenkaan 😁
Väärä tapa, pitäisi olla kartalla mitä tapahtuu. Esim. Beyond Meat (BYND) listautuminen. Nämä kohdat pelata todella agressiivisesti. Mutta minkäs teet, jos ei ole oppinut lukemaa.
Ensimmäiseksi erittäin hyvä provo (toivottavasti).
Itsellä oli haaveina kanssa 40v päästä "eläkkeelle". Noh 2 vuotta aikaa, eikä tule tapahtumaan. Omien omistuksien yhteisarvo on 0,5milj. Olisi pitänyt saada reippaasti enemmän. En ole pihtaillut millään tavalla vuosien varrella, noh lukuun ottamatta ulkomaan reissuja (=jonkin muu kuin viro). Ulkomailla on käyty 5vuoden välein ja isolla budjetilla. Itse olen aloittanut säästämisen aikaisemmin kuin te. Ja teidän ikäisenä minulla taisi olla 80t Eur sijoitussalkku ja palkka taisi olla 3400Eur/kk kohdalla (jos en väärin muista).
Pari kommentti
- Vaikka en tiedä mitä teette töissä. Niin oletteko miettineet urakehitystänne, jos kuljette ränsistyneissä vaatteissa ja ehkä vähän oudon hajuisina. Tämä tulee estämään teidän urakehityksen ja palkan kehityksen. Vaikka, olisitte kuinka päteviä tahansa. Myös saattaa vaikuttaa tulevaisuuden YT neuvotteluissa negatiivisesti.
- Vaikka TV ei olekaan hyvä asia tuhlaamaan kallista aikaa. Oletteko miettineet että myös TV vaikutus on yllättävän suuri. Nimittäin jos maailman ymmärrys ei ole tarpeeksi hyvä tämä voi myös vaikuttaa urakehitykseen.
- Sitten sijoittajan näkökulmasta asiaa katsottuna asiaa Internet/TV ovat tärkeitä tiedon lähteitä kun mietitään sijoituksia.
- Tuolla elämän tavalla erakoidutte kaikesta (ystävistä/työyhteisöistä). Eikä elämällä ole mitään arvoa/syytä enää "eläkkeellä". Ja kuten viestiketjussa ilmeni niin tuo voi aiheuttaa jo psyykkisiä ongelmia (ja luulen että todella suurella näköisyydellä).
- Viestiketjussa ilmaistu laskennallinen sijoituksien arvo ei ota huomioon palkankehitystä eikä myöskään tulevaisuuden säästösummia. Joten summat voisi olla paljon suurempia tulevaisuudessa.
Siis nyt olen 38v mies. Avioeron kokenut ja siinä menetin omaisuutta runsaasti. Myös vuosien varrelle on osunut sairastumisia ja ikäviä muita yllättäviä menoja. Viimevuosina palkkani on ollut 100t eur. Pihtailulla olisin saanut varmasti tavoitteeni, mutta ei missään nimessä teidän kaltaisilla pihtailuilla. Silloin kyllä vaimo olisi lähtenyt paljon aikaisemmin ja tuosta syystä. Ja syy elämiseen olisi loppunut paljon aikaisemmin. (tarkennetaan että ei siis itse tuhoisuutta, mutta valitettavasti puolison/oman perheen puuttuminen vaikuttaa todella negatiivisesti. Eikä tässä vaiheessa enää tiedä minkä takia asioita tekee, vaikka niitä tekeekin.)
ps. Jos tämä ei ollut provo, niin vaikka miehesi olisi hyvä osakesijoittaja ja varallisuuden talteenottaja. Niin hänen suunnitelmissa on todella pahoja ajatus virheitä/säästö virheitä (enkä nyt tarkoita veden kulutusta, vaikka nyt teillä olisikin mittari esim. kaupungin kämpässä). Ja sitten vielä kuten viestiketjussa ilmeni muiden kommentteina; on erittäin todennäköistä että miehesi tulee jatkamaan samaa elämän tyyliään tulevaisuudessa vaikka jäisittekin "eläkkeelle". Noin pitkässä ajassa siitä tulee elämäntapa josta ei pääse enää eroon muuta kuin sairaalahoidoilla!
Verkkopankin tunnuksia ei saa luovuttaa edes perheenjäsenelle! Jos et usko, tarkista asia omasta pankistasi tai lue oheinen kirjoitus:
Turhaa kituutat. Ukko vaihtoon ja rikas tilalle. Sen kanssa naimisiin tai testamentit kuntoon. Itse olen työtön. Teen pimeitä hommia n. 10 000e/vuosi koska tykkään ko. Harrastuksesta ajanvietteenä. Välillä teen myös muita töitä 300e/kk minkä saa tienata työttömyyden päälle. Tämäkin työ valittu sen mukaan mikä minua kiinnostaa.
Eläkepäivät on turvattu miehen kautta ja saa tehdä mitä lystää ja harrastella ja matkustella. Välillä opiskelen huvikseni avoimessa yliopistossa. Vaatteet ostan käytettynä paitsi jos ostan esim. Kerran vuodessa jonkun merkkilaukun tai aurinkolasit tms. Mies ostaa kalliimmat vaellus- ja juoksukengät tms. Mihin tarvii laatua.
Olen kolmekymppinen ja elänyt oikeastaan koko elämäni "tuulella käyden". Matkustanut olen nuoresta asti ympäri ämpäri. 8-16 työt ja oravanpyörät ei kiinnosta. Opiskelu aikoihin matkustin myös. Kaikki ruuat hain ruokajaoista ja tein viikonloppuisin töitä jonkin verran. Hyviä vaatteita löytyy kirpparilta 2e hintaan. Kaikki rahani käytin matkailuun ym. Opiskelija rientoihin.
Teen myös lomamatkoja ympäri Suomen sukumökeille ja eläinvahtina on hyvä olla jos haluaa välillä asua ilmaiseksi vieraassa kaupungissa.
Elämä on nyt.
Jos oikeasti elää noin nuukasti, niin ei siitä säästörytmistä kykene irrottautumaan 40 vuotiaana. Säästörytmi pysyy kuolinhetkeen asti. Niin se tulee menemään.
Esimerkiksi monet odottavat eläkkeelle pääsyä. Kun sitten pääsevät eläkkeelle huomaavat, että ei se elämä kovin paljon paremmalta tunnu. No saa tietysti nukkua ja valvoa riippumatta kellosta.
Vierailija 136 kirjoittaa silkkaa asiaa. Teen työtä kodinhoitajana ja tässäkin työssä pitää olla siisti & huoliteltu olemus sekä tietää maailman ja Suomen asioista. Kuuluu hyvään asiakaspalveluun olla kartalla edes jostain ja asiakkaat edellyttävät että osaa keskustella muustakin kuin säästä. Ja ap: opettele viimeisttän nyt huolehtimaan omista sijoituksistasi ja raha-asioistasi! Ota ainakin selvää ovatko asiat todellakin niin kuin miesystäväsi väittää ja hnaki ne uudet tunnarit äläkä anna niitä enää miehellesi!
Tuollaista se elämä oli sodan jälkeisessä suomessa, tosin vaihtoehtoja ei ollut. Ei ollut näitä nykyajan sähköisiä laitteita, hyvä jos oli radio. Ap on valinnut tuon kaltaisen elämän mutta ei arvannut että mitä se tuo tullessaan. Onneksi päätös ei ole kiveen kirjoitettu. Keskustele miehesi kanssa että tuo äärimmäinen piheys ahdistaa, toki säästäväisyys on hyve, mutta vähän voisi höllentää. Tulevaisuus on illuusio, emmekä kukaan tiedä mitä kohtaa. Voi tulla esim. vakava sairaus mihin ei voi vaikuttaa. Elämästä, ihan tästäkin päivästä, pitää nauttia. Vanhana kun katsoo mennyttä elämäänsä, niin ei pitäisi harmitella valintojaan. Toivottavasti on nauttinut elämästään eikä jossittele, vaan on sinut itsensä kanssa.On sanonta "Elä jokainen päivä niinkuin viimeisesi" jos haluaa ymmärtää sanoman syvällisesti niin siinä on ohjenuoraa. (tällä palstalla joku sen kumminkin luulee tarkoittavan biletystä tmv )
Eikö kuitenkin kannattaisi harkita työelämässä pysymistä pitempään, ja höllentää tuota äärimmäistä säästeliäisyyttä? Eläkettä kertyisi enemmän. Pelkkä sijoitustuotoilla eläminen kuulostaa kovin riskialttiilta, ja vaatii paitsi taitavaa salkunhoitoa, myös hyvää tuuria. Jos joudutte esim. ”eläkkeelle” jäätyänne tekemään jonkin ison ja kalliin hankinnan, käy helposti niin, että koko hanke romuttuu, kun ei olekaan enää niin paljoa pääomaa tuottamassa. Entä, jos elätte vaikka 90-vuotiaiksi? Onko mukavaa kitkutella puoli vuosisataa vaihtelevilla osingoilla?
Oletteko ajatelleet sitä, että oloneuvoksina elämänne olisi aika erilaista kuin muilla samanikäisillä; miten tämä vaikuttaisi ystävyyssuhteisiin?
Itse en suosittelisi äärimmäisen saitaa elämäntapaa, koska työssäni tapaan välillä juurikin tällaisia henkilöitä, jotka aina ovat pihistelleet joka asiassa. Useimmat heistä ovat katkeroituneita ja katselevat maailmaa alta kulmien; aina on joku muka huijaamassa heiltä ylimääräistä rahaa. Monilla on ongelmia terveyden kanssa ja osa kulkee likaisissa vaatteissa.
Säästäväisyys ja sijoittaminen on järkevää, mutta normaaliin peruselämiseen, kuten terveelliseen ruokaan ja sosiaalisten suhteiden ylläpitoon, on jätettävä riittävästi rahaa.
Kunpa maailma olisikin näin yksinkertainen! Jos elettäisiin vielä 23 vuotta täydellistä nousukautta (vaikka jo 10 vuotta on eletty ja maailmantalous on yskinyt tulevaa lamaa vuoden verran) ja onnistuisit sijoittamaan VAIN voittaja yhtiöihin, niin unohdit inflaation, verot ja kulut. Maksat välityskuluja ja mahdollisesti säilytyspalkkioita, osingoista menee aina osansa valtiolle ja jos myyt osakkeita voitolla, niistä vasta rahaa meneekin. Kun lunastat osakkeet 40 v, niin arvo on laskenut eläkeiässä paljon. Jo 13 vuodessa inflaatio syö sijoitusten arvoa.
Kukaan ei ole niin onnekas, että onnistuisi sijoittamaan vain arvoa nostaviin yhtiöihin, kun hajauttaa salkussa on myös yhtiöitä, joiden arvo laskee. Sitten seuraavassa lamassa koko salkun arvo voi laske esimerkiksi 40%, kyllä se siitä taas nousee, jos yritykset eivät ole menneet konkkaan ja sijoituksesi hävinneet kokonaan, mutta arvonnousu lähtee sieltä -40% ja menee vuosia, että on noustu lähtötasolle.