Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies lupasi tehdä meistä rikkaita, mutta hinta on aivan hirveä!

Vierailija
05.07.2019 |

Olemme miehen kanssa 27-vuotiaita. Kaksi vuotta sitten päätimme miehen kanssa, että jäämme 40-vuotiaina eläkkeelle. Minä en ole niin hyvä raha-asioissa, joten mies sai luoda suunnitelman.

Olemme nyt eläneet kaksi vuotta aivan järkyttävää kituutuselämää. Mies vaikuttaa jopa nauttivan sairaalloisesta pihistelystä, mutta mä kärsin tästä jo niin paljon!

Idea on säästää kaikki mahdollinen osakkeisiin. Minun nettotulot vuodessa on noin 25 000. Miehellä kai joku 35 000€. Asumme yksiössä pk-seudun tuntumassa, maksamme tästä 700€/kk. Puoliksi maksetaan. Meillä on auto, jossa on halvin mahdollinen vakuutus ja autolla ajetaan vain aivan välttämätön ja mies ajaa aina, koska osaa ajaa taloudellisesti. Korjaa autoa itse myös. Meillä ei ole kotona mitään ylimääräisiä laitteita. Ei telkkaria, ei pyykkikonetta. Astianpesukone löytyy, sitä ei käytetä. Sähköä ja vettä pyritään säästämään kaikin keinoin. Valoja ei saa pitää päällä. Uuniruokia ei tehdä. Mitään suoratoistopalveluja tai lehtiä ei ole. Kotona ei saa käydä suihkussa, ellei ole poikkeustilanne. Silloin vesi saa valua max 2 min, mies valvoo tätä. Muuten peseydymme työpaikkojen suihkuissa. Mies myös täyttää työpaikallaan vesipulloja, joita käytetään kotona juomavetenä ja ruuanlaitossa. Talouspaperit mies laittaa käytön jälkeen kuivumaan ja käyttää uudelleen. Vessapaperirullasta mies erottaa kerrokset ja tekee useampia rullia. Paperia saa käyttää vain aivan minimaalisesti. Deudorantteja ja saippuoita meillä ei ole. Hammastahnaa säännöstellään.

Mitään ylimääräistä ei saa ostaa. Ei vaatteita eikä kenkiä. Vaatteiden reiät eivät häiritse miestä, eivätkä kuluneet kengät. Mies on sanonut, että jos on aivan pakko ostaa rikki menneen tilalle jotain, niin kirpputorilta sitten. Kaikki ruuat ovat halvinta mahdollista tuotemerkkiä ja vielä alelaputettua jos mahdollista. Ruokaan meillä menee ehkä 100-150 € kuukaudessa. Missään lomamatkoilla ei saa käydä, ei ravintoloissa, baareissa, elokuvissa. Mitään lahjoja ei saa ostaa kenellekään.

On muitakin oikkuja, kaikkea en muistanut todellakaan kirjoittaa. Itkettää jo tämä elämä, vielä 13 vuotta tätäkö pitäisi kestää?? Ei tämä ole ihmisen elämää! Itse suostuin, oma vika. Miehellä on mun verkkopankkitunnukset ja hän siirtää ja seuraa rahankäyttöäni. Mies seuraa excelillä jokaista senttiä. Mies on nyt kahdessa vuodessa saanut mulle 35000 euron arvoisen osakesalkun. Molemmilla on siis omat salkut, mies vaan hoitaa kaiken. Mies on luvannut, että sitten 40-vuotiaina muutamme ulkomaille ja alamme nauttia. Mä vaan hajoan, elämä on tällä hetkellä merkityksetöntä...

anteeksi sekava sepustus

Kommentit (239)

Vierailija
21/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo toivottavasti, mutta pisteet taitavasta toteutuksesta. Hyvin realististista! Esittää rivien välistä kyllä hyvän kysymyksen, että onko keskituloisen parempi köyhäillä ja yrittää säästää ja sijoittaa, vai elellä ihan ok mukavaa elämää vaikka kaikki suunnilleen meneekin mikä tulee. Onko se tavoiteltava elämä nyt tässä vai sitten joskus?

Vierailija
22/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua! Nauran täällä vedet silmissä vaikka ei saisi! Mies halkomassa vessapaperia, jotta säästää pari euroa :,D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mies muuta kulutusta nelikymppisenäkään, tuota samaa sinun loppuelämä on. Nyt menet pankkiin ja hankit uudet pankkitunnukset itsellesi. Sijoittaminen ei ole rakettitiedettä. Katso, mihin mies on nyt sijoittanut ja jatka sitä. Olen rahan suhteen tarkka ja saan pienistä tuloista säästöön, mutta tuollaiseen kituuttamiseen en rupeaisi, ennemmin jatkan töissä muutaman vuoden pitempään.

Vierailija
24/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuotiaana teillä on sama elintaso, mutta ei tarvi käydä töissä. Eli loppuelämä tota samaa...

Vierailija
25/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on sentään hyvä provo! Nähty vaivaa selvästi.

Vierailija
26/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on hinta, mikä on maksettava. Ainoa ero, että kun olette 40-vuotiaita, niin mies ei lopeta tota touhua, pahenee vain. Nyt kannattaa miettiä, että onko todella tuon arvoista. Mun mielestä ei ole. Ja 35000e saa jo ihan mukavaa pesämunaa, ku pitää salkusta huolta. Tai jos se on hyvä salkku, niin unohtaa koko asian ja kattelee sit 40-vuotiaana, et mitä siel on. Kannattaa varmaan keslustella ja kertoa, et sä et oo tossa piheilyssä nyt ollenkaan niin syvällä, kuin mies on.

Ei lopeta 40-vuotiaana,se jää tavaksi.

Vierailija
27/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää paljon sijoittamisesta ja "kaikki" rahat osakkeisiin. Ne pitää kuitenkin saada myytyä, jos haluaa rahaa käyttöön ja sen salkun täytyy olla valtava, että pelkillä osinkotuotoilla pystyy elämään tai edes osaksi kustantamaan elämäänsä niillä...Mitä sitten, jos kurssi lähtee laskuun tai osa yrityksistä menee konkkaan?

Kannattaa olla hieman edes kiinnostunut, missä ne omat rahat on kiinni tai onko ne sinun nimissäsi edes. (Ihan vinkkinä, että kannattaa myös miettiä muita sijoituskohteita ja pitää jonkinlaista pohjakassaa - miehesi kaltaiset säästäjät pitävät saatavilla toisella tilillä n. 6kk palkkaa vastaavaa summaa). 

Hieman yritystä tässä kuitenkin. 2/5

Vierailija
28/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah ha. Osake ja asuntomarkkinoissa on kyllä sellaiset nollakoron kuplat että turha haaveilla.

Vuokra ja osinkotuotot niin matalla että turha haaveilla mistään 7-10%/v tuotoista. Ehkä joku 3-4% olisi realistinen. Ja voitte tehdä laskelmat siitä mitä edes 2% korko tekisi taloudelle. Moni firma ja yksityishenkilö on niin tappiin lainannut että suuri taantuma tulisi. Sitten osakkeet -50% ja kiinteistöt -30%.

Vierailija
29/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkopankkitunnuksia ei saa antaa edes luvan kanssa perheenjäsenelle eikä kellekään. Jos pankkiin tulee tieto että tunnuksesi ovat toisen käytössä, pankki sulkee verkkopankkisi ja niitä ei avata ennenkuin käyt pankissa selvittämässä asian. Tämä on faktaa, olen pankissa töissä ja näitä aina välillä setvitään. Käsittämätöntä että tälläinen asia ei mene jakeluun, että ne tunnukset on henk.kohtaiset. Pankki ei vastaa myöskään mahdollisista väärinkäytöksistä mitä tulee tähän tunnusten luovuttamiseen. Nythän miehesi pääsee myös verotietoihisi, terveystietoihisi ym. mutta provohan tämä viesti lieneekin...

Vierailija
30/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla on vaan näitä tukielättejä, joille säästäminen on hepreaa. Ihannoidaan vaan velaksi elämistä ja asioiden sotkemista. Ne saa sitä sossurahaakin

Siellä yksi apukoululainen taas kirjoittelee.

Vierailija
31/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä se novellikokoelma ap? Sulla on selvästi lahjoja, älä hukkaa niitä täällä.

Vierailija
32/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämällä pelkästään ei rikastu. Täytyy osata ottaa riskejä ja sijoittaa viisaasti.

Vierailija
33/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietää paljon sijoittamisesta ja "kaikki" rahat osakkeisiin. Ne pitää kuitenkin saada myytyä, jos haluaa rahaa käyttöön ja sen salkun täytyy olla valtava, että pelkillä osinkotuotoilla pystyy elämään tai edes osaksi kustantamaan elämäänsä niillä...Mitä sitten, jos kurssi lähtee laskuun tai osa yrityksistä menee konkkaan?

Kannattaa olla hieman edes kiinnostunut, missä ne omat rahat on kiinni tai onko ne sinun nimissäsi edes. (Ihan vinkkinä, että kannattaa myös miettiä muita sijoituskohteita ja pitää jonkinlaista pohjakassaa - miehesi kaltaiset säästäjät pitävät saatavilla toisella tilillä n. 6kk palkkaa vastaavaa summaa). 

En kyllä osaa vastata kaikkiin sijoituskysymyksiin. Olen vaan luottanut mieheen, hän on kyllä ihan 100% tähän sitoutunut. Sen mies on sanonut, että jos tulisi ero niin molemmilla on oma omaisuus omissa nimissä, ei tulisi riitoja. Emme ole naimisissa.

Ap

Vierailija
34/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 vuotiaana teillä on sama elintaso, mutta ei tarvi käydä töissä. Eli loppuelämä tota samaa...

Eikä sitten ole edes työtä ilmaisharrastuksena tai ilmaisia kahveja tai palaveripullia. Kiva istua sisällä tai ulkona ja katsella, kun ruoho kasvaa. 

Vierailija
35/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kukin elää tyylillään. Olemme kohtuuhyvätuloisia (emme rikkaita), yhteenlaskettu netto reilu 6000e kuussa ja kaikki menee ja elämme onnellista elämää. En suostuisi kituuttamaan ikipäivänä. Omaisuutta kertyy talolainan maksamisen muodossa (lainaa aikanaan otettiin 300 ke) ja siinä olloon vanhuudenturva. Oon nyt 45 eikä mitään hinkua eläkkeelle, mulla p mielenkiintoinen työ jossa viihdyn.

Mutta ap on tehnyt toiselaisen valinnan, ehkä sit nelikymppisenä voit alkaa nauttimaan?

Vierailija
36/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä osaa vastata kaikkiin sijoituskysymyksiin. Olen vaan luottanut mieheen, hän on kyllä ihan 100% tähän sitoutunut. Sen mies on sanonut, että jos tulisi ero niin molemmilla on oma omaisuus omissa nimissä, ei tulisi riitoja. Emme ole naimisissa.

Ap

Toivottavasti omaisuutesi ON edelleen sinun nimissä. Ota nyt ensiksi yhteyttä pankkiin ja selvitä, missä rahasi ovat. Ota sitten mieheltä tilinkäyttöoikeus pois. Vaihda mobiilivarmenne salasanasi. Sitten kerro miehelle, että et enää halua tätä elämää. Tässä järjestyksessä.

Sulla on kaikki oikeus muuttaa mielesi.

Vierailija
37/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo kai, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä. Itse tykkään niukkuudesta ja osakesijoittamisesta, mutta tuo muistuttaa aika lailla taloudellista dominointia. Simut suljetaan kaveripiiristä, sukulaissuhteista jne. Pois säästämisen tekosyillä.

Aleruokien ostamisessa ja kahden minuutim suihkuissa ei ole mitään vikaa muttanetipankkitunnuksien hallinnointi ja lahjojen ostamattomuus on jo sairasta. Lusikat jakoon, niin helpottaa, ja lakkauta tai muuta tunnuksia niin ettei toiset pääse sinne.

Vierailija
38/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä luoja. Sun mies on kyllä nero ja kekseliäs kuin mikä- Tosin vaikea uskoa että olette 27v ettekä esim 60v jolta tuollaista voisi odottaa.. Jos tarina on tosi, niin tuohan on sairasta. Säästää saa , mutta ei tuo ole enää tervettä millään tavalla! Ja miten eläkkeelle pääsette 40v? Eihän kukaan niin aikaisin pääse? Vai keksittekö jonkun sairaudenkin vai onko suunnitelma tehdä tällä säästämisellä itsestänne ehkä mt potilaita? :D

Vierailija
39/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että omaisuus on miehen nimissä.

Vierailija
40/239 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkkopankkitunnuksia ei saa antaa edes luvan kanssa perheenjäsenelle eikä kellekään. Jos pankkiin tulee tieto että tunnuksesi ovat toisen käytössä, pankki sulkee verkkopankkisi ja niitä ei avata ennenkuin käyt pankissa selvittämässä asian. Tämä on faktaa, olen pankissa töissä ja näitä aina välillä setvitään. Käsittämätöntä että tälläinen asia ei mene jakeluun, että ne tunnukset on henk.kohtaiset. Pankki ei vastaa myöskään mahdollisista väärinkäytöksistä mitä tulee tähän tunnusten luovuttamiseen. Nythän miehesi pääsee myös verotietoihisi, terveystietoihisi ym. mutta provohan tämä viesti lieneekin...

Älä viitsi. Moni perhe antaa pankkitunnuksensa perheenjäsenille ja se on ihan yleinen normi. Säännöt voi tietysti olla toisenlaiset pankissa.