Teini tuli kännissä kotiin. Mitä sen kanssa pitäis tehdä??!!
Kaksi kertaa aiemmin on nyt juomisesta kiinni. Varmaan on juonut enemmänkin... Ollaan puhuttu järkeä ja annettu arestia. Mä oon niin pettynyt!!!
Kommentit (29)
Anna sille aamulla rillu ja savut (pilvi) - pitää darran loitolla. Toista tarvittaessa.
Hyvä että tuli kotiin. Kehu siitä.
Minkäikåinen? 13v vai 19v? Pikkusen on eroa nimittäin tilanteessa
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että tuli kotiin. Kehu siitä.
Suomessa on muutama teini sammunut lumihankeen ja kuol lut. Sen lisäksi monet teinitytöt ovat päätyneet aikuisten rais KAT taviksi koska eivät ole uskaltaneet mennä tuiterissa kotiin. Eli aamulla kannattaa tosiaankin kehua, ettei teini ole tehnyt mitään tuhoisaa valintaa.
Sen jälkeen kannattaa kysyä, että miksi alko maistuu? Jotkut juovat pysyäkseen kaveriporukkansa mukana. Teinien elintavat alkavat erityä yläkoulussa. Juomatonkaan ei jää yksin koska myös teinien raittius on lisääntynyt huomattavasti.
Nyt kannattaa laittaa sormet teinin kurkkuun ja oksennuttaa. Sen jälkeen petiin tajuttoman kylkiasentoon ja oksennusämpäri ängennyt viereen.
Vierailija kirjoitti:
jos se saatui olemaan tyttö, kokeile kun se sammuu onko immenkalvo vielä ehjä, ihan sormella vaan ei sitä kukaan huomaa
Yllytät rais kauk seen? Pervo!
Kannattaa jutella sitten kun on selvä.
Rauhallinen (yritys ainakin jutella) juttutuokio teinin kanssa.
Onkohan tämäkin vaan provo?
Kannustaisin kristillisen seurakunnan nuorten toimintaan. Niissä porukoissa raittius on hyve.
Jutella ja kertoa uudelleen ja uudelleen kuinka rakas hän on. Lisäksi se, että kotiin täytyy ja saa aina tulla, on kunto mikä tahansa. Myös ystävät, jos on sellainen tilanne. Ja se, että kavereiden tulee aina pitää huoli toisistaan, kaveria ei jätetä.
Arestit ja moralisoinnit pois, luottamus kunniaan.
Aattele niin päin, että teini ainakin uskaltaa tulla kotiin. Tee aamupala valmiiksi ja keskustelkaa, miksi teini kokee halua juomiseen. Ehdota myös päihdehoitoon hakeutumista. Siitä tulee kyllä lasu, mutta jos teini ja te handlaatte asian ja hän toimii aktiivisesti sen kanssa, että löytää syyn juomiselleen ja lopettaa sen, niin eipä se lasu ole mikään rasite. Enemmänkin apu koko perheelle. Minkä ikäinen teini? Kuinka paljon vietätte aikaa perheenä? Onko hänellä jotain harrastusta? Haluaisiko ehkä aloittaa jonkin harrastuksen? Millainen kaveripiiri? En lähtis ystävyyssuhteita rajoittamaan, mutta lapselle on hyvä muistuttaa, että vaikka muut juokin, niin ei hänen tarvitse. Ainakaan tosiystävät ei velvoita juomaan, että voisi kuulua osana porukkaan. Emt. Tosi vaikeeta.
Itellä ei teini-iässä loppunut alkoholin käyttö, vaikka jäinkin siitä kiinni. Isä oli kuitenkin aina empaattinen, vaikka saarnasikin juomisesta. Se vaan oli halu saada pää sekaisin, ettei tarvii miettiä liikoja. Siitä lähtökohdasta mun isäni ei koskaan lähtenyt ratkaisemaan asiaa, eikä mulle tullut sellainen mieleenkään. Voin sanoa olevani alkoholisti, jolla perhetilanne väkisin hillitsee juomista. Pidän kuitenkin koko ajan mielessä, että voin hakea apua, jos tilanne on karkaamassa hallitsemattomaksi.
Älä hauku, äläkä tuomitse. Minä sain selkääni ja uhma vain kasvoi niin että tulempahan uudelleenkin. Mun miehelleni oli pidetty mykkäkoulua äiti mutta isä oli kuulemma ollut mukava niin ei tullut uhmaa kokeilla toista kertaa.
Pakkoko sen kanssa on tehdä mitään? Jos vaan antasit olla? Ei liene nyt millään Trivial Pursuit tuulella?
Ei helkutti että teini jos kokeilee niin päihdehuoltoon? Ei katkaisussa ole mitään kokeilu teinejä vaan ihan ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Aattele niin päin, että teini ainakin uskaltaa tulla kotiin. Tee aamupala valmiiksi ja keskustelkaa, miksi teini kokee halua juomiseen. Ehdota myös päihdehoitoon hakeutumista. Siitä tulee kyllä lasu, mutta jos teini ja te handlaatte asian ja hän toimii aktiivisesti sen kanssa, että löytää syyn juomiselleen ja lopettaa sen, niin eipä se lasu ole mikään rasite. Enemmänkin apu koko perheelle. Minkä ikäinen teini? Kuinka paljon vietätte aikaa perheenä? Onko hänellä jotain harrastusta? Haluaisiko ehkä aloittaa jonkin harrastuksen? Millainen kaveripiiri? En lähtis ystävyyssuhteita rajoittamaan, mutta lapselle on hyvä muistuttaa, että vaikka muut juokin, niin ei hänen tarvitse. Ainakaan tosiystävät ei velvoita juomaan, että voisi kuulua osana porukkaan. Emt. Tosi vaikeeta.
Itellä ei teini-iässä loppunut alkoholin käyttö, vaikka jäinkin siitä kiinni. Isä oli kuitenkin aina empaattinen, vaikka saarnasikin juomisesta. Se vaan oli halu saada pää sekaisin, ettei tarvii miettiä liikoja. Siitä lähtökohdasta mun isäni ei koskaan lähtenyt ratkaisemaan asiaa, eikä mulle tullut sellainen mieleenkään. Voin sanoa olevani alkoholisti, jolla perhetilanne väkisin hillitsee juomista. Pidän kuitenkin koko ajan mielessä, että voin hakea apua, jos tilanne on karkaamassa hallitsemattomaksi.
Kolme kertaa juonut, niin pitäisi hakeutua päihdehoitoon?! Sinä ainakin olet jo juonut pääsi pehmeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei helkutti että teini jos kokeilee niin päihdehuoltoon? Ei katkaisussa ole mitään kokeilu teinejä vaan ihan ammattilaisia.
Niin tämähän ei aloituksen mukaan ollut ensimmäinen kerta. Ei se silloin ole enää mitään kokeilua. On olemassa myös nuorille tarkoitettua päihdehuoltoa. Ja hyvä että on, sillä mitä varhaisemmassa vaiheessa asiaan voidaan puuttua, sen vähemmän se tulee viemään resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme kertaa juonut, niin pitäisi hakeutua päihdehoitoon?! Sinä ainakin olet jo juonut pääsi pehmeäksi.
Ja sinä et ole tainnut oppia lukemaan? Ensinnäkin kirjoitin asian ehdotuksena, enkä ylhäältä saneltavana käskynä. Kuitenkin tärkeintä on siinä, miten teini asian ajattelee. Eihän se mitään auta, jos väkisin retuutetaan, kun muutoksen pitää tapahtua itsestään.
Lisäksi aloituksessa todettiin, että vain kolme kertaa jäänyt kiinni.
Papukaijamerkki, viikkorahan korotus, jos tapahtui jotain pahempaa.
Pari tömpsyä rapulaan.