Minkä ikäisen vauvan kanssa mies pärjää hetken kaksin?
Minkä ikäisenä olette jättäneet vauvan miehelle hoitoon ja miten pitkäksi aikaa? Siten että poistutte itse vaikka puolen tunnin matkan päähän. Esimerkiksi viikon iässä onko vauva ollut miehen kanssa 15min ja 4kk iässä 3h? Miten meni? Entä hoitaako mies vauvaa kun olette kaikki yhdessä kotona?
Kysymys on suunnattu lapsen ensisijaiselle hoitajalle.
Kommentit (32)
Onpa erikoinen kysymys. Vauva on ollut alusta asti miehen kanssa. Sektion vuoksi isä hoiti synnytyksen jälkeisen vuorokauden vauvaa pääasiassa. Kävin ensimmäisen kerran kasvohoidossa viikon synnytyksestä ja mies pärjäsi hienosti. Olemme alusta asti hoitaneet vauvan yhdessä, joten ei minulla ollut mitään erityistaitoja tai kykyjä isää enemmän. Kyseessä on ensimmäinen lapsi. En imetä, koska en pysty, joten se tietysti vaikuttaa. Käymme molemmat säännöllisesti omissa jutuissamme, kuten liikkumassa tai kuten itse kävin kasvohoidossa. Ei ole vauva meillä vaikuttanyt tällaisiin asioihin.
En olisi tehnyt ikinä lasta miehen kanssa, joka on vauvallemme jotenkin toissijainen hoitaja. En ymmärrä sellaista enkä ikinä omalle kohdalleni haluaisi. Olen esimerkiksi ensin äitiyslomalla, jonka jälkeen mies jää vähintään yhtä pitkälle jaksolle kotiin hoitamaan vauvaa (en jää hoitovapaalle).
Ma en ole ikina ajatellut etta vauva jotenkin erityisesti tarvitsisi just aitiaan (muuten kuin rintaruokinnassa), eli hammastelen suuresti naita "tunti per kuukausi" -vastauksia. Vanhempiahan isa ja aiti on molemmat, ja kai yhteisessa vetovastuussa yhteisesta vauvasta? Samalla lailla sen lapsen kai tulisi molempiin kiintya?
Mutta ma olenkin vela, eli en sitten tieda ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä nyrkkisääntö on tunti per ikäkuukausi, vuodesta eteenpäin päivä per vuosi. Päiväkoti-iän jälkeen sitten niin pitkään kuin lystää. Eli tyyliä 3kk vauvan kanssa erossa max 3h.
Päiväkoti-ikä on monilla alle vuosi.
Pointtisi oli? Päiväkoti-ikä loppuu yleensä 5v iässä kun siirrytään esikouluun.
6 tuntia taitaa olla se raja mikä sairaalassa yleensä vietetään hoitajien valvovan silmän alla.
Potilashotellissa esim. oletettiin isän hoitavan lasta äidin ruokailujen ajan jos isä oli mukana. Ravintolaan vastasyntynyttä ei saanut ottaa.
Meillä vauva oli siis alle vuorokauden kun oli miehen kanssa kaksin.
Mies on hoitanut molempia vauvoja aina kotona olleessaan aivan kuten minäkin.
Ekasta en muista koska oli pidemmän ajan kahdestaan vauvan kanssa mutta toka oli n. 4kk kun lähdin viikonlopuksi reissuun. Aiemmin oli viettänyt aikaa vain päiväseltään (mm. mies on käynyt näyttämässä molempia lapsia työpaikallaan pariviikkoisina).
Minä olin synnytyksen jälkeen 2 viikkoa sairaalassa ja mies oli vauvan kanssa kotona.
This must be joke.
Isä hoisi synnäriltä lähtien toisena tasaveroisena vanhempana. Ei ollut heikkoa lähteä lenkille synnytyksen jälkeen, kun isi oli kotona. Kerran haluttiin käydä kaksin kaupassa pähkäilemässä jotain ja isoisä tuli katsomaan kaksi viikkoista, eli sieltä se isänmalli oli saatu. Muistan vieläkin kun kävimme nopealla kauppareissulla naapurikaupassa et mikähän mahtaa olla vastassa ja meteli kuului alas asti. Kun päästiin sisälle, niin lapsi ei itkenytkään vaan jutteli papalleen sylissä sellaisilla korkeilla äänillä eikä ollut moksiskaan että äiti ja isi puuttui. :D Voi siis mennä näinkin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä nyrkkisääntö on tunti per ikäkuukausi, vuodesta eteenpäin päivä per vuosi. Päiväkoti-iän jälkeen sitten niin pitkään kuin lystää. Eli tyyliä 3kk vauvan kanssa erossa max 3h.
Te olette kyllä ton matikkanne kanssa ihan pihalla. Ihan kuin koiran ikää laskisi, mutta kun ette ota huomioon tukiverkoston läheisyyttä sekä lapsen temperamenttia mikä on olennaisin asia tässä yhtälössä. Jos olisin noin matikantarkasti ottanut oman lapseni hoitokuviot, niin olisin sen avulla hänestä tehnyt jo pienestä aran äititakiaisen. Kaikki tyylillään, mutta tuo on jo vouhotusta. "Sori, Viljami on vasta 4kk joten hän saa olla neljä tuntia kerrallaan isän kanssa kaksin. Mä meen nyt kampaajalle moikka"
Minkä ikäinen nainen pärjää hetken astianpesukoneen kanssa kaksin?
Pärjää ja tottakai hoitaakin vaikka ollaan kaikki kotona. Meillä keskosvauva, joten ei ollut tissiruokinnallakaan.
Olisi pää räjähtänyt jos isä ei olisi voinut työpäivän jälkeen vauvaa sylitellä ja päästää mua suihkuun, yksin kauppaan, maalaamaan taloa kesällä tms.
Minä sain heti synnäriltä kotiuduttuani elämäni pahimman vatsataudin.
2 vuorokaudesta on vain hämäriä mielikuvia kun istun kylpyhuoneenlattialla oksentamassa, olin täysin kyvytön hoitamaan vauvaa.
Sekä vauva että mies ovat edelleen hengissä