”Auttavainen” mummo. Tulen hulluksi.
Äitini tunkee elämäämme koko ajan. Tulen hulluksi. Periaatteessa hän tavallaan siis ”auttaa”, mutta kun se menee aina näin: Haluaa olla avuksi, keksii että laittaapa meille ruokaa, tekee nakkisoppaa pyytämättä tai kyselemättä ja tutkii sitten viikon tuleeko se syödyksi. Tai pakkaa eväitä, taas pyytämättä. Ja sitten inventoi kaappeja, että mitä on syöty.
Seuraavaksi ristikuulustelee miksi kaikkea soppaa ei ole syöty, alkaa järjestää maustekaappia ja tivaa, miten joku muka voi olla allerginen jollekin. Seuraavaksi kantaa lääketieteellisiä jukaisuja todistaakseen ettei tällaista allergiaa ole olemassa. Tai vastavuoroisesti alkaa soitella lääkäriaikoja siihen allergiana.
Kaikki siis ryöstäytyy AINA täysin järjettömäksi showksi ja kaaokseksi, joka kuormittaa koko perhettä.
Mitä tällaiselle voi tehdä?!
Kommentit (39)
Panikoin aina kun näen jonkun "tunkeileva mummo" tms otsikon. Olen itse yhden lapsen mummo ja vasta opettelen mummona oloa ja hirvittää, miten osaan tarjota apua tarvittaessa, mutta en tunkeile liikaa. Hoidan lasta aina pyydettäessä kotonani, en tunge nuorten kotiin, enkä todellakaan tuputa neuvoja tai ohjeita heille. Silti olen vähän epävarma olostani, toivottavasti se tässä ajan kuluessa selkeytyy.
No äitis on täysin rajaton, niinkuin sinäkin kun annat tuon tapahtua. Pitkä matka itsenäisyyteen ja aikuisuuteen teillä molemmilla. Jos haluat päästä tuollaisesta eroon, sun täytyy itsenäistyä äidistäs ja kertoa mikä sulle käy ja mikä ei. Kertoa, että sulta pitää kysyä jos haluaa kasppeihin kajota, tulla teille tai auttaa ruuanlaitossa. Äitis todennäköisesti uhriutuu, ja sekin pitää sit vaan kestää. Tiedän monta äitiä jotka ovat "saaneet saitaskohtauksen" kun heidän ylikävelylleen on laitettu raja ka sanottu ei. Mut se on ainut tie, jos et halua antaa äitisi ylikävellä elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
No äitis on täysin rajaton, niinkuin sinäkin kun annat tuon tapahtua. Pitkä matka itsenäisyyteen ja aikuisuuteen teillä molemmilla. Jos haluat päästä tuollaisesta eroon, sun täytyy itsenäistyä äidistäs ja kertoa mikä sulle käy ja mikä ei. Kertoa, että sulta pitää kysyä jos haluaa kasppeihin kajota, tulla teille tai auttaa ruuanlaitossa. Äitis todennäköisesti uhriutuu, ja sekin pitää sit vaan kestää. Tiedän monta äitiä jotka ovat "saaneet saitaskohtauksen" kun heidän ylikävelylleen on laitettu raja ka sanottu ei. Mut se on ainut tie, jos et halua antaa äitisi ylikävellä elämääsi.
Olen nelikymppinen ja muuttanut kotoa jo 16-vuotiaana. En siis mitenkään lle itse äidissä kiinni, en ole koskaan ollut. Lasten takia yritetty sietää tätä ainoaa elossa olevaa isovanhempaa.
Ongelma ei ole se ettenkö minä sanoisi vaan siinä ettei sitä kuunnella. Vaikka miten vetäisi rajoja, lopputulos on aina tämä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Panikoin aina kun näen jonkun "tunkeileva mummo" tms otsikon. Olen itse yhden lapsen mummo ja vasta opettelen mummona oloa ja hirvittää, miten osaan tarjota apua tarvittaessa, mutta en tunkeile liikaa. Hoidan lasta aina pyydettäessä kotonani, en tunge nuorten kotiin, enkä todellakaan tuputa neuvoja tai ohjeita heille. Silti olen vähän epävarma olostani, toivottavasti se tässä ajan kuluessa selkeytyy.
Hyvältä kuulostaa, jatka vain samaan tapaan!
Oma äiti alkoi tunkeilla etänä, kun lapsi syntyi. Alkoi ostella kysymättä ja pyytämättä kaikkea, mitä minun piti sitten lähteä bussilla vauvan kanssa postista hakemaan. Sen jälkeen kyttäsi kuvista, että onhan kaikkea käytetty. Suuttui, kun myin pieneksi jääneitä Kirpparilla, minun olisi pitänyt hillota kaikki kaappeihin. Tuputti käskyjä - ei neuvoja, vaan käskyjä - siitä mitä kaikkea minun olisi pitänyt tehdä.
Joskus olisi kelvannut vaikka parin tunnin apu. Sitä ei tullut, vain etähallintaa ja niitä käskyjä.
Minun oli pakko poistaa hänet FB-kavereistani ja laittaa koko yhteydenpito pidemmäksi aikaa katkolle. Suosittelen lämpimästi rajojen laittamista, koska mikä muu muka auttaisi? Ei mikään. Jos ihminen on rajaton, tunkeileva ja hallitseva, niin hänelle on laitettava stoppi.
6 jatkaa vielä, että marttyyrisointi on tietysti ihan tosiasia. Myös ne keksityt sairaskohtaukset yms. On vaan pysyttävä lujana, vaikka sisäinen ääni käskisi kilttinä tyttönä miellyttää äitiä.
Miksi hän menee kaapeillenne? Siis miten tilanne pääsee sellaiseksi, että hän voisi sinne mennä? Kaivatko itse äiteen kaappeja? Tuskin?
Vierailija kirjoitti:
6 jatkaa vielä, että marttyyrisointi on tietysti ihan tosiasia. Myös ne keksityt sairaskohtaukset yms. On vaan pysyttävä lujana, vaikka sisäinen ääni käskisi kilttinä tyttönä miellyttää äitiä.
Miksi hän menee kaapeillenne? Siis miten tilanne pääsee sellaiseksi, että hän voisi sinne mennä? Kaivatko itse äiteen kaappeja? Tuskin?
Tunkee sen näennäisesti viattoman soppansa kanssa, seuraavaksi alkaa etsiä siihen suolaa, aitten onkin jo siellä ruokakaapissa suolan perässä, inventoimassa jne.
Se käy salamannopeasti ja ihan silmien alla. Ei siis näe itse siinä kertakaikkiaan mitään tuomittavaa tai luvatonta.
Ja just tuo lahjojen käytön kyttääminen onnmyös ihan helvetin rasittavaa. Ei me olla mikään museo jonne voi säilöä ihan kaikki lasten kaikki tavarat kaikilta ikävuosilta. Vain jotta niiden antjaat voi käydä niitä sitten hypistelemässä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä suotta, nämä aloitukset on toimittajien tehtailemia kun tahtovat aiheita roskajuttuihinsa. Tämä palsta on aika lailla elämälle vieras, ihan tuubaa jauhetaan.
Minun äitini tuli reippaasti meille ilmoittamatta kun olimme töissä. Lapsi avasi oven, tietysti.
Nämä ihmiset todellakin keksivät keinot ja ne, joille tällainen - onneksi - on täysin elämälle vierasta, eivät osaa edes kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini tuli reippaasti meille ilmoittamatta kun olimme töissä. Lapsi avasi oven, tietysti.
Nämä ihmiset todellakin keksivät keinot ja ne, joille tällainen - onneksi - on täysin elämälle vierasta, eivät osaa edes kuvitella.
Nämä ihmiset todellakin keksivät keinot, joita normaaleissa perheissä asuvat eivät osaa edes kuvitella - pimpom - ovikello soi! :D
Asumme omakotitalossa, joten meidän kimppuun pääsee kyllä soittamatta ovikelloa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset todellakin keksivät keinot, joita normaaleissa perheissä asuvat eivät osaa edes kuvitella - pimpom - ovikello soi! :D
Tässähän oli kyse rajojen asettamisesta.
Oletko sinä keksinyt kieltää äitiäsi tulemasta teille salaa kylään?
Ai juu, sinulla ei varmasti ole ollut tarvetta sellaiselle.
Lapsikin oli muuten aika kyrsiintynyt tuosta. Hänkin oli osannut jo ymmärtää, että meillä ei ole ihan yhtä normaali mummo kuin muilla kavereilla. Ei hänellä silti ollut keinoja saada mummoa meiltä pois.
Itse olen löytänyt toimivan ratkaisun kaikkiin sosiaalisiin ongelmiin. En koskaan ota yhteyttä kehenkään. Vastapainoksi en myöskään koskaan vastaan yhteydenottoihin: en puhelimeen, en sähköpostiin, en ovikelloon. Tärkeintä on noudattaa näitä periaatteita määrätietoisesti, eikä sortua lipsahduksiin tai sosiaalisiin painostusyrityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsikin oli muuten aika kyrsiintynyt tuosta. Hänkin oli osannut jo ymmärtää, että meillä ei ole ihan yhtä normaali mummo kuin muilla kavereilla. Ei hänellä silti ollut keinoja saada mummoa meiltä pois.
Ei kuulosta kovin dramaattisella tapaukselta soittaa ovikelloa.. tietysti JOS olet kieltänyt äitiäsi tulemasta teille kylään kun ette ole kotona niin onhan se harmillista. Tosin mistä äitisi voi tietää oletteko kotona ellei soita ovikelloa.. :D
Sinuna kyllä huolehtisin lähinnä, että opettaisit lapsellesi ettei ovea mennä aukaisemaan jos lapsi on yksin kotona, kenellekään. Tuo minua ihmetyttää eniten, miksi et ole huolehtinut lapsesi turvallisuudesta? Onneksi ovella oli tällä kertaa vain mummo, rajaton mutta ilmeisesti suhtkoht vaaraton tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta kovin dramaattisella tapaukselta soittaa ovikelloa.. tietysti JOS olet kieltänyt äitiäsi tulemasta teille kylään kun ette ole kotona niin onhan se harmillista. Tosin mistä äitisi voi tietää oletteko kotona ellei soita ovikelloa.. :D
Sinuna kyllä huolehtisin lähinnä, että opettaisit lapsellesi ettei ovea mennä aukaisemaan jos lapsi on yksin kotona, kenellekään. Tuo minua ihmetyttää eniten, miksi et ole huolehtinut lapsesi turvallisuudesta? Onneksi ovella oli tällä kertaa vain mummo, rajaton mutta ilmeisesti suhtkoht vaaraton tyyppi.
Mummo huudellut oven takaa? Ja helpoohan se on tietää milloin lapsi siellä yksin on. Tai on voinut jopa kytätä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
No vaikutat tervejärkiseltä mummolta, toisin kuin ap:n äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Jos on töissä klo 8-16, on lähtökohtaisesti arkisin poissa kotoa 11 kuukautta vuodessa noin klo 7-17. Tämä on ihan arkijärjellä selvitettävissä oleva asia.
Yleensähän meillä on ovella lasten kaverit, joten lapset aukaisevat oven ovikellon soidessa. Ei tässä missään Ameriikassa olla, jossa jokaista asiaa pitää varoa. Ei ole lapsen turvallisuudesta huolehtimatta jättämistä, että lapset ovat koulun jälkeen keskenään kotona ja menevät ovelle ovikellon soidessa. Aika ankeaksi menee elämä, jos pitää salaa verhojen takaa elellä ja olla avaamatta ovea, ettei vaan tule aikuinen ihminen kutsumatta kylään.
Vierailija kirjoitti:
MIksi apua pitää tarjota? Eikö voi lähteä siitä että se joka haluaa apua pyytää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Jos on töissä klo 8-16, on lähtökohtaisesti arkisin poissa kotoa 11 kuukautta vuodessa noin klo 7-17. Tämä on ihan arkijärjellä selvitettävissä oleva asia.
Yleensähän meillä on ovella lasten kaverit, joten lapset aukaisevat oven ovikellon soidessa. Ei tässä missään Ameriikassa olla, jossa jokaista asiaa pitää varoa. Ei ole lapsen turvallisuudesta huolehtimatta jättämistä, että lapset ovat koulun jälkeen keskenään kotona ja menevät ovelle ovikellon soidessa. Aika ankeaksi menee elämä, jos pitää salaa verhojen takaa elellä ja olla avaamatta ovea, ettei vaan tule aikuinen ihminen kutsumatta kylään.
On olemassa semmoinen keksintö kuin ovisilmä. Nykyaikaan tuotuna, ja jos oveen ei halua reikää, kamera kuvaamaan oven edustaa ja monitori eteiseen.
Aah, ei ainakaan kysyä palstalta. Ap on aina väärässä, tiedäthän.
Tiedän ihan tarkalleen mistä puhut, ja tuohon on niin vaikea puuttua! Periaatteessahan tuo on kivaa ja ystävällistä, mutta oikeasti tosi manipuloivaa ja teidän rajojenne jatkuvaa ylittämistä, vaikka sen tekisikin näennäisesti kivoilla asioilla.
Äitisi kaipaa selvästi huomiota ja on mahdollisesti työntänyt omat tarpeensa sivuun koko perheenpyörittämisajan. Rajojen asettamisesta hän suuttuu, kuten on jo käynytkin.