Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entinen narkomaani avautuu part 2, kotivakuutuksen saaminen

Vierailija
03.07.2019 |

https://www.vauva.fi/keskustelu/3484974/entinen-narkkari-avautuu-uusi-e…

Tuossa on vanhaan keskusteluun linkki. Tosiaan niin kävi, että sain kuin sainkin asunnon Helsingistä! Sain myös työpaikan, kaikki asiat tuntuvat vihdoin menevän parempaan suuntaan. Olen tehnyt todella kovasti töitä saadakseni elämääni kuntoon ja tuntuu, että olen oikealla tiellä. Nyt kuitenkin tuli taas uusi este vastaan - en tunnu saavan vakuutusta. Pystyin vakuuttamaan vuokranantajan maksukyvystäni maksuhäiriömerkinnästä huolimatta, asunto on hyvältä ja rauhalliselta alueelta keskustan läheisyydestä, mikä on tietysti tärkeää kuivilla pysymisen kannalta. Asunnon omistaja kuitenkin vaatii laajaa kotivakuutusta, mikä on todella ymmärrettävää. Minulla on vain vaikeuksia saada vakuutusta, sillä minulla on maksuhäiriömerkintä. Yhdestä firmasta sanottiin suoraan, että ei ole mitään asiaa heidän palveluihinsa ilman luottotietoja.

Mietinkin nyt, olisiko teillä vinkkejä miten voisin saada kotivakuutuksen? Olen tosiaan maksanut kaikki velkani omaehtoisesti 2 vuotta etukäteen (pääsin kaupungin velkajärjestelyyn, mutta tein kovasti töitä, säästin rahaa ja maksoin kaiken pois kerralla). Ajattelin sopia tapaamisen vakuutusneuvojan kanssa, mutta haluaisin tietää, jos on jotakin mihin kannattaa varautua.

Kiitos jo etukäteen avustanne. Haluan myös kiittää teitä, jotka vastaisitte tuohon ensimmäiseen viestiini. Ilman teidän kannustusta en olisi uskaltanut seurata unelmiani. Kiitos, kiitos todella paljon. Tukiverkko puuttuu, joten ystävälliset sanat, vaikka ne tulevatkin vain netin välityksellä, merkitsevät ihan äärimmäisen paljon.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä pitää tehdä, mutta se on kyllä todella tyhmää, että luottohäiriömerkintä pysyy vielä kauan sen jälkeen kun kaikki on maksettu. Se on vähän kohtuutonta, että pitää vuosia kärsiä jo maksetuista veloista.

Vierailija
2/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”En tiedä mitä pitää tehdä, mutta se on kyllä todella tyhmää, että luottohäiriömerkintä pysyy vielä kauan sen jälkeen kun kaikki on maksettu. Se on vähän kohtuutonta, että pitää vuosia kärsiä jo maksetuista veloista.”

Kyllähän se välillä kohtuuttomalta tuntuu. Ymmärrän tietysti sen, että itse olen omilla valinnoillani aiheuttanut tilanteeni, mutta välillä, kun tulee se huonompi hetki, tulee sellainen tunne että on ihan turha edes yrittää. Välillä myös tuntuu, että saisin helpommin apua, jos olisin edelleen narkomaani. Yritän, yritän niin kovasti, lopetin päihteidenkäytön, menin töihin, tein sovitustyötä läheisteni suhteen, elin vuosia penniä äärimmäisyyksiin venyttäen, jotta sain yhdellä kertaa kaikki velat maksettua. Keväällä tein ison urakan jotta pääsin opiskelemaan. Viimeinen vuosi on kuitenkin ollut kuin lentohiekassa tarpomista, ja henkiset voimavarat ovat käytetty. Välillä mietin tosissani itsemurhaa, kun tuntuu että elämä olisi vain yhtä taistelua. Haluaisin silti uskoa, että toivoa on aina, mutta tällä hetkellä tuntuu vain aika synkältä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saat kotivakuutuksen kun maksat sen vaan kerralla vuodeksi eteen päin.

Vierailija
4/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tunne käytäntöjä, mutta kysyisin Kelan toimeentulotuen puolelta, jos asia ei muuten järjesty. Hehän maksavat mm. takuuvuokria ja kotivakuutus on melko pieni raha siihen verrattuna, jos se muodostuu kynnyskysymykseksi.

Vierailija
5/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tuntuu tosi vaikealta niin muista aina kuinka pitkälle oot tullut! Voimia! <3

Vierailija
6/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”En tiedä mitä pitää tehdä, mutta se on kyllä todella tyhmää, että luottohäiriömerkintä pysyy vielä kauan sen jälkeen kun kaikki on maksettu. Se on vähän kohtuutonta, että pitää vuosia kärsiä jo maksetuista veloista.”

Kyllähän se välillä kohtuuttomalta tuntuu. Ymmärrän tietysti sen, että itse olen omilla valinnoillani aiheuttanut tilanteeni, mutta välillä, kun tulee se huonompi hetki, tulee sellainen tunne että on ihan turha edes yrittää. Välillä myös tuntuu, että saisin helpommin apua, jos olisin edelleen narkomaani. Yritän, yritän niin kovasti, lopetin päihteidenkäytön, menin töihin, tein sovitustyötä läheisteni suhteen, elin vuosia penniä äärimmäisyyksiin venyttäen, jotta sain yhdellä kertaa kaikki velat maksettua. Keväällä tein ison urakan jotta pääsin opiskelemaan. Viimeinen vuosi on kuitenkin ollut kuin lentohiekassa tarpomista, ja henkiset voimavarat ovat käytetty. Välillä mietin tosissani itsemurhaa, kun tuntuu että elämä olisi vain yhtä taistelua. Haluaisin silti uskoa, että toivoa on aina, mutta tällä hetkellä tuntuu vain aika synkältä..

Niin, päihteidenkäyttäjä saa helposti asioita ja tukea ilmaiseksi, sellainen joka yrittää itsenäisesti hoitaa asiansa ei, kun juuri se itsenäisyys estää. Kuitenkaan ei tuossa tilanteessa ole samassa asemassa kuin joku vakavarainen vuosia työssä ollut.

Tuosta luottomerkinnästä vielä sekin, että eihän se aina ole huumeilla aiheutettu, vaan itsestä riippumattomankin epäonnen kautta voi ajautua taloudellisiin vaikeuksiin. Sillä ei kumminkaan kenenkään mielestä ole väliä, miksi se tilanne on mikä on. Ja silloinkin jos se johtuu päihteistä, niin palveleeko se juuri ketään, että leima ja rasitus seuraa _vuosia_. Ja jos mennään tässäkin syvälle, niin ei päihteiden käyttökään aina ole ollut pelkkää holtittomuutta ja hauskanpidon halua, vaan "ratkaisu" ongelmiin, joihin on apua koettanut saada, muttei ole annettu. Tottakai ymmärrän, että vuokranantajat ja vakuutusten myyjät haluavat, että kaikki tulee maksettua.

Vierailija
7/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan tunne käytäntöjä, mutta kysyisin Kelan toimeentulotuen puolelta, jos asia ei muuten järjesty. Hehän maksavat mm. takuuvuokria ja kotivakuutus on melko pieni raha siihen verrattuna, jos se muodostuu kynnyskysymykseksi.

Kela voi luvata sen maksaa, mutta ei se siihen vakuutuksen saamiseen silti välttämättä auta, kun vakuutusyhtiö päättää mitkä on ne kriteerit. Ei kai ne niitä muuta, vaikka asiakas sanoo ja pystyy todistamaan, että saa kyllä kelasta tuen?

Vierailija
8/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Kela voi luvata sen maksaa, mutta ei se siihen vakuutuksen saamiseen silti välttämättä auta, kun vakuutusyhtiö päättää mitkä on ne kriteerit. Ei kai ne niitä muuta, vaikka asiakas sanoo ja pystyy todistamaan, että saa kyllä kelasta tuen?”

Minun kohdallani tosiaan kyse ei ole rahan puutteesta, sillä olen elänyt todella säästeliäästi, voisi sanoa että melkein jopa askeettisesti ihan vain sen takia, koska tukiverkkoa ei ole ja on vaikea saada apua miltään taholta. Olen halunnut varmistaa, että pystyn itse hoitamaan kaikki asiat.

Mutta ongelma ei olekaan valitettavasti raha, vaan se, että vakuutusyhtiöt eivät halua myöntää vakuutusta. Jos täällä sattuisi olemaan joku vakuutusyhtiössä töissä oleva henkilö, olisi mahtavaa kuulla hieman, että minkälaisia asioita kannattaisi kertoa anoessa vakuutusta. Kerronko koko elämäntarinani, vai olisiko tärkeämpää keskittyä nykyiseen talouden hallintaan ja siihen, miten on ajatellut elää ettei uutta velkaa tule.

- ap

Vierailija
9/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Tuosta luottomerkinnästä vielä sekin, että eihän se aina ole huumeilla aiheutettu, vaan itsestä riippumattomankin epäonnen kautta voi ajautua taloudellisiin vaikeuksiin. Sillä ei kumminkaan kenenkään mielestä ole väliä, miksi se tilanne on mikä on. Ja silloinkin jos se johtuu päihteistä, niin palveleeko se juuri ketään, että leima ja rasitus seuraa _vuosia_. Ja jos mennään tässäkin syvälle, niin ei päihteiden käyttökään aina ole ollut pelkkää holtittomuutta ja hauskanpidon halua, vaan "ratkaisu" ongelmiin, joihin on apua koettanut saada, muttei ole annettu. Tottakai ymmärrän, että vuokranantajat ja vakuutusten myyjät haluavat, että kaikki tulee maksettua.”

Juurikin näin. Toki haluan kantaa oman vastuuni, mutta yritän olla samaan aikaan myös armollinen itselleni. Olin vielä teini-ikäinen, kun löysin vanhempani kuolleena ja jouduin seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi samoihin aikoihin. Kärsin todella voimakkaasta post traumaattisesta stressireaktiosta, jolle silloin minulla ei ollut nimeä, kun en oikein mitään apua mistään saanut (en toisaalta oikein osannut pyytäkään). Silloinen poikaystävä ehdotti, että alkaisin lääkitä oireitani huumeilla. Hän opetti minut pistämään ja lopun varmaan arvaattekin. Yritin pitkään hakea apua jo koukkuunnuttuani mielenterveyspalveluiden parista, mutta päihteidenkäytön takia kaikki lähetteeni ja avunpyyntöni hylättiin. Lopulta löysin onneksi voimia tehdä itse vieroittautumisen ja jättää koko huumemaailman taakseni. Se ei ollut helppoa, mutta minulla on aina ollut paljon haaveita ja unelmia ja tiesin, että ne eivät toteudu, mikäli en tee täyskäännöstä. Päivääkään en ole katunut, mutta voi pojat kun on ollut yksinäistä ja hankalaa.

Vierailija
10/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin jo. Kun pystyt maksamaan vuodeksi heti kerrallaan, saat vakuutuksen. Ei sinun tarvitse selitellä yhtään mitään. Yhtiö kuin yhtiö.

Vierailija
11/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea hyvää sulle vaikken sua mitenkään tunnekaan! Itsellä samaa traumaattista taustaa, mutta huumeisiin en ole (ainakaan vielä) koskenut. En osaa auttaa tuossa vakuutusjutussa, mutta halusin että tiedät että täällä on paljon ihmisiä jotka tsemppaavat sua.

Vierailija
12/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vastattiinkin jo että saat kun maksat koko vuoden kerralla. Varmasti jossain vakuutusyhtiössä onnistuu.

Ja älä missään nimessä luovuta nyt kun olet jo päässyt näin pitkälle. Kaikkea hyvää elämääsi!

Vierailija
13/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusyhtiöhän ostaa riskin.

Riski että tämä "ex-narkki" ajautuu taas väärään seuraan, sortuu ja hänen kämppä muistuttaa kuukaudessa trainspotting-luukkua josta uunikin myytiin on... jep, liian suuri.

Valitettavaa mutta näin se menee

Vierailija
14/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasin jo. Kun pystyt maksamaan vuodeksi heti kerrallaan, saat vakuutuksen. Ei sinun tarvitse selitellä yhtään mitään. Yhtiö kuin yhtiö.

Ei tää pidä paikkaansa.

Ohis

Vierailija
15/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vakuutusyhtiöllä on oikeus (ja velvollisuus) valita asiakkaansa riskiin perustuen.

65-vuotiaalle terminaalivaiheessa olevalle keuhkosyöpäpotilaalle ei myydä massiivista henkivakuutusta sairauden varalta ja veikkaisin että pankissakin asuntolainen kanssa tekisi vähän tiukkaa.

Vierailija
16/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tää pidä paikkaansa.

Ohis

Ainakin POP-vakuutus sivuillaan kertoo vakuutuksista, jotka voi saada 1 vuoden ennakkomaksulla, vaikka olisi maksuhäiriöstä merkintä. Joukossa myös kotivakuutus.

Vierailija
17/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vuokranantajat vaatii noita vakuutuksia? Ei kai vuokralaisen vakuutus korvaa asunnonomistajalle sattuneita haittoja? Asunnon omistaja vakuuttaa itse seinansä.

Vierailija
18/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vuokranantajat vaatii noita vakuutuksia? Ei kai vuokralaisen vakuutus korvaa asunnonomistajalle sattuneita haittoja? Asunnon omistaja vakuuttaa itse seinansä.

En minä joudu maksamaan jos mälläät kotterosi autooni ja se on sinun vikasi.

Vierailija
19/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

✍️

Vierailija
20/58 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Vastasin jo. Kun pystyt maksamaan vuodeksi heti kerrallaan, saat vakuutuksen. Ei sinun tarvitse selitellä yhtään mitään. Yhtiö kuin yhtiö.”

Tämä ei pidä paikkaansa, soitin jo moneen eri vakuutusyhtiöön, ensitöikseni kerroin, että minulla on tällainen merkintä ja että voisin maksaa vuoden kerrallaan/enemmänkin ennakkoon, sanoivat suoraan, että ei onnistu. Ajan sain varattua yhteen yhtiöön, se on ensi viikolla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän