Entinen narkomaani avautuu part 2, kotivakuutuksen saaminen
https://www.vauva.fi/keskustelu/3484974/entinen-narkkari-avautuu-uusi-e…
Tuossa on vanhaan keskusteluun linkki. Tosiaan niin kävi, että sain kuin sainkin asunnon Helsingistä! Sain myös työpaikan, kaikki asiat tuntuvat vihdoin menevän parempaan suuntaan. Olen tehnyt todella kovasti töitä saadakseni elämääni kuntoon ja tuntuu, että olen oikealla tiellä. Nyt kuitenkin tuli taas uusi este vastaan - en tunnu saavan vakuutusta. Pystyin vakuuttamaan vuokranantajan maksukyvystäni maksuhäiriömerkinnästä huolimatta, asunto on hyvältä ja rauhalliselta alueelta keskustan läheisyydestä, mikä on tietysti tärkeää kuivilla pysymisen kannalta. Asunnon omistaja kuitenkin vaatii laajaa kotivakuutusta, mikä on todella ymmärrettävää. Minulla on vain vaikeuksia saada vakuutusta, sillä minulla on maksuhäiriömerkintä. Yhdestä firmasta sanottiin suoraan, että ei ole mitään asiaa heidän palveluihinsa ilman luottotietoja.
Mietinkin nyt, olisiko teillä vinkkejä miten voisin saada kotivakuutuksen? Olen tosiaan maksanut kaikki velkani omaehtoisesti 2 vuotta etukäteen (pääsin kaupungin velkajärjestelyyn, mutta tein kovasti töitä, säästin rahaa ja maksoin kaiken pois kerralla). Ajattelin sopia tapaamisen vakuutusneuvojan kanssa, mutta haluaisin tietää, jos on jotakin mihin kannattaa varautua.
Kiitos jo etukäteen avustanne. Haluan myös kiittää teitä, jotka vastaisitte tuohon ensimmäiseen viestiini. Ilman teidän kannustusta en olisi uskaltanut seurata unelmiani. Kiitos, kiitos todella paljon. Tukiverkko puuttuu, joten ystävälliset sanat, vaikka ne tulevatkin vain netin välityksellä, merkitsevät ihan äärimmäisen paljon.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
POP -vakjutukselta saat tuon kotivaakutuksen etumaksulla! Laita Googleen pop kotivakuutus ilman luottotietoja. Sen saa ostettu jopa suoraan netistä.
😂 No ei tod. ole mikään kotivakuutus se POP-vakuutuksen myös pummeille myytävä vakuutus. Se on IRTAIMISTOVAKUUTUS. Se korvaa vain omat tavarasi tiettyyn rajaan asti. Ei sellainen hyödytä vuokranantajaa tippaakaan, ja siksi ap:ltakin vaaditaan laajaa kotivakuutusta.
Vuokranantajalla on kyllä myös vakuutus omaisuuteensa 🤣 eli kiinteistöön, siniin, ylipäätään siihen asuntoon. Miten pihalla ihmiset voivat olla ?!
Eri
Jos olet käynyt velkajärjestelyn, ei sinulla ole maksuhäiriömerkintää. Olet ilmeisesti maksanut velkasi muulla tavoin? Velkajärjestelystä tulee käräjäoikeuden päätös, kun se alkaa, eikä sitä voi mitenkään nopeuttaa, sillä siinä on määrätty ajanjakso, jonka se kestää ja mahdolliset lisäsuoritusvelvollisuudet pystyt laskemaan aina verotuksen vahvistuttua. Velkajärjestely kestää usein noin 4 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Lopputulema
Ei lasta eikä paskaa 💩
fenger86 kirjoitti:
Kannattaa soitella noihin luotonvalvontayhtiöihin, jos tosiaan kaikki valat maksettu. Itselle kävi hyvät ja sain maksettuu kaikki kerralla pois. Ja joo oli ihan virallisesti luottotiedot kuralla ollut jo kauan. Mut kuitenkin, muutama päivä sen jälkeen kun olin maksanut soitin asiakastietoon, jos vaikka saisi merkinnän että on maksettu, josko vaikka jotain hyöty edes olisi. Yllätys olikin suuri, kun sieltä kerrottiin, että nää ihan ok. Luottotiedot on takas heti, kun ulosotto toimittaa jonkin flabarin (ite piti vielä soittaa ulosottoon). Ja toden totta, ei tarvinnu venaa mitään kahta vuotta, mihin olin varautunut. Piti olla joku merkintä (en muista, velan laadun perässä.., parivuotta aikaa, en muista). Mut pointti oli, että jos on aikuisten oikeesti kaikki velat maksanu, niin kannattaa soitella asiakastieto, bisnode yms.. voi yllättää ja helpottaa elämää kummasti. Moni ei tähän usko, mut vannon, että näin meni. Ihan hupina otin heti melkein perään jonkin uuden käyttäjän korottoman pikavipin. ja sain. eli tiedot kunnossa. Toki maksoin heti pois, kunhan kokeilin, kun en uskonut itsekään koko juttuu.
😂 Narkit jauhaa täällä ihan täyttä sontaa. Luottotiedot palautuvat kahdessa vuodessa jos uusia merkintöjä ei tule, ei siihen rimputtelut auta.
Onhan siinä pop:lla erilaisia kotivakuutuksia: s, m ja l-vaihtoehtoja. L vakuutukseen kuuluu tulipalot ym. Tsemppiä älä anna periksi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä pop:lla erilaisia kotivakuutuksia: s, m ja l-vaihtoehtoja. L vakuutukseen kuuluu tulipalot ym. Tsemppiä älä anna periksi.
Vuokranantajaa ei kiinnosta mit' vuokralaisen irtaimistolle tapahtuu, vaikka palaisi. Ainoa asia mitä vuokranantajaa kiinnostaa on vastuuvakuutus, joka on osa laajaa kotivakuutusta. Vastuuvakuutuksella katetaan vahinkoja, jotka vuokralainen tunaroinneillaan tuottaa asunnolle.
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta kun luottotiedottomalle ei myönnetä kuin S irtaimistovakuutus. Mistä näitä tiedottomia jänkkääjiä riittää? Luottotiedoton EI SAA vuokranantajan vaatimaa laajaa kotivakuutusta, miten vaikeaa se on tajuta. Ei auta popit eikä etukäteen maksamiset. Usko nyt saata*na jo.
Lähitapiolalta saa kattavan kotivakuutuksen etukäteen maksamalla vuodeksi.
Tämä on tieto ja faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tieto ja faktaa.
Saa toki, mutta vain jos asioi paikan päällä Porvoon konttorissa.
Mulla on samankaltainen menneisyys, mutta en ole velkoja vielä saanut maksettua, eli maksuhäiriömerkintöjä on. Sama ongelma kotivakuutuksen kanssa, kunnes kävi uskomaton tuuri: tein muuttaessa uutta sähkösopimusta fortumille puhelimitse ja siellä myyjänä oli joku ilmeisesti juuri aloittanut, tosi epävarma nuori työntekijä. Hän itse tarjosi mulle lisäksi kotivakuutusta sieltä, ilmeisesti ei katsonut onko luottotiedot kunnossa, tottakai otin. Ei oo varmasti mikään halvin tai kattavin vakuutus, mutta onpahan joku! Suuri helpotus, eivät ole ainakan vielä katkaissut sitä, lienekö edes mahdollista.
Valitettavasti sun tilanteeseen en osaa auttaa, muuta kuin et kysele joka eti firmasta ja tarjoudu maksamaan vuoden etukäteen. Kuulemma jotkut saanut tollein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tieto ja faktaa.
Sopimus onnistuu ihan puhelimitse. Itselläni on tällainen kotivakuutus jo kolmatta vuotta.
Kukahan tässä on se porvoolainen?
”Jos olet käynyt velkajärjestelyn, ei sinulla ole maksuhäiriömerkintää. Olet ilmeisesti maksanut velkasi muulla tavoin? Velkajärjestelystä tulee käräjäoikeuden päätös, kun se alkaa, eikä sitä voi mitenkään nopeuttaa, sillä siinä on määrätty ajanjakso, jonka se kestää ja mahdolliset lisäsuoritusvelvollisuudet pystyt laskemaan aina verotuksen vahvistuttua. Velkajärjestely kestää usein noin 4 vuotta.”
Pääsin nykyisen asuinkaupunkini sosiaaliseen luototukseen, he ehdottivat, että maksaisin ihan muutaman satasen kuussa lainaa/velkaa takaisin, kuten aluksi teinkin parin kuukauden ajan, sitten maksoin koko velan kertarysäyksellä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tieto ja faktaa.
Sopimus onnistuu ihan puhelimitse. Itselläni on tällainen kotivakuutus jo kolmatta vuotta.
Oliko sinulla maksuhäiriömerkintä, kun vakuutuksen sait? Kerroitko sen heti ensikättelyssä? Osaatko yhtään arvata, mikä sinua auttoi saamaan vakuutuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tieto ja faktaa.
Oliko sinulla maksuhäiriömerkintä, kun vakuutuksen sait? Kerroitko sen heti ensikättelyssä? Osaatko yhtään arvata, mikä sinua auttoi saamaan vakuutuksen?
Kyllä. Kyllä. Se että maksoin sen vuodeksi etukäteen kerrallaan.
Mikä tässä oikein on niin ihmeellistä?
Täällä annetaan aina ihan vääriä neuvoja. Olen joskus toiminut vakuutusvirkailijana ja kerron nyt muutamia faktoja:
Kotivakuutuksen myöntäminen ei ole lakisääteistä ja siksi sitä ei välttämättä saa - vaikka kuinka tarjoutuisi maksamaan etukäteen. Liikennevakuutus on ainoa lakisääteinen vakuutus ja se on pakko myöntää, ja se myönnetäänkin vain ennakkomaksulla mikäli asiakkaalla on maksuhäiriömerkintä.
Kotivakuutus voidaan myöntää suppeana mikäli asiakkaan maksuhäiriömerkintä ei ole "vakava". En tiedä mitä tämä käytännössä tarkottaa koska Asiakastieto luokittelee maksuhäiriöt eri luokkiin ja vakuutusvirkailija näkee vain tämän "luokan".
Käsittääkseni maksuhäiriömerkintäiset voivat kuitenkin anoa vapaaehtoisten vakuutusten myöntämistä mutta tämä vaatii yleensä erillistä kirjallista selvitystä ja tämä menee jonnekin erilliselle virkailijalle päätettäväksi. Sitä ei silloin päätä se tavallinen virkailija vakuutuskonttorin tiskillä. Tai ainakin tällainen tapa oli mahdollinen vuosia sitten eräässä isossa vakuutusyhtiössä.
Ap:n kannattaa käydä kysymässä rohkeasti eri vakuutusyhtiöistä jokaisen yhtiön käytäntöjä ja yrittää kaikkia mahdollisia keinoja.
Tsemppiä ap ja kaikkea hyvää sinulle! Olet tullut jo pitkän matkan ja kyllä kaikki kääntyy vielä parhain päin. :)
Itse sain luottotiedottomana Fortumilta laajan kotivakuutuksen ihan normaalisti. Ei pitänyt edes maksaa mitään etukäteen, normaalisti maksan kerran kuussa, muistaakseni 12 e. Olin vähän yllättynyt kun hoitui niin helposti, vaikka velkoja on ulosotossa todella paljon.
Sitten ennakkotietoja ei annettu rehellisesti. Kannattaa olla varovainen koska KUN jotain tapahtuu ja tuo selviää, heidän ei tarvitse maksaa mitään.