Vapaaehtoistyö ja auttaminen, välillä kyllä mietityttää
Olen vuosia auttanut vapaaehtoisesti eri ryhmien kautta, lähinnä vähävaraisia lapsiperheitä. Toivoisin kommentoinnin pysyvän asiallisena.
En tiedä sitten, kyynistyykö tässä ajan myötä kun tuntuu, että liian monella on se sama kaava, miksi apua tarvitaan, ja lähes aina ihan suoraa rahaa tai lahjakortteja.
Kärjistäen apua tarvitseva on aina yh-äiti. Yleensä useampi lapsi, pienillä ikäeroilla. Äidillä on aina sairaus/sairauksia, joiden hoitoon menee useita satasia kuussa. Usein myös ainakin jollain lapsista on joku sairaus myös, ja tyyliin vähintään kerran viikossa pitää käydä jossain kaukana hoidoissa. Äiti ei voi tehdä töitä sairauksien takia ja sairauksia ei ole varaa hoitaa.
Asutaan lähes aina liian kalliissa asunnossa, kela ei huomioi koko vuokraa kun liian kallis. Toisaalta voidaan myös asua liian huonossa asunnossa, jossa lämmityskulut on 500€/kk ja homeongelma.
Ex-puoliso on lähes aina tehnyt äidin nimissä velkaa ja sitä voi olla todella paljon. Äiti maksaa yksin exänsä tekemiä velkoja.
Lapsilla ei ole varaa harrastaa mitään, siksi istuvat koko kesän kotona.
Näiden asioiden takia perheellä ei ole koskaan ruokaa, vaatteita, ei edes esim ruokapöytää tai sänkyjä lapsille. Usein perheessä on vielä lemmikkejä, jotka näkevät nälkää. Ja usein ainakin joku lemmikki on myös käytetty eläinlääkärissä ja sinnekin tonnien lasku odottaa maksamista.
Tämä on hyvin tyypillinen tarina! Pienin muokkauksin näin ne menee. Mä ihmettelen kyllä välillä. Miten voi toisen nimissä tehdä velkaa esim 80 000€? Miksi tehdään lapsia vuoden ikäerolla, jos itse on lähtökohtaisesti jo niin sairas, ettei voi töihin? (Osahan on tyyliin ”koko ikänsä sairastanut sairauksia x)
Miksi otetaan lemmikkejä, jos edes lapsille ei ole ruokaa? Miksi lapset eivät voi leikkiä ulkona esim keskenään tai kavereiden kanssa, miksi pitää olla aina joku maksettu harrastus?
Ja eikö esim sairaala/lääke/sairaalassakäynti kuluihin todellakaan saa yhteiskunnalta mitään apuja ja tukea?
Mä toivoisin tästä järkevää keskustelua ja valaistusta näihin asioihin! Ja huom! Minä autan edelleen moniakin perheitä, mutta ehkä satunnaisia s-kaupan lahjakortteja parempaa apua olisi saada nää asiat oikealle tolalleen, kun en vain voi käsittää, että miten kaikki tämmöset tilanteet on mahdollisia?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä lasua ei rohkene tehdä, tehkää nyt edes ilmoitus eläinsuojeluun.
Joo, ei tuollaisessa paikassa eläintäkään hoideta kunnolla.
Lahjakortteja muuten myydään ja vaihdetaan viinaan/huumeisiin, mutta ruoka ei ole yhtään sen parempi: säästynyt ruokaraha vaan käytetään johonkin älyttömään. Jos noilla olisi elämässä tolkku, ei lapsiperhe alun alkaenkaan olisi joutunut tilanteeseen, jossa ei (muka) ole varaa ruokaan.
Ei kannata auttaa, koska täälläkin on niin monta katkeraa äitiä, joiden mielestä sun lahjoitukset on heiltä pois!
Vierailija kirjoitti:
Aina ihmetellyt tätä, että eikö ihmiset tiedä että toimeentulotuki korvaa suurimman osan vuokrasta, sähkön, vakuutuksen, terveysmenot, lääkkeet, sairaalat ym ja aikuiselle jää lähes 500e kuussa ja jokainen lapsi nostaa summaa, lapsen perusomavastuu on siellä 300e hujakoilla. Ja se on tosiaan ruokaan ja vaatteisiin käytettävää rahaa. Yhteiskunta ei ole velvollinen maksamaan kenenkään osamaksuja eikä vippivelkoja. Ne voi laittaa ulosottoon jos rahaa ei ole maksaa ja aikoo olla koko elämänsä tuilla.
Hyväuskoiset aina menee kaikenlaisiin selityksiin, että sossu sorsii ja työkkärikin kiusaa (yrittävät mokomat mm työllistää).
Tiedättekö mitä minulla on maksanut 1 naisen perushygieniaan hankitut pullot?
Menkää katsomaan lähikaupassa tai isommassa käydessä hyllystä mitä maksaa 400ml eli 4dl pullot Linna-sarjan shampoota, hoitoainetta ja suihkunestettä ja miettikää miten kauan niillä pesee. Johan sitä ihme mudassa mutia saa jo aikuinen kotona lasten kanssa tasan oleva nainen, ellei noilla itseään saa puhtaaksi. Luulisi lasten lähtevän myös samoilla. Minä pesin itseäni yleisesti ensin sillä shampoolla, mutta törsäsin niin järkyttävästi, ostin sen sireenintuoksuisen suihkusaippuan. Mutta pointti onkin, että tuolla hintatasolla niin voi tehdä, kun ei elvistele kosmetiikkojen suhteen muutoin tarpeettomia missä ei ole edes järkeä.
Minun muistaakseni hintataso ollut tyyliin noin 7.5€ yhteensä, eivätköhän nuo ole noin 2.50€ pullo. Tuossa on se riisuttu versio peruspakollisista + Bliwin pumppupullo nestemäistä käsisaippuaa vieraille kylppärin pesualtaan päällä. On vielä sävy sävyyn sinistä noiden kanssa niin että on oikein harrastettu vähän sisustamista.
Siinäkin mahdollisesti voisi halvemmallakin vielä päästä jollain konstilla. Joku terveempi ja parempisilmäisempi voisi jaksaa vertailla litrahintoja, mutta minusta tämä passaa jo *aika hyvin* vaikka ostaisi nuo kerta kuussa.
Mutta mikäli jonkun ihmisen lapset ovat piintyneen likaisia, kyllä ne koko perheelle soveltuvat pesuaineet ovat hyvin halvat, eikä se voi eikä saa olla rahasta kiinni, ja aikuinen naishenkilökin saa itsensä ihan halvalla puhtaaksi tarvitsematta jotain uskonatonta arsenaalia järjettömään hintaan käytännössä maksaen jostain pakkauksista ja brändeistä.
Kuukautishygieniaan esimerkiksi saa kaupan oman merkin välineitä isoista kaupoista halvimmillaan jopa alta 1€/pkt. Jolleivät ne ole yhtä hyviä kuin monta euroa pkt maksavat, no sillä hintaa on kyllä jo varaa vaihtaa miten usein tahtoo.
Jos on totta että osa laistaa puhtaudesta, ihmiisten ja kodin, rahan vuoksi, jos avustatte jotakuta mikäli varaa, kysykää hyvänen aika mistä tuollaisista olisi puutetta. Esimerkiksi imurinpussien puute on ikävä.
Jollain Fairyllä pesee kyllä todella montaa kohdetta kotona. Pirkka-sarjassa on edulliset patapadat jotka paremmat kuin S-kaupan vastaavat. Arielilla lähtee jopa ikivanhat mustikkatahrat ja veritahrat, Vanhish on pop. Vanish on kyllä liian kallista ostaa pikkutörpöissä lapsiperheeseen. Ariel ottaa minullakin henkeen ja iholle, mutta joskus se on vain pakko saada jokin lähtemään tahroista.
Köyhissä perheissä voi olla, ettei joskus joillakuilla ole edes pesupusseja pikkuvaatteille, rintsikoille, pyykkipoikia, pyykkikoria, rikkalapiota tai mitä hyvänsä perussettiä olevaa. Pesupussit on aika kiva olla jotta vaatteet säilyvät parempina kaeuemmin. Yksi tyttö pyykkituvalla ällistyi. Äiti ei ollut koskaan opettanut. Tytöllä ei ollut henkareita eikä pyykkipoikiakaan eikä sisällä kotona mitään erikoista siistiä mihin likapyykit pistää. Verhoja ei ikkunoissa. Ei tiennyt millä sellaiset verhot laitetaan. Minä neuvoin hänelme asian nimeltä verhonrissat ja mistä päin jossain isommassa kaupassa ne saa.
Kaikkeen voi törmätä eikä se niin suuresta ole kiinni kuin siitä, joku aikuinen kertoo, neuvoo ja näyttää kaupassa käteen. Jollei meillä aikuisilla keski-ikäisillä ole tarvitessa edes pyykkipoikapakettia jonkun peeaa nuoren tytön käteen lahjoittaa, tai "lainata" pesuainetta koneeseen, niin elämä on jo liian syvältä.
Jatkoksi
Olen joskus miettinyt eikö pitäisi perustaa ainakin isoille opiskelupaikkakunnille fb ryhmiä joissa olisi reilusti aikuiset leidit puikoissa ja tarkoitus olisi nuorten, erikoisesti yksinäisten, yksin uuteen kaupunkiin opiskelemaan lähteneiden tai muutoin ekaa kertaa yksinmuuttaneiden nuorten saaminen "hanhiemojen" siipien alle. Lainaemo-systeemi mistä voisi tulla kysymään neuvoja, spua, opastusta, tukea, vaikkapa ruokakassia tarvitessa, apua tukien hakuun tai vastaavaa. Osalla porukasta on kotiolot olleet mitä on eivätkä he ole saaneet opastusta sieltä.
Rouvat voisivat keskenään organisoida valmiita hätäapupaketteja ja jaettavaa informaatiota nuorille. Kun niille iskettäisiin käteen esimerkiksi listat siitä mitä siivotaan, miten ja millä, sama ruuanlaitossa, ja aikuisten toimesta kerättäisiin alkuun perusvälineisiin niille, joilla selvästi ei ole varaa, ja annettaisiin joka tapauksessa ohjausta siinä mikä järkevää, saataisiin oikeassa saumassa taottua kun rauta on kuumaa. Neuvontaa taloudenpidossa. Olisi joku, jolta kehdata kysyä tai kuka ottaisi matkaan kodintavara-osastolle tai Konttiin tai kirppikselle kädestä pitäen.
Päästäisiin käsiksi just niihin joille olisi tarvis.
Kääk kirjoitti:
Jatkoksi
Olen joskus miettinyt eikö pitäisi perustaa ainakin isoille opiskelupaikkakunnille fb ryhmiä joissa olisi reilusti aikuiset leidit puikoissa ja tarkoitus olisi nuorten, erikoisesti yksinäisten, yksin uuteen kaupunkiin opiskelemaan lähteneiden tai muutoin ekaa kertaa yksinmuuttaneiden nuorten saaminen "hanhiemojen" siipien alle. Lainaemo-systeemi mistä voisi tulla kysymään neuvoja, spua, opastusta, tukea, vaikkapa ruokakassia tarvitessa, apua tukien hakuun tai vastaavaa. Osalla porukasta on kotiolot olleet mitä on eivätkä he ole saaneet opastusta sieltä.
Rouvat voisivat keskenään organisoida valmiita hätäapupaketteja ja jaettavaa informaatiota nuorille. Kun niille iskettäisiin käteen esimerkiksi listat siitä mitä siivotaan, miten ja millä, sama ruuanlaitossa, ja aikuisten toimesta kerättäisiin alkuun perusvälineisiin niille, joilla selvästi ei ole varaa, ja annettaisiin joka tapauksessa ohjausta siinä mikä järkevää, saataisiin oikeassa saumassa taottua kun rauta on kuumaa. Neuvontaa taloudenpidossa. Olisi joku, jolta kehdata kysyä tai kuka ottaisi matkaan kodintavara-osastolle tai Konttiin tai kirppikselle kädestä pitäen.
Päästäisiin käsiksi just niihin joille olisi tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tämä nyt joku uusi amerikkalainen trendi että toiset harrastaa hyväntekeväisyyttä omantunnon, taivaspaikan, minkä takia? Toiset sitten taas tekeytyvät hyväntekeväisyyden kohteeksi, trailerparkin porukaksi?
Suomi on pohjoismaisten hyvinvointivaltioiden lippulaivoja, kyllä täällä yhteiskunta tulee vastaan niin ettei yksittäisten ihmisten tarvitse!
Ihme teatteria, kummaltakin osapuolelta.
Kuka pyyteettömästi menee toisen ovelle katsomaan kurjuutta?
Kuka sitä kurjuutta itselleen järjestää saadakseen enemmän hyväntekeväisyyttä?
Lasut kehiin koko porukalle.
Joo. Mä luulen että tuossa on kyse siitä että narssisti "auttaa" borderrline-persoonallisuusshäiriöistä. Sairasta. Sitten se narssisti saa oikein toden teolla ihmetellä että "miksei tästä mun avusta ole hänelle hyötyä? miksei hän ota apuani vastaan? miksi hän työntää minut pois? miksen minä saa pelastettua kaikkia maailman ihmisiä? on se outoa, mikä tässä oikein mättää kun minä kaikkeni annan mutta mikään ei auta?"
Tuolle mielellään nauraisi, narssistit olisivat aika hauskoja jos he eivät olisi niin haitallisia. Onneksi tuo sodanjälkeinen suuri narssistisukupolvi alkaa pian olla haudassa. Tämän vuosituhannen sukupolvet ovat rehellisiä sosioppaatteja jotka ihan avoimesti tahtovat muille pahaa, eivät edes yritä esittää mitään muuta.
Yhen kerran lasun tein ja siinä oli piru irti. Just niiku alottaja vein apua ovelle ja sen näki heti ettei oo asiat kondiksessa. Mutta mähän jäin siitä kiinni, kun tämän fb ryhmän yp tiesi että sehän oon minä, olin ainoo joka sai perheen yhteystiedot tai viissiin niitä ees pyysi. Tää yo otti yhteyttä ja haukkui mut totaalisesti. Siinä huomadin et muthan oli blokattu koko ryhmästä. Jälkikäteen sain kuulla et siel ryhmän seinällä oli mua ihan nimellä haukuttu. Asioitani pengottu ja uhkailtu mm et pitäskö sen luona mennä vähän porukalla käymään. Tän kuulin tutun kautta kun oli iha pöyristynyt näkemästään. Kyl se ryhmän keskustelu oli sit poustettu mut aikansa saivat siel temneltää ja rääpiä mun asioita. Kaikkee fb-profiilista olivat jakaneet sinne ja naureskelivat.
En sekaannu näihi enää yhtään. Kummia pikku porukoita, piiri pieni pyörii. Harmi jos joku tarttis oikeesti apua mut multa sitä ei enää tuu. Ja joku lasu tuntuu olevan yhtä tyhjän kans ku kuulema etukäteen ilmottavat että milloin tulevat. Siinä sitten pirukka feikkaa et kaikki ok ja se on siinä. Taas oli ”turha” ilmianto miettivät.
Vierailija kirjoitti:
500€/kuukausi lämmityskulut on täyttä valhetta, tai sitten asutaan jossain isossa 400 neliöisessä vanhassa kartanossa.
Sähkölämmitteinen ok-tai rivitalo-asunto ei tarvitse olla edes suuri eikä hatara viedessään talvikuukausina 500 e pelkkään lämmitykseen, päälle vielä muu sähkönkulutus niin helposti 500- 700e / kk menee!!
Miksi ihmeessä se sinun tuttu ei immiantanut ryhmää ja yp:n henkilöitä facessa facelle sen sijaan että ällisteli päältä 😱 olisi edes ottanut kuvan kaappaukset jotta olisit saanut blokattua niitä ihmisiä.
Olikohan se mistä päin maata, alkoi nyt vähän epäilyttää olisiko sama ... minun tietämä Oulussapäin, se minkä touhu oli sellaista kuin mitä ekalla sivulla kuvattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkaantuneilla ongelmana on usein se, ettei velkaa huomioida toimeentulotuessa. Laskennallisesti siis käytettäväksi jää lähes 500, mutta velan lyhennyksen ja itsemaksettavien (esim. matkaliput) jälkeen ei juuri ruokarahaa jää.
Toki usein tilanteeseen on johtanut elämänhallinnan puute. Eikä ahdingossakaan osata hahmottaa menoja, vaan tilillä oleva raha on käyttörahaa, vaikka laskuja on tulossa.
Tuon kissaäidin tilanne kuulostaa kyllä jo masennukselta. En tuomitsisi. Stressi vähentää toimintakykyä.Tää velkahomma tuleekin usein esille. Mutta aina sen velan on tehnyt ex-puoliso tämän hakijan nimissä! Miten kenenkään toisen nimissä voi ottaa velkaa?
Jos on itse ottanut velkaa velan päälle, niin miksi asiaa ei voi myöntää? Ok, häpeä...mutta toisaalta pääseekö asioissa koskaan mihinkään eteenpäin, jos vain valehdellaan ja salaillaan, peitellään todellinen tilanne? Vaatiikohan sossu näistä todistusta, että kuka sen velan IHAN OIKEASTI teki, vai uskooko nekin näitä ex-puoliso juttuja?
Mun äiti antoi KAIKKI perheen omaisuuden uudelle poikaystävälle.
Isä oli pistetty hautaan 2 viikkoa ennen kuin uusi iskä tuli.
Sit tuli meille nälkä.
Äiti superyksinkertainen huijattava.
Onnex oli avioehto niin ei mennyt kotitalokin
mut onhan näillä naisilla pi llu..ja osa syntyvistä lapsista on normaaleja
Se mättää ettei elämänhallintaa ole, ei minkään asian suhteen.
Ei viitsitä tehdä mitään itse, edes kotia ei pidetä kunnossa.
Sekin onnistuu rätillä ja harjalla.
Tunnistan tuon mistä ap puhuu ja siksi en ketään auta.
Lähinnä noiden lapset pitäisi sijoittaa, saisivat ainakin tulevaisuuden.
Nyt ei omalla kirjoitti:
Miksi ihmeessä se sinun tuttu ei immiantanut ryhmää ja yp:n henkilöitä facessa facelle sen sijaan että ällisteli päältä 😱 olisi edes ottanut kuvan kaappaukset jotta olisit saanut blokattua niitä ihmisiä.
Olikohan se mistä päin maata, alkoi nyt vähän epäilyttää olisiko sama ... minun tietämä Oulussapäin, se minkä touhu oli sellaista kuin mitä ekalla sivulla kuvattiin.
Juuriki Oulussapäin en sen tarkemmin tässä mainitte. Oli siittä ilmiantoo tai jotain, yhen yön ne palstalla mellasti ja yhtäkkii keskustelut katos. Poistiko fb vai ne ite ryhmässä, en tiiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkaantuneilla ongelmana on usein se, ettei velkaa huomioida toimeentulotuessa. Laskennallisesti siis käytettäväksi jää lähes 500, mutta velan lyhennyksen ja itsemaksettavien (esim. matkaliput) jälkeen ei juuri ruokarahaa jää.
Toki usein tilanteeseen on johtanut elämänhallinnan puute. Eikä ahdingossakaan osata hahmottaa menoja, vaan tilillä oleva raha on käyttörahaa, vaikka laskuja on tulossa.
Tuon kissaäidin tilanne kuulostaa kyllä jo masennukselta. En tuomitsisi. Stressi vähentää toimintakykyä.Tää velkahomma tuleekin usein esille. Mutta aina sen velan on tehnyt ex-puoliso tämän hakijan nimissä! Miten kenenkään toisen nimissä voi ottaa velkaa?
Jos on itse ottanut velkaa velan päälle, niin miksi asiaa ei voi myöntää? Ok, häpeä...mutta toisaalta pääseekö asioissa koskaan mihinkään eteenpäin, jos vain valehdellaan ja salaillaan, peitellään todellinen tilanne? Vaatiikohan sossu näistä todistusta, että kuka sen velan IHAN OIKEASTI teki, vai uskooko nekin näitä ex-puoliso juttuja?Mun äiti antoi KAIKKI perheen omaisuuden uudelle poikaystävälle.
Isä oli pistetty hautaan 2 viikkoa ennen kuin uusi iskä tuli.
Sit tuli meille nälkä.
Äiti superyksinkertainen huijattava.
Onnex oli avioehto niin ei mennyt kotitalokin
mut onhan näillä naisilla pi llu..ja osa syntyvistä lapsista on normaaleja
jatkan vielä
EN OLE AIKUISENA AUTTANUT ÄITIÄ..vaan katkaisin välit
voisiko joku vähän nyt jeesustella minulle?
Ahaa ne on ne samat tyypit, yp:t, edelleen sama meno.
Kovin tuntui olevan sellaista nenästä vedettävän sorttista naivin sinisilmäistä sakkia jäsenistössä siihen aikaan ja jos se ryhmä edelleen pystyssä ja toimii, ovat edelleen lypsylehminä ressut. Sellaiset niin huijattavantyyppiset ne ne apua ja tukea tarvitsisivat itse. Mitä olen katsellut niin kyllä noita maassa riittää.
Ainakin työtoiminnassa näitä näen että rahat ei riitä ruokaan edes ja syy on päihteet.
Saavat tuet mutta ne on niin pienet ettei niillä voi ostaa yhtään alkoa eikä tupakkaa.
Kierrätetään tavaraa mutta ei noi ihmiset osaa sanoa edes kiitos.
Mä autan vanhuksia digiasioissa. Ja hieman yhtä perhettä. Tuota olen kyllä itsekin ihmetellyt, että miten on varaa vaikka autoon ja moneen lemmikkiin jos muuten tiukkaa. Ei mulla itselläkään osa-aikapalkoilla olisi. Tästä syystä hieman auttamishalut hiipuneet. Lähinnä pyrin antamaan jotakin suoraan lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et sinä tuolle perheelle muuta ole, kuin vain ilmainen ruokalähetti tällä hetkellä. Kyllä ne, jotka oikeasti tarvitsee apua varmaan keittävät kahvin tai jotain kiitokseksi siitä, että toit heille ruokaa. Näin ainakin itse tekisin.
Jotkut ovat oppineet siihen, että muut maksavat ja auttavat.Tämä oli vain yksi perhe, viimeisin jota nyt oon auttanut. Aika pitkälle samanlaisia on kaikki. Esim yhdessä ryhmässä ylläpitäjä valikoi ne ketä autetaan ja heistä on sitten lyhyt kirjoitus, että mikä tilanne ja mitä apua kaivataan. Yhteystiedot saa sitten ylläpitäjältä. Näitä on ympäri Suomea, joten jokaisen ovelle ei pääse, porukka lähettää sit esim lahjakortteja.
Oikeaa hätää on, olen sen nähnyt, mutta miksi ne syyt on aina niin samat ja miksi yhteiskunta ei auta? Ja jos auttaa, niin mihin rahat muka menee, kun ei edes välttämättömiä asioita perhe pysty hankkimaan? Mä en vain käsitä. Joku mättää mutta mikä?!
Nuo apuryhmät ovat aivan naurettavia ja typeriä ja turhia. Unohda ne. Jos tahdot auttaa niin auta ihan itse itsenäisesti.
Ei siitä mitään hyötyä syrjäytyneelle ole jos sinä käyt ovella viemässä ruokakassin ja kyselemässä "mitä kuuluu?" Sun tarvitsee saada syvempi kontakti siihen ihmiseen, tutustua siihen ja viettää sen kanssa paljon enemmän aikaa. Paljon, paljon enemmän aikaa. Jos sulla ei ole niin paljon aikaa uhrattavaksi tai jos se tutustuminen ei onnistu koska syrjäytynyt työntää sut pois niin sitten sinä et vain pysty auttamaan häntä. Etsi joku muu autettava.
Pinnallinen "moi mitä kuuluu?" ei auta yhtään mitään, se vain häiritsee. Arvaa onko siltä syrjäytyneeltä kysynyt samaa jo tuhat muuta ventovierasta ovella piipahtajaa.
Minulla on nuoruudenystävä, joka on fyysisesti sairas, työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta myös alkoholisti.
Voin sanoa, että ystävyys tällaisen kanssa on kuluttavaa.
Kaveri ei ole koskaan oppinut ottamaan vastuuta tekemisistään, syyttää ongelmistaan muita.
Hän mieltää henkireiäkseen ja elämänsä kiintopisteeksi harrastuksen, johon hänellä ei ole varaa.
Jos näistä asioista yrittää sanoa, hän kiukuttelee kuin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisaalta kiukuttaa yhteiskunta, kun näitä ihmisiä pitäis auttaa, mutta jätetään se tavallisen kansalaisen vastuulle. Mieluummin veroeuroja tämmöseen kuin kaikenmaailman miljoonien kulttuurihankkeisiin tms.
Voi hyvänen aika, onko sulla luetun ymmärtämisessä vikaa: näille perheille maksetaan jo yhteiskunnan puolesta kaikki. He saavat vuokran, sähko- ja vesilaskut sekä kotivakuutuksen toimeentulotuesta täysin korvattuna. Samoin kaikki sairauskulut ja lääkkeet. Esim. kahden lapsen yh saa tähän päälle vielä tukea niin että käyttorahaa jää luokkaa 900-1000e/kk (riippuen lasten iästä). Kun nämä valittavat etteivät saa apua ja ei ole rahaa ruokaan, HE VALEHTELEVAT. Ne sun verorahat menee viinaan, tupakkaan ja muuhun turhaan.
Eikös ne tuet ole myös harkinnanvaraisia? Aivan turhaan täällä taas yleistetään kaikki vähävaraiset yhteen ja samaan muottiin. Paha myös sanoa kenenkään todellisesta tilanteesta yhtään mitään, jos ei toisen historiaa todellisuudessa tunne.
Ehkäpä tän aloittajan tapauksessa se poistyöntäminen saattoi johtua myös siitä, että on se ehkä aina kiusallista päästää joku tuntematon sisään (joka saattaa vain arvostella ym.), vaikka auttaja olisikin. Itse ainakin mieluusti otan kotiin sisälle vastaan pelkästään tuttuja/kavereita/sukulaisia ym., jotka kohtelevat kaikin puolin hyvin.
Ehkäpä kaikkia kohtaan kunnioittava käytös (myös sisäisesti koettuna) voisi auttaa toisia vastaanottamaan kaikenlaista apua ja aito halu siihen, että toinen pääsee "ahdingosta" pois. Pitäisi siis voida päästä töihin ym. ja saada elämä muutenkin raiteilleen, ja siihen saattaa tarvita tukea ilman arvostelua ja syyllistämistä.
Sossulle on ihan se ja sama kuka velan on tehnyt, koska sitä ei oteta huomioon menona toimeentulotukea laskettaessa.