Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoistyö ja auttaminen, välillä kyllä mietityttää

Vierailija
03.07.2019 |

Olen vuosia auttanut vapaaehtoisesti eri ryhmien kautta, lähinnä vähävaraisia lapsiperheitä. Toivoisin kommentoinnin pysyvän asiallisena.

En tiedä sitten, kyynistyykö tässä ajan myötä kun tuntuu, että liian monella on se sama kaava, miksi apua tarvitaan, ja lähes aina ihan suoraa rahaa tai lahjakortteja.

Kärjistäen apua tarvitseva on aina yh-äiti. Yleensä useampi lapsi, pienillä ikäeroilla. Äidillä on aina sairaus/sairauksia, joiden hoitoon menee useita satasia kuussa. Usein myös ainakin jollain lapsista on joku sairaus myös, ja tyyliin vähintään kerran viikossa pitää käydä jossain kaukana hoidoissa. Äiti ei voi tehdä töitä sairauksien takia ja sairauksia ei ole varaa hoitaa.
Asutaan lähes aina liian kalliissa asunnossa, kela ei huomioi koko vuokraa kun liian kallis. Toisaalta voidaan myös asua liian huonossa asunnossa, jossa lämmityskulut on 500€/kk ja homeongelma.
Ex-puoliso on lähes aina tehnyt äidin nimissä velkaa ja sitä voi olla todella paljon. Äiti maksaa yksin exänsä tekemiä velkoja.
Lapsilla ei ole varaa harrastaa mitään, siksi istuvat koko kesän kotona.

Näiden asioiden takia perheellä ei ole koskaan ruokaa, vaatteita, ei edes esim ruokapöytää tai sänkyjä lapsille. Usein perheessä on vielä lemmikkejä, jotka näkevät nälkää. Ja usein ainakin joku lemmikki on myös käytetty eläinlääkärissä ja sinnekin tonnien lasku odottaa maksamista.

Tämä on hyvin tyypillinen tarina! Pienin muokkauksin näin ne menee. Mä ihmettelen kyllä välillä. Miten voi toisen nimissä tehdä velkaa esim 80 000€? Miksi tehdään lapsia vuoden ikäerolla, jos itse on lähtökohtaisesti jo niin sairas, ettei voi töihin? (Osahan on tyyliin ”koko ikänsä sairastanut sairauksia x)
Miksi otetaan lemmikkejä, jos edes lapsille ei ole ruokaa? Miksi lapset eivät voi leikkiä ulkona esim keskenään tai kavereiden kanssa, miksi pitää olla aina joku maksettu harrastus?
Ja eikö esim sairaala/lääke/sairaalassakäynti kuluihin todellakaan saa yhteiskunnalta mitään apuja ja tukea?

Mä toivoisin tästä järkevää keskustelua ja valaistusta näihin asioihin! Ja huom! Minä autan edelleen moniakin perheitä, mutta ehkä satunnaisia s-kaupan lahjakortteja parempaa apua olisi saada nää asiat oikealle tolalleen, kun en vain voi käsittää, että miten kaikki tämmöset tilanteet on mahdollisia?

Kommentit (142)

Vierailija
141/142 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten ei tehdä lapsia eikä oteta eläimiä siihen kuormittuneeseen tilaan. Kai oma lapsuus on tiedossa ennenkuin hankitaan niitä huollettavia, joille ei omat henkiset ja fyysiset resurssit riitä?

Vierailija
142/142 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia on monimutkainen. Moni näistä on ajautunut tilanteeseensa hyväuskoisuuttaan ja/tai tietämättömyyttään. Ja tietämättömyys on eri asia kuin tyhmyys. Sosiaalitukijärjestelmä on todella monimutkainen. Osatakseen hakea apua, pitäisi ymmärtää, mitä apua mihinkin asiaan on saatavissa ja mistä. Ja mihin elämän arkisiin asioihin apua ei myönnetä.

Yksinkertainen esimerkki: tiskikone hajoaa. Perheessä on lapsia ja tiskiä tulee. Äidillä ehkä atooppinen ihokin vielä. Tilillä on rahaa, koska sinne juuri tuli asumistuki. Mennään ostamaan tiskikone. Luotetaan siihen, että rahan tiskikoneeseen saa sitten myöhemmin Kelasta/sossusta toimeentulotukena. No ei saakaan. Vuokrasta jää puuttumaan tiskikoneen verran, joten syntyy vuokrarästiä. Jotta seuraavassa kuussa saisi myös osan vuokrarästistäkin maksettua, jää sähkölasku maksamatta. Nyt onkin jo osaa edellisen kuukauden vuokrasta sekä sähkölasku rästissä. Toinen vaihtoehto on, että erilaisia asioita hankitaan osamaksulla niin kauan, kun luottotiedot on vielä kunnossa. Kuitenkin pian osamaksuja on enemmän kuin varaa maksaa. Toimeentulotuessa ei hyväksytä tarpeellisiksi menoiksi osamaksuilla hankittuja asioita. 

Olen ollut kauan mukana näissä avustusryhmissä. Hyvin usein törmännyt tähän, että rahaa on käytetty ennenkuin siihen tarkoitukseen "korvamerkittyä" rahaa on olemassakaan. Tuet, jotka on tarkoitettu vuokranmaksuun, sähkölaskuun ja ruokaan, käytetäänkin johonkin muuhun. Vaikkapa uuteen astianpesukoneeseen,  On ehkä kuultu, että joku jossain on joskus saanut astianpesukoneeseen toimeentulotukea ja uskottu, että astianpesukone kuuluu toimeentulotuessa huomioitaviin välttämättömiin menoihin. Kun ei tiedetä, että ei se automaattisesti kuulu. Sitten manataan Kelaa/sossua, joka "on tehnyt virheen". Vaikka mitään muuta virhettä ei ole tapahtunut kuin se, että henkilö on käyttänyt muihin asioihin tarkoitettuja rahoja sellaiseen, jota Kela/sossu ei kustanna kuin painavin perustein. 

Olen avustanut vuosien varrella todella paljon itselleni tuntemattomia ihmisiä. En halua edes ajatella, miten suurella summalla yhteensä...puhutaan kuitenkin jo viisinumeroisesta summasta. Olen pyrkinyt avustusryhmissä valitsemaan sellaisia ihmisiä, joita ei mun eikä kenenkään muunkaan tarvitse auttaa seuraavat 30 vuotta. Sellaisia, joilla avuntarve on tilapäinen ja melko lyhytaikainenkin. Opiskelijoita, juuri eronneita, työttömyyden jälkeen juuri töihin päässeitä, joilla ensimmäinen palkka tulee kuitenkin vasta kuukauden lopussa. Myös sellaisia pienipalkkaisia, mahdollisesti osa-aikatyötä tekeviä, joilla on osunut kaksi taloutta heilauttavaa asiaa samalle kertaa (esim oma hammaslääkärissäkäynti ja kissan eläinlääkärissäkäynti). 

Anteeks nyt vaan mutta noissa sun esimerkeissä on kyse nimenomaan tyhmyydestä. Miksi kukaan järkevä käyttäisi rahaa, jota ei vielä ole? Ja etenkin uuden tiskikoneen ostoon, kun Torista saa käytettynä. Siinä on syynsä, miksi toiset on ainaisissa talousvaikeuksissa. Ei nähdä paria päivää pidemmälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi