Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoistyö ja auttaminen, välillä kyllä mietityttää

Vierailija
03.07.2019 |

Olen vuosia auttanut vapaaehtoisesti eri ryhmien kautta, lähinnä vähävaraisia lapsiperheitä. Toivoisin kommentoinnin pysyvän asiallisena.

En tiedä sitten, kyynistyykö tässä ajan myötä kun tuntuu, että liian monella on se sama kaava, miksi apua tarvitaan, ja lähes aina ihan suoraa rahaa tai lahjakortteja.

Kärjistäen apua tarvitseva on aina yh-äiti. Yleensä useampi lapsi, pienillä ikäeroilla. Äidillä on aina sairaus/sairauksia, joiden hoitoon menee useita satasia kuussa. Usein myös ainakin jollain lapsista on joku sairaus myös, ja tyyliin vähintään kerran viikossa pitää käydä jossain kaukana hoidoissa. Äiti ei voi tehdä töitä sairauksien takia ja sairauksia ei ole varaa hoitaa.
Asutaan lähes aina liian kalliissa asunnossa, kela ei huomioi koko vuokraa kun liian kallis. Toisaalta voidaan myös asua liian huonossa asunnossa, jossa lämmityskulut on 500€/kk ja homeongelma.
Ex-puoliso on lähes aina tehnyt äidin nimissä velkaa ja sitä voi olla todella paljon. Äiti maksaa yksin exänsä tekemiä velkoja.
Lapsilla ei ole varaa harrastaa mitään, siksi istuvat koko kesän kotona.

Näiden asioiden takia perheellä ei ole koskaan ruokaa, vaatteita, ei edes esim ruokapöytää tai sänkyjä lapsille. Usein perheessä on vielä lemmikkejä, jotka näkevät nälkää. Ja usein ainakin joku lemmikki on myös käytetty eläinlääkärissä ja sinnekin tonnien lasku odottaa maksamista.

Tämä on hyvin tyypillinen tarina! Pienin muokkauksin näin ne menee. Mä ihmettelen kyllä välillä. Miten voi toisen nimissä tehdä velkaa esim 80 000€? Miksi tehdään lapsia vuoden ikäerolla, jos itse on lähtökohtaisesti jo niin sairas, ettei voi töihin? (Osahan on tyyliin ”koko ikänsä sairastanut sairauksia x)
Miksi otetaan lemmikkejä, jos edes lapsille ei ole ruokaa? Miksi lapset eivät voi leikkiä ulkona esim keskenään tai kavereiden kanssa, miksi pitää olla aina joku maksettu harrastus?
Ja eikö esim sairaala/lääke/sairaalassakäynti kuluihin todellakaan saa yhteiskunnalta mitään apuja ja tukea?

Mä toivoisin tästä järkevää keskustelua ja valaistusta näihin asioihin! Ja huom! Minä autan edelleen moniakin perheitä, mutta ehkä satunnaisia s-kaupan lahjakortteja parempaa apua olisi saada nää asiat oikealle tolalleen, kun en vain voi käsittää, että miten kaikki tämmöset tilanteet on mahdollisia?

Kommentit (142)

Vierailija
1/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa suhtautua skeptisesti kaikkeen kerrottuun, kummasti ne velat esimerkiksi on AINA jonkun muun tekosia, ei koskaan omia (kuitenkaan nämä eivät koskaan esim. ole tehneet rikosilmoitusta heidän nimiinsä tehdyistä veloista). Kulut pyoristetään aina ylospäin kalleimman kuukauden mukaan, saadut tuet unohdetaan (esim. lasten lääkärikäynnit ovat ilmaisia, ja muihin sairauskuluihin oikeasti koyhä saa toimeentulotuen), ja niin edelleen. Ei kannata olla liian sinisilmäinen, näiden ihmisten "auttaminen" on vain mahdollistamista.

Vierailija
2/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudunkin varauksella. Mutta toisaalta, kun tilanne on se, että ruokaa ei ole ja kyseessä lapset, niin auttaa tekee mieli, oli siihen tilanteeseen perhe ajautunut mistä tahansa syystä.

Mä vein 2 kassia ruokaa juhannukseksi äidille, jolla monta pientä lasta ja hyvin tuon aloitukseni kaltainen tilanne. Hän ensin pyysi lahjakortteja, mut sanoin, että käyn samalla itsekin kaupassa niin tuon mitä hän tarvii...

Lapset tuli ovella, kaksi ilkosillaan ja naama ihan sottaisina, näytti niin pinttynerltä, ettei varmaan päivään pariin oltu naamaa pesty. Eteisessä haisi tosi paha kissanpissa ja takkinaulakon alla olikin joku muovivati, missä vähän ihan kiveksi paatunutta kissanhiekkaa. Sanoinki, että olisin voinut tuoda myös kissanhiekkaa, jos oisit sanonut...äiti vaan että on sitä, mut en oo ehtinyt vain vaihtaa tässä. Miten työttömällä kotona olevalla voi olla niin kiire, ettei sitä ehtisi jos hiekkaakin on? Itsellä myös kissoja ja tiiän, että ei se nyt ihan hetkessä se hiekka muutu kusenhajuiseksi kovaksi paakuksi.

Ja sitten kun yritin muutenkin vähän kysellä kuulumisia tms niin äiti vaan et juu juu hyvin tässä ja ikäänkuin työnsi mua vain rappukäytävään, että kiitos ruuasta ja voit nyt poistua. Silti avustusryhmässä niin itki, kuinka kamalaa kaikki on ja hän on pulassa ja lapset huutaa nälkää. Mut jotenkin torjuva asenne, kun oltiin siinä kasvotusten. Eikä oo ainoo tämmönen!

Kun sais jotenkin kontaktin näihin, varmaan tarvisivat apua ihan normaalin arjen pyöritykseen ja miten haetaan niitä avustuksia tms. En tiiä, aina mietin pitkään, et miten niillä nyt menee, siis niinku oikeesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toivottavasti nämä perheet ovat sosiaalityön piirissä... 

Vähän kyllä luulen, että perheistä tehty jo lasuja tms, jos tilanne oikeasti tämä. Päiväkodissa ja/tai koulussa kyllä nopeasti huomataan, jos tilanne näin paha kotona.

Lasten tekeminen on helpompaa, kuin ehkäisystä huolehtiminen... Siksi tietyn tyyppisillä ihmisillä on paljon lapsia eri kumppanien kanssa.  

Vierailija
4/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten autat kun teet lasun, ihan oikeasti. Ei nämä ihmiset ole normaalin avun saavutettavissa, koska elämänhallinnassa on niin suuria puutteita. Esimerkiksi tuokin mamma kyllä tiesi että kissanhiekka pitää vaihtaa, hänellä oli hiekkaa, mutta hän ei vaan saa aikaiseksi. Ei sellaista ihmistä voi toinen "tavallinen" auttaa, vaan hän tarvitsee paljon rankempia tukitoimia. Esim. edunvalvojan tai lasten huostaanoton, että edes he saavat hieman paremmat mahdollisuudet normaaliin elämään.

Vierailija
5/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse istun noiden pieni ele lippaiden kanssa, joo on sekin tietty rahaa mutta itse uhraan lähinnä aikaa vaalien aikaan. Ja paikallisille potilasjärjestöille se on usein puolet tuloista jäsenmaksujen ohella.

Vierailija
6/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No toivottavasti nämä perheet ovat sosiaalityön piirissä... 

Vähän kyllä luulen, että perheistä tehty jo lasuja tms, jos tilanne oikeasti tämä. Päiväkodissa ja/tai koulussa kyllä nopeasti huomataan, jos tilanne näin paha kotona.

Lasten tekeminen on helpompaa, kuin ehkäisystä huolehtiminen... Siksi tietyn tyyppisillä ihmisillä on paljon lapsia eri kumppanien kanssa.  

Sehän siinä on, kun ei todellisuudessa tiedä, onko ne edes missään sosiaalihuollon piirissä tms. Kun yleensä ne kertoo vain, että ”mistään ei saa mitään tukia tai että tuet ei riitä”.

Lääkelaskuja satasia ja koko ajan joku kodinkone rikki ja just ettei oo edes lapsille sänkyä tms.

Itse nuorena vastavalmistunerna loukkasin pahasti selkäni hevosen selästä tiputtuani ja kyllä yhteiskunta tuli todella hyvin vastaan! Sossu maksoi ison osan sairaalalaskuista, lääkityksestä ja kuntoutuksesta. En ollut tyhjän päällä, vaikka olin nuori ja rahaton, kun en ollut ehtinyt vielä saada edes ensimmäistä työpaikkaa, eikä ollut rikkaita vanhempiakaan auttamassa. Tosin tää oli 90-luvulla, että onko kaikki apu tiukentunut nykyään sitten...

Vierailija
7/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et sinä tuolle perheelle muuta ole, kuin vain ilmainen ruokalähetti tällä hetkellä. Kyllä ne, jotka oikeasti tarvitsee apua varmaan keittävät kahvin tai jotain kiitokseksi siitä, että toit heille ruokaa. Näin ainakin itse tekisin.

Jotkut ovat oppineet siihen, että muut maksavat ja auttavat.

Vierailija
8/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne saa tukia ja ihan avokätisesti jos lapsia on useampi. Ne rahat vaan menee jonnekin muualle kuin lapsiin. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.

Vierailija
9/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa näistä autettavista kusettaa auttajiaan ihan häikäilemättömästi. Jotkut taas ovat niin pihalla alkeellisemmankin elämänhallinnan suhteen, että heille ensisijainen apu olisi jotain ihan muuta kuin ruokakasseja ja villasukkia, mutta eivät itse sitä tiedosta. Jos itse haluaisin auttaa jotakuta vähävaraista, niin mieluummin antaisin ruokakassin tai lahjakortin vaikka yksin asuvalle eläkeläiselle.

Vierailija
10/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä avustusryhmässä oli taannoin järkyttävä haloo kun joku teki jostain perheestä lasun.

Tämä lasun tekijä (tietenkään se ei ole tiedossa, että kuka teki) manattiin alimpaan h*lvettiin ja lopputulema oli se, että jos näitä lasuja ruvetaan tekemään apua tarvitsevista ihmisistä, kukaan ei enää uskalla pyytää apua ja sitten on näiden lasun tekijöiden omalla tunnolla nälkää näkevät lapset...

Yleensäkin se tuntuu olevan yleinen mielipide, ettei mitään ilmoituksia kenestäkään, muuten ihmiset ei uskalla pyytää apua. Osallahan se varmasti näin onkin. Tuntuu että lastensuojelu on iso mörkö.

Vierailija
11/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä avustusryhmässä oli taannoin järkyttävä haloo kun joku teki jostain perheestä lasun.

Tämä lasun tekijä (tietenkään se ei ole tiedossa, että kuka teki) manattiin alimpaan h*lvettiin ja lopputulema oli se, että jos näitä lasuja ruvetaan tekemään apua tarvitsevista ihmisistä, kukaan ei enää uskalla pyytää apua ja sitten on näiden lasun tekijöiden omalla tunnolla nälkää näkevät lapset...

Yleensäkin se tuntuu olevan yleinen mielipide, ettei mitään ilmoituksia kenestäkään, muuten ihmiset ei uskalla pyytää apua. Osallahan se varmasti näin onkin. Tuntuu että lastensuojelu on iso mörkö.

Tämä nyt on tyhmä ajattelumalli. Ilman lasua ne perheet eivät koskaan saa oikeaa apua joka tapauksessa. Sama kuin perustelisi että alkoholistille pitää lahjoittaa viinaa, muuten se alkaa ryostää mummoja. Ongelman piilottelu on aina osa ongelmaa.

Vierailija
12/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et sinä tuolle perheelle muuta ole, kuin vain ilmainen ruokalähetti tällä hetkellä. Kyllä ne, jotka oikeasti tarvitsee apua varmaan keittävät kahvin tai jotain kiitokseksi siitä, että toit heille ruokaa. Näin ainakin itse tekisin.

Tämä oli vain yksi perhe, viimeisin jota nyt oon auttanut. Aika pitkälle samanlaisia on kaikki. Esim yhdessä ryhmässä ylläpitäjä valikoi ne ketä autetaan ja heistä on sitten lyhyt kirjoitus, että mikä tilanne ja mitä apua kaivataan. Yhteystiedot saa sitten ylläpitäjältä. Näitä on ympäri Suomea, joten jokaisen ovelle ei pääse, porukka lähettää sit esim lahjakortteja.

Oikeaa hätää on, olen sen nähnyt, mutta miksi ne syyt on aina niin samat ja miksi yhteiskunta ei auta? Ja jos auttaa, niin mihin rahat muka menee, kun ei edes välttämättömiä asioita perhe pysty hankkimaan? Mä en vain käsitä. Joku mättää mutta mikä?!

Vierailija
13/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt on tyhmä ajattelumalli. Ilman lasua ne perheet eivät koskaan saa oikeaa apua joka tapauksessa. Sama kuin perustelisi että alkoholistille pitää lahjoittaa viinaa, muuten se alkaa ryostää mummoja. Ongelman piilottelu on aina osa ongelmaa.

Ja kyllä huoastaanoton paikka on varmaan sellaisessa perheessä, jossa äiti antaa lapsien nähdä nälkää sen sijaan, että ottaisi yhteyttä sosiaalitoimistoon. -eri

Vierailija
14/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli vain yksi perhe, viimeisin jota nyt oon auttanut. Aika pitkälle samanlaisia on kaikki. Esim yhdessä ryhmässä ylläpitäjä valikoi ne ketä autetaan ja heistä on sitten lyhyt kirjoitus, että mikä tilanne ja mitä apua kaivataan. Yhteystiedot saa sitten ylläpitäjältä. Näitä on ympäri Suomea, joten jokaisen ovelle ei pääse, porukka lähettää sit esim lahjakortteja.

Oikeaa hätää on, olen sen nähnyt, mutta miksi ne syyt on aina niin samat ja miksi yhteiskunta ei auta? Ja jos auttaa, niin mihin rahat muka menee, kun ei edes välttämättömiä asioita perhe pysty hankkimaan? Mä en vain käsitä. Joku mättää mutta mikä?!

He saavat kyllä yhteiskunnalta apua ja tukea, mutta he käyttävät rahat omiin menoihinsa ja laskuihinsa. Siinä vastaus. He tottakai valehtelevat näille apuryhmille, koska kuka haluaa auttaa perhettä, jossa äiti käyttää kaikki tuet omiin juttuihinsa ja laskuihinsa ja jättää lapset toiselle sijalle? Tai jossa äiti on varannut tallinnareissun ja käyttää ruokarahat siihen. Niin, siksi he aina kertovat tarinoita jossa muut ovat heidät ajaneet suuriin velkoihin ja miten rahat eivät riitä mihinkään.

Vierailija
15/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta jäi epäselväksi ovatko nämä perheet todella moniongelmaisia vai väittävätkö vain saadakseen rahaa.

Vierailija
16/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään dokumenttia veloista sitten auttajalla?

Jos on vain tarinaa niin...

(En tiedä miten tällaiset ryhmät toimii).

Hope-yhdistyksen kautta kai voisi auttaa.

Sairaalamaksuista monella on virheellinen käsitys, esim maksukaton täytyttyä pitää kuitenkin maksaa alempaa päivämaksua.

Vierailija
17/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne ihan aidosti ole moniongelmaisia kun on lapset nälissään, likaisia ja kaupungin vuokrakämppä sinsillä ovilla haisee ulsoteelle.... tuskin sitten on muita ongelmia kuin kyvyttömyys olla perseilemättä.

Vierailija
18/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt pahalla mutta oletko hieman tynnyrissä kasvanut? Rahat menevät alkoholiin, tupakkaan, viihteeseen, (vanhempien) vaatteisiin ja tekokynsiin ja sisustustavaroihin. Kyse on elämänhallinnan puutteesta, ei rahan puutteesta. Kyllä yhteiskunta auttaa, ainoa mikä mättää on nämä ihmiset. Eivät kaikki ole henkisesti kykeneviä huolehtimaan itsestään saatika lapsista, olet anteeksi vaan naiivi jos kuvittelet toisin.

Vierailija
19/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tämä nyt joku uusi amerikkalainen trendi että toiset harrastaa hyväntekeväisyyttä omantunnon, taivaspaikan, minkä takia? Toiset sitten taas tekeytyvät hyväntekeväisyyden kohteeksi, trailerparkin porukaksi? 

Suomi on pohjoismaisten hyvinvointivaltioiden lippulaivoja, kyllä täällä yhteiskunta tulee vastaan niin ettei yksittäisten ihmisten tarvitse!

Ihme teatteria, kummaltakin osapuolelta. 

Kuka pyyteettömästi menee toisen ovelle katsomaan kurjuutta?

Kuka sitä kurjuutta itselleen järjestää saadakseen enemmän hyväntekeväisyyttä?

Lasut kehiin koko porukalle.

Vierailija
20/142 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia minäkin omistan vapaaehtoistyön merkeissä aikani ja rahani nykyään paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle, kissatalolle ja vanhainkodille. Kissatalolle ja eläinsuojeluyhdistykselle lahjoitan kuukausittain. Vanhainkodissa käyn lukemassa vanhuksille 2x kuussa ja lisäksi minulla on siellä kaverimummo jonka luona käyn vierailemassa kun omat läheiset eivät käy. Tämä on oikeasti palkitsevaa ja mielekästä työtä, suosittelen. Vähävaraisten perheiden parissa minulla on samankaltaisia kokemuksia kuin apllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi