Yhtäkkiä pihaan ilmestyvä anoppi
Meillä on ongelma, että anoppi ilmestyy yhtäkkiä ilmoittamatta pihalle. Yleensä tulee pimputtamaan ovikelloa, mutta joskus jää hääräämään pihalle, josta sitten hänet huomataan kun katsoo ikkunasta ulos ja saa kauhean slaagin, että kuka pihassa oikein on touhuamassa.
Anopille on sanottu nätisti, rumasti, keskusteltu, huudettu ja selitetty, muttei mene perille. Mies on ihan kypsä äitiinsä, samoin kuin minä. Kun hän nyt sattui olemaan lähistöllä, kulki ohi, tuli mieleen tällainen, tuli tuomaan tällaista kivaa juttua (lue= roinaa jota kukaan ei halua, esim. homeinen vanha ruma kahvikuppi).
Illat on meidän vapaa-aikaa, kun lapsi menee nukkumaan ja voidaan tehdä yhdessä mitä halutaan, niin sitten anoppi keskeyttää, pari kertaa on tullut oven taakse pimputtamaan kelloa ja kun ei avattu, niin koputellut ikkuinoihin, kun olimme harrastamassa seksiä.
Jos sitten lasketaan anoppi sisälle, niin ennenkuin ehtii kissaa sanoa, ryntää lapsen huoneeseen kun tämä on nukkumassa ja tottakai lapsi pelästyy, kun herää kauheaan meteliin, kun anoppi huutaa siellä huoneessa.
Häntä ei ole päästetty sisälle enää pitkään aikaan, jos tulee ilmoittamatta. Jos tulisi päivällä, niin voisimme "olla juuri lähdössä", mutta kun tulee iltaisin kun lapsi on jo nukkumassa, tätä ei voi käyttää.
Miten ihmeessä tämän asian saisi taottua anopin umpikovaan luupäähän?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
eihä tuo voi olla tottakaan. pistäkää välit poikki.
jos joku mun nukkuvam lapsen herättäisi, niin kyllä niskapeppu otteella lähtisi aika lujaa.
Joo ja koputtelee nukkuvan lapsen ikkunan takana!! Mulla on yksi lapsista sitä sorttia, että ei nukkuisi tuon jälkeen puoleen vuoteen.
Kuulostaa tutulta. Äitini on muistisairas ja muutenkin ollut aina vaikea luonne. Haastavan luonteen piikkkiin on vain helppo lakaista kaikki kummallisuus, ja näin muistisairauden diagnosointi helposti pitkittyy.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta. Äitini on muistisairas ja muutenkin ollut aina vaikea luonne. Haastavan luonteen piikkkiin on vain helppo lakaista kaikki kummallisuus, ja näin muistisairauden diagnosointi helposti pitkittyy.
Jep. Apestani kirjoitin tuolla. Myös hän aina ollut outo ja veemäinen joten pitkään sitä käytöstä katseltuin. Jälkikäteen sen alzheimerin sitten hoksasi.
Istukaa miehesi kanssa alas ja keskustelkaa asiasta kunnolla. Anoppi tarvitsee apua ja sellaista, jota saa vain ammattilaisilta.
Voi kyllä olla muistisairaus, mutta eipä anoppia voi pakottaa tutkimuksiin, kun hänessä ei ole mitään vikaa mielestään. On puhuttu hänelle tästäkin vaihtoehdosta, että ehkä on sairastumassa, mutta se ei ole mitenkää mahdollista kuulemma.
Ap
Näin terveyenhuoltoalan ihmisenä hälytyskello muistisairaudesta pirahti soimaan. Koska Suomessa itsemääräämisoikeus on niin vahva, hankala on henkilöä väkisin saada muistitesteihin. En tiedä miten sitten, jos noita poliisien käyntejä alkaa tulla, olisiko sieltä juridisia teitä mahdollista saada jotain testauksia tai edes vipuvartta siihen, että menisi testeihin.
Ehdottomasti aita ja poliisi, jos ei auta. Ettehän te tuota käytöstä tule saamaan muuten loppumaan, erityisesti jos kyseessä on nyt muistisairaus/mt-ongelma eli henkilö ei edes kykene ymmärtämään normaaleja rajoja. Ihan jo lastanne suojataksenne.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt jos olisi jokin muistisairaus alkamassa, mutta mieheni on kyllä kertonut, että on ollut ihan samanlainen aina, ei osaa asettua muiden asemaan, ei näe toiminnassaan mitään väärää, on täysin rajaton ihminen, sama ongelma on miehen siskolla mutta pahempi, koska hänet on kasvatettu yltiökiltiksi, koska oli tyttö. Ei oikein osaa kieltää äitiään ja on ihan kädetön tämän kanssa.
Ap
Muistisairaus ei varsinaisesti muuta ihmistä, vaan voimistaa joitakin luonteenpiirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma anoppi on aina ollut tällainen. Tuo aita toteutetaan tässä kuussa tulevan koiran vuoksi, mutta toimii varmaan myös anoppiin, ainakin toivottavasti.
Lapsi ei ole ikinä ollut hoidossa anopilla, juurikin anopin käytöksen takia ja kun lapsi oli vauva, meillä oli välimatkaakin paljon. Paljon emme anoppia enää näe, joten tuo uhkaus tuskin toimisi. Toivottavasti poliisilla uhkaus toimii.
Mies on kyllä sanonut anopille todella rumastikin, olen itse kyllä kuullut useammankin kerran mitä mies anopille sanoo kun tänne ilmestyy. On myös istutettu pöytään ja puhuttu ja kyllä ihan suoraan on sanottu. ja olen aiemmissa viesteissä kirjoittanut, että mies on useasti anopin ohjannut pois pihasta ihan fyysisesti.
Ap
Okei, sorry (se joka epäili että mies ei ole sanonut tarpeeksi suoraan). Ei taida auttaa sitten muu kuin se aita, tai muutto (ja anoppi ei saa uutta osoitetta).
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä olla muistisairaus, mutta eipä anoppia voi pakottaa tutkimuksiin, kun hänessä ei ole mitään vikaa mielestään. On puhuttu hänelle tästäkin vaihtoehdosta, että ehkä on sairastumassa, mutta se ei ole mitenkää mahdollista kuulemma.
Ap
Kun huomasin isälläni muistisairauden oireita niin puhuin hänelle lääkäri käynnistä ym tutkimuksista. Suuttui silmittömästi että häntä ei hullujenhuoneelle laiteta eikä lääkärille mene! Otin yhteyttä paikkakunnan vanhustenhoitokeskukseen tms ja kerroin tilanteesta, oireista ja ettei suostu lääkäriin. Sieltä kautta laitettiin pyyntö/lähete terveyskeskukseen josta isälle tuli lääkärin aika jota luuli perustarkastukseksi ja labralähete. Niissä oli käynyt ihan itsekseen ja ongelmaan alettiin saada apua.
Miehesi voisi siis ottaa teidän paikkakunnan samankaltaiseen paikkaan yhteyttä niin saa anoppi oikeat diagnoosit 😊
Anoppi ei varmasti halua tai pysty muuttamaan tapojaan. Teidän on laitettava rajat.
Olette turhan julmia mummolle. Hän haluaa vain olla avuksi. Ottakaa hänet mukaan perheeseen.
Viekää anoppi lääkäriin. Muistisairauksiin kuuluu käytösoireet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt jos olisi jokin muistisairaus alkamassa, mutta mieheni on kyllä kertonut, että on ollut ihan samanlainen aina, ei osaa asettua muiden asemaan, ei näe toiminnassaan mitään väärää, on täysin rajaton ihminen, sama ongelma on miehen siskolla mutta pahempi, koska hänet on kasvatettu yltiökiltiksi, koska oli tyttö. Ei oikein osaa kieltää äitiään ja on ihan kädetön tämän kanssa.
Ap
Muistisairaus ei varsinaisesti muuta ihmistä, vaan voimistaa joitakin luonteenpiirteitä.
Kyllä muuttaa, kun sairaus on tietyssä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ei varmasti halua tai pysty muuttamaan tapojaan. Teidän on laitettava rajat.
No shit, Sherlock!
Ja siihen ei kannata vanhusten kohdalla luottaa, että kohta se kuolee pois ja ongelma poistuu. Appiukko oli mukamas kuoleman partaalla jo 20-vuotta sitten, vaan edelleen 90-vuotiaana huristelee meille vähän auttelemaan.
Antakaa sille joku työmaa pihallanne.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa sille joku työmaa pihallanne.
Miten tyhmä voi ihminen olla!
Ehkä se koira pitää anopin loitolla.
Toivottavasti miehesi saa siirron taas töissä. Eikö voisi jopa alkaa katsella ihan uutta työpaikkaa jostain kaukaa? Käsitin, ettei mikään muu pidä teitä anopin kanssa samalla paikkakunnalla kuin miehen työ.
Kuulemma anoppi on aina ollut tällainen. Tuo aita toteutetaan tässä kuussa tulevan koiran vuoksi, mutta toimii varmaan myös anoppiin, ainakin toivottavasti.
Lapsi ei ole ikinä ollut hoidossa anopilla, juurikin anopin käytöksen takia ja kun lapsi oli vauva, meillä oli välimatkaakin paljon. Paljon emme anoppia enää näe, joten tuo uhkaus tuskin toimisi. Toivottavasti poliisilla uhkaus toimii.
Mies on kyllä sanonut anopille todella rumastikin, olen itse kyllä kuullut useammankin kerran mitä mies anopille sanoo kun tänne ilmestyy. On myös istutettu pöytään ja puhuttu ja kyllä ihan suoraan on sanottu. ja olen aiemmissa viesteissä kirjoittanut, että mies on useasti anopin ohjannut pois pihasta ihan fyysisesti.
Ap