Saat 30€ rahaa jolla ostat koko viikoksi lounaat ja päivälliset.
Miltä ostoskassisi ja viikon ruokalistasi näyttää?
Kommentit (236)
Yksin asuva pärjää hyvin. Itse tekisin esim nakkikastiketta, makaronia. Kurkku on halpaa. Lihapullapastaakin voisi tehdä. Lidlin lihapullat n 2 euroa/kilo. Kasvisosekeittoa, Makaronilaatikkoa, makkaraperunavuokaa... Paljon vaihtoehtoja
Kuivaherneitä, pari isoa kaalia, pari kiloa perunoita, tomaattimurskaa, kilo spagettia. Linssejä, papuja yms löytyy kaapista, samoin sipulia ja valkosipulia. Rahaa jää vielä paljon, jotenehkä vaikka kalapuikkoja, porkkanoita ja jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kuusihenkinen perhe. Kolmellakympillä olisi haasteellista laittaa ruokaa, koska meillä on kaksi vegaania, yksi joka syö vain mereneläviä ja kolme sekasyöjää. Varmaan mentäisiin se viikko kasvisruokavaliolla. Ne maistuu kaikille. Varmaan laitettaisiin kasviscurrya, kesäkeittoa, porkkanapihvejä, purjoperunakeittoa, linssimuhennosta tai jotain vastaavaa. Kala jäisi ostamatta, koska ei mahtuisi budjettiin. Lihansyöjille ehkä lisäksi kananmaksaa tai jotain muuta halpaa lihaa. Meillä normaalisti syödään kaikki samaa ruokaa, joka sävelletään kolmella eri tavalla. Kasvisruoka, johon lisätään mereneläviä osaan ja lihaa osaan. Mutta tuolla budjetilla ei onnistuisi, joten kasvisruoalla mentäisiin. Ehkä raha riittäisi maitoon ja kananmuniin sekasyöjille.
Et kai ajatellut 30e kuudelle
Kyllä ajattelin. Siksi jäisivät lihat ja kalat kauppaan. Tiukkaa tekisi, mutta varmaan yhden viikon saisin koko perheen ruokittua kolmellakympillä. Normaalisti käytän n. 200 viikossa ruokaan. Ihan hyvä ketju ja pistää ajattelemaan turhia ostoksia. Sinulla oli kyllä oikeasti hyvä kommentti. Kai aloittaja tarkoitti 30/ihminen. Mutta luulisin että yhden viikon pystyisin ruokkimaan neljä teiniä, mieheni ja itseni. Jos siis olisi pakko ja saisi käyttää mausteita yms. kuiva-ainekaapin varustuksia tuon kolmenkympin lisäksi. Ajatuksia herättävä ketju.
Mitenköhän monen ihmisen ruoka 30 egellä pitäisi tehdä?
Mun ja lapseni ruokakulut ovat n. 20 € viikko sisältäen myös wc-paperin ja muut ei syötäväksi kelpaavat aineet.
Onpahan varaa matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paketti kaurahiutaleita, sämpyläjauhoja ja hiiva. Yht 2,20. Noista tulee aamupuurot ja iltasämpylät ja jää vielä reilusti seuraavillekin viikoille. Sämpylän päälle margariinia ja kilo perusjuustoa 4,30 yht, puurolle vaikka hilloa 1,32€
Aamiaiset ja iltapalat yht 7,82
Lounaat: munia 1,19€ munakkaaseen (juustosta voi raastaa makua) - tätä voi tehdä 2 päivänä ja munia jää vielä yli. Kilo porkkanoita 1,50, 1 kpl kasvisliemikuutio 0,05 ja sipuli 0,10 - kasvissosekeitto 1,65€ kahdelle päivälle (loput pakkaseen). Kermaa tms en itse käytä koskaan kasvissosekeitoissa. Itse tykkään myös riisipuurosta ja käy lounaaksi: 2 päivän puuro hillosilmällä 1,50€, puuroriisistä saa myös risoton: pieni sipuli 0,10, , riisiä, 2 tomaattia 0,50, kasvislientä 0,05, timjamia tai oreganoa jos on (riisipaketin hinta oli jo puurossa), 0,65 €. Ei kaipaa parmesania eikä voita, vaan on kevyt ja raikas sellaisenaan (käy toki lihojenkin lisukkeeksi)
Lounaat yhteensä 5€
Päivälliset: makaronilaatikko - 400g jauhelihaa 2,82€, makaronipussi 0,20, lihaliemikuutio 0,05. Yht 3,07€ meillä tuosta syö 2 henkeä 2 pv. Stroganoff ja riisi: puuroriisiä oli jo, tarjouspaistia 600g n 7€, sipulia, 1 maustekurkku 25 cnt, tomaattipyrettä 0,7, valkosipulin kynsi 0,05. Yhteensä 7,37, tuostakin syö reilusti 2 pv. Porsaan kassler tms 800g 4€, hauduta pulled porkiksi. Syö vaikka paistettujen uusien perunoiden 1€ kanssa. 5€ / 2pv ja paljon jää ylikin. Osta muutama vanha peruna 1€, tee muussia, silppua pulledpork (tai stroganoffin jämät), lisää tomaattipyressä ja nestettä, hauduta vähän sipulia 0,10 sekaan. Kastike pohjalle ja muussi päälle - voilá Shepherds pie on valmis. Hinta 1,10€
Päivälliset yhteensä 16,54€
Koko viikko 29,36€ ja joka päivälle oikeaa ruokaa 2 annosta. Määrät laskettu omasta ruokapäiväkirjasta ja hinnat foodie.fi
Mausteisiin menee kyllä vähän enemmän rahaa, kasvis- ja lihaliemikuutioita ostettava koko paketti, samoin valkosipulia enemmän kuin kynsi kerrallaan.
Koska ap ei pyytänyt aamu- ja iltapaloja voi mausteisiin ja fondiin käyttää 7.37e/vko. Aika paljon. Kokonainen valkosipulikaan ei maksa kuin 50cnt, ei tarvitse ostaa kiloa.
Täysin järjetöntä on ostaa lihaa, kalaa tai edes nakkeja, jos on tiukka budjetti.
Kasvisruokaa kannattaa suosia ja nimenomaan itse tehtynä.
Ostaisin voimapidit ja lähtisin pyöräkellarin kautta tori.fi:hin.
Söisin aika normaalisti kuin niinä viikkoina, kun ei alkoa kulu (alkoon ei rahat riittäisi...) paitsi, että vihreään ei niin jää....
Aamupala (ja tarvittaessa iltapala, en yleensä syö iltapalaa):
1 kg turkkilaista jogurttia (n. 2,90 e). Yleensä tähän pakasteesta marjoja, mutta jos ostaa pitäisi, niin sitten vaikka 4 x puolukoita Lidlistä (á 1,59) = 9,26 e + siemeniä Lidlistä 0,59 =9,82
2 x 10 kananmunaa (á 1,59 = 3,18) Aamiaiseksi 1 keitetty per päivä eli kuluu 7 munaa. Jää 13.
Lounas:
Sipulia (n. 0,60 e), meetvurstin kantapaloja Supermarketista (4,90 e/kg). En tarvitsisi kiloa, mutta tuossa halvin kilohinta, jää seuraavillekin viikoille.
Kermajuustoa 1 kg (4,90), jää seuraaville viikoillekin.
Näistä munista, sipulista, juustosta ja meetvurstista 2 x 5 munan munakas. Yhdestä munakkaasta riittää minulle hieman päälle kolmelle aterialle eli saisin näistä 7 päivän lounaat.
Jos näyttää siltä, että söisin enemmän, niin munia edelleen 3 jäljellä, joten ei muuta kuin munakas taas lisää.
Tässä vaiheessa rahaa mennyt: 9,82 + 3,18 + 4,90 + 4,90 = 22,80 €
Kahvipkt (halvempaa kuin normaalisti eli jotain 3,80) = 26,60
Ja sitten lopuilla 3,40 eurolla rehuja: porkkanoita kilo (n. 1 €) + tomaatteja kilo (n. 1 e), appelsiineja lopulla 1,40 eurolla.
Ei maailman monipuolisin, mutta kyllä tuolla viikon elää. 30 euroa käytetty, mutta juustoa ja meetvurstia niin maan p-keleesti seuraavillekin viikoille :)
F
Kaurahiutaleita paketti + kananmunia iso paketti, pakasteessa marjoja: aamupala on
Lounas: kasvisrisotto.Pakstevihannekset, mausteet ja riisi löytyy, joten vaan parmesaania.Tätä söisin 3x päivää
Päivällinen: soijarouhebolognese-sipulia ja tomaatti murskaa.Mausteet ja soijarouhe löytyy kotoa
Iltapala ja välipala: kauden hedelmiä
Hyvin riittää ja jää vielä yli
Tuolla summalla voi tehdä melkein mitä tahansa tavallista kotiruokaa. Suurin osa kotiruuista maksaa korkeintaan 10€, josta saa vähintään 4 annosta, mahdollisesti jopa 5-6.
Kyllä täällä on vähäruokaisia ihmisiä! Olen 164 cm ja 58 kg nainen, mutta noi ihmisten annoslaskelmat on aina puolet siitä mitä itse syön.. Saisin 30e:lla pääruoat kahdelle, korkeintaan kolmelle päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Täysin järjetöntä on ostaa lihaa, kalaa tai edes nakkeja, jos on tiukka budjetti.
Aivan,uskomatonta kuinka moni ostaisi lihaa vähillä rahoilla.
Helppoa:
Lidl (pakaste) kasvissekoitus 2.90
Kasvisliemikuutioita 70snt
Kevyt tuorejuusto/sulatejuusto 1.40
=Kasvissosekeitto päivällinen x2 ja kahden pv lounaat töihin.
Jäljellä 26 euroa
Pussi riisiä, 1.40
Purkkiananas, 90snt
Currymauste, 1,60
Purkki mustapapuja, purkki pitkäpapuja , n.3 euroa
Kasvissekoitus, 2.90
Paprika, 80snt
Jäljellä 15,40 euroa
Lopuilla ostaisin
Granolaa, 4 euroa
Ruisleipää, 3,20
Tuorejuusto, 1,4
Salaatti/ kurkku , 3 euroa
Kauramaito 1,40
Vierailija kirjoitti:
Helppoa:
Kevyt tuorejuusto/sulatejuusto 1.40=Kasvissosekeitto päivällinen x2 ja kahden pv lounaat töihin.
Jäljellä 26 euroaPussi riisiä, 1.40
Purkkiananas, 90snt
Currymauste, 1,60
Kasvissekoitus, 2.90
Paprika, 80sntJäljellä 15,40 euroa
Lopuilla ostaisin
Granolaa, 4 euroa
Ruisleipää, 3,20
Tuorejuusto, 1,4
Kauramaito 1,40
Unohdin sanoa että tuosta omaväsäämästäni hawajinpadasta teen yleensä 5-6 annosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa:
Kevyt tuorejuusto/sulatejuusto 1.40=Kasvissosekeitto päivällinen x2 ja kahden pv lounaat töihin.
Jäljellä 26 euroaPussi riisiä, 1.40
Purkkiananas, 90snt
Currymauste, 1,60
Kasvissekoitus, 2.90
Paprika, 80sntJäljellä 15,40 euroa
Lopuilla ostaisin
Granolaa, 4 euroa
Ruisleipää, 3,20
Tuorejuusto, 1,4
Kauramaito 1,40Unohdin sanoa että tuosta omaväsäämästäni hawajinpadasta teen yleensä 5-6 annosta.
Maksat paljon ylihintaa esim. mausteista ja riisistä
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä ihmeesti saa kun vähän miettii.
Jos ei yhtään mieti ja suunnittele, kauppaan saa menemään 100€noin vain.
Kyllä siihen saa miettiäkin, jos ateriaa kohden on käytettävissä reilut 2€/ateria eli 4€/pv.
Entä aamu- ja iltapalat?
Itse ostaisin kanaa ja tekisin kanaa gangbang kastikkeessa, netistä löytyy resepti ja ihan käsittämättömän hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan,uskomatonta kuinka moni ostaisi lihaa vähillä rahoilla.
Mitä sen on väliä, jos raha riittää siihen? Syö niin hyvin kuin rahat riittävät. (tai siis söisin, jos olisin köyhä)
Sitten ap:n olisi pitänyt määrittää budjetiksi vaikka 15 euroa, ja kaikki söisi vaan perunoita.
JEE!
Sinccis
Itse keräisin mausteet luonnosta, jos olisin köyhä / kasvattaisin itse.
Sinccis
Mausteisiin menee kyllä vähän enemmän rahaa, kasvis- ja lihaliemikuutioita ostettava koko paketti, samoin valkosipulia enemmän kuin kynsi kerrallaan.