Hyi kun tv ssä laittavat ruokaa ilman hanskoja!
Että etoo ihan hirveenä! Salatteja pöyhitään paljain sormin jne. Yöks! Inhottaako muita?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pestyt kädet riittävät aivan hyvin hygieniaan.
On muuten ihan Evirasta selvitettyä, kun yrittivät pakottaa mua hanskoihin koululaisten väliåpalan laitossa.
Nihkeät ja inhottavat, iho kärsii. Tein tätä välipalaa kaksi vuotta. Kukaan lapsista ei kuollut ja käsittääkseni ei sairastunutkaan. Kyllähän sitä kaikenlaista flunssavirusta noissa ympyröissä pyörii, mutta mitään evidenssiä ei ole, että mun käsistä ois tullut.
Tärkeämpää on ymmärtää, että esim. sormukset käsissä ja kynsilakka ovat ihan toisella tavalla riskitekijä kuin puhtaat, koruista ja kosmetiikasta paljaat lyhytkyntiset kädet.
Sijainen aivasteli hanskoihin, räpläsi välillä puhelintaan ym. :D Kunhan oli hanskat...
No kai sinä opastit tätä sijaista hanskojen käytössä? Ainiin, et tietenkään, koska et itsekään hallitse asiaa. Voi jeesus...
Olin yksikössä silloin muissa tehtävissä. Opastaminen ei kuulunut minulle, näin vain tämän..
Eikä kukaan kuollut sittenkään. Kääntyy itseään vastaan vain tämä hygieniavouhotus. Terveille lapsille välipalaa tehdessä pitäisi olla jotkut sairaalahanskat kädessä?
Pointti oli, että mitkään hanskat ei auta, jos ei ymmärrä mitään virusten ja muiden pöpöjen siirtymisestä toiseen.
Ihan normaalia se on laittaa ruokaa ilman hanskoja vai käytättekö itse kotona hanskoja? Enemmän itseäkin ällöttää sormukset, rannekellot ja -korut, ei kai kukaan niitä käytä kokkaillessa.
Minulle on sama miten tekevät,mutta joidenkin kokkien teinimäinen puhetapa ärsyttää:
pieni pippuri
öljyy
öljys paistettu
tillii,sillii,
sikahyvä
uudel tasolle
Myös erään lyhyen ruokaohjelman sairaalloisen ylipainoinen kokki inhotti.
Jamie Oliverin veuhotus ja öljyn älytön läträäminen inhottavat myös.
Liehuvat hiukset, korut, kellot, tatuoinnit, lävistykset ja kynsilakat ärsyttää eniten. Yök!
Itse olin just kiinalaisessa ravintolassa, jonka omistajalla oli siella koira. Omistaja leikki valilla koiran kanssa, koira oli purevinaan omistajaa kateen jne. tyypillisia leikkeja.
Mutta en ole huolissani hygieniasta, silla omistajalla oli koko ajan hanskat kadessa :)
(No ei, oikeasti. Mua ei haittaa vaikka tekisikin niilla samoilla kasilla ja hanskoilla ruokaa. Terve ihminen kestaa muutamat basillit.)
Vierailija kirjoitti:
Ei inhota.
Sen sijaan en voi yksinkertaisesti enää katsoa mitään kokkiohjelmia, sillä sormukset, rannekorut ja-kellot sekä avonaiset hulmuhiukset kyllä inhottavat. Miten joku voi kutsua itseään ammattikokiksi, jos ei osaa ruoanlaiton hygienian perusteita?
Tuo on minullekin ykkösinhokki. Tykkään kovasti yhdestä youtuben leipomuskanavasta mutta puistattaa kun niitä taikinoita vaivataan ja lääpitään raskaat sormukset käsissä. Onneksi vain lähisuku taitaa niitä tuotoksia syödä ja nättejähän ne luomukset on.
Parasta pukea ylle kokovartalon hazmat puku jos kanaa käsitetlee.
Lihatistikillä näkee kun hanskat kädessä asetellaan tuotteita paperille hanskakädellä ja samalla näpelöidään vaaan nappuloita. Ja taas kosketellaan lihaa!
Uh ja olen nähnyt eräänkin myyjän kaivelevan korviaan ja sitten eikun sämpylään vaan kiini :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei inhota.
Sen sijaan en voi yksinkertaisesti enää katsoa mitään kokkiohjelmia, sillä sormukset, rannekorut ja-kellot sekä avonaiset hulmuhiukset kyllä inhottavat. Miten joku voi kutsua itseään ammattikokiksi, jos ei osaa ruoanlaiton hygienian perusteita?
Tuo on minullekin ykkösinhokki. Tykkään kovasti yhdestä youtuben leipomuskanavasta mutta puistattaa kun niitä taikinoita vaivataan ja lääpitään raskaat sormukset käsissä. Onneksi vain lähisuku taitaa niitä tuotoksia syödä ja nättejähän ne luomukset on.
Maistuisiko voileipäkakku Herra Snellmanin tapaan?
Minä käytän nitriilikäsineitä kun käsittelen raakaa lihaa, punajuuria tai chiliä. Muuten pesen kädet hyvin. Leipomista en harrasta.
Luonnonkumi eli lateksi käsineitä en voi käyttää ihan vaan sen hajun takia kädet haisee kokopäivän kumille vaikka kuinka pesisi.
Eräs suomalainen huippukokki maisteli kokkiohjelmassaan ruokaa sekoituslusikalla ja jatkoi tämän jälkeen ruoan sekoittamista samaisella lusikalla. Toistui useamman kerran jakson aikana, eli todennäköisesti kyseessä ihan tapa jota toistaa muulloinkin. En aio mennä kyseisen huippukokin ravintolaan syömään.
Ja vielä sormin, ihan sairasta porukkaa. Leikkaisivat edes sormet pois kun ruokaa laittavat.
Kotona perheelle ruokaa laitettaesa riittää käsien pesu.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kädet yleensä pestään ennen kuin aletaan ruuan laittoon ja usein sen aikana. Hanskat kädessä helposti käsittelee raakaa kanaa ja heti perään sekoittaa sen salaatin, kun ei tunne likaa.
Vi*tu ykskään kokki ei pese käsiään ruuanlaiton välissä jos ei oo todella sotkuista hommaa. Ruokia maistellaan laittamalla sormin ruokaa suuhun ja välillä raavitaan nenää kun se nyt vaan on tapana niin monella.
Samoilla sormilla on rassattu ulosteista reikää ja sitten pöyhimään salaattia!
Vierailija kirjoitti:
Ei inhota.
Tv-kokkaus on mun mielestä eri asia kuin muuten kokkaus. Harvoin niitä ruokiakaan kukaan syö, ellei sitten Sikke Sumari.
Vierailija kirjoitti:
Eräs suomalainen huippukokki maisteli kokkiohjelmassaan ruokaa sekoituslusikalla ja jatkoi tämän jälkeen ruoan sekoittamista samaisella lusikalla. Toistui useamman kerran jakson aikana, eli todennäköisesti kyseessä ihan tapa jota toistaa muulloinkin. En aio mennä kyseisen huippukokin ravintolaan syömään.
Reilu kolkytvuotta alalla olleena on pakko sanoa, että tuo maistelu on aivan tavallista ravintoloissa, joissa ei huippukokkejakaan ole. Osa ottaa suoraan kapustasta tai sitten niillä on yksi maistelulusikka siinä lähellä. Härskeimmät maistelee sormen päällä, mutta vähemmän sitä enää näkee.
Itse opettelin monen maistelulusikan käytön vuosia sitten ja siitähän naljaillaan jatkuvasti, kun teen tiskiä niin paljon. ;)
Nitriittihanskoja käytän vain raa´an lihan käsittelyssä ja isoja salaattela sekoitellessa käsin.
Itse komentelen muita hiusten ja korujen kanssa. Ei mitään käsissä, eikä lävistyskoruja naamassa/korvissa, kun keittiössä ollaan. Hiukset pidetään tiukasti kiinni ja myssyn (!) alla, kun olen vuorossa.
Miesten käsikarvoihin ja partakarvoihin en ole puuttunut. Suomalaisilla miehilläkin voi olla hurjan pitkät käsikarvat. Ne nitriittiset käsivarsisuojat ovat todella hiostavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu kolkytvuotta alalla olleena on pakko sanoa, että tuo maistelu on aivan tavallista ravintoloissa, joissa ei huippukokkejakaan ole. Osa ottaa suoraan kapustasta tai sitten niillä on yksi maistelulusikka siinä lähellä. Härskeimmät maistelee sormen päällä, mutta vähemmän sitä enää näkee.
Itse opettelin monen maistelulusikan käytön vuosia sitten ja siitähän naljaillaan jatkuvasti, kun teen tiskiä niin paljon. ;)
Nitriittihanskoja käytän vain raa´an lihan käsittelyssä ja isoja salaattela sekoitellessa käsin.
Itse komentelen muita hiusten ja korujen kanssa. Ei mitään käsissä, eikä lävistyskoruja naamassa/korvissa, kun keittiössä ollaan. Hiukset pidetään tiukasti kiinni ja myssyn (!) alla, kun olen vuorossa.
Miesten käsikarvoihin ja partakarvoihin en ole puuttunut. Suomalaisilla miehilläkin voi olla hurjan pitkät käsikarvat. Ne nitriittiset käsivarsisuojat ovat todella hiostavia.
Mulla on kanssa (yksi) maistelulusikka kun laitan kotona ruokaa. Kun maistan silla, huuhtelen sen kuumalla vedella (pikaisesti tosin) sen jalkeen. Samoin otan sormukset pois ja pesen kadet huolellisesti ennen kuin aloitan ruuanlaiton, ja valissakin jos kosken jotain raakaa elainperaista. Samoin pesen leikkuveitsen- ja laudan ennen kuin lihan pilkkomisen jalkeen alan kasviksia pilkkomaan. (Poikkeuksena kana, kanan paloittelun jalkeen vaihdan uuden leikkulaudan ja -veitsen.)
Kotivaelle (eli miehelle) kokatessa en ole tarkka paivayksista (katson, haistan ja maistan tarvittaessa), mutta jos tulee vieraita, kaikki raaka-aineet ovat mahdollisimman tuoreita.
Sekin inhottaa kun hiki ja sylki lentää kun ovat annoksen vieressä. Pitäisivät päänsä kiinni ja hikisen päänsä peitettynä.