Karjala syyttää Suomea kulttuurivarkaudesta ja nationalistisesta alistamisesta
Kalevalainen runous on koko itämerensuomalaisten kansan yhteistä perimää ja tärkeä kulttuuri aare, niin myös suomalaisille kuin virolaisilli. Se ei siis yksin kuulu ainoastaan karjalaisille. Nyt kuitenkin Karjala syyttää sekä Suomen runonkerääjiä että koko Suomea kansanperinteen ja kulttuurin varastamisesta. Sitä paitsi runoja kerättiin kaikkialta Suomen, Baltian, Vienan, Pohjanlahden ja Keski-Ruotsin alueilta useiden vuosien ajan ja kirjoitettiin ylös runonlausujien antamalla luvalla. Kyseessö ei siis ole kulttuurin appropriaatiosta kuten vaikkapa saamelaishattujen ja intiaanipäähineiden tapauksessa.
Kommentit (173)
Tuskimpa siellä paljon on mitään muuta kuin inkerin karjalaisia jotka ovat sitä venäjän puolista porukkaa että turha on niiden porata suomen karjalaisten asioista.
Olen lukenut tätä ketjua silmät ymmyrkäisinä miettien, onko tämä jokin outo ja iso vitsi 😳
Ihanko oikeasti on suomalaisia, jotka ovatkin karjalaisia ja nyt ovat keksineet olla vihaisia siitä, että Kalevala on kerätty ja se on suomalaisen kulttuurin merkkiteos?
Kaikki omat neljä isovanhempaani ovat rajan takaa, eikä minulle ole tullut mieleenkään, että muut kuin minä ja kaltaiseni ei saisi fiilistellä Kalevalaa. Mitä ihmettä? Itse ainakin olen superonnellinen, että olen syntynyt Suomeen enkä Venäjälle ja että vanha runolauluperinne on säilynyt. Vai pitäisi tässä nyt kieltää muilta? Minulle karjalainen perinne on iloa, yhteisöllisyyttä, isovanhempien muistoja, murretta, reseptejä ja sukutarinoita. Ei katkeruutta jostain Kalevalasta.
Oon oikeasti tosi hämmentynyt nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut heimojen välistä sotaa tuhansia vuosia ennen kuin yhteinen vihollinen löytyi Ruotsista ja myöhemmin Venäjältä. Ketä tämä yllättää? Alkaako savolaiset kyräilemään hämäläisiä?
Suomen historiasta ei ole mitään tietoa tuhansien vuosien takaa
No mutta onhan arkelogiassa tietoa. Esim Juuam Paalasmaalla on stonehengen muotoon latjattuaj kiviä ja pyramidien tarkkaan suuntaan aseteltuja muodostelmia, ja se on todella vanhaa historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valeuutinen
Tosiuutinen.
Uutinen kuin suoraan Putouksen sketsi :D :D
Kyllä, te suomalaiset olette ilman kulttuuria olevaa harmaata massaa. Tämän vuoksi teidän tulee hyväksyä loputon m’aahanmuutto kulttuurianne rikastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen lukenut, en muista mistä, että Kalevalaan kootut runot eivät suinkaan ole Karjalassa syntyneitä, vaan ne ovat levinneet lännestä itään. Kieli on muuttunut sitä mukaan, mitä idemmäs ne ovat levinneet. Itä-Karjalassa säilyi pisimpään vanhakantainen elämänmuoto runonlauluineen ja muineen, kun lännessä oli jo siirrytty toisenlaiseen kulttuuriin.
Ainakin osa tarinoista vaikuttaa lännessä kehittyneiltä tai länteen sijoittuvilta, mutta monet tarinat ja motiivit ovat vanhempia, ajalta ennen kuin oli erikseen suomalaisia ja karjalaisia.
Nämä Kondiet vaikuttavat hieman kohtuuttomilta. On uskomaton historiallinen onnenpotku että Suomi ylipäätään on itsenäinen valtio ja suomensukuisia kieliä on vielä olemassa. Venäjällä moni on jo viittä vaille hävinnyt, kuten monet muutkin vähemmistökielet. Myös evakkojen kohdalla Suomi toimi maailman mittakaavassa inhimillisesti ja parhaansa mukaan.
Sen sijaan, että yhteistä itämerensuomalaisista perimää ja kulttuuria vaalittaisiin, halutaankin asettua siihen niin mieluiseen uhrin asemaan ja samaistaa suomalaiset imperialisteihin, sortajiin, valloittajiin, euroamerikkalaisiin, nat5eihin jne jne. Näin Venäjän kyljessä itsenäinen Suomi ja itsenäinen Viro ovat parhaat mahdollisuutemme nimenomaan säilyttää oma yhteinen kieli- ja kulttuuriperimä variaatioineen. Luulisi suuren osan suomalaisista ihan symppaavan ja tukevan karjalaista kieltä ja kulttuuria, näistä Kondieista huolimatta. Isolla osalla meistä on karjalaisia juuria, itsellänikin on.
Ai, selvä. Jo SULLE anonyymille nettikeksustelijalla ei käy että puolustamme isoisiemme kulttuuriperintöä, okei, ei me siit viitisitä.
Terveisiä sulle Maailman Napa.
Puhut itsestäsi monikossa? Kuninkaallinen "me?"
Ja meidän on aika myöntää väite todeksi....
Tää jäi ärsyttämään mua, joten pakko vielä kommentoidakin.
Tää on niin tätä oman ja nuorempien ikiryhmien tapaa löytää itselleen mahdollisimman monta laatikkoa joihin sopia joilla uhriutua. Ja profiileissa listataan sitten kaikki, että jokainen näkee kuinka marginalisoitua ryhmää edustaa.
Eikä näihin marginalisoituihin ryhmiin kuulumisessa ole mitään pahaa, mutta tämä uhriutuminen ja kilpailu siitä kuka on kaikkein sorretuin ketuttaa niin pirusti. Voisin itsekin listata, että olen "aseksuaali karjalainen nainen", mutta minulla ei ole mitään tarvetta kailottaa maailmalle, että katsokaa kuinka sorrettu olen! Enkä todellakaan edes koe olevani mitenkään sorrettu vaikka naisena asemassa on Suomessakin parannettavaa ja aseksuaalisuudesta en mielelläni puhu koska ihmiset saattavat suhtautua huonosti. Eikä tässä edes ole montaa kun olen hetero aseksuaali, tunnen sukupuoleni omakseni, minulla ei ole mitään sairautta tai oireyhtymää enkä edes edusta karjalan kieltä puhuvaa karjalaista (edes suvussani ei tietääkseni ole karjalaa puhuvia vaikka kaikki isovanhempani ovat karjalaisia, kolme heistä evakkoja).
Tämä artikkelin hemmo kuulostaa juuri tämmöiseltä tyypilliseltä itseään etsivältä uhriutujalta.
Siitä olen kyllä yhtä mieltä, että karjalan kielen ja kulttuurin asemaa Suomessa tulee parantaa ja vaalia. Mutta on ihan puppua väittää, ettei suomalaisuudella ja karjalaisuudella ole mitään tekemistä keskenään, kuten tässä on jo moni aiemmin sanonutkin.
Leipoisinko Brita-kakun vai korvapuusteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut heimojen välistä sotaa tuhansia vuosia ennen kuin yhteinen vihollinen löytyi Ruotsista ja myöhemmin Venäjältä. Ketä tämä yllättää? Alkaako savolaiset kyräilemään hämäläisiä?
Suomen historiasta ei ole mitään tietoa tuhansien vuosien takaa
No, sen verran esimerkiksi on että suomalaiset heimot jotka siis ovat suomalaisia on asuttaneet tätä koko pohjolaa aina eteläisestä Ruotsista Uralille saakka lähemmäs 1000-luvulle saakka ja tuhansia vuosia ennen sitä. Jos nämä kaksi roistovaltiota (Venäjä ja Ruotsi) eivät olisi tunkeutuneet meidän alueille niin tällä olisi nyt huomattavan suuri suomalainen valtio. Mutta historia meni toisin ja nämä roistot ryösti meiltä alueet ja sitten vielä orjuuttivat ja kuppasivat monia vuosisatoja. Se ei silti poista sitä että edelleenkin suunnilleen samalla alueella asuvat suomensukuiset ihmiset ovat tämän alueen alkuperäiskansaa ja myös etnisesti suomalaisia, vaikka passissa olisikin jonkun roistovaltion leima.
Nostanpa vanhaa ketjua kun törmäsin joku aika sitten näihin aktivisteihin somessa ja sain vihat niskaani, kun julkenen suomalaisena palvoa jumalia, jotka ovat muuten karjalaisia eivätkä suomalaisia. Samoin Kalevala on kuulemma kokonaan karjalainen eikä 1600-luvulla Sammon ryöstöstä kerrottuja tarinoita Savosta lasketa, vaan karjalaista tämä on.
Olen ollut aivan puulla päähän lyöty. Tutkin asiaa lisää ja nämä 1/4 ja 1/6 karjalaiset larppaavat somessa täysverisiä karjalaisia silmät raivoa kiiluen. Olen samaa mieltä tuon yhden kirjoittajan kanssa, että nykynuorisoa, mukaan lukien nuoret aikuiset, ei enää näe alakulttuurien parissa. Ei ole gootteja, punkkareita, hippejä, hevareita, rokkareita, rockabillyjä, lolitoja jne. Nykyään se oma identiteetti ja "nuoruuden kapina" haetaan diagnooseista, seksuaalisesta suuntautumisesta, uhriutumisesta, marginaaliryhmiin kuulumisista. Mitä marginaalisempi on, sen parempi ja jalompi asia. Vaikkapa sitten se ADHD, bibo, skitsofrenia, syövästä ja itsetuhoisuudesta toipuva aseksuaali aromantikko lesbo inkerin karjalainen.
Aaaa,olisipa vaan vielä punkkareita...
Nostan kans vanhaa ketjua koska kaverini oli ihan normaali paitsi semmonen vähän vedätettävissä oleva suomalainen, kunnes muuttui yhtäkkiä karjalaisaktivistiksi ja tekee sillä nykyisin rahaa.
Surettaa hirvittää pelottaa se, miten suomi nähdään demonina ja venäjä kokoajan parempana. Olen kiinnittänyt huomiota siihen että karjalaisaktivistit ovat usein karjalaista LGBT-porukkaa. Ei voi olla spekuloimatta sitä että kyseessä olisi Venäjän hybridivaikuttaminen tiettyyn some-ryhmään koska miksi muuten nää näkyvimmät hahmot olis just tätä jengiä ketkä on muutenkin alisteisessa asemassa valtavirtaan ja he ovat aikuisiällä yhtäkkiä löytäneet jonkun mustavalkoisen totuuden että Suomi alistaa.
Puolustatte miltä?
Jos Kalevalaa ja Kanteketarta ei aikoinaan olisi koottu ja "omittu" ei sinullakaan raasulla olisi varmaan mitään haisua mistään Väinämöisestä, runoperinteestä, nelipolvisesta trokeesta tai vienalaisista. Olisit ennemmin iloinen, että näin on tapahtunut ja saat nyt uhriutua rauhassa.
Kerran kovasti tiedät aiheesta, haluatko eritellä millä Kalevalan osilla ei ole mitään tekemistä länsisuomalaisen perinteen kanssa, ainoastaan vienalaisen?