Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmastotaistelu hävitty, miten mamma suojelet perhettäsi?

Vierailija
30.06.2019 |

Hei!
Onko ollut keskustelua tästä:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/06/28/pakko-sanoa-pakko-olla-hiljaa-…

Ilmastoasioihin perehtynyt toimittaja Pasi Toiviainen pähkäilee, pitäisikö hänen sanoa mitä ajattelee, eli että ilmastokatastrofia ei voi enää pysäyttää. Nykyinen elintapamme on mennyttä ja lastemme tulevaisuus on yhtä käristyshelvettiä, vaikka vähän yrittelisimmekin asiaan vaikuttaa. Ja heikkoahan se vaikuttaminen on tähänkin saakka ollut.

Mitä mieltä, mammat? Vaikuttaako omiin suunnitelmiinne esim. asumisen, omavaraisuuden, poliittisen aktivoitumisen tai lasten teon suhteen? Ja olisi kiva jos joku tosiaan lukisi tuon jutun, siinä on aika vakuuttavat perustelut sille, että kaksi astetta on jo toivoton tavoite.

Kiitos vastauksista!

Kommentit (162)

Vierailija
101/162 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: jos aikoo selviytyä omavaraistaloudella, niin mistä ne viljelykasvien siemenet saa?

Haluaisin uskoa ihmisten yhteistyöhön enemmän kuin tappamiseen. Vaikka ainahan on niitä, jotka haluavat hyötyä muiden työstä ja valmiiksi tekemästä. Konflikteilta siis tuskin välttyy. Ihmisen paras turva on kuitenkin toinen ihminen. Myös pahin uhka.

Itse olen silloin yksinäinen, köyhä, vanha nainen. Pohjamutaa siis.

Aika monet kasvit tuppaa tekemään ne siemenet ihan itse.

Sinccis

Esim. avaappa ne hedelmät kaupassa, niin jokaisen sisällä on siemeniä! vóilaa, ellei niitä ole teollisesti manipuloitu siemeniä tuottamattomiksi ..

Vierailija
102/162 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajale ja survivalisteille on pakko esittää kysymys. Mikä teidän perimmäinen ajatus on siinä ultimaattisessa varautumisessa? Aajtteletteko, että te muutamat valistuneet (ehkä Suomessa muutama sata ihmistä) selviätte varautumalla oikeasti a)luonnonolosuhteista vuosikymmenestä toiseen ja b) siitä vieläkin pahemmasta katastrofin väkivaltaisesta kaaosvaiheesta (kun ne jotka eivät ole varautuneet, mutta joilla on resursseja, haluavat ottaa teiltä sen, mitä tarvitsevat)?

Otan vaikka kaksi esimerkkiä. Varaatte antubiootteja. Paljonko? Nekin vanhenevat? 

Varaatte patruunoita vaikkapa kivääriin.  Vaikkapa 1000 kpl (mikä on aika paljon jo säilytettäväksi). Sitten kun ne loppuvat (nekin lopuvat), kiväärin voi laittaa aidanseipääksi.

Vai valatteko lyijystä luoteja kärpäsruudin eteen... (nalleja toki voi varastoida vaikka 10 0000 kpl.

Pieniin lyhytkestoisiin kriisieihin voi varautua (1kk-2 vuotta) jollakin tasolla. Koko planeettaa koskeva tuleva katastrofi etenee niin hitaasti, että akuuttia kriisivaihettakin voi kestää vuosikymmeniä. Kellari tyhjenee maustekurkuista ja vinttikomero suolapaketeista siinä ajassa. Lääkehuollon suunnitelma menee perseelleen, kun 500 pakettia buranaa ei autakaan vatsasyöpään tai paranna edes sitä hammastulehdusta.

Tämä on itse asiassa hyvä ja syvällinen kysymys. Mun lähtökohta on se, että elän vielä noin 40 vuotta, ellei jotain kuolettavaa satu. Silloin eletään vuotta 2059. Lapsia ei ole.

Yleisesti viitataan vuoteen 2050, vuotena jolloin kakkeli on löytänyt tuulettimen. Silloin siis elintaso on laskenut n. 20% (?), lämpötila noussut n. 1 astetta, merivesi noussut niin että esim Bangladesh ja Miami ovat veden alla, massat lähteneet liikkeelle kuumista ja köyhistä valtioista, konfliktit lisääntyneet, Suomessa väestöpyramidi on keikahtanut ja kaikki ovat vähän pihalla. Maailmalla on säiden ääri-ilmiöitä, kuivuutta, tuhotulvia, tornadoja, the works.

Aion olla varakas, terve, hyväkuntoinen ja omavarainen. Omistan aseen ja kyvyn käyttää sitä, kasvatan ruokani ja paikkaan vammani. Ovenkarmini ovat riittävän vahvat jos päätän poistaa hampaan. Olen hyvissä väleissä naapurien kanssa, muodostamme yhteenliittymän joka huolehtii toisistaan.

Jos en näihin pysty, sitten en pysty. Tämä kaikki on tietenkin spekulaatiota. Ehkä kuolen ensi vuonna hirvenpuskemaan. Ehkä en.

Kaikkein tärkein ominaisuus on sopeutuminen. En vanno vauvapalstalla että tulen ampumaan kaikki jotka haluavat viedä nauriini. Ehkä minusta ei olisi siihen.

Mutta näitä voi mielestäni miettiä, varsinkin jos on ottanut jälkikasvua huolehdittavakseen. Jokainen isä ja äiti varmasti miettii tätä kaikkea.

ap

Okei. Kaikki Suomen julkisorganisaatiot tai kunnat väestöineen peittoavat teidän yhteisönne mennen tullen ja antaa turpiiin oikein huolella mikäli yhteiskunta katsoo tarpeelliseksi sekä konkreettisesti että kyvyssä organisoida elämää ylläpitäviä rakenteita.

Valmistautua voi samalla tavoin kuin työpaikan menettämiseen tai muihin elämän vastoinkäymisiin.

Kiinnostavaa. Kerro tarkemmin, mikä on tämä visiosi tuhoavasta julkisorganisaatiosta. Mitä se tekee, miten tuhoaa?

ap

Ei. Ymmärsit väärin. Julkisorganisaatiot tuollonkin ylläpitävät elämää. Eivät tuhoa.

Ongelma on siinä, että tuo teidän tai ajattelemasi tai mikä tahansa samoin ajatteleva selviytyjäyhteisö tekee jossakin vaiheessa tällaista hidasta katastrofia ja muutosta omasta mielestään rationaalisen päätöksen että tällä kertaa kaikki on toisin. Kuluneen vuoden veroilmoitusta ei tarvitsekaan täyttää. Martial law on astumassa voimaan. Nyt se alkaa.

Muun yhteiskunnan, meidän muiden jotka käymme tylsästi töissä vaikkapa noissa organisaatioissa tai yrityksissä, mielestä te olette siinä vaiheessa vain yksinkertaisesti seonneet.

On totta, että yksittäisissä ja rajallisissa kriisessä voi nousta esiin yllättäviä selviytyjä sankareita tai joukkoja. Mutta esimerkiksi Yhdysvaltain hirmumyrsky- ja tulvakatastrofit osoittavat että asuinalueille hillumaan lähtevät selviytyjät ovatkin vain hihhuleita. Sankareita ovat poliisivoimat, palokunta ja pelastustoimi jne. Tylsää?

Se on oikein, että ilmastonmuutos voi tarkoittaa sitä ja ajattelen itse, että on oltava valmiutta elämänlaadun kärsimättä panostaa perusasioihin. Perunamaan arvo nousee suhteessa netflixiin mahdollisuutena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/162 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto säätyy kuin itsestään, sillä lämpimämmällä ei tarvitse enää polttaa niin paljon tavaraa pelkkään lämmitykseen.

Mitä nykyisiin lapsiin, tuleviin aikuisiin tulee, niin antakaa heidän nyt edes joskus selviytyä jostakin itse. Eivät he nurkkaan jää odottamaan kuolemaa.

Vierailija
104/162 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastohörhö. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmastohörhö. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmastohörhö kirjoitti:

Eipä tästä mihinkään sukupuuttoon olla kuolemassa vielä pitkään aikaan. Voi olla että katastrofia ja sotaa tulee olemaan isompaakin jossain välissä ym. mutta ihminen lajina tulee säilymään vielä kauan.

Maltillisimmat ennusteet sanovat, että vuoteen 2300 mennessä ilmasto lämpenee 8 astetta. Se tappaa jo kaikki lämpimillä seuduilla asuvat ihmiset silkkaan lämpöhalvaukseen.

Okei, laji voi säilyä pieninä saarekkeina Keravalta pohjoiseen, mutta siitä ei ollut tässä kyse.

Miten Ilmastohörhö varaudut omana elinaikanasi tapahtuviin elintason laskuun ja Kossun hinnan nousuun?

ap

Tuo on niin pitkä aika että ymmärrätkö yhtään mitä kaikkea 300 vuoden aikana ehtii tapahtua? Vertaa vaikka elämää 1800 luvulta tähän hetkeen.

En aio varautua yhtään mitenkään mihinkään. Se olisi ensinnäkin turhaa, myös typerää ja lapsellista. En muuten juo kossua.

Olet siis tutkinut ympäristöasiaa perusteellisesti, ja tullut siihen tulokseen, että sinun tulevana elinaikanasi (n. 0-70 vuotta) mitään mainittavia muutoksia ei tule tapahtumaan....

Ei siinä mitään, itsepetos on arvo sekin.

Jos kuitenkin olet kiinnostunut todellisuuden kosketuksesta, tsekkailepa hieman asiantuntijoiden näkemyksiä. Kieltäminen on silkkaa heikkoutta, ei muuta.

ap

Sinun varautumisesi ja muu on rahan ja ajanhukkaa. Et voi varautua kaikkeen ja luultavasti hyvin suurella todennäköisyydellä olisit täsmälleen yhtä liemessä kuin me kaikki muutkin alta aikayksikön vaikka varautuisit miten. Sitten voi myös kysyä onko elämän jatkaminen yksin tai pienessä yhteisössä todella sen arvoista ottaen huomioon, että se olisi paluu 1700-luvulle noin suurinpiirtein ja sen lisäksi ympäristö tulisi olemaan hyvin vihamielinen.

Luitko, että odotettu elinikäni on 40 v. Silloin on vuosi 2059. Kriisi on vasta aluillaan. Ei puhuta mistään 1700-luvusta. Ja  olen myös varautunut tappamaan itseni jos tarvitaan. Ja että ymmärrän, että asiat saattavat mennä ihan eri lailla kuin  kuvittelen ja etten tiedä miten asiat tulevat menemään. Kerroin tämän kaiken tässä ketjussa. Silti uskon, että on olemassa tapoja helpottaa elämää tulevaisuudessa. Ja aion myös käyttää niitä tapoja, vaikka kuinka nillittäisit.

Miksi te jotka  ette halua varautua millään tavoin, haluatte että kukaan muukaan ei varautuisi?

Onko helpompi olla, jos tiedätte että muillakin tulee olemaan vaikeaa?

ap

Vierailija
105/162 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastohörhö. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmastohörhö kirjoitti:

Eipä tästä mihinkään sukupuuttoon olla kuolemassa vielä pitkään aikaan. Voi olla että katastrofia ja sotaa tulee olemaan isompaakin jossain välissä ym. mutta ihminen lajina tulee säilymään vielä kauan.

Maltillisimmat ennusteet sanovat, että vuoteen 2300 mennessä ilmasto lämpenee 8 astetta. Se tappaa jo kaikki lämpimillä seuduilla asuvat ihmiset silkkaan lämpöhalvaukseen.

Okei, laji voi säilyä pieninä saarekkeina Keravalta pohjoiseen, mutta siitä ei ollut tässä kyse.

Miten Ilmastohörhö varaudut omana elinaikanasi tapahtuviin elintason laskuun ja Kossun hinnan nousuun?

ap

Tuo on niin pitkä aika että ymmärrätkö yhtään mitä kaikkea 300 vuoden aikana ehtii tapahtua? Vertaa vaikka elämää 1800 luvulta tähän hetkeen.

En aio varautua yhtään mitenkään mihinkään. Se olisi ensinnäkin turhaa, myös typerää ja lapsellista. En muuten juo kossua.

Silloin ainakin matematiikka oli paremmin hallussa. Silloin 200 vuotta sitten.

Sinccis

Vierailija
106/162 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jagex kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OT

Jagex, mikä on sun suunnitelma Venäjän hyökkäyksen varalta?

ap

En usko täysimittauksen valtauksen toteutumiseen, vrt. Georgia ja Ukraina. Jos jotain tapahtuu, todennäköisesti vain pieniä osia Suomesta vallataan, kuten Pietarin lähellä olevat alueet tai jäämeren alue. Pahimman varalle olen kuitenkin opetellut kohtuullisesti Venäjää. Ehkä sillä saa sisäorjan paikan eikä joudu kaivokseen.

Vitsi. Pakko olla vitsi. Pliis. Älä vitsaile tällaisella.

Itse aion paeta Norjan kautta ja olen hankkinut useita ammatteja, että kelpaan työmarkkinoille maailmalla.

ap

No, Venäjän lähihistoria on osoittanut että mielestäni tällainen täysimittaimen valtaus on epätodennäköinen, ja kyllä minä sen verran isänmaallinenkin olen että puolustan Suomea vaikka hengelläni jos tarve on. Mutta en moiti lähtijöitä.

Vierailija
107/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomaistoiminnasta muuten sen verran, että kyllä minun survivalismiin kuuluu tiivis viranomaisyhteistyö. VPK:n ja reserviläistoiminnan selkeä signaali on että mitä enemmän on kaltaisiani 43-vuotiaita itsestään huolehtivia ja kykeneviä auttamaan sammutus-ja suojelutöissä ja oikeasti lukee viranomaissuositukset, sitä parempi.

Kuinka monella teistä esimerkiksi on minimissään kahden viikon muonatarpeet kotona, kuten suositus kuuluu?

Vierailija
108/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapsia, varallisuutta on kertynyt ihan kohtuullisesti ja kahden viikon muonatarpeet, käteistä rahaa ja patteriradio löytyy kotoa. Meillä on myös erätaitoja, mutta sen kummempaa valmistautumista ei olla tehty. Tärkein valmistautumiskeino mun mielestä on tiedostaa, että pysyvä muutos elämäntapaamme on tulossa. Pienemmät kriisit, maailmansodat yms., ovat osoittaneet, että ihmiset kovin usein laittavat päänsä pensaaseen ja elävät elämäänsä entiseen tapaan, vaikka maailma sortuu ympärillä. Saksan juutalaisistakin osa ehti paeta, osa ei. Tähän sopisi myös se vertaus sammakoista, jotka ui hiljalleen kuumentuvassa vedessä. Muutos on niin hidas, ettei sitä tajua, etenkään, jos ei halua tajuta.

Vierailija
109/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suunnitelma on pitää yllä hyviä läheisiä ihmissuhteita monenlaisiin ihmisiin. Olen avulias ja joustava ja hyväntahtoinen, jolloin perhettänikin kohtaan ollaan hyviä. Jos se ei riitä, niin en välitä olla elossa katsomassa taistelua.

Vierailija
110/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jagex kirjoitti:

Esimerkiksi American Hearthland Institute on julkaissut tieteellisiä tutkimuksia, että ilmasto ei lämpene. Menkää lukemaan totuuksia. 

Lisäksi Suomessa mm. monet helluntailaiset rohkeasti pitävät totuutta esillä, siellä onkin yhteyksiä Amerikkaan toisin kuin enemmistö, joka syö valheita Putinin kädestä tuhoten Suomen teollisuuden. Ilmasto päinvastoin kylmenee, viimekin keväänä oli lunta pitkälle toukokuuhun. 

Niin tämä oli parodiaa:)

Ei niin kovin kauaa se oli ilmaston lämpeneminen ja greehouse effect. Jossain vaiheessa ysäriä nimi muuttui ilmastonmuutokseksi. 60- ja 70-luvuilla pelättiin uutta jääkautta.

Osa ihmiskunnasta tarvitsee ilmeisesti ainaista pelkoa, jotta tulee toimeen arjessa? Keskiajalla pelättiin helvetintulta :D

Miten olet varautunut tuleviin ilmastokatastrofin aiheuttamiin vaikeuksiin?

ap

Jos se mitenkään lohduttaa, en yhtään mitenkään.

Toivotaan että sinun aikanasi ongelmat eivät ryöstäydy.

Olethan muuten tajunnut, että se, että aiemmin on ollut perusteettomia pelkoja, ei tarkoita, etteikö nykyään voisi olla perusteltuja pelkoja?

Ymmärrän kyllä, että sinun on psykologisesti helpompi kieltää tulevat ongelmat. Moni tekee niin, ei siinä mitään.

Tällä ketjulla haen lähinnä a) käsitystä siitä, onko moni tietoinen tulevasta ja b) itselleni uusia vinkkejä mitä pitää vielä ajatella

ap

Psykologisesti näkisin, että ihmiskunnan historiassa on ollut lukemattomia maailmanlopun ennustajia ja -liikkeitä. Se, että ne profetiat puetaan tieteen viittaan, ei tee niistä yhtään vakuuttavampia. Eikä sekään, että puolestapuhujiksi saadaan poliitikkoja ja tutkijoita.

Profetiat paljastuvat aina niistä "gradiööseistä" ja suuren skaalan jutuista. Tässä tapauksessa liha pitää kieltää, ihmisten muuttaa pieniin koppeihin asumaan toisiinsa kiinni, autoilu kieltää. En viitsi edes tässä luetella sitä kaikkea pömpöösiä irrationaalista hömpää, mitä pitää lukea mediasta. Tehkää parannus, Jeesus tulee - mikään ei ole muuttunut 2000 vuodessa. Elämme tieteen kautta, mutta uskonnolliseen ajatteluun taipuvat jungilainen persoonallisuus-arkkityyppi on löytänyt ilmastosta uuden nicheen itselleen.

Sen kuitenkin tiedän, että näitä tulee ja menee, jos vähänkään historiaa tuntee. 70-luvun energiakriisi on hyvä esimerkki. Rooman klubi pelotteli kansaa hirmuisilla seurauksilla. Suomessakin talot tilkittiin säästämisen nimissä kuin vakuumipakkauset niin, että nykyisellään puolet kansasta sirastaa hometauteja. Eipä ole öljy loppunut vieläkään, vaikka oli 1000-sivuisia tieteellisiä tutkimuksia asiasta.

Mad Maxit ja Water Worldit kannattaa pitää sinä mitä ne ovatkin - nimittäin fiktiona.

Huolestun pahasti, jos Jeesusta ja tiedettä aletaan pitää samanarvoisina auktoriteetteina.

Tiesitkö, että tiede on vain ja ainoastaan menetelmä saada asioita selville? Se ei ole taikauskoa, se ei ole karmaa, ei uskontoa, ei Jeesusta eikä Mariaa.

Tiede on meidän paras keinomme tutkia todellisuutta. Jotkut sanovat ainoa tapa.

Sinun asenteesi on vain yksi todellisuuden kieltämisen tapa.  En lähde tästä enempää jankkaamaan, koska oikeasti haluan nyt vain keskustella keinoista selvitä tulevasta. Te todellisuudenkieltäjät ette kiinnosta minua.

ap

Ei tuossa ole todellisuuden kieltämistä, tuossa on ainoastaan julkituodun tieteelliseksi väitetyn tiedon kiistämistä. Toistaiseksi kukaan ei ole kyennyt osoittamaan, että nuo erilaiset laskelmat ottaisivat huomioon riittävän monta asiaa, koska edes tiede ei ole vielä osannut selittää suurinta osaa maapalloon vaikuttavista asioista. Meillä on oletuksia ja mallinnuksia, mutta ei välttämättä mitään kattavaa faktaa niiden selvittämiseksi.

Tulevasta keskusteleminenkin on turhaa, koska kaltaisesi eivät sitä tule kokemaan. Olet loppu ennen kuin ennätät kissaa sanoa. Me selviytyjät olemme muualla.

Vierailija
111/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tänään lopetetaan sähköntuotanto ja kaikki sähköä tarvitsevat laitteet tulevat tarpeettomiksi, niin vaikutukset ilmastoon ovat valtavat. Siksi opettelen sähkötöntä elämää ja ymmärrän, että kaupungistuminen tulee sen ansiosta päättymään.

Vierailija
112/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt jokainen jolla on järkeä päässä tajusi jo ajat sitten mikä on homman nimi,viimeistään nämä parin viime vuoden radikaalit koko maailman extreme sää katastrofit varmasti avasivat silmiä. Kai nyt järkikin sanoo että jos tämän luokan ongelma on jo käynnissä sitä ei pysäytä mikään. Lähitulevaisuus tulee olemaan rankkaa..edessä on vieläkin enemmän kadotettuja vilja satoja ynnä muuta kivaa..

En missään nimessä tekisi lapsia tälle planeetalle,siis jos nyt pitäisi. "lapsentekotalkoot" on täysin järjenvastainen ottaen huomioon minkälainen kurimus kohta odottaa. 

Vierailija
113/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas jatkaa viisaasti elämistä, tyhmä ei edes tajua elävänsä.

Vierailija
114/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei lämpeneminen henkilökohtaisesti. haittaa pätkääkään. Alle 25 asteessa palelen aina, 30 astetta on taivas ja pljon enemmänkin saa olla. Yhdessä vaiheessa tapanani oli nukkua 40-asteisessa saunassa.

Muuten kyllä on alkanut epäilyttämään että oliko fiksua tehdä 5 lasta tällaiseen maailmaan. Minua ei huoleta hirmumysrskyt, ruokahädät yms. Ulkomaalaisiakin tuntuu tulvivan Suomeen nyt jo ihan liikaa. Eniten huolestuttaa länsimaisten ihmisten luonnottomuus. Eletään virtuaalielämää, yritetään hävittää mieheys ja naiseus, yritetään elää sivuuttaen kaikki luonnollinen tuska ja kärsimys, tuotteistetaan ja typistetään ihmisyys, aivopestään ihmisiä, ei anneta ihmisten itse päättää kuinka kasvattavat lapsensa yms. Ihmiset ovat kaikin tavoin mielenterveysongelmaisia; masentuneita, ahdistuneita, yliherkkiä, sukupuolisekaannuksen vallassa...

Sinänsä melkein ilolla odotan kaaosta ja sotaa, jospa vaikka samalla tuhoutuisi tämä mieletön elämänmeno. JA jos siinä sitten sattuisinkin kuolemaan, niin väliäkö sillä. Uskon ikuiseen elämään, siihen että minä en oikeasti kuole koskaan.

Vierailija
115/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: jos aikoo selviytyä omavaraistaloudella, niin mistä ne viljelykasvien siemenet saa?

Haluaisin uskoa ihmisten yhteistyöhön enemmän kuin tappamiseen. Vaikka ainahan on niitä, jotka haluavat hyötyä muiden työstä ja valmiiksi tekemästä. Konflikteilta siis tuskin välttyy. Ihmisen paras turva on kuitenkin toinen ihminen. Myös pahin uhka.

Sinccis

Esim. avaappa ne hedelmät kaupassa, niin jokaisen sisällä on siemeniä! vóilaa, ellei niitä ole teollisesti manipuloitu siemeniä tuottamattomiksi ..

Kasvit eivät välttämättä tuota klooneja itsestään. Jos viljely muuttuu nykyistä vaikeammaksi energiapulan, arvaamattomien säiden ja pölyttäjien puutteen ym. vuoksi, vaaditaan erityistä taitoa saada viljelykasveista paitsi sato myös siemenet seuraavaan satoon ja säilyttää ne itämiskelpoisina. Edes perunan viljely omista siemenperunoista ei ole ongelmatonta.

Vierailija
116/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinccis

Kasvit eivät välttämättä tuota klooneja itsestään. Jos viljely muuttuu nykyistä vaikeammaksi energiapulan, arvaamattomien säiden ja pölyttäjien puutteen ym. vuoksi, vaaditaan erityistä taitoa saada viljelykasveista paitsi sato myös siemenet seuraavaan satoon ja säilyttää ne itämiskelpoisina. Edes perunan viljely omista siemenperunoista ei ole ongelmatonta.

Meille on opetettu, että ruokaa saa kaupasta ja sitä tehdään sähkön avulla ilmasta. Miksi ei muka onnistuisi? Ai että ei ole sähköä, no se on sitten voi voi.

Vierailija
117/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei lämpeneminen henkilökohtaisesti. haittaa pätkääkään. Alle 25 asteessa palelen aina, 30 astetta on taivas ja pljon enemmänkin saa olla. Yhdessä vaiheessa tapanani oli nukkua 40-asteisessa saunassa.

Muuten kyllä on alkanut epäilyttämään että oliko fiksua tehdä 5 lasta tällaiseen maailmaan. Minua ei huoleta hirmumysrskyt, ruokahädät yms. Ulkomaalaisiakin tuntuu tulvivan Suomeen nyt jo ihan liikaa. Eniten huolestuttaa länsimaisten ihmisten luonnottomuus. Eletään virtuaalielämää, yritetään hävittää mieheys ja naiseus, yritetään elää sivuuttaen kaikki luonnollinen tuska ja kärsimys, tuotteistetaan ja typistetään ihmisyys, aivopestään ihmisiä, ei anneta ihmisten itse päättää kuinka kasvattavat lapsensa yms. Ihmiset ovat kaikin tavoin mielenterveysongelmaisia; masentuneita, ahdistuneita, yliherkkiä, sukupuolisekaannuksen vallassa...

Sinänsä melkein ilolla odotan kaaosta ja sotaa, jospa vaikka samalla tuhoutuisi tämä mieletön elämänmeno. JA jos siinä sitten sattuisinkin kuolemaan, niin väliäkö sillä. Uskon ikuiseen elämään, siihen että minä en oikeasti kuole koskaan.

Ei helkkari. Koskaan maailmanhistoriassa ei ole ollut parempaa aikaa elää ihmisenä kuin juuri nyt.

Tämä nyt täysin riippumatta ilmastonmuutoksesta.

Vierailija
118/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helkkari. Koskaan maailmanhistoriassa ei ole ollut parempaa aikaa elää ihmisenä kuin juuri nyt.

Riippuen vähän asuinpaikasta kuitenkin. Mikäs tässä Pohjois-Euroopassa ollessa. Bangladeshilaisella tekstiilityöläisellä tai muilla meidän elintason mahdollistajilla saattaa olla asiasta toinen mielipide.

Vierailija
119/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielenkiintoisesta avauksesta, ap. Anti jäi kohdaltani vähäiseksi, odotin konkreettisia, kiinnostavia näkökulmia.

Menen nyt kasvimaalleni tuottamaan ruokaa sähköstä ja ilmasta.

Vierailija
120/162 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuen vähän asuinpaikasta kuitenkin. Mikäs tässä Pohjois-Euroopassa ollessa. Bangladeshilaisella tekstiilityöläisellä tai muilla meidän elintason mahdollistajilla saattaa olla asiasta toinen mielipide.

Vaikea ottaa kantaa yksittäistapauksiin. Elintason ja -olojen nousu on ollut kaikkein voimakkainta Aasiassa väestölliseltä volyymiltaan. Kun keskiluokasta on tähän asti tullut lähinnä mieleen länsimainen väestö niin jatkossa tämä ei ole enää matematiikalla ja numeroilla perusteltavissa. Keskiluokka sanasta pitää jatkossa tulla mieleen ensisijaisesti aasialainen perhe ja kuluttajayksikkö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi