Ilmastotaistelu hävitty, miten mamma suojelet perhettäsi?
Hei!
Onko ollut keskustelua tästä:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/06/28/pakko-sanoa-pakko-olla-hiljaa-…
Ilmastoasioihin perehtynyt toimittaja Pasi Toiviainen pähkäilee, pitäisikö hänen sanoa mitä ajattelee, eli että ilmastokatastrofia ei voi enää pysäyttää. Nykyinen elintapamme on mennyttä ja lastemme tulevaisuus on yhtä käristyshelvettiä, vaikka vähän yrittelisimmekin asiaan vaikuttaa. Ja heikkoahan se vaikuttaminen on tähänkin saakka ollut.
Mitä mieltä, mammat? Vaikuttaako omiin suunnitelmiinne esim. asumisen, omavaraisuuden, poliittisen aktivoitumisen tai lasten teon suhteen? Ja olisi kiva jos joku tosiaan lukisi tuon jutun, siinä on aika vakuuttavat perustelut sille, että kaksi astetta on jo toivoton tavoite.
Kiitos vastauksista!
Kommentit (162)
Aloittajale ja survivalisteille on pakko esittää kysymys. Mikä teidän perimmäinen ajatus on siinä ultimaattisessa varautumisessa? Aajtteletteko, että te muutamat valistuneet (ehkä Suomessa muutama sata ihmistä) selviätte varautumalla oikeasti a)luonnonolosuhteista vuosikymmenestä toiseen ja b) siitä vieläkin pahemmasta katastrofin väkivaltaisesta kaaosvaiheesta (kun ne jotka eivät ole varautuneet, mutta joilla on resursseja, haluavat ottaa teiltä sen, mitä tarvitsevat)?
Otan vaikka kaksi esimerkkiä. Varaatte antubiootteja. Paljonko? Nekin vanhenevat?
Varaatte patruunoita vaikkapa kivääriin. Vaikkapa 1000 kpl (mikä on aika paljon jo säilytettäväksi). Sitten kun ne loppuvat (nekin lopuvat), kiväärin voi laittaa aidanseipääksi.
Vai valatteko lyijystä luoteja kärpäsruudin eteen... (nalleja toki voi varastoida vaikka 10 0000 kpl.
Pieniin lyhytkestoisiin kriisieihin voi varautua (1kk-2 vuotta) jollakin tasolla. Koko planeettaa koskeva tuleva katastrofi etenee niin hitaasti, että akuuttia kriisivaihettakin voi kestää vuosikymmeniä. Kellari tyhjenee maustekurkuista ja vinttikomero suolapaketeista siinä ajassa. Lääkehuollon suunnitelma menee perseelleen, kun 500 pakettia buranaa ei autakaan vatsasyöpään tai paranna edes sitä hammastulehdusta.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajale ja survivalisteille on pakko esittää kysymys. Mikä teidän perimmäinen ajatus on siinä ultimaattisessa varautumisessa? Aajtteletteko, että te muutamat valistuneet (ehkä Suomessa muutama sata ihmistä) selviätte varautumalla oikeasti a)luonnonolosuhteista vuosikymmenestä toiseen ja b) siitä vieläkin pahemmasta katastrofin väkivaltaisesta kaaosvaiheesta (kun ne jotka eivät ole varautuneet, mutta joilla on resursseja, haluavat ottaa teiltä sen, mitä tarvitsevat)?
Otan vaikka kaksi esimerkkiä. Varaatte antubiootteja. Paljonko? Nekin vanhenevat?
Varaatte patruunoita vaikkapa kivääriin. Vaikkapa 1000 kpl (mikä on aika paljon jo säilytettäväksi). Sitten kun ne loppuvat (nekin lopuvat), kiväärin voi laittaa aidanseipääksi.
Vai valatteko lyijystä luoteja kärpäsruudin eteen... (nalleja toki voi varastoida vaikka 10 0000 kpl.
Pieniin lyhytkestoisiin kriisieihin voi varautua (1kk-2 vuotta) jollakin tasolla. Koko planeettaa koskeva tuleva katastrofi etenee niin hitaasti, että akuuttia kriisivaihettakin voi kestää vuosikymmeniä. Kellari tyhjenee maustekurkuista ja vinttikomero suolapaketeista siinä ajassa. Lääkehuollon suunnitelma menee perseelleen, kun 500 pakettia buranaa ei autakaan vatsasyöpään tai paranna edes sitä hammastulehdusta.
Totta, täydellinen varautuminen ei ole mahdollista. Emmehän me edes tiedä, millainen se tuleva katastrofi kaikissa yksityiskohdissaan on.
Miten itse varaudut tuleviin ongelmiin? Onko varsinainen pointtisi se, että koska täydellinen varautuminen ei ole mahdollista, varautua ei kannata lainkaan?
ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä on itse asiassa hyvä ja syvällinen kysymys. Mun lähtökohta on se, että elän vielä noin 40 vuotta, ellei jotain kuolettavaa satu. Silloin eletään vuotta 2059. Lapsia ei ole.
Yleisesti viitataan vuoteen 2050, vuotena jolloin kakkeli on löytänyt tuulettimen. Silloin siis elintaso on laskenut n. 20% (?), lämpötila noussut n. 1 astetta, merivesi noussut niin että esim Bangladesh ja Miami ovat veden alla, massat lähteneet liikkeelle kuumista ja köyhistä valtioista, konfliktit lisääntyneet, Suomessa väestöpyramidi on keikahtanut ja kaikki ovat vähän pihalla. Maailmalla on säiden ääri-ilmiöitä, kuivuutta, tuhotulvia, tornadoja, the works.
Aion olla varakas, terve, hyväkuntoinen ja omavarainen. Omistan aseen ja kyvyn käyttää sitä, kasvatan ruokani ja paikkaan vammani. Ovenkarmini ovat riittävän vahvat jos päätän poistaa hampaan. Olen hyvissä väleissä naapurien kanssa, muodostamme yhteenliittymän joka huolehtii toisistaan.
Jos en näihin pysty, sitten en pysty. Tämä kaikki on tietenkin spekulaatiota. Ehkä kuolen ensi vuonna hirvenpuskemaan. Ehkä en.
Kaikkein tärkein ominaisuus on sopeutuminen. En vanno vauvapalstalla että tulen ampumaan kaikki jotka haluavat viedä nauriini. Ehkä minusta ei olisi siihen.
Mutta näitä voi mielestäni miettiä, varsinkin jos on ottanut jälkikasvua huolehdittavakseen. Jokainen isä ja äiti varmasti miettii tätä kaikkea.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin tietoinen siitä että meillä kaikilla kuule on omat rajoitteemme, kuten eräs poliitikko sanoi. Naisella on esim. sokeritauti eikä insuliinia pysty varastoimaan kuin joitakin kuukausia. On kipeä tosiasia että tähän ei ole olemassa suunnitelmaa,
No, toisaalta olen nyt 10 vuotta selvinnyt ilman lääkärin apua tai mitään todellisia hammaslääkärin operaatioita, joten voi olla että hyvällä tuurilla jatkossakin selviän... tai sitten en... That´s life. Väestökato tulee olemaan muutamassa kuukaudessa sellainen että viljeltävää maata riittää. Kalastus on helppoa, metsästys varsinkin ampuma-aseilla on väistämättä katoavaa, mutta katastrofin alkuvaiheissa niille voi olla kipeästi käyttöä.
Toisia etuja survivalismissa on : säästää rahaa, kun varastoi halpaa bulkkitavaraa ja tekee siitä ruokaa kierrättääkseen varastoaan, oppii hyödyllisiä taitoja, pitää kuntoa yllä ja elämä on jännää kun joka päivä voi arvailla hyökkääkö Venäjä tunnin tai kahden kuluttua. Ja kieltämättä mua myös naurattaa kun monet ottaa omasta harrastuksestani vähän pultteja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotan Putinin, Trumpin ja Kimin suunnitelmiin.
Kiitos vastauksesta. Teitä diktaattorien ihailijoita on paljon.
ap
Trump kyllä valittiin demokraattisesti.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Itsepä kysyit. Oliko muuta kysyttävää?
Vain tämä: Vaikuttaako hävitty ilmastotaistelu omiin suunnitelmiinne esim. asumisen, omavaraisuuden, poliittisen aktivoitumisen tai lasten teon suhteen?
ap
Ei vaikuta. Enemmän vaikuttaa se kun ihmiset köhtyy ja velat vaan lisääntyy. Lehdissä kyllä toitotetaan että hyvin menee mutta ei se kyllä lähipiirissä näy. Nuoret on ilman töitä ja opiskelupaikkaa, vanhemmat kitkuttaa pienellä palkalla. Toinen ryhmä on ne jotka on korviaan myöten veloissa ja jos työpaikka menee niin sitten menee kaikki.
Ilmastolla ei ole mitään merkitystä. Saasteilla on. Lääkejätteet, mikromuovi, glyfosaatti ja torjunta-aineet ruuassa ja myrkyt juomavedessä jne...
En vaan tajua, että miksi tästäkin kaikesta loskasta huolimatta ihmisiä kannustetaan lisääntymään ihan meidän valtiomme tasolta asti...
Hehee! Tietääkö Antti, että ilmastonmuutos-vouhka on kusetusta? Ei kait hän muuten kannustaisi synnytystalkoisiin???
Menen sängyn alle ja laitan valot pois. Harmi vain etten sitten enää löydä takaisin sängyn alle 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Itsepä kysyit. Oliko muuta kysyttävää?
Vain tämä: Vaikuttaako hävitty ilmastotaistelu omiin suunnitelmiinne esim. asumisen, omavaraisuuden, poliittisen aktivoitumisen tai lasten teon suhteen?
ap
Ei vaikuta. Enemmän vaikuttaa se kun ihmiset köhtyy ja velat vaan lisääntyy. Lehdissä kyllä toitotetaan että hyvin menee mutta ei se kyllä lähipiirissä näy. Nuoret on ilman töitä ja opiskelupaikkaa, vanhemmat kitkuttaa pienellä palkalla. Toinen ryhmä on ne jotka on korviaan myöten veloissa ja jos työpaikka menee niin sitten menee kaikki.
Ilmastolla ei ole mitään merkitystä. Saasteilla on. Lääkejätteet, mikromuovi, glyfosaatti ja torjunta-aineet ruuassa ja myrkyt juomavedessä jne...
En vaan tajua, että miksi tästäkin kaikesta loskasta huolimatta ihmisiä kannustetaan lisääntymään ihan meidän valtiomme tasolta asti...
Hehee! Tietääkö Antti, että ilmastonmuutos-vouhka on kusetusta? Ei kait hän muuten kannustaisi synnytystalkoisiin???
Kovat on ristiriidat. Ihmisiä pitää myös haalia ympäri maailmaa tänne, vaikka mukamas on joku "ilmastonmuutos" menossa ;)
Sinccis
Kovemman elintason maihin? Sehän vain pahentaa "ilmastonmuutosta" ..
Kun jäätiköiden ja ikiroudan sulaessa metaani vapautuu ilmakehään, meillä ei enää ole mitään toivoa. Toivon vaan että omat nyt teini-ikäisetlapseni saisivat vielä elää hyvän elämän.
Kulutuskäyttäytymistä olen muuttanut jo monin tavoin mutta en usko että pystyn vaikuttamaan asioihin mitenkään.
OT
Jagex, mikä on sun suunnitelma Venäjän hyökkäyksen varalta?
ap
Vierailija kirjoitti:
Tyrant kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tämä:
Patrick Moore – The Sensible Environmentalist
Ihan avoimin mielin ja ajatuksella.
Älä juutu siihen miten asioiden on kerrottu olevan vaan ajattele itse.
Minä ajattelen itse ja olen huomannut ilmaston muuttuneen Suomessa, talvet ovat lyhyempiä ja kesät kuumempia. 80- luvulla ennen, kuin alettiin puhumaan niin paljon tästä ilmiöstä, päättelin omassa pienessä päässäni, että tämä mitä nyt tapahtuu tulee olemaan väistämätöntä. Olen myös huomannut, että tietyn tyyppiset ihmiset pyrkivät kieltämään kaikki asiat mitkä pistäisivät ajattelemaan omaa vastuuta asioista. Tällaiset ihmiset hakevat toisia samankaltaisia selittelijöitä, jotta tuntisivat olevansa turvassa kaltaistensa joukossa. Nämäkin asiat olen huomannut jo ennen, kuin meillä oli käytettävissä tätä internet kulttuuria.
Niin, voithan Sinä ajatella vaikka kuinka paljon.
Vaan et Sinä mitään kuitenkaan tiedä.
Sinä vain luulet tietäväsi.
Ymmärsitkö ?Et.
”Älä juutu siihen miten asioiden on kerrottu olevan vaan ajattele itse”, näin neuvoit tekemään. Itse uskot siihen mitä sinulle kerrotaan ja sanot minulle ettei ajattelu kannata koska se ei auta minua tietämään.. ymmärsitkö, et tosiaan 🤣
Vierailija kirjoitti:
Kun jäätiköiden ja ikiroudan sulaessa metaani vapautuu ilmakehään, meillä ei enää ole mitään toivoa. Toivon vaan että omat nyt teini-ikäisetlapseni saisivat vielä elää hyvän elämän.
Kulutuskäyttäytymistä olen muuttanut jo monin tavoin mutta en usko että pystyn vaikuttamaan asioihin mitenkään.
Metaani sulla on housussas.
Sinccis
Kaikki on hyvin. Kaikki on kunnossa. Hajaantukaa.
Sinccis
Tehokkaampaa murehtia sellaisia asioita joille voi tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
OT
Jagex, mikä on sun suunnitelma Venäjän hyökkäyksen varalta?
ap
Vaikken ole kukalie Jagex, lähteä ruotsiin pakoon.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt että milloin nämä "iki"roudassa olevat suot ovat kasvaneet? Niinpä, silloin kun maapallolla oli lämpimämpää kuin nyt. Nykytilanteessa ei ole mitään poikkeavaa, tämä ilmastovouhotus on vain hysteriointia, jolla voidaan hallita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutuskäyttäytymistä olen muuttanut jo monin tavoin mutta en usko että pystyn vaikuttamaan asioihin mitenkään.Oletko koskaan miettinyt että milloin nämä "iki"roudassa olevat suot ovat kasvaneet? Niinpä, silloin kun maapallolla oli lämpimämpää kuin nyt. Nykytilanteessa ei ole mitään poikkeavaa, tämä ilmastovouhotus on vain hysteriointia, jolla voidaan hallita ihmisiä.
Ei tarvi selitellä miksi verot nousee idiooteille, kun on keksitty hyvä keppihevonen.
Sinccis
Sehän on kuin D-vitamiini! Kelpaa selitykseksi kaikkeen!
Vierailija kirjoitti:
Tehokkaampaa murehtia sellaisia asioita joille voi tehdä jotain.
Hmm. Jälleen yksi välttelijän vastaus.
Voit tehdä jotain: Voit varautua. Voit kasvattaa pankkitiliä, kurpitsaa ja selviytymistaitoja.
Kieltämisen ja laiskuuden henki on vahva tässä ketjussa. Onneksi isät ja äidit kuitenkin ovat valppaina ja suojelevat jälkikasvuaan. Eikö niin?
ap
Minä en usko selviäväni kovinkaan kummoisista muutoksista. Terveyteni pettänee helposti jo, jos viime kesän kaltaisia hellejaksoja ja pahempia vielä tulee. Onneksi olen saanut elää viisikymmentä vuotta maailmassa elämää, jossa on myös paljon hyviä hetkiä.
Nyt aion vain elää entistä enemmän niin, että tulevat vuoteni (toivottavasti vuosikymmeneni) teen vain oikeasti arvokkaita ja hyviä asioita. Olisi hassua syyllistyä esim. työttömyydestä, jos vaihtoehtona on ilmastonmuutosta kiihdyttävä tai ihmisten ja itseni huonoa oloa lisäävä typerä roinatyö.
Huolestun pahasti, jos Jeesusta ja tiedettä aletaan pitää samanarvoisina auktoriteetteina.
Tiesitkö, että tiede on vain ja ainoastaan menetelmä saada asioita selville? Se ei ole taikauskoa, se ei ole karmaa, ei uskontoa, ei Jeesusta eikä Mariaa.
Tiede on meidän paras keinomme tutkia todellisuutta. Jotkut sanovat ainoa tapa.
Sinun asenteesi on vain yksi todellisuuden kieltämisen tapa. En lähde tästä enempää jankkaamaan, koska oikeasti haluan nyt vain keskustella keinoista selvitä tulevasta. Te todellisuudenkieltäjät ette kiinnosta minua.
ap