Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilu on monille ainoa mahdollisuus työllistymiseen, kun ei ole suhteita työnantajiin

Vierailija
04.12.2025 |

Olisi korkea aika alkaa maksaa työkokeiluun osallistuville kunnollista palkkaa. Nykyisen 9 euron sijasta vaikkapa 50 euroa päivässä.

On väärin, että Suomeen luodaan työssäkäyvä köyhälistö joka saa työstään vain 9 euroa päivässä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo 9€ päiväkin lopu kokonaan? Eli jatkossa ei saa edes sitä vaan tehdään täysin ilmaiseksi töitä.

Vierailija
2/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi tehdä töitä kun valtio elättää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 euroa päivässä saavat on orjan asemassa. 

Kaikki ilmaistyö pitäisi lailla kieltää. Olipa se millä nimikkeellä tahansa. 

Tehkää kansalaisaloite!

Vierailija
4/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo 9€ päiväkin lopu kokonaan? Eli jatkossa ei saa edes sitä vaan tehdään täysin ilmaiseksi töitä.

Ei poistu vaan se korotusosa, jota on saanut noin 5 € päivältä. Sitä ei tarvinnut itse hakea vaan Kela maksoi sen esimerkiksi pitkään työttömänä olleille "kannustusrahana". 

Vierailija
5/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilussa ei tarvitse tehdä töitä, työttömät itse on keksineet, että se on joku palkaton koeaika. Lue tai pyydä äitiä lukemaan, mistä työkokeilussa on kyse ja unohda ajatus siitä, että olet leikisti töissä.

Vierailija
6/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa ei tarvitse tehdä töitä, työttömät itse on keksineet, että se on joku palkaton koeaika. Lue tai pyydä äitiä lukemaan, mistä työkokeilussa on kyse ja unohda ajatus siitä, että olet leikisti töissä.

Kyllä itse jouduin ihan niitä samoja töitä tekemään mitä vakituiset työntekijätkin.

Vierailija
7/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kohta tuota työkokeiluakaan enää toteuteta.

Vierailija
8/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu on hyvä väline kun sitä käytetään oikein. Itse olen kahdesti päässyt työelämään kiinni sen avulla. Ensin ravintola-alalle 18-vuotiaana. 2kk työkokeilua ja sen jälkeen keikkatöitä. Kun ne hommat kyllästytti eivätkä johtaneet kokoaikaiseen työhön, ajattelin kokeilla varastoalaa. Työkokeilun avulla käytännössä valitsin itseäni kiinnostavan paikan, kävelin sisään ja sovin 3kk työkokeilusta. Tämän jälkeen minut palkattiin sinne töihin jossa viihdyin yliopistoon lähtemiseen asti.

Työkokeilu käy siis silloin kun alalta ei ole vielä mitään kokemusta. Saa jalkaa oven väliin. Ainakaan itselläni ei ikinä työpaikka ole tullut perinteisellä hakemuksen ja haastattelun kautta. Korkeakoulunkin jälkeen työllistyin nykyiseen hyväpalkkaiseen työhöni harjoittelun kautta. 

MUTTA työkokeilu ei voi olla pysyvä olotila. Se toimii vain, jos heti alkuun sen kesto sovitaan vain pariksi kuukaudeksi ja sen jälkeen työnantajan on alettava maksamaan palkkaa tai työntekijä jatkaa matkaansa muualle. Sekään ei ole tarkoituksenmukaista, että työnantaja kierrättää työkokeilijoita ja käytännössä korvaa ilmaistyöllä työntekijän tarvetta. Ei myöskään ole oikein, että työkokeiluun laitetaan ihminen jolla on tutkinto ja/tai aiempaa kokemusta työstä.

Vierailija
9/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse jouduin ihan niitä samoja töitä tekemään mitä vakituiset työntekijätkin.

Et sinä joutunut, sinä itse halusit tehdä. Et suostunut lukemaan allekirjoittamaasi työkokeilusopimusta, jossa olisi selkeästi kerrottu, että olet kokeilemassa tiettyjä tehtäviä, et töissä.

Mikä teitä työttömiä vaivaa, kun ette suostu ymmärtämään ihan perusasioita: lue jokainen paperi, johon laitat nimesi!

Vierailija
10/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä joutunut, sinä itse halusit tehdä. Et suostunut lukemaan allekirjoittamaasi työkokeilusopimusta, jossa olisi selkeästi kerrottu, että olet kokeilemassa tiettyjä tehtäviä, et töissä.

Mikä teitä työttömiä vaivaa, kun ette suostu ymmärtämään ihan perusasioita: lue jokainen paperi, johon laitat nimesi!

Siellä oli pakko tehdä 

Vierailija
11/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu on hyvä väline kun sitä käytetään oikein. Itse olen kahdesti päässyt työelämään kiinni sen avulla. Ensin ravintola-alalle 18-vuotiaana. 2kk työkokeilua ja sen jälkeen keikkatöitä. Kun ne hommat kyllästytti eivätkä johtaneet kokoaikaiseen työhön, ajattelin kokeilla varastoalaa. Työkokeilun avulla käytännössä valitsin itseäni kiinnostavan paikan, kävelin sisään ja sovin 3kk työkokeilusta. Tämän jälkeen minut palkattiin sinne töihin jossa viihdyin yliopistoon lähtemiseen asti.

Työkokeilu käy siis silloin kun alalta ei ole vielä mitään kokemusta. Saa jalkaa oven väliin. Ainakaan itselläni ei ikinä työpaikka ole tullut perinteisellä hakemuksen ja haastattelun kautta. Korkeakoulunkin jälkeen työllistyin nykyiseen hyväpalkkaiseen työhöni harjoittelun kautta. 

MUTTA työkokeilu ei voi olla pysyvä olotila. Se toimii vain, jos heti alkuun sen kesto sovitaan vain pariksi kuukaudeksi ja sen jälkeen työnan

Työkokeilusta EI OLE tarkoitus työllistyä ko. työnantajalle, vaan tutustua alaan ja ammatteihin. Siksi työkokeilijoita nimenomaan tulee kierrättää, koska heitä varten tulee olla oma ohjaaja, jonka kanssa ja ohjauksessa erilaisia tehtäviä kokeillaan. 

98% yrityksistä ei suostu ottamaan työkokeilijoita, koska näistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. 

Vierailija
12/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä oli pakko tehdä 

Höpsis! Jos olisit lukenut sopimuksen, olisit voinut vedota siihen ja ilmoittanut, että et tee mitään ellei ohjaaja ole tekemässä samaa ja nimenomaan ohjaa erilaisissa kokeiltavissa asioissa. Jos olet tyhmä ja teet, niin vika ei ole työkokeilussa, vika on sinussa!

Vierailija
13/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä puhut nyt kuntouttavasta työtoiminnasta.

TYÖKOKEILU

Työkokeilu on yksi ammatillisen kuntoutuksen keinoista. Työkokeilun avulla voit palata aikaisempiin työtehtäviisi omalle työpaikallesi tai kokeilla kokonaan uutta työtä.

Muutokset terveydentilassasi saattavat vaatia työtehtävien muokkaamista, jotta työhön palaaminen onnistuu. Työkokeilun avulla voit kokeilla työtehtävien soveltuvuutta käytännössä ja palata työhön kevennetysti.

Aloitat työkokeilun yleensä tekemällä lyhennettyä työaikaa, esimerkiksi puolikkaalla työajalla ja tarvittaessa myös kevennetyillä työtehtävillä. Tavoitteena on, että työaikasi pitenee työkokeilun aikana niin, että kokeilun loppupuolella voit kokeilla jo täyden työpäivän tekemistä. 

Vierailija
14/14 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu voi sopia sinulle, jos pohdit omaa alaa tai haluat selvittää, sopiiko jokin ala sinulle. Työkokeilu on vaihtoehto myös silloin, kun olet ollut pitkään poissa työelämästä. Työkokeilussa osallistut työpaikalla yleisesti tehtäviin töihin. Työkokeilu ei ole työsuhde, eikä siitä tule kustannuksia työnantajalle.

Sovit työkokeilun kestosta ja työajoista yhdessä alueesi työvoimaviranomaisen ja työnantajan kanssa. Työkokeilu voi kestää enintään kuusi kuukautta.

https://tyomarkkinatori.fi/lisatietoa-palveluista/tyokokeilu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi