Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uhkailtiinko teitä lapsena selkäsaunalla?

Vierailija
30.06.2019 |

Minusta se oli jotenkin halpamaista, että tuollaisessa arkisessa kielenkäytössä ja vielä isonakin lapsena jos oli jotain erimielisyyttä tai ei halunnut tehdä jotain, niin tuli aina se "remmikortti", eli nyt tottelet tai nyt teet näin ja näin vai heataanko vyö. Ja siihen sitten oli alistuminen vaikka kuinka kiukutti. Eihän sitä toteutettu kuin harvoin, mutta kuitenkin joskus niin, että tiesin kyllä, mitä olisi seurannut.

Oliko muilla tällaista? Olen itse nyt reilu kolmekymppinen nainen.

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan lasten ja nuorten käyttäytymisessä tapahtunut keskimäärin mitään muutosta sen jälkeen, kun kurittaminen ei ole enää ollut sallittua eikä hyväksyttyä? Eli olikohan siitä edes koskaan mitään hyötyä!

Vierailija
82/120 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan lasten ja nuorten käyttäytymisessä tapahtunut keskimäärin mitään muutosta sen jälkeen, kun kurittaminen ei ole enää ollut sallittua eikä hyväksyttyä? Eli olikohan siitä edes koskaan mitään hyötyä!

Tapanahan on aina sanoa, että nykynuoriso on rappiolla ja ennen oli paremmin... En tosin ihan usko tätä. Varmaan jokaisessa sukupolvessa on omat ongelmatapauksensa.

Ja toisaalta, nykynuorelle kännykkätakavarikko voi tuntua pahemmalta rangaistukselta kuin vyö persuuksissa!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukistaminen oli ainoa, mutta se tuli yllättäin, eikä uhkauksia siitä tullut. Monet kaverit joutui myös kotiarestiin, sitäkään emme saaneet.

Vierailija
84/120 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uhattu selkäsaunalla eikä koskaan ollut väkivaltaa lapsia kohtaan. Sanallista torumista sekä kotiarestia käytettiin (jälkimmäistä erittäin harvoin tosin). Isä oli lepsu kurinpitäjä, äiti oli se joka piti jöötä. Itse vm -73, keskimmäinen lapsi kolmesta.

Vierailija
85/120 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

BTW, miten te, jotka saitte aikoinaan remmiä ja olette nykyään normaalisti tekemissä vanhempienne kanssa, niin oletteko koskaan puhuneet asiasta vai onko se aihe, josta ei halua edes puhua?

Vierailija
86/120 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkapöllyä saatiin, mutta "aiheesta", eli ei pelätty että yhtäkkiä kävisi vanhemmat hiuksiin kiinni vaan ensin piti tehdä jotain tosi tuhmaa. Yleensä juostiin metsään piiloon heti, kun jotain tuli tehtyä, jos kerettiin :D

Vierailija
87/120 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ainakaan sitä ihan uhkailuksi laskisi. Kyse on kuitenkin siitä että vanhemmat haluavat kasvattaa lapsistaan kunnollisia ja vastuuntuntoisia. Tietenkään aiheetta kurittaminen ei ole oikein. Ei jäänyt traumoja.

Jos kylässä käytiin piti istua hiljaa ja puhua vasta jos kysyttiin jotain. Ei olisi tullut pieneen mieleenkään lähteä juoksemaan sisällä ja huutaa holtittomasti. Näihinkin tapauksiin törmää nykyään.

Vierailija
88/120 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei - minua ei uhkailtu koskaan enkä ole koskaan saanut vanhemmiltani selkäsaunaa, tukkapöllyä enkä edes luunappia. He olivat kai aika harvinaisia vanhempia tuolloin 60-70-luvulla, koska eivät uskoneet ruumiilliseen kuritukseen. Tiedän vain yhden samanikäisen kaverin, jota ei koskaan pahoipidelty mitenkään lapsena.

Vierailija
89/120 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä uhattiin ja selkään myös saatiin. Äiti ei koskaan kurittanut kuin tukkapöllyllä ja luunapilla, mutta uhkaili, että "odotas kun isäs tulee" Ja isä sitten käytti vyötänsä. Sain selkäsaunoja isoksi tytöksi asti murkkuiässä, kun ulkoiset naiseuden merkit oli jo näkyvissä.

Sama mulla. Siinä vaiheessa kipua pahempi oli se nolous kun piti olla peppu paljaana. Eihän silloin käyty enää vanhempien kanssa saunassakaan samaan aikaan.

Kyllä se housujen laskemisesta aiheutunut häpeä oli varsinkin teini-iässä suuri osa rangaistusta. Ainakin meillä, kun sai kuritusta, piti ensin laskea housut ja sitten seistä vanhempien edessä kuulusteltavana ja nuhdeltavana. En tiedä, oliko muilla näin? Meillä oli varmaan kyllä poikkeuksellisen tiukka kuri.

Vierailija
90/120 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä uhattiin ja selkään myös saatiin. Äiti ei koskaan kurittanut kuin tukkapöllyllä ja luunapilla, mutta uhkaili, että "odotas kun isäs tulee" Ja isä sitten käytti vyötänsä. Sain selkäsaunoja isoksi tytöksi asti murkkuiässä, kun ulkoiset naiseuden merkit oli jo näkyvissä.

Sama mulla. Siinä vaiheessa kipua pahempi oli se nolous kun piti olla peppu paljaana. Eihän silloin käyty enää vanhempien kanssa saunassakaan samaan aikaan.

Kyllä se housujen laskemisesta aiheutunut häpeä oli varsinkin teini-iässä suuri osa rangaistusta. Ainakin meillä, kun sai kuritusta, piti ensin laskea housut ja sitten seistä vanhempien edessä kuulusteltavana ja nuhdeltavana. En tiedä, oliko muilla näin? Meillä oli varmaan kyllä poikkeuksellisen tiukka kuri.

Kuri ja kuritus ei ole sama asia. Tiukka kuri voi olla, vaikka ei nöyryytetä tuolla tavalla.

Vierailija
91/120 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ainakaan sitä ihan uhkailuksi laskisi. Kyse on kuitenkin siitä että vanhemmat haluavat kasvattaa lapsistaan kunnollisia ja vastuuntuntoisia. Tietenkään aiheetta kurittaminen ei ole oikein. Ei jäänyt traumoja.

Jos kylässä käytiin piti istua hiljaa ja puhua vasta jos kysyttiin jotain. Ei olisi tullut pieneen mieleenkään lähteä juoksemaan sisällä ja huutaa holtittomasti. Näihinkin tapauksiin törmää nykyään.

Niin tapaa! Oikeastaan enemmän näitä kylässä, kaupoissa yms huutavia, kiljuvia ja juoksevia lapsia kuin rauhallisia. Ei tarvitse selkäsaunalla uhata, jotta lapsen voi kasvattaa käyttäytymään, joten miksi näin ei tehdä? Laillisia ja toimivia keinoja olisi, mutta ei, tuntuu että monilla kasvaa villejä apinoita eikä lapsia.

Minulla kaksi lasta, ja ikinä ei tarvitse hävetä silmiään päästä heidän käytöksensä vuoksi, eikä tarvitse kyläpaikassa isäntäväen pelätä, että jotain menee rikki, koska lapseni eivät riehu siellä.

Vierailija
92/120 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kuollut ja isäpuolen kanssa en ole tekemisissä.

Vierailija
93/120 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti kuollut ja isäpuolen kanssa en ole tekemisissä.

Enää ei siis tule selkään. Haluaisitko?

Sinccis

Vierailija
94/120 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran sain äidin ja isäpuolen toimesta ihan mustansilmän. Ei tuolloin 80-luvulla mitään lasuja tehty. Mummin luoksen menin sitten pariksi yöksi.

Eikä näin eläimellisestä aikuisten käytöksestä ole jäänyt edes mitään traumoja. Sisukkuus on vaan kasvanut. Osaan nykyään keski-ikäisenäkin pitää puoliani.

Vierailija
95/120 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuri ja kuritus ei ole sama asia. Tiukka kuri voi olla, vaikka ei nöyryytetä tuolla tavalla.

Jep. Minä pidän tiukan kurin, mutta en ruumiillisesti kurita koskaan.

Vierailija
96/120 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että aika lyhyen ajan sisällä asenteet on jyrkästi muuttuneet (mikä on erittäin hyvä juttu!). En usko, että nykypäivänä missään ns. normaalissa perheessa kuritetaan ja lapset ovat kyllä tiedostavia ja tekevät lasun... Mutta vielä tuossa 90/2000-luvun vaihteessa kun itse olin teini-iän kynnyksellä, ainakin minua vielä sekä uhattiin että kuritettiin remmillä, vaikka oltiin aika normaali perhe, eikä itselle tullut mieleenkään, että lähtisin vanhemmista kantelemaan. Asiaan suhtauduttiin ehkä kuten lievään ylinopeuteen: periaatteessa kiellettyä, mutta käytännössä sallittua.

Vierailija
97/120 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin, että aika lyhyen ajan sisällä asenteet on jyrkästi muuttuneet (mikä on erittäin hyvä juttu!). En usko, että nykypäivänä missään ns. normaalissa perheessa kuritetaan ja lapset ovat kyllä tiedostavia ja tekevät lasun... Mutta vielä tuossa 90/2000-luvun vaihteessa kun itse olin teini-iän kynnyksellä, ainakin minua vielä sekä uhattiin että kuritettiin remmillä, vaikka oltiin aika normaali perhe, eikä itselle tullut mieleenkään, että lähtisin vanhemmista kantelemaan. Asiaan suhtauduttiin ehkä kuten lievään ylinopeuteen: periaatteessa kiellettyä, mutta käytännössä sallittua.

Minua ei kuritettu, mutta kaveriani kuritettiin. Omat vanhempani eivät pitäneet tätä mitenkään erityisen kummallisena. Kuittasivat sen jotenkin vaan, että eri perheissä on erilaisia tapoja. Kuvastaa ehkä juuri tuota "lievää ylinopeutta"-ajattelua. Käsi pystyy, kuka nykypäivänä lähtisi viemään asiaa eteenpäin, jos kuulisit, että lapsesi kaveria kuritetaan?

Vierailija
98/120 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kuritettu, mutta kaveriani kuritettiin. Omat vanhempani eivät pitäneet tätä mitenkään erityisen kummallisena. Kuittasivat sen jotenkin vaan, että eri perheissä on erilaisia tapoja. Kuvastaa ehkä juuri tuota "lievää ylinopeutta"-ajattelua. Käsi pystyy, kuka nykypäivänä lähtisi viemään asiaa eteenpäin, jos kuulisit, että lapsesi kaveria kuritetaan?

Hiljainen hyväksyjä on kaikkein pahin! Monessa asiassa.

Vierailija
99/120 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten puhutaan selkäsaunasta, vaikka kohteena on tapapuoli eikä selkä ??

Vierailija
100/120 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koivuniemen herra" tuotiin eteisen hattuhyllylle pelotteeksi, mutta ei jostain syystä käytetty. Usein uhkailtiin: jos et tottele, saat selkääsi. Muistan kyllä kämmenellä annettavia piiskausläimäyksiä takapuolelle ja housut piti olla kintuissa äidin polvien päällä maaten, niin nöyryyttävää.

Lisäksi usein melko pienestäkin tottelemattomuudesta tuli luunappeja ja tukistamista. Muistan hyvin jähmettävän pelon tunteen, kun äiti lähestyi vihaisena ja tiesin, että kohta sattuu. Olen syntynyt 1981. Äiti, joka näitä isää enemmän "harrasti" on syntynyt 1946. Vieläkin joskus hiljaa mielessäni suututtaa äidin toiminta, vaikka olen jo aikuinen ja äiti vanha.