Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin asuva: kuinka paljon käytät aikaa siivoamiseen ja pyykkihuoltoon?

Vierailija
28.06.2019 |

Toisessa ketjussa eräs käyttäjä ei uskonut, että yksin elävä sinkku voi siivota huushollin ylläpidosta 20 minuutilla päivässä (pl. ruoanlaitto ja asiointi kaupungilla). Kuinka paljon sinä käytät aikaa siivoamiseen, järjestelyyn, pyykkihuoltoon, tiskeihin...?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoni on aina hyvässä järjestyksessä, ehkä 2 viikon välein imuroin ja pyykkiä pesen pari kertaa viikossa. Kaksion siivoamiseen menee max 20min viikossa.

Poikamies32

Vierailija
42/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan kerran viikossa/ tai joka toinen viikko. Joka toinen viikko siivoaminen tarkoittaa tosin sitä, että imurointiin menee enemmän aikaa. Talossa on pitkäkarvainen kissa, jonka karva tarttuu tiukasti tekstiileihin kiinni.  

Imurointiin menee normaalisti aikaa 1-1,5h/viikko. Pyykit hoituu milloin vain, eikä minuutteja lasketa kun kone pesee. Tiskit käsin n30-1h/viikko. Pölyjen pyyhintä ja lattian pesu hoituu vartissa.

Niin ja asunto on 47 neliöö.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkosiivoukseen menee tunti tai vähän enemmän. Imuroin, pesen lattiat, pyyhin pölyt ja siivoan vessan. Imuroin matot ja vien parvekkeelle tuulettumaan. Jos oikein väsyttää, jätän viikkosiivouksen välistä tai vain imuroin pikaisesti lattiat.

Tiskaan päivittäin 1-2 kertaa. En ole laskenut siihen menevää aikaa, mutta yhden ihmisen astioissa ei mene kauan. Pyykkiä pesen 1-2 koneellista viikossa. Yksi koneellinen vaatteita ja ehkä joka toinen viikko lakanoita tai pyyhkeitä.

Päivittäin jotain pientä järjestelyä, johon ei mene varmaan yli viittä minuuttia.

Vierailija
44/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta mitä ihmettä, miten yksi ihminen saa viikossa pyykiä niin paljon, että pitää kolmekin koneellista pyörittää? Ilmeisesti pesette vajaita koneellisia tai vaihdatte puolen tunnin välein vaatteet.

1 kone valkoisia lakanoita ja pyyhkeitä (vaihdan viikottain uuteen). Tulee täysi koneellinen.

1 kone mustia vaatteita 40 asteessa. Tulee täysi koneellinen.

1 kone tummia vaatteita 30 asteessa. Melkein täysi koneellinen.

1 kone vaaleita vaatteita 40 asteessa. Tulee vajaa koneellinen.

Joinakin viikkoina pesen myös kylppärin maton, siivousrätit ja hienopesun matalassa lämpötilassa vaativia jutskia.

Vierailija
45/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta mitä ihmettä, miten yksi ihminen saa viikossa pyykiä niin paljon, että pitää kolmekin koneellista pyörittää? Ilmeisesti pesette vajaita koneellisia tai vaihdatte puolen tunnin välein vaatteet.

Ei, minä vaihdan vaatekerran päivässä, siitä tulee jo melkein puoli koneellista.

Lisäksi vaihdan pyyhkeet ja lakanat kerran viikossa, ja treenikamat pyrin pesemään heti käytön jälkeen. Kyllä siitä tulee kevyesti koneellinen joka toinen päivä. Lisäksi koska koneeni pesee täyttä koneellista yli kaksi tuntia, mutta 3 kg koneellista tunnin ja vartin, pidän aika järkevänä pestä vajaita koneellisia, se ei tule sen kalliimmaksi, tai käytä sen enempää suhteessa sähköä ja vettä - mutta pyykki on näillä nykyajan vähän vettä käyttävillä pesukoneilla mielestäni puhtaampaa kuin jos sulloisin ihan täpötäyteen koneen.

(Se joka tuossa sanoi pesevänsä joka toinen päivä pyykkiä)

Vierailija
46/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 min-1 tunti/ vko. 60 neliötä. Tuohon sisältyy pari koneellista pyykiä (eri päivinä) ja 1x astianpesukoneen täyttö/tyhjentäminen, imurointi, vessan pesu ja viherkasvien kastelu. Siisti sinkku olen ja vain omat sotkuni korjaan:)

Vierailija
47/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45 min-1 tunti/ vko. 60 neliötä. Tuohon sisältyy pari koneellista pyykiä (eri päivinä) ja 1x astianpesukoneen täyttö/tyhjentäminen, imurointi, vessan pesu ja viherkasvien kastelu. Siisti sinkku olen ja vain omat sotkuni korjaan:)

Lisätäkseni, puolitäysiä koneellisia pesen koska treeni vaatteet pesen heti käytön jälkeen.

Vierailija
48/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista pikkusiivoamista tulee tehtyä jatkuvasti, joten kyllä sitä tulee siivottua varmaan yhteensä vähintään pari tuntia viikossa.

Kokeilkaapas elää pari viikkoa ilman, ettette tee lainkaan pikkusiivoamista. Silloinhan sen tajuaa, miten paljon aikaa voi mennä siihen siivoamiseen.

Vierailija
49/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-30 min/päivä. Robotti-imuri imuroi ajastettuna joka päivä joten ei tarvitse kuin joskus patjoja ja sohvaa imuroida tavallisella imurilla. Astianpesukonetta käytän varmaan 1-2 kertaa viikossa. Pyykkikoneen pikapesu ja kuivausohjelmalla pesen pyykkiä lähes joka päivä joko pito- tai treenivaateita ja pyyhkeitä tai sitten pidemmällä ohjelmalla lakanat kerran viikkoon tai kahteen. Lakanat pitää tietysti ripustaa joko kuivauskaappiin tai ulos narulle kesäisin. Pölyjä pyyhin pari kertaa viikossa samoin keittiötasot sieltä missä näyttää olevan pölyä, muruja tai likaa. Wc:n ja lavuaarin pesen kerran viikkoon, robotti-imuroin kerran viikkoon kylppärin ja saunan ja pesen lattian muutaman kerran vuodessa, saunan ja ikkunat ehkä kerran vuoteen. Ei siis siivouspäivää vaan joka päivä jotain pientä ja mahdollisimman paljon koneellistettuna. Tavaroita pitää tietysti laittaa joka päivä paikoilleen vaikka kyllähän ne sinkkuasunnossa usein lojuu pitkään paikallaan ja tavaraakin on tietysti paljon kun ei tarvi muista välittää. Joskus ehkä kerran vuoteen käytän siivoojan tekemässä kerralla koko kodin tarkemman siivouksen jollen sitten tee itse sitä paikkojen jynssäämistä. 

Vierailija
50/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä parissa kolmessa koneellisessa per viikko oikein on.

Tai siis outoa sitä on ihmetellä, kun samaan aikaan hymistään hyväksyvän ymmärtäväisesti että joku kakslapsinen perhe tuottaa pyykkiä koneellisen päivässä eli seitsemän koneellistä viikko -> 1,75 eli pyöristäen kaksi koneellistä viikossa per henki. Ei oo juuri eroa yksin asuvan käyttömäärään, ihan samaa luokkaa pyykin kertyminen ilman mitään vajaita koneellisia.

Yksinasuvilla on usein myös pienempi pyykkikone kuin perheellisillä eli sekin selittää osansa. Itsellä ainakin aiemmin kun oli 5 kilon kone niin yleensä kaksi koneellista viikossa tuli: 1 vaatepyykkiä, 1 lakanapyykkiä (vaihan lakanat viikottain ja pieni kone täytty heti) ja satunnaisesti se kolmas koneellinen kun oli pyyhkeitä ja muita kertynyt koneellinen.

Vierailija
51/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis nyt tääkin, mut mä taas ihmettelen miten jotkut mainitsi pesevänsä pyykkiä vain kerran pari kuussa.

Pesukoneita monenkokoisia toki niin selittänee eroja. Ja ne jotka joutuu pyykkäämään taloyhtiön pesutuvassa, ehkä pesee siellä samaan aikaan useamman koneellisen..?

Itselläni 5kg kone kai ja 4-5 koneellista tulee aika helposti mulla viikossa.

Lakanat vaihdan viikottain, siitä yksi täysi koneellinen.

Pyyhkeet (valkoisia kaikki, vaihdan paristi viikossa) ei yleensä mahdu koko satsi lakanakoneeseen, joten ne ja kaikki muu valkoinen toiseeen koneelliseen, yleensä on täysi myös.

Tummaa pyykkiä varmaan n. 1,5 koneellista viikossa (vaatteet vaihdan päivittäin), pesen kun on täyden koneellisen verran.

Mustat pyykit pesen aina omana koneellisena, ei täyty viikossa joten sitten kun koneellisen verran niin pesen. Treenivaatteet heti käytön jälkeen,  ne on mustia niin saatan pestä nämä plus pyykkikorissa olevat mustat vähän vajaallakin koneella.

Vaaleat myös pesen omana koneellisena, näitä niin vähän että tulee pestyä vajaalla koneella ettei kuukausia tarvi oottaa täyttä koneellista.

Ja vastaus ketjuun että päivässä menee varmaan noin puoli tuntia kodinhoitoon, siinä tää mun pyykkiralli mukana.

Vierailija
52/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis nyt tääkin, mut mä taas ihmettelen miten jotkut mainitsi pesevänsä pyykkiä vain kerran pari kuussa.

Minä pesen kerran kolmessa viikossa tai kuukaudessa, aina kolme tai neljä koneellista kerrallaan. Meillä on hyvä uusi pesutupa, jossa saa puolen päivän vuoroja. Jos minulla olisi oma kone, voisin omistaa vähemmän vaatteita ja pestä niitä useammin.

Vierailija
53/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä lajittele tummia, vaaleita ja kirjavia vaatteita erikseen. Tuo on aivan ajanhukkaa, eikä minulla olisi edes niin paljon vaatteita, että saisin noista täysiä koneellisia.

Vierailija
54/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset vaihda vaatteita tai koskaan mene mihinkään, jos pyykkiä ei tule?

Esim itse saatan urheilupäivinä vaihtaa vaatteet 2-3 kertaa. 

Vierailija
55/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoan ja asettelen kotia ja teen pyykkihuoltoa 1-2 tuntia päivässä. Asun yksin 80m2. Imurointi, tiskit ja keittiön siivous, vessan pesu, tyynyjen ja viltin tuuletus, sängyn petaus, pyyhkeiden pesu, vaatteiden tuuletus ja huolto. Sormenjälkien pyyhintä.

Rikospaikan siivous kyseessä viimeisestä päätellen.

Vierailija
56/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauluspaita kestää helposti neljä käyttökertaa, kun käyttää aluspaitaa. En ole koskaan vaihtanut vaatteita kolmea kertaa päivässä. Lenkillä menee hyvin paita, jota on jo käytetty.

Vierailija
57/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan ihmiset pesevät puhtaita vaatteita. Ei jokainen vaate vaadi pesua yhden käyttökerran jälkeen. Alusvaatteet toki vaativat.

Vierailija
58/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoan ja asettelen kotia ja teen pyykkihuoltoa 1-2 tuntia päivässä. Asun yksin 80m2. Imurointi, tiskit ja keittiön siivous, vessan pesu, tyynyjen ja viltin tuuletus, sängyn petaus, pyyhkeiden pesu, vaatteiden tuuletus ja huolto. Sormenjälkien pyyhintä.

Joka päivä?

Vierailija
59/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauluspaita kestää helposti neljä käyttökertaa, kun käyttää aluspaitaa. En ole koskaan vaihtanut vaatteita kolmea kertaa päivässä. Lenkillä menee hyvin paita, jota on jo käytetty.

Ei minusta. Kaksi kyllä, mutta niskakin hikoaa. Lenkillekin minä puen aina puhtaat treenivaatteet, urheiluvaatteiden kuidut eivät pidä likaisena säilyttämisestä.

Vierailija
60/68 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota on vähän vaikea arvioida, jos on kaikenlaisia pikkuhommia, joita tekee huomaamatta. Roskien poimimista, tavaroiden paikoilleen laittelua ym. Jos niitä ei tee heti, niin varsinaiseen siivoukseen menee enemmän aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi