Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Il:ssä gynekologin kommentti "sun iässäki täälä pitäisi käydä synnytyksen eikä ehkäisyn takia"

Vierailija
28.06.2019 |

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006157405.html

On täysin asiatonta, että lääkärit otravat kantaa potilaidensa lapsenteko suunnitelmiin. Kyllä potilas sen ottaa itse puheeksi, jos on ajankohtainen asia ja haluaa kysyä jotain. Kellekkään ei tule yllätyksenä, että hedelmällisyys laskee

Kommentit (447)

Vierailija
121/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä 33-vuotias nainen tekee YTHS:n vastaanotolla? Tuossa iässä pitäisi olla jo töissä.

No esim. minä opiskelen vieläkin 36-vuotiaana. Opinnot ovat viivästyneet vakavan sairastumisen vuoksi. Hauku ja paheksu toki.

Vierailija
122/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu monella menevän sekaisin, mikä on asiallista ja mikä ei. Itse en pahastu, jos minulta kysyttäisiin gynekologilla neutraalisti,  olenko  joskus suunnitellut hankkivani lapsia ja jättäväni ehkäisyä pois. Mutta toteamus "sinun ikäisesi kuuluisi jo synnyttää" ei ole mikään neutraali ja asiallinen kysymys, vaan sisältää piilohalveksuntaa siitä, miten toimii ikäisekseen muka väärin.

-N25

Lääkäri on yhä oikeassa.

Mistä? Siitä että naisen kuuluu synnyttää vai?

Kyllä

Naisen ei kuulu synnyttää. Nainen voi synnyttää mikäli hän itse niin tahtoo ja sellainen mahdollisuus hänelle suodaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen nainen on vihreiden kaupunginvaltuutettu. Kaikki me tiedämme, miten aggressiivisesti vihervasemmisto propagoi suomalaisten lisääntymistä vastaan.

Selvä tapaus.

No eikä ole.

Vierailija
124/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli opiskelee 69-vuotiaana😂😂😂

Vierailija
125/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.niinaratilainen.fi/2019/04/14/nayta-luontosi-ja-aanesta-vihr…

”Minä en ajattele enää, mitä minun elinaikanani tapahtuu, mutta haluan antaa ääneni sille, että lasteni lapsilla on elinkelpoinen planeetta”.

Mutta et aio hankkia lapsia? Vau!

Mistä sinä sen tiedät? Jestas, mikä typerys olet.

Vierailija
126/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, minäkin kävin yths:llä 38-vuotiaana sterilisaatiota varten. Minulla on ammattikorkeakoulututkinto ja olen ollut työelämässä 10 vuotta, mutta nyt opiskelen maisteriohjelmassa. Mitäs ihmeellistä tässä on? Ajanvaraaja ja lääkäri tosin olivat vähän hämillään, kun pyysin sterilisaatiota, koska sellaisia ei kuulemma usein tule vastaan. :D Tuntui, että itse tiesin käytännöt paremmin kuin nämä itse. 

Vierailija
127/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken kyseisestä gynekologista kuulemani perusteella hän on hyvin vastahakoinen kirjoittamaan ehkäisyreseptejä ja painostaa opiskelijoita lapsentekoon. Jos kiinnostus on enemmän raskaus- ja synnytyspuolella niin miksi edes on töissä YTHS:llä kun suurin osa ei halua hankkia lasta opiskeluaikana eikä raskausajan tutkimuksia muutenkaan hoideta YTHS:llä?

Tuskin lääkäri jaksaa ehkäisystä jankuttaa, kun heillä on muutakin tekemistä. Biologisesti tuo on juuri oikea ryhmä jolle lapsien hankintaa mainostaa.

Se ei kuulu lääkärin toimenkuvaan. Ystävällinen asiallinen asiakaspalvelu kuuluu.

Lapsien hankinnasta keskustelu kuuluu gynen toimenkuvaan.

Keskustelun voi hoitaa asiallisesti ilman painostamista ja mainostamista ja typeriä kommentteja.

Ilman kevennystä keskustelussa ei päästä asian ytimeen.

Toivottavasti lääkäri sanoo sinulle jotain nasevaa, kun menet eturauhassyövän takia tutkimuksiin. Vaikka silloin on hyvä hetki, kun lääkäri tunnustelee eturauhastasi.

Sanokoot, koska olen tehnyt elämässi valinnat tarkkaan ajateltuna, joten voin vastata siinä tilanteessa, eikä tarvitse mennä jälkeenpäin medialle.

Tarkkaan ajateltuna pelkäät syöpää etkä jää sanattomaksi, kun lääkäri sanoo jotain asiatonta vaikka kiveksistäsi samalla, kun hänen sormi on sinun peräsuolessa?

Ei minulla ole epävarmuuksia kiveksieni suhteen.

No sittenhän sinua ei haittaa vaikka lääkäri puristelee niitä reippaasti ja päästelee suullaan trööt trööt ääniä.

En satuttamisesta mitään puhunut. Se on sitten eri asia jos aiheuttaa potilaille kivesten puristamista vastaavaa kipua.

Kyllä se esineiden äkkiarvaamaton väkivaltainen survomiben vaginaan yhdistettynä verbaaliseen solvaamiseen sattuu myös.

Asianyhteydestä pitäisi päätellä, että jotain alapäähän työnnetään.

Sama koskee kivesten puristelua.

"Reippaasti puristelu" ei kuulu.

Eikä esineiden väkivaltainen survomiben ja verbaalinen solvaaminen.

Ja mitä sinä kitiset, justhan sinä liputit reippautta ja karskiutta.

Minä puhuin puheista en otteista. Ei emättimeen voi mitenkään erityisen helposti voi mitään tunkea jos nainen ei ole kiihottunut, mutta kiveksiä ei tarvitse puristaa kovaa.

Gynekologinen tutkimus ei todellakaan vaadi kiihottumista. Sinne voi kyllä voimalla tunkea asioita, mutta tutkimus on miellyttävämpi kun lääkäri kertoo etukäteen mitä tapahtuu, että potilas pystyy varautumaan toimenpiteeseen.

Vierailija
128/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse käynyt kyseisellä gynellä, ja kommunikointi sujui varsin hyvin. Hieman omintakeinen ja rempseä tyyppi kyseessä, mutta mielestäni kuitenkin ns. mukava.

Ne, jotka hänen käytöksestään mielensä pahoittavat, eivät ole todella tökeröitä lääkäreitä elämässään vielä tavanneet.

Olen käynyt myös, ja en tiedä mikä sinusta sitten on oikeasti tökeröä, mutta itsellä oli ainakin epämukava olo kyseisen tyypin vastaanotolla. Mielestäni tuollaisessa työssä pitää ottaa huomioon ettei kaikilla ehkä ole yhtä "ronski" huumorintaju. Läppää voi heittää vapaa-ajallakin, mutta töissä pitäisi pystyä kohtaamaan asiakkaat asiallisesti. Varmasti tietää että monet jo valmiiksi jännittävät gynekologikäyntejä eivätkä ehkä siinä jalat levällään arvosta sitä "hassunhauskaa" kommenttia vaikkapa riippuvista tisseistä. Inhottava tyyppi.

Tottahan tuo lääkärin kommentti on, vaikka huumoria siinä myös oli. Riippuville tisseille voi vähemmän kuin lapsettomuudelle ja riippuvat tissit eivät vaikuta koko yhteiskuntaan.

Koko yhteiskuntaan vaikuttaa se, että naiset jättävät menemättä gynekologille asiattomien lääkärien takia, ja tällöin tietyt vakavat gynekolgiset sairaudet huomataan myöhään / liian myöhään.

Ei tuossa mitään asiatonta ollut ja ei kukaan tätä lapsellista uhkausta tule toteuttamaan.

Gynetutkimuksessa nainen on aika avuttomassa tilassa. Olen itsekin lähtenyt miesgynen vastaanotolta itkien ja kyllä, siinä meni pitkään ennen kuin seuraavan kerran menin. Oma vaiva ehti mennä sitten vaikeammin hoidettavaksi ja yhteiskunnalle kalliimmaksi.

Itse sain gynekologilta erittäin asiattomia kommentteja sen jälkeen kun olin joutunut r**skauksen uhriksi. Moni gynekologi on erittäin sopimaton ammattiinsa.

Vierailija
129/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken kyseisestä gynekologista kuulemani perusteella hän on hyvin vastahakoinen kirjoittamaan ehkäisyreseptejä ja painostaa opiskelijoita lapsentekoon. Jos kiinnostus on enemmän raskaus- ja synnytyspuolella niin miksi edes on töissä YTHS:llä kun suurin osa ei halua hankkia lasta opiskeluaikana eikä raskausajan tutkimuksia muutenkaan hoideta YTHS:llä?

Tuskin lääkäri jaksaa ehkäisystä jankuttaa, kun heillä on muutakin tekemistä. Biologisesti tuo on juuri oikea ryhmä jolle lapsien hankintaa mainostaa.

Se ei kuulu lääkärin toimenkuvaan. Ystävällinen asiallinen asiakaspalvelu kuuluu.

Keskustelun voi hoitaa asiallisesti ilman painostamista ja mainostamista ja typeriä kommentteja.

Toivottavasti lääkäri sanoo sinulle jotain nasevaa, kun menet eturauhassyövän takia tutkimuksiin. Vaikka silloin on hyvä hetki, kun lääkäri tunnustelee eturauhastasi.

Sanokoot, koska olen tehnyt elämässi valinnat tarkkaan ajateltuna, joten voin vastata siinä tilanteessa, eikä tarvitse mennä jälkeenpäin medialle.

Tarkkaan ajateltuna pelkäät syöpää etkä jää sanattomaksi, kun lääkäri sanoo jotain asiatonta vaikka kiveksistäsi samalla, kun hänen sormi on sinun peräsuolessa?

No sittenhän sinua ei haittaa vaikka lääkäri puristelee niitä reippaasti ja päästelee suullaan trööt trööt ääniä.

En satuttamisesta mitään puhunut. Se on sitten eri asia jos aiheuttaa potilaille kivesten puristamista vastaavaa kipua.

Kyllä se esineiden äkkiarvaamaton väkivaltainen survomiben vaginaan yhdistettynä verbaaliseen solvaamiseen sattuu myös.

Minä puhuin puheista en otteista. Ei emättimeen voi mitenkään erityisen helposti voi mitään tunkea jos nainen ei ole kiihottunut, mutta kiveksiä ei tarvitse puristaa kovaa.

Ja tämän sinä tiedät mistä? 😂😂😂

Tiedoksi että naisten emättimiin työnnellään vähän väliä vaikka mitä terveydenhuollossa ilman että ovat yhtään kiihottuneita.

Älä nyt kitise. Karskiushan oli hyve. Trööttrööt.

Vierailija
130/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein lääkäri sanoi. Mulla itsellä olisi ollut hyvä vastaus.

Vierailija
131/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n30v kirjoitti:

Tuo kommentti on täysin pöyristyttävä, mutta vielä pöyristyttävämpää on kaikki somen keskustelut tähän keissiin liittyen. Siis edelleen vuonna 2019 suuri osa jengistä on sitä mieltä, että tuollaiset kommentit on jotenkin asiallisia? Ja miten kyseistä kohtelua saanut nainen vielä nolataan päälle, mm. leimaamalla hänet herkkänahkaiseksi, itsekkääksi, laiskaksi (koska kehtaa opiskella vielä 33-vuotiaana?).

En todellakaan olisi halunnut todistaa millaista LUOLAKANSAA suomalaiset on. 

Ja minulla on lapsia kaksi, eli ei osu omaan nilkkaan. Ja kyllä, minä opiskelen vielä +30-vuotiaana, koska tein ne lapset sitä ennen. Kyllä nainen saisi nykyään olla yksiv'tunsupermies, joka on jo nuorena korkeasti koulutettu, vaativassa ammatissa, etenee urallaan, tienaa saman kuin verrokkimies ja lisääntyy ja hoitaa lapset ITSE tottakai kaiken tämän päälle. 

Miksi naisen pitäisi olla korkeasti koulutettu? Julkisen suojatyöpaikkoihin menee aika iso osa.

Koska miehistä ei ole elättämään omia lapsiaan siksi.

Naisen pitää aina miettiä ennen lapsia että pystyy elättämään itsensä ja mahdolliset lapset.

Miksi miesten kannattaa yleensäkään opiskella peruskoulun jälkeen kun niin moni menee kuitenkin töihin ammattiin jossa riittää että on ajokortti ja niin monet miehet jää masentuneena kotiin pelaamaan pleikkaria ja juomaan pussikaljaa kylille? Ei kai niihin koulutusta tarvi.

Miehen syrjäytyminen haittaa, koska miehestä ei tule koskaan enempää hyötyä kuin työvoimana, mutta synnyttävä nainen auttaa yhteiskuntaa synnyttämällä, joten työllä ei ole niin väliä.

Paitsi miesten mielestä noin yleisesti kun naisen on maksettava vähintään puolet kaikista yhteisistä kuluista ja lisäksi kaikki lasten kulut. Eli naisen kouluttautumisella ja työllä on yhteiskunnallisesti paljon enemmän merkitystä kuin miehen. Mikä tahansa maa maailmassa niin naisen ansaitsema raha menee koko perheen hyvinvointiin eli hyödyttää koko yhteiskuntaa .

Mitä korkeampi on äidin koulutusaste sitä paremmin hänen lapsensa pärjäävät elämässään. Miehen koulutusasteella ei ole samanlaista vaikutusta eli katso edellä.

En tunne yhtäkään miestä, joka on tuota mieltä. Taidat ottaa palstan miehet liian tosissasi? Muista linkki jos olet noin varma.

Vierailija
132/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kuulu ellei potilas itse halua.

t. ammattitaitoinen gynekologi

Vierailija
133/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu monella menevän sekaisin, mikä on asiallista ja mikä ei. Itse en pahastu, jos minulta kysyttäisiin gynekologilla neutraalisti,  olenko  joskus suunnitellut hankkivani lapsia ja jättäväni ehkäisyä pois. Mutta toteamus "sinun ikäisesi kuuluisi jo synnyttää" ei ole mikään neutraali ja asiallinen kysymys, vaan sisältää piilohalveksuntaa siitä, miten toimii ikäisekseen muka väärin.

-N25

Lääkäri on yhä oikeassa.

Mistä? Siitä että naisen kuuluu synnyttää vai?

Kyllä

Naisen ei kuulu synnyttää. Nainen voi synnyttää mikäli hän itse niin tahtoo ja sellainen mahdollisuus hänelle suodaan.

Kuuluu synnyttää. Jotain on vialla jos ei synnytä.

Vierailija
134/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää panna alulle lapsenteko. Mukavaa ajanvietettä.

Vierailija
135/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä 33-vuotias nainen tekee YTHS:n vastaanotolla? Tuossa iässä pitäisi olla jo töissä.

No esim. minä opiskelen vieläkin 36-vuotiaana. Opinnot ovat viivästyneet vakavan sairastumisen vuoksi. Hauku ja paheksu toki.

Ja mä olen aloittamassa opinnot syksyllä, 41-vuotiaana. Ihan vaan koska sattuu huvittamaan. Koita kestää.

Vierailija
136/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lääkäri, olen itsekin käynyt hänen vastaanotollaan. Kuten joku sanoi jo aiemminkin, niin ei ole törkeää lääkäriä tavannutkaan, jos pitää tätä kyseistä tyyppiä sellaisena. Voihan sillä olla vaikka asperger ja siksi laukoo mitä sylki suuhun tuo, mistä sitä tietää?

Vierailija
137/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gynekologinen tutkimus ei todellakaan vaadi kiihottumista. Sinne voi kyllä voimalla tunkea asioita, mutta tutkimus on miellyttävämpi kun lääkäri kertoo etukäteen mitä tapahtuu, että potilas pystyy varautumaan toimenpiteeseen.

Tietty määrä voimaa tarvitaan aina, enkä väittänyt kiihottumisen olevan tarpeellista.

Vierailija
138/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija, 25. Vastaanotolle vuonna 2016 tutkituttaaksen rintansa:

”’Ai, sinusta on tulossa imettäjä.’ Hämmästyin, miten gynekologi noin voi sanoa. Vastasin että ’ei ole, mutta rinnastani tulee eritettä ja tuskin kuuluisi tulla’. Gynekologi sanoi, että ’vasta sitten on syöpä, kun nestettä valuu kunnolla, kun se on veristä tai kun tuntuu kova kuhmu rinnassa. Mutta jos nyt haluat, voin kyllä kähmiä niitä sun tissejä’.

Muistan sanat tasan tarkkaan. Vastasin, että ’ei kyllä tarvitse’, jolloin hän sanoi, että ’painat sitte itte vaan näin’, painoi omaa rintaansa peukalolla ja etusormella, laittoi kielen ulos ja teki tröööt-äänen. Liike ja ääni toistuivat ainakin kolme kertaa käyntini aikana.

Koko käynnin ajan gynekologi puhui ja puhui eikä kysynyt minulta hirveästi mitään. Hän haukkui ja puhui aliarvoisesti nuorista naisista, koska ’pelkäämme heti rintasyöpää’.

En tehnyt valitusta, vaikka minulla oli se mielessä. Ajattelin, että siinä on minun sanani hänen sanaansa vastaan. Mietin myös, onko minulla tarpeeksi valittamisen aihetta. Halusin vain unohtaa koko käynnin, koska olin niin pettynyt. Lääkäri ei ottanut minua tosissaan eikä kuunnellut, mitä sanottavaa minulla oli.”

https://www.tylkkari.fi/kampus/yths-gynekologin-asiattomat-kommentit-as…

Itse nauhoitan aina lääkärinkäyntini. Suosittelen muille samaa. On helpompi tehdä valitus. Ei anneta periksi kusipäille.

Vierailija
139/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietty määrä voimaa tarvitaan aina, enkä väittänyt kiihottumisen olevan tarpeellista.

Väitit.

Ja jos käyttää voimaa, se on raiskaus eikä tutkimus.

Vierailija
140/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä olet siinä käsityksessä, että oikeaoppinen gynekologinen tutkimus tapahtuu niin, että lääkäri tunkee voimaa käyttäen kuivaan emättimeen esineitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan