Il:ssä gynekologin kommentti "sun iässäki täälä pitäisi käydä synnytyksen eikä ehkäisyn takia"
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006157405.html
On täysin asiatonta, että lääkärit otravat kantaa potilaidensa lapsenteko suunnitelmiin. Kyllä potilas sen ottaa itse puheeksi, jos on ajankohtainen asia ja haluaa kysyä jotain. Kellekkään ei tule yllätyksenä, että hedelmällisyys laskee
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kyseisestä gynekologista kuulemani perusteella hän on hyvin vastahakoinen kirjoittamaan ehkäisyreseptejä ja painostaa opiskelijoita lapsentekoon. Jos kiinnostus on enemmän raskaus- ja synnytyspuolella niin miksi edes on töissä YTHS:llä kun suurin osa ei halua hankkia lasta opiskeluaikana eikä raskausajan tutkimuksia muutenkaan hoideta YTHS:llä?
Tuskin lääkäri jaksaa ehkäisystä jankuttaa, kun heillä on muutakin tekemistä. Biologisesti tuo on juuri oikea ryhmä jolle lapsien hankintaa mainostaa.
Se ei kuulu lääkärin toimenkuvaan. Ystävällinen asiallinen asiakaspalvelu kuuluu.
Lapsien hankinnasta keskustelu kuuluu gynen toimenkuvaan.
Heidäb ei kuulu ”mainostaa lasten hankintaa”.
Eikä muuten perhesuunnittelukaan kuulu heille.
Se käynnin syy löytyy sieltä koneelta. Katsoo sieltä ja käyttäytyy.
Ei varsinaisesti perhettä suunnitella tarvitse, mutta biologisesta kellosta muistuttaminen on osa työtä.
Ei ole. Jos asiakas tulee hakemaan ehkäisyä, se on se lääkärin työ.
Kyllä lääkäri saa kertoa epämukavia tosiasioita.
Itselläni huonoja kokemuksia miesgynestä Helsingin YTHS:llä. Ensimmäinen ja viimeinen miesgyne, jolle menen. Myös miespsykiatreista todella huonoja kokemuksia. Taitavat tehdä työtään vain rahan takia. Aivan surkeita ja ammattitaidottomia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
"Vähättelyä, karkeaa kielenkäyttöä ja heteroksi olettamista. Pyysimme kuutta opiskelijaa kertomaan, millaista palvelua he ovat saaneet Turun YTHS:n gynekologilta.
Jo vuosien ajan Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) tarjoamat gynekologipalvelut ovat herättäneet polemiikkia opiskelijoiden keskuudessa Turussa. Esimerkiksi Turun Sanomat kirjoitti ongelmasta vuonna 2010 otsikolla ”Naisopiskelijat kokevat lääkärin lapsi- ja hääutelut tungettelevina”.
Tungetteleva käytös ei näytä loppuneen. Turun ylioppilaslehti haastatteli kuutta 20–28-vuotiasta opiskelijaa, jotka ovat kokeneet YTHS:n gynekologin käytöksen asiattomaksi tai loukkaavaksi (kokemukset jutun lopussa). Kukaan heistä ei halua esiintyä jutussa omalla nimellään asian arkaluontoisuuden takia.
Opiskelijoita ovat vaivanneet esimerkiksi potilaan tuntemusten vähättely, heteroksi olettaminen ja karkea kielenkäyttö. Muutama kertoo myös välttelevänsä gynekologille menoa kuultuaan, millaista kohtelua muut opiskelijat ovat vastaanotolla saaneet. Kokemukset ovat vuosilta 2013– 2016."
Muusta en tiedä mutta heteroksi olettaminen on Ihan normaalia, koska suurin osa ihmisistä on heteroita.
Siitähän se soppa syntyisi, jos kaikkia oletettaisiin homoiksi. En kyllä tiedä miten se liittyy mihinkään, multa ei ole koskaan kysytty gynellä mieltymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vähättelyä, karkeaa kielenkäyttöä ja heteroksi olettamista. Pyysimme kuutta opiskelijaa kertomaan, millaista palvelua he ovat saaneet Turun YTHS:n gynekologilta.
Jo vuosien ajan Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) tarjoamat gynekologipalvelut ovat herättäneet polemiikkia opiskelijoiden keskuudessa Turussa. Esimerkiksi Turun Sanomat kirjoitti ongelmasta vuonna 2010 otsikolla ”Naisopiskelijat kokevat lääkärin lapsi- ja hääutelut tungettelevina”.
Tungetteleva käytös ei näytä loppuneen. Turun ylioppilaslehti haastatteli kuutta 20–28-vuotiasta opiskelijaa, jotka ovat kokeneet YTHS:n gynekologin käytöksen asiattomaksi tai loukkaavaksi (kokemukset jutun lopussa). Kukaan heistä ei halua esiintyä jutussa omalla nimellään asian arkaluontoisuuden takia.
Opiskelijoita ovat vaivanneet esimerkiksi potilaan tuntemusten vähättely, heteroksi olettaminen ja karkea kielenkäyttö. Muutama kertoo myös välttelevänsä gynekologille menoa kuultuaan, millaista kohtelua muut opiskelijat ovat vastaanotolla saaneet. Kokemukset ovat vuosilta 2013– 2016."
Muusta en tiedä mutta heteroksi olettaminen on Ihan normaalia, koska suurin osa ihmisistä on heteroita.
Siitähän se soppa syntyisi, jos kaikkia oletettaisiin homoiksi. En kyllä tiedä miten se liittyy mihinkään, multa ei ole koskaan kysytty gynellä mieltymyksiä.
Lääkärillä ei ole mitään tarvetta tehdä oletuksia seksuaalisuudesta. Seksielämästä voi kysyä (kuten gynen usein kuuluukin) ilman oletuksia neutraaleilla tavoilla.
Opiskelija, +20. Useita kokemuksia:
”Vuodesta 2010 lähtien olen käynyt gynellä noin kerran vuodessa. Alkuaikoina oli avopuoliso. Tuolloin tuli kerran ikävä kutina, jota en saanut rauhoittumaan. [Gynekologi] sanoi heti kyseessä olevan klamydia ja ’sun puolisosi varmaan pettää sua’. Kun näytin järkyttyneeltä, hän sanoi ’vitsivitsi’. Tosi outo tilanne.
Minulla on rakenteellinen poikkeama eli kaksi kohtua. [Gynekologi] muistaa minut aina siitä ja haluaa ultrata minut joka kerta, vaikka se ei olisi tarpeen. Se on niin ihmeellistä! Mielestäni asiasta ei tarvitsisi tehdä mitään show’ta. Tutkitaan ja lähdetään huojentuneena, ehkä lähete kourassa. Sellaista sen gynetutkimuksen pitäisi olla.
[Gynekologi] sanoi, että ’naiseus ei ole sairaus’. Minä tulkitsin kommentin niin, ettei gynellä ole pakko käydä. Itse tilanteissa menen usein ns. autopilotilla, ja tulen vasta myöhemmin ajatelleeksi, mitä [gynekologi] oikeastaan sanoi. Olisin hyvin voinut joskus lähteä ovet paukkuen, mutta vaistomainen auktoriteetin kunnioitus estää minua sanomasta vastaan.
Olen käynyt gynellä nyt mahdollisimman vähän, eikä lisääntymisasioista puhuminen varsinaisesti inspiroi. Kun vastaanotolle menee ja tervehtii, tietää varautua siihen, että sieltä voi tulla ihan mitä tahansa.
Jos minulla ensimmäisenä gynekologina olisi ollut [YTHS:n gynekologi], niin ei hyvää päivää. Ei se nyt niin helppoa ole hypätä pöydälle ja antaa toisen kopeloida. Gynekologiset ongelmat ovat kuitenkin aika yleisiä: epäsäännöllisiä tai kivuliaita kuukautisia, tulehduksia, kipua seksin aikana ynnä muuta. Moni kävisi ylipäätään mieluummin naisgynellä.
Minä kyllä kävisin [YTHS:n gynekologinkin luona], jos hän vain pitäisi suunsa kiinni. Fyysistä apua olen häneltä saanut, mutta ilmapiiri on aivan toinen juttu.”
https://www.tylkkari.fi/kampus/yths-gynekologin-asiattomat-kommentit-as…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kyseisestä gynekologista kuulemani perusteella hän on hyvin vastahakoinen kirjoittamaan ehkäisyreseptejä ja painostaa opiskelijoita lapsentekoon. Jos kiinnostus on enemmän raskaus- ja synnytyspuolella niin miksi edes on töissä YTHS:llä kun suurin osa ei halua hankkia lasta opiskeluaikana eikä raskausajan tutkimuksia muutenkaan hoideta YTHS:llä?
Tuskin lääkäri jaksaa ehkäisystä jankuttaa, kun heillä on muutakin tekemistä. Biologisesti tuo on juuri oikea ryhmä jolle lapsien hankintaa mainostaa.
Se ei kuulu lääkärin toimenkuvaan. Ystävällinen asiallinen asiakaspalvelu kuuluu.
Keskustelun voi hoitaa asiallisesti ilman painostamista ja mainostamista ja typeriä kommentteja.
Ilman kevennystä keskustelussa ei päästä asian ytimeen.
Toivottavasti lääkäri sanoo sinulle jotain nasevaa, kun menet eturauhassyövän takia tutkimuksiin. Vaikka silloin on hyvä hetki, kun lääkäri tunnustelee eturauhastasi.
Sanokoot, koska olen tehnyt elämässi valinnat tarkkaan ajateltuna, joten voin vastata siinä tilanteessa, eikä tarvitse mennä jälkeenpäin medialle.
Kannattaa huomioida, että nuo muutamat kokemukset ovat vain jäävuoren huippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen gyne on ollut saman tyylisestä tökeröstä käytöksestä "tunnettu" jo vuosikausia. Googlettamalla löytyy vaikka kuinka paljon keskusteluja aiheesta. Jostain kumman syystä tyypistä ei vain päästä eroon.
Jos olet lukenut noita vuosikausien valituksia, olet varmaan huomannut, että kyseessä on joitakin ihmisiä, jotka ovat sanoista hermostuneet. Väärin valituista sanoista, jotka ovat voineet olla loukkaavia. Niidenkö takia "tyypistä olisi pitänyt päästä eroon"? Entäs, kun on kuitenkin useita, jotka ovat tyytyväisiä kyseiseen tyyppiin? Jotka ovat saaneet tarvitsemansa hoidon?
Ihmeellistä ajojahtia, joka äityy aina silloin tällöin. Nytkin niin ajoitettuna, että YTHS sulkeutui juuri 4 viikoksi. Hyvin masinoituna joka paikkaan.
Varokaa vaan suututtamasta näitä "nuoria" naisia. Kosto on varma.
Tämän ajojahdin aloittaja on feministi, joka haluaa ajaa paperittomien ihmisoikeuksia. Mitähän ne "ihmisoikeudet" ovat käytännössä täällä Suomessa? Laittomasti maassa oleville?
Oletko sinä nuori nainen tai oletko joskus ollut?
Todennäköisesti et, jos luulet että nämä on jotain keksittyjä juttuja. Kuule kyllä siinä menis monella raavaalla miehelläkin pala kurkkuun, jos joutuisi kokemaan samaa mitä moni nuori nainen joutuu kokemaan. Siinä kun 60v lääkärimies käskee riisumaan pikkarit ja pistää maate pöydälle, nostamaan jalat telineille. Sit se valkosipulinhajuinen lääkärisetä siirtyy sinne sun jalkopäähän, toteaa ekana että onpa sulla roikkuvat pallit. Tarttuu varoittamatta penikseen ja venyttelee sitä. Runnoo sun sisälle jääkylmiä esineitä, kertomatta mitä helvettiä niillä tekee. Kysyy koska viimeksi olet harrastanut seksiä, ja että oletkos saanut ainuttakaan lasta alulle näillä patalaiskoilla siittiöilläs.
Millainen mies tuosta hätkähtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä lääkäri saa huomatuksen, kun muutkin ovat hänestä valittaneet.
Yths on tunnetusti ongelmalääkärien loppusijoituspaikka.
No tää nyt ei todellakaan pidä paikkaansa.
Mulla oli Helsingin Yths:llä kiva lääkäri. Diggasi Bonoa ja U2:a. Aina kun makasi sisätutkimuksessa sai katella Bonoa🧚♂️😅
Toinen lääkäri oli ihan mukava mies, valitin rinnassa olevasta patista, sain lähetteen ultraan ja syöpä löytyi. Lääkärikin oli sen verran yllättynyt tuloksesta että laittoi jonkun henkilökunnasta viemään lähetteen HUSiin henkilökohtaisesti. Syöpä hoidettiin ja olen edelleen elossa vaikka munlaisista tapauksista elossa on 10-20 prosenttia.
Syöpälääkärin sukunimi oli muuten Bono.
Kirjallinen varoitus olisi jo paikallaan. Tapauksia on näköjään ainakin kymmenen vuoden ajalta.
kas kummaa, vihervassari kunnanvaltuutetun twiitti nostettiin iltapäivälehteen ja nyt on menossa propagandakampanja jossa luodaan kuvaa että gynekologit painostavat lisääntymään, vaikka samaan aikaan koko vihervasemmistolainen valtamedia puskee aggressiivisesti lapsettomuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun voi hoitaa asiallisesti ilman painostamista ja mainostamista ja typeriä kommentteja.
Toivottavasti lääkäri sanoo sinulle jotain nasevaa, kun menet eturauhassyövän takia tutkimuksiin. Vaikka silloin on hyvä hetki, kun lääkäri tunnustelee eturauhastasi.
Sanokoot, koska olen tehnyt elämässi valinnat tarkkaan ajateltuna, joten voin vastata siinä tilanteessa, eikä tarvitse mennä jälkeenpäin medialle.
Tarkkaan ajateltuna pelkäät syöpää etkä jää sanattomaksi, kun lääkäri sanoo jotain asiatonta vaikka kiveksistäsi samalla, kun hänen sormi on sinun peräsuolessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen gyne on ollut saman tyylisestä tökeröstä käytöksestä "tunnettu" jo vuosikausia. Googlettamalla löytyy vaikka kuinka paljon keskusteluja aiheesta. Jostain kumman syystä tyypistä ei vain päästä eroon.
Jos olet lukenut noita vuosikausien valituksia, olet varmaan huomannut, että kyseessä on joitakin ihmisiä, jotka ovat sanoista hermostuneet. Väärin valituista sanoista, jotka ovat voineet olla loukkaavia. Niidenkö takia "tyypistä olisi pitänyt päästä eroon"? Entäs, kun on kuitenkin useita, jotka ovat tyytyväisiä kyseiseen tyyppiin? Jotka ovat saaneet tarvitsemansa hoidon?
Ihmeellistä ajojahtia, joka äityy aina silloin tällöin. Nytkin niin ajoitettuna, että YTHS sulkeutui juuri 4 viikoksi. Hyvin masinoituna joka paikkaan.
Varokaa vaan suututtamasta näitä "nuoria" naisia. Kosto on varma.
Tämän ajojahdin aloittaja on feministi, joka haluaa ajaa paperittomien ihmisoikeuksia. Mitähän ne "ihmisoikeudet" ovat käytännössä täällä Suomessa? Laittomasti maassa oleville?
Oletko sinä nuori nainen tai oletko joskus ollut?
Todennäköisesti et, jos luulet että nämä on jotain keksittyjä juttuja. Kuule kyllä siinä menis monella raavaalla miehelläkin pala kurkkuun, jos joutuisi kokemaan samaa mitä moni nuori nainen joutuu kokemaan. Siinä kun 60v lääkärimies käskee riisumaan pikkarit ja pistää maate pöydälle, nostamaan jalat telineille. Sit se valkosipulinhajuinen lääkärisetä siirtyy sinne sun jalkopäähän, toteaa ekana että onpa sulla roikkuvat pallit. Tarttuu varoittamatta penikseen ja venyttelee sitä. Runnoo sun sisälle jääkylmiä esineitä, kertomatta mitä helvettiä niillä tekee. Kysyy koska viimeksi olet harrastanut seksiä, ja että oletkos saanut ainuttakaan lasta alulle näillä patalaiskoilla siittiöilläs.
Millainen mies tuosta hätkähtäisi.
Normaali mies.
Vierailija kirjoitti:
kas kummaa, vihervassari kunnanvaltuutetun twiitti nostettiin iltapäivälehteen ja nyt on menossa propagandakampanja jossa luodaan kuvaa että gynekologit painostavat lisääntymään, vaikka samaan aikaan koko vihervasemmistolainen valtamedia puskee aggressiivisesti lapsettomuutta
Sinä varmaan näytät esimerkkiä perustamalla suurperheen. Ota yhteyttä iltspäivälehtiin ja pyydä päästä haastatteluun kymmenen lapsesi kanssa, niin voit kertoa elämäsi ihanuudesta.
Tämä on niin surullista. Ihmiset ujostelee sairauksiaan. Miehet ei pysty kertomaan peräpukamistaan tai verenvuodosta, mummot ei pysty menemään gynekologisten vaivojen kanssa lääkäriin. Sitten kun tulevat erikoislääkärille niin peräsuoli/kohtusyöpä on levinnyt. Tällaiset kokemukset lääkäreistä on mun mielestä ikäviä.
Missä vaiheessa meistä suomalaisista on tullut tällaisia joka asiasta syvästi järkyttyneitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkkaan ajateltuna pelkäät syöpää etkä jää sanattomaksi, kun lääkäri sanoo jotain asiatonta vaikka kiveksistäsi samalla, kun hänen sormi on sinun peräsuolessa?
Ei minulla ole epävarmuuksia kiveksieni suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole epävarmuuksia kiveksieni suhteen.
No sittenhän sinua ei haittaa vaikka lääkäri puristelee niitä reippaasti ja päästelee suullaan trööt trööt ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreissä on niin paljon autismin kirjoilla olevia. Ja olen itse as ja tunnistan nuo jo pelkästä olemuksesta. Ihmetyttää miten as-ihmiset ylipäätään haluaa työskennellä ihmisten parissa, rahan takia? Itseä puistattaa jo ajatuskin kuunnella ihmisten vaivoja ja tehdä toimenpiteitä.
Minä teen töitä töitä tällaisen ihmisen kanssa. En tiedä kuinka kauan, sillä valituksia tulee nykyisin varmaan jo viikottain. Välillä häpeän silmät päästäni.
Tosin itse en ole koskaan saanut positiivista palautetta näin paljon, koska minun positiiviset puolet korostuu tämän lääkäriparini kanssa🙂
Opiskelija, +20. Vastaanotolle vuonna 2013 tiheään uusiutuneiden hiivatulehdusten vuoksi:
”Painotin tulleeni, koska lääkkeiden pakkausselosteessa kehotettiin tekemään niin ja koska vaiva oli aika helvetin tuskallinen. Lääkäri nyökkäili jokseenkin huvittuneesti. Kun selostukseni oli ohi, hän sanoi, ettei minulla mitään hiivatulehdusta ole. En muista sanantarkkaa vastausta, koska tapahtumasta on yli kolme vuotta. Gynekologin pointti oli kuitenkin se, että olen tehnyt itsediagnoosin väärin ja koska olen nuori nainen, harrastan usein varomattomasti seksiä lukuisten eri miesten kanssa, mikä tarkoittaa sitä, että minulla on totta kai sukupuolitauti. Lääkärin äänensävy oli koko homman ajan teennäisen kärsivällinen mutta samalla rempseä, tyyliin ’kyllä minä teidät tytöt tunnen, hehee’.
Olin tyrmistynyt ja kiusaantunut. En oikein tiennyt, miten reagoida. Olin kuitenkin niin vihainen, että hämmennyksestä huolimatta täräytin, että lääkäri on nyt kyllä aika helvetin väärässä koska a) en ole kiinnostunut miehistä, enkä siten harrasta seksiä miesten kanssa, ja b) olen ollut aika pitkään käytännössä selibaatissa.
Lääkäri meni tästä itse aika hämilleen, mutta kokosi itsensä ja totesi, että tietysti seksitaudit voivat tarttua kumppaneiden sukupuolesta riippumatta. Huvittunut sävy oli kuitenkin poissa, ja minusta tuntui, että tyyppi otti minut vihdoin tosissaan (mikä tuntui aika vastenmieliseltä, koska olisihan minut pitänyt ottaa tosissaan heti siinä vaiheessa, kun astuin huoneeseen).”
https://www.tylkkari.fi/kampus/yths-gynekologin-asiattomat-kommentit-as…