Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Il:ssä gynekologin kommentti "sun iässäki täälä pitäisi käydä synnytyksen eikä ehkäisyn takia"

Vierailija
28.06.2019 |

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006157405.html

On täysin asiatonta, että lääkärit otravat kantaa potilaidensa lapsenteko suunnitelmiin. Kyllä potilas sen ottaa itse puheeksi, jos on ajankohtainen asia ja haluaa kysyä jotain. Kellekkään ei tule yllätyksenä, että hedelmällisyys laskee

Kommentit (447)

Vierailija
61/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha. Vähämielinen länkyttäjä pilaa tämänkin ketjun.

Vierailija
62/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen gyne on ollut saman tyylisestä tökeröstä käytöksestä "tunnettu" jo vuosikausia. Googlettamalla löytyy vaikka kuinka paljon keskusteluja aiheesta. Jostain kumman syystä tyypistä ei vain päästä eroon. 

Jos olet lukenut noita vuosikausien valituksia, olet varmaan huomannut, että kyseessä on joitakin ihmisiä, jotka ovat sanoista hermostuneet. Väärin valituista sanoista, jotka ovat voineet olla loukkaavia. Niidenkö takia "tyypistä olisi pitänyt päästä eroon"? Entäs, kun on kuitenkin useita, jotka ovat tyytyväisiä kyseiseen tyyppiin? Jotka ovat saaneet tarvitsemansa hoidon?

Ihmeellistä ajojahtia, joka äityy aina silloin tällöin. Nytkin niin ajoitettuna, että YTHS sulkeutui juuri 4 viikoksi. Hyvin masinoituna joka paikkaan.

Varokaa vaan suututtamasta näitä "nuoria" naisia. Kosto on varma.

Tämän ajojahdin aloittaja on feministi, joka haluaa ajaa paperittomien ihmisoikeuksia. Mitähän ne "ihmisoikeudet" ovat käytännössä täällä Suomessa? Laittomasti maassa oleville?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija, 25. Vastaanotolle vuonna 2016 tutkituttaaksen rintansa:

”’Ai, sinusta on tulossa imettäjä.’ Hämmästyin, miten gynekologi noin voi sanoa. Vastasin että ’ei ole, mutta rinnastani tulee eritettä ja tuskin kuuluisi tulla’. Gynekologi sanoi, että ’vasta sitten on syöpä, kun nestettä valuu kunnolla, kun se on veristä tai kun tuntuu kova kuhmu rinnassa. Mutta jos nyt haluat, voin kyllä kähmiä niitä sun tissejä’.

Muistan sanat tasan tarkkaan. Vastasin, että ’ei kyllä tarvitse’, jolloin hän sanoi, että ’painat sitte itte vaan näin’, painoi omaa rintaansa peukalolla ja etusormella, laittoi kielen ulos ja teki tröööt-äänen. Liike ja ääni toistuivat ainakin kolme kertaa käyntini aikana.

Koko käynnin ajan gynekologi puhui ja puhui eikä kysynyt minulta hirveästi mitään. Hän haukkui ja puhui aliarvoisesti nuorista naisista, koska ’pelkäämme heti rintasyöpää’.

En tehnyt valitusta, vaikka minulla oli se mielessä. Ajattelin, että siinä on minun sanani hänen sanaansa vastaan. Mietin myös, onko minulla tarpeeksi valittamisen aihetta. Halusin vain unohtaa koko käynnin, koska olin niin pettynyt. Lääkäri ei ottanut minua tosissaan eikä kuunnellut, mitä sanottavaa minulla oli.”

https://www.tylkkari.fi/kampus/yths-gynekologin-asiattomat-kommentit-as…

Vierailija
64/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko just tommonen härski ukkolääkärityyppi se joka pitää valita kroplaamsan nuoria opiskelijatyttöjä?

Asiallinen nyori naislääkäri siellä pitäisi olla

Nuoret naiset harvemmin ovat miesvihaajia, joten ei tämä haittaa.

Oletko sinä nuori nainen, joka joutuu tuolla gynellä käymään?

En ole. Miten se tähän liittyy?

Miksi sinä sitten kommentoit ketjuun, jossa on aiheena gynekologilla käyminen? Eihän sinulla ole siitä kokemusta.

En tarvitse kokemusta, koska osaan asettua toisen asemaan.

Vierailija
65/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija, 25. Vastaanotolle vuonna 2015 kipuoireilun takia:

”Reagoin heti siihen, että hän oli kovin ronski. Heitteli läppää tyyliin ’otetaan sit vaatteet pois ja aloitetaan bileet’ tai ’voihan joillain naisilla – eiku siis kyl sä hehe tiedät’, kun korjasin [hänelle sukupuoleni].

Hän oli lukenut papereista transtaustani. Siinä vaiheessa, kun hän oli ollut törkeä ja mukahauska, hän aloitti sisätutkimisen kommentoiden ’mikäs sit seuraava askel on, ommellaanko römpsä kiinni?’ Hän oli muutenkin aika törkeä, ei antanut aikaa reagoida tai kertonut mitään etukäteen, yhtäkkiä vain koski tai tunki jotain instrumenttia sisälle.

Minusta se oli epäkorrektia ja asiatonta, mutta yritin mennä läpänheittoon mukaan, koska ajattelin, että se olisi nopeammin ohi niin. Sitten [puhe] meni niin absurdiksi, että menin aivan lukkoon. Kun tulin ulos, jäin vaan seisomaan järkyttyneenä käytävään.

Kävin tiskin kautta kertomassa tapahtuneesta. Siellä pahoiteltiin toki huonoa käytöstä, mutta ei tarjottu virallista valituslappua, enkä tajunnut pyytää. Sanoin, etten aio ikinä enää mennä sen ihmisen vastaanotolle. Minulle tarjottiin yleislääkäriä gynenä.”

Vierailija
66/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko just tommonen härski ukkolääkärityyppi se joka pitää valita kroplaamsan nuoria opiskelijatyttöjä?

Miksi sinä sitten kommentoit ketjuun, jossa on aiheena gynekologilla käyminen? Eihän sinulla ole siitä kokemusta.

Tuo on se sama häiriintynyt vänkyttäjä joka tulee joka ketjuun.

Tai sitten maailmassa on useampi ihminen, jotka ovat kanssasi eri mieltä.

Vierailija
67/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää keskustella lisääntymisestä jos asiakas haluaa ehläisyä?

Vierailija
68/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sinä asetutkin lääkärin asemaan. Oletko itse yhtä tökerö ja puhut asiattomia, kun pitäisi käyttäytyä ammatillisesti? Eikö koulutuksessa opetettu potilaan kohtaamista?

Vierailija
69/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija, 28. Vastaanotolle vuonna 2016 rutiinitarkastukseen ja ehkäisyvalmisteen vaihdon vuoksi:

”Olin vältellyt menoa gynekologille, koska olin kuullut paljon erilaisia negatiivisia huhuja hänestä ja muutenkin olin aiemmin aina ollut naisgynellä. Opiskelijana minulla ei kuitenkaan ollut varaa mennä yksityiselle.

Gynekologi otti minut hyvin vastaan ja oli todella ystävällinen. Hän oli kova puhumaan ja hänellä oli melko ronski huumori, mutta en missään vaiheessa ottanut sitä mitenkään loukkaavana. Mielestäni se nimenomaan helpotti ja jopa rentoutti muuten ikävää tilannetta eli edessä olevaa gynekologista tutkimusta. Huumori on kuitenkin sellaista, että joku herkempi voi suhtautua siihen eri tavalla.

Ainut, mikä jäi mietityttämään, oli keskustelu ja kysymykset siitä, miksi valitsen ehkäisyn käytön jatkamisen, vaikka olen vakituisessa parisuhteessa ja 28-vuotias. Jotenkin hänen oletuksensa ja mielipiteensä on, että tässä vaiheessa pitäisi lisääntyä.”

Vierailija
70/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä 33-vuotias nainen tekee YTHS:n vastaanotolla? Tuossa iässä pitäisi olla jo töissä.

Tämä on samaa sarjaa lääkärin juttujen kanssa.

Vierailija
71/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken kyseisestä gynekologista kuulemani perusteella hän on hyvin vastahakoinen kirjoittamaan ehkäisyreseptejä ja painostaa opiskelijoita lapsentekoon. Jos kiinnostus on enemmän raskaus- ja synnytyspuolella niin miksi edes on töissä YTHS:llä kun suurin osa ei halua hankkia lasta opiskeluaikana eikä raskausajan tutkimuksia muutenkaan hoideta YTHS:llä?

Tuskin lääkäri jaksaa ehkäisystä jankuttaa, kun heillä on muutakin tekemistä. Biologisesti tuo on juuri oikea ryhmä jolle lapsien hankintaa mainostaa.

Se ei kuulu lääkärin toimenkuvaan. Ystävällinen asiallinen asiakaspalvelu kuuluu.

Lapsien hankinnasta keskustelu kuuluu gynen toimenkuvaan.

Keskustelun voi hoitaa asiallisesti ilman painostamista ja mainostamista ja typeriä kommentteja.

Ilman kevennystä keskustelussa ei päästä asian ytimeen.

Vierailija
72/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken kyseisestä gynekologista kuulemani perusteella hän on hyvin vastahakoinen kirjoittamaan ehkäisyreseptejä ja painostaa opiskelijoita lapsentekoon. Jos kiinnostus on enemmän raskaus- ja synnytyspuolella niin miksi edes on töissä YTHS:llä kun suurin osa ei halua hankkia lasta opiskeluaikana eikä raskausajan tutkimuksia muutenkaan hoideta YTHS:llä?

Tuskin lääkäri jaksaa ehkäisystä jankuttaa, kun heillä on muutakin tekemistä. Biologisesti tuo on juuri oikea ryhmä jolle lapsien hankintaa mainostaa.

Se ei kuulu lääkärin toimenkuvaan. Ystävällinen asiallinen asiakaspalvelu kuuluu.

Heidäb ei kuulu ”mainostaa lasten hankintaa”.

Eikä muuten perhesuunnittelukaan kuulu heille.

Se käynnin syy löytyy sieltä koneelta. Katsoo sieltä ja käyttäytyy.

Ei varsinaisesti perhettä suunnitella tarvitse, mutta biologisesta kellosta muistuttaminen on osa työtä.

Ei ole. Jos asiakas tulee hakemaan ehkäisyä, se on se lääkärin työ.

Vierailija
73/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä sivulla on lainattu kahden potilaan kokemuksia. Onko lääkärin käytös vieläkin sinusta asiallista?

Vierailija
74/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä 33-vuotias nainen tekee YTHS:n vastaanotolla? Tuossa iässä pitäisi olla jo töissä.

Tämä on samaa sarjaa lääkärin juttujen kanssa.

Tää palstahäirikkö vänkyttäjä solvaa tyypillisesti just noin.

Vierailija
75/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija, 23. Vastaanotolle vuonna 2014 endometrioosiepäilyn vuoksi:

”Olin hyvin varma, että minulla on endometrioosi. Ajattelin, että samalla vastaanottokäynnillä saan kätevästi gynekologisen perustutkimuksen, koska en ollut koskaan ennen käynyt gynellä. Halusin tietää, että kaikki on ok. Minulle oli koko ikäni toitotettu, että pitää käydä tutkimuksissa säännöllisesti, vaikkei olisi mitään oireita.

Vastaanotolla [gynekologi] ilmoitti, että ei minulla voi olla endometrioosia, tekemättä minkäänlaista fyysistä tutkimusta. Hän vain kyseli oireistani pari hassua kysymystä. Hämmennyin vähän, mutten ajatellut kyseenalaistaa lääkärin auktoriteettia. Tämän jälkeen [gynekologi] sanoi, ettei halua tehdä sisätutkimusta vain varmuuden vuoksi. Hämmennyin taas, mutta annoin olla enkä vaatinut mitään.

Kieltäytyessään sisätutkimuksen tekemisestä [gynekologi] sanoi myös, että ’sitten, kun sulla on vuoden päästä poikaystävä, ja tulet tänne hakemaan e-pillerireseptiä, katsotaan uudelleen’. Ensinnäkin kismitti hetero-oletus, sitten vähän ihmetytti myös ajatus siitä, että välttämättä kaikki haluaa parisuhteen, mutta etenkin ajatus, että jos olisin heterosuhteessa, hankkisin ehdottomasti e-pillerit.

Lopulta lähdin saamatta vastauksia mihinkään kysymyksiini. En saanut oikeasti varmuutta endometrioosista enkä haluamaani sisätutkimusta. Ainoa, mikä jäi käteen, oli olo, että minua ja ongelmiani vähäteltiin. Jäi myös vahva olo, että [gynekologi] tietää kaiken ja että minä en voi mitenkään tietää mitään – edes omasta kehostani.

Tämän jälkeen akuuteissakin tilanteissa olen luottanut joko Googleen, apteekin käsikauppalääkkeisiin ja onneen – tai kiskonut jostain satasen ja mennyt yksityiselle gynekologille, jossa minut otetaan tosissaan.”

Vierailija
76/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sinä asetutkin lääkärin asemaan. Oletko itse yhtä tökerö ja puhut asiattomia, kun pitäisi käyttäytyä ammatillisesti? Eikö koulutuksessa opetettu potilaan kohtaamista?

Ei tuossa mitään asiatonta ollut.

Vierailija
77/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelun voi hoitaa asiallisesti ilman painostamista ja mainostamista ja typeriä kommentteja.

Ilman kevennystä keskustelussa ei päästä asian ytimeen.

Toivottavasti lääkäri sanoo sinulle jotain nasevaa, kun menet eturauhassyövän takia tutkimuksiin. Vaikka silloin on hyvä hetki, kun lääkäri tunnustelee eturauhastasi.

Vierailija
78/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää keskustella lisääntymisestä jos asiakas haluaa ehläisyä?

Koska ehkäisy liittyy lisääntymiseen.

Vierailija
79/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muuten endometrioosi. YTHS diagnosoi sen aikoinaan stressivatsaksi ja syyllisti minua hermoilusta.

Vierailija
80/447 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen gyne on ollut saman tyylisestä tökeröstä käytöksestä "tunnettu" jo vuosikausia. Googlettamalla löytyy vaikka kuinka paljon keskusteluja aiheesta. Jostain kumman syystä tyypistä ei vain päästä eroon. 

Jos olet lukenut noita vuosikausien valituksia, olet varmaan huomannut, että kyseessä on joitakin ihmisiä, jotka ovat sanoista hermostuneet. Väärin valituista sanoista, jotka ovat voineet olla loukkaavia. Niidenkö takia "tyypistä olisi pitänyt päästä eroon"? Entäs, kun on kuitenkin useita, jotka ovat tyytyväisiä kyseiseen tyyppiin? Jotka ovat saaneet tarvitsemansa hoidon?

Ihmeellistä ajojahtia, joka äityy aina silloin tällöin. Nytkin niin ajoitettuna, että YTHS sulkeutui juuri 4 viikoksi. Hyvin masinoituna joka paikkaan.

Varokaa vaan suututtamasta näitä "nuoria" naisia. Kosto on varma.

Tämän ajojahdin aloittaja on feministi, joka haluaa ajaa paperittomien ihmisoikeuksia. Mitähän ne "ihmisoikeudet" ovat käytännössä täällä Suomessa? Laittomasti maassa oleville?

Oletko sinä nuori nainen tai oletko joskus ollut?

Todennäköisesti et, jos luulet että nämä on jotain keksittyjä juttuja. Kuule kyllä siinä menis monella raavaalla miehelläkin pala kurkkuun, jos joutuisi kokemaan samaa mitä moni nuori nainen joutuu kokemaan. Siinä kun 60v lääkärimies käskee riisumaan pikkarit ja pistää maate pöydälle, nostamaan jalat telineille. Sit se valkosipulinhajuinen lääkärisetä siirtyy sinne sun jalkopäähän, toteaa ekana että onpa sulla roikkuvat pallit. Tarttuu varoittamatta penikseen ja venyttelee sitä. Runnoo sun sisälle jääkylmiä esineitä, kertomatta mitä helvettiä niillä tekee. Kysyy koska viimeksi olet harrastanut seksiä, ja että oletkos saanut ainuttakaan lasta alulle näillä patalaiskoilla siittiöilläs. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi