Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on olla heikkolahjainen?

Vierailija
28.06.2019 |

Kuvittele, että olisit 15-vuotias peruskoulun päättävä nuori. Kuuntelet muiden ystävien urasuunnitelmista, joku haluaa lääkäriksi, toinen opettajaksi, yksi poliisiksi. Osa kavereistasi lähtee ammattikouluun, loput lukioon.
Mitä heikkolahjainen nuori sitten tekee, mitä vaihtoehtoja on olemassa jos lukupäätä ei ole eikä muukaan suju?
Aloitat syksyllä lukion, jossa keskiarvovaatimuksia ei ole, koska ammattikouluissa et pärjää, koska et osaa edes sitoa kengännauhojasi. Et pärjää lukiossakaan, jossain vaiheessa et enää pärjää pelkällä kuuntelemisella eikä keskittymiskykysi riitä myöskään lukemiseen. Et sisäistä mitään lukemaasi. Samalla kaverisi saavat stipendejä, vertailevat arvosanojaan, suunnittelevat mihin yliopistoon hakisivat. Sinusta ei ole mihinkään korkeakouluun, etkä tule todennäköisesti suorittamaan edes lukiota. Sinusta ei tule ylioppilasta eikä minkään alan ammattilaista.
Luoville et uskalla hakea, koska pelkäät työllistymisen vaikeutuvan. Tiedostat koko ajan olevasi rajatapaus, mutta et voi tehdä asialle mitään. Yhteiskunta ei tarjoa apua sinulle, koska olet muutaman pisteen päässä kehitysvammasta.
Onko tällainen elämä elämisen arvoista?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinä et vain ole lukijatyyppiä? Voisit hyvin pärjätä silti jossain rutiininomaisessa työssä?

Vierailija
22/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin hoitoalalle, mutta vanhempani kielsivät eikä opokaan pitänyt ajatuksesta. Minulla on vaikeuksia tehdä mitään käsilläni, ilmeisesti hahmotushäiriön vuoksi. Käsitöissä ja kotitaloudessa avustaja ohjasi käsiäni. Muut kuulostavat olevan sitä mieltä, että olisin vain uhka asiakkaille hoitotyössä enkä tämän vuoksi sovellu alalle.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole heikkolahjainen. Itsetunnon kohottamista kyllä kaipaisit. Miten sinut on noin lyttyyn lyöty? Sitäpaitsi sulla on vielä murrosikä menossa. Kyllä se helpottaa ajan myötä. En halua kuulostaa ylimieliseltä, mutta noita asioita on itse kukin aikoinaan miettinyt ja useimmat on paikkansa elämässä löytänyt ja elää ihan hyvää, mielekästä elämää. 

Vierailija
24/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ongelmistasi selittyy kyllä keskittymisvaikeuksilla. Onko sulla lääkitystä siihen?

Vierailija
25/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole lyttyyn lyönyt, elämä on vain mennyt näin. Ihan käytännössä siis olen huomannut olevani sitä "heikompaa ainesta".

Opettajat ovat päiväkodista asti ihmetelleet miten kaikki arjen perusasiatkin voivat olla niin uskomattoman vaikeita minulle. Olen aina tiedostanut olevani vähintääkin erikoinen, kun en ole oppinut oikeastaan mitään elämän kannalta olennaisia taitoja.

Lääkitystä ei ole, vanhempani kielsivät hankkimasta, koska pelkäävät sivuvaikutuksia.

Ap

Vierailija
26/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ongelmia sinulla sitten on käytännössä?

Vierailija
27/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tainnut kirjoitella täällä aika monta kertaa. Jos yhtään oikein ymmärrän näiden termien sisältöä, niin et kyllä ole heikkolahjainen. Jos olisit, niin se olisi mukana tuossa diagnoosilistassasi, mutta ei ole. Älyssäsi ei ole vikaa, ongelmat ovat siis muualla. Toki tuo tilanne voi hankaloittaa oman alan löytämistä silti aika paljon. Hoitoalaa ei tosiaan oikein uskalla suositella, kun siinä joutuu esim. pistelemään ihmisiä, jolloin olisi ihan hyvä hahmottaa, missä se neula menee. Mutta olisiko joku lastenohjaajan tyyppinen, sosiaalinen mutta ei suoranaisesti hoidollinen tutkinto kenties sopivampi? Ja osaisiko se opo jolla ilmeisesti olet jo käynyt, tai jokin hoitava tahosi joka noita diagnooseja on tehnyt, jotenkin auttaa? Työkkärin ammatinvalinnanohjaus? Koulupsykologi?

Vierailija
28/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kivaa. Tuet juoksee.

t. Vihreitä äänestänyt

Vierailija
29/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetun ymmärtämisen vaikeuksia, puheen ymmärtämisen vaikeuksia, ylipäätään hankala sisäistää eli oppia mitään. En myöskään osaa esimerkiksi sitoa kengännauhojani, virkata, käyttää ompelukonetta, ymmärrä mitä tarkoittaa vaikkapa jos pitää laittaa jokin esine vaakasuoraan jne.

Ap

Vierailija
30/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi ikinä äänestää vihervasemmistoa, mutta toivoisin että yhteiskunta tukisi meitä heikkolahjaisia, koska ei ole realistista että voisimme opiskella normaaleissa oppilaitoksissa. Kannatan hyvinvointivaltioita ja mielestäni kaltaisemme tampiot ansaitsevat myös tehokkaampia tukitoimia.

Ap

Haluat, että valtio hoitaa ja antaa rahaa, muttet ikinä äänestäisi vihervasemmistoa (joka kannattaa sitä, että rahaa ja etuja jaellaan melko höllällä kädellä). Miten selität kyseisen ristiriidan?

Vierailija
31/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihervasemmistolainen ura odottaa

Höpiset vastoin tutkittua faktaa: vihreät on kaikista eduskuntapuolueista korkeimmin koulutettujen puolue. (Persut kuitenkin pääosin kansa- tai peruskoulun varassa.)

Jälkimmäisillä on ennätys myös rikostuomioissa, mutta vihreillä niitä on vähiten eduskuntapuolueista.

Että hakisin kyllä vähälahjaisia Hallahin porukoista, sieltä löytyy.

Vierailija
32/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattivalittaja 45+ is bäk?

Vierailija
33/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua osaa auttaa kukaan. Edes psykologi ei oikeasti ymmärrä miten vaikeaa kaikki tekeminen on minulle, koska ei ole nähnyt tekemisiäni. Olen kyllä kirjoitellut tänne ennenkin, helppo oksentaa tänne pahaa oloa.

Sori siitä. Kukaan ei ole osannut auttaa, käsketty vain käymään lukio loppuun ja miettimään sitten ammatillista koulutusta.

Olen muka liian hyvä vaihtamaan koulua ja opon mielestä olen kunnianhimoinen, joten minun kannattaisi jatkaa. Enemmän kaikki tuntuvat pitävän tätä psyykkisenä ongelmana, ei niinkään älyllisenä. Itsetuntoni on kuitenkin hyvä. Tiedostan vahvuuteni ja heikkouteni.

Ap

Vierailija
34/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä tuo muka tekee sinusta heikkolahjaisen ettet osaa tehdä käsilläsi mitään? Ei se vika älyssä ole. Oletko tarkoittanut näkösi?

Vierailija
35/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut lapsesta asti laiska silmä, jonkin sortin taittovika ja muita silmäoireita.

Hahmotushäiriö voi psykologin mukaan olla siis seurausta hoitamattomasta taittoviasta, eikä niinkään älyllinen ongelma. Se ei kuitenkaan selitä tätä ontuvaa ajatuksenjuoksuani ja typeriä ajatusmallejani, joita on miltei mahdoton muuttaa. Koko ketju on loistava esimerkki nimenomaan käytännön heikkolahjaisuudesta mielipiteineen kaikkineen. Varsin ristiriitaista. Ei kukaan älykäs tuollaisia mielipiteitä esitä.

Ap

Vierailija
36/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku sitä tuolla kysyi, olen Etelä-Pohjanmaalta kotoisin ja siellä on lukioita joissa ei ole keskiarvorajoja. Omassa kaveripiirissä on muuten vaan hyviä oppilaita, keskitasosta en toki osaa sanoa, mutta tuskin päätähuimaavaa.

Ap

Vierailija
37/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon sun äo?

Vierailija
38/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi erityisoppilaitos? Ammattikoulu erityisille oppijoille. Sen jälkeen voit jatkaa opintoja vaikka AMK:ssa, mikäli kyvyt riittävät.

Vierailija
39/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äo on noin 70. Kuten aiemmin kerroin, pelkään miten erityisammattioppilaitoksen käyneet työllistyvät. En ole kuullut hyviä kokemuksia keneltäkään.

Ap

Vierailija
40/47 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään uuden kommentin nyt kun olen lukenut tarpeeksi tekstejäsi: olet hankala kitisijä. En jää seuraamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä