AMK-haun tulos hylätty
Osaako joku kertoa, miten valinnan tulos voi olla hylätty? Olin pääsykokeissa ja tein vaadittavat tehtävät ja olin myös haastattelussa. Onko tietoa tai kokemusta vastaavasta?
Kommentit (113)
Katso Opintopolusta koulutuksen tiedoista kuinka koe on pisteytetty. Siellä lukee esim. jotain "Kukin osa-alue pisteytetään 0-10. Tullakseen valituksi hakijan on saatava vähintään 20 pistettä mutta kustakin osa-alueesta vähintään 5 pistettä." Sinulla on jäänyt noista jompikumpi saavuttamatta.
Tai voi olla joku ehto, että pitää saada vähintään puolet pistemäärästä mitä paras hakija saa tms.
Jos jää näiden rajojen alle, ei voi tulla valituksi, vaikka paikkoja jäisi tyhjäksi. Myöskään varasijoille ei pääse jonottamaan.
"Hylätty" on tosi ikävä sana tuollaiseen tilanteeseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh, olin koulutuksen ja taitojen puolesta vahva hakija. Ainoa, että en ehkä olisi päätynyt tekemään juuri sitä, mihin koulutus tähtäisi.
Sanoitko tämän suoraan tai epäsuoraan haastattelutilanteessa? Tai vihjailitko tämän suuntaista? Silloin en ainakaan ihmettelisi että haastattelusta tuli hylsy.
Sanoin, että minua kiinnostaa yrittäjyys, ja näen itseni tulevaisuudessa työllistämässä muita ihmisiä.
Olen tehnyt tosi paljon kaikkea, näen sen myös vahvuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae ulkomaille.
En hae, en pysty. Tuo olisi ollut mun viimeinen mahdollisuus kouluttautua ja päästä työelämään kiinni. Nyt en tule ikinä enää työllistymään.
Tokkopa AMK siihen ainoa mahdollisuus on.
Olen yrittänyt monenlaisia asioita, mikään ei ole ottanut tulta alle. En jaksaisi ja en ole nuorikaan enää.
Unohda korkeakoulut. Mene johonkin työllistävään ammattikoulutukseen, oppisopimuskoulutukseen tai rekrykoulutukseen, ne on lyhyitä ja voit saada suhteellisen helposti ammatin joka työllistää.
Niitähän minä olen käynyt. Pitää miettiä alan vaihtamista sitten. Näen itseni yrittäjänä tulevaisuudessa, joten tuosta koulutuksesta olisi ollut hyötyä.
Kokeitten yhteispistemäärä on niin alhainen, että ei ole pistetty edes varasijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh, olin koulutuksen ja taitojen puolesta vahva hakija. Ainoa, että en ehkä olisi päätynyt tekemään juuri sitä, mihin koulutus tähtäisi.
Sanoitko tämän suoraan tai epäsuoraan haastattelutilanteessa? Tai vihjailitko tämän suuntaista? Silloin en ainakaan ihmettelisi että haastattelusta tuli hylsy.
Sanoin, että minua kiinnostaa yrittäjyys, ja näen itseni tulevaisuudessa työllistämässä muita ihmisiä.
Olen tehnyt tosi paljon kaikkea, näen sen myös vahvuutena.
Olet varmasti ollut vahva hakija ja sinulla omay vahvuutesi mutta haastattelutilanteessa sinun tulee vastata miksi haluat juuri ko. alalle ja ko. opiskelupaikan. Jos olet selitellyt tulevaisuudesta ympäripyöreitä tai mikä ei liity ko. alaan niin se voidaan helposti tulkita ettei sinulla ole motivaatiota. Jos olet selittänyt yrittäjyydestä niin sinun olisi tullut selittää juuri ko. alan yrittäjyydestä. En tiedä teitkö niin mutta tässä yksi mahdollinen syy.
Mulle on käynyt näin.
Hain vuosia sitten fysioterapeutiksi. Koe oli hylätty.
Kysyin koululta miksi ja vastauksena oli sosiaaliset valmiudet.
Olin ehkä haastattelussa liian rehellinen ja annoin itsestäni liian epäsosiaalisen kuvan..
Vierailija kirjoitti:
Katso Opintopolusta koulutuksen tiedoista kuinka koe on pisteytetty. Siellä lukee esim. jotain "Kukin osa-alue pisteytetään 0-10. Tullakseen valituksi hakijan on saatava vähintään 20 pistettä mutta kustakin osa-alueesta vähintään 5 pistettä." Sinulla on jäänyt noista jompikumpi saavuttamatta.
Tai voi olla joku ehto, että pitää saada vähintään puolet pistemäärästä mitä paras hakija saa tms.
Jos jää näiden rajojen alle, ei voi tulla valituksi, vaikka paikkoja jäisi tyhjäksi. Myöskään varasijoille ei pääse jonottamaan.
Ei ole merkitty pisteitä. Lukee tosiaan vain hylätty. Ei varmaan kannata kysellä opintotoimistosta enää. Menee turhaan aikaa ja energiaa. Uutta putkeen vaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt poikani hakiessa. AMK:ssa monesti tulos oli hylätty.
Hylätty. Tämäpä rohkaisevaa nuorelle ihmiselle.
Sitten kun hän selvitteli asiaa, oli juuri se haastatteluosuus se hylätty. Haastattelijoina ei mitkään psykologit, vaan joku ope tai opo siellä päättelee, kenellä on motivaatiota ja kenellä ei. Eikö ole motivaatiota, jos hakee viidettä kertaa alalle?
Amatöörit siellä tekee "psykologisia arvioita" ja antaa nolla pistettä "haastattelusta".
Jos psykologit hoitais haastattelun niin sitten pitäisi suurin osa hakijoista huijata ja tehdä itsestään ekstroverttejä. Psykologit ei tykkää hiljaisemmista introverteistä. Ne laittaa tulokseksi huonot sosiaaliset taidot ja ei auttamishalua. Tästä on kokemusta työpaikkoja haettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan sanonut. Osaan olla asiallinen ja miellyttävä. Ei itsekehu auta mitään, kyllä muut asiat puhuvat puolestaan.
Joissain kokeissa on niin, että tulos on hylätty, jos jossain osiossa et ole saanut tarpeeksi pisteitä. Tämä siis, vaikka kokonaispisteet olisivat riittäneetkin vaikka varasijoille... Esim. kirjallusen kokeen yksi osio hiukan penkin alle - - - > hylätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole merkitty pisteitä. Lukee tosiaan vain hylätty. Ei varmaan kannata kysellä opintotoimistosta enää. Menee turhaan aikaa ja energiaa. Uutta putkeen vaan sitten.
Se lukee siis siellä koulutuksen tiedoissa, ei Oma Opintopolussa.
Kyllä koulu on velvollinen kertomaan sekä etukäteen että jälkikäteen miten sinne pääsee. Eli esim. millaiset pääsykokeet ovat ja miten ne pisteytetään. Omat pisteesi saat tietää koulusta. Eivät tietenkään osaa sanoa muuta kuin "motivaatio-osiosta sait 3 pistettä kun 5 pistettä olisi vaadittu" tms.
Itselle tuli "hylätty"-tulos molemmissa kirjallisissa osioissa enkä päässyt edes haastatteluun (AMK sosionomi kyseessä, meillä haastattelunkin olisi muuten hoitanut psykologi). Tiedän että kykytestit menivät erittäin hyvin. Persoonallisuustesti ja "taustatietokysely" pisteytettiin sitten kohdallani ilmeisesti todella huonosti. Tällainen opiskelijavalinta tuntuu aika kyseenalaiselta, kuka tahansahan voi vastata mitä tahansa noihin persoonallisuus- ja motivaatio yms. kysymyksiin (haastattelu toki auttaa asiaa, mutta silti). Olen vastannut rehellisesti kaikkiin kysymyksiin, esim. kun kysytään että kuinka todennäköistä on että voisit muuttaa mielesi ja olla ottamatta opiskelupaikkaa vastaan tai keskeyttää koulutuksen, niin onhan se mahdollisuus olemassa tietysti. Näin papereita pois kerättäessä, että moni oli vastannut tuon tapaisiin kysymyksiin johdonmukaisesti parhaalla mahdollisella tavalla, eli että mikään ei muka voi vaikuttaa mitenkään opiskelun toteutumiseen, ei elämäntilanne eikä yhtään mikään. Kiva tapa saada täydet pisteet siitä. Sama juttu persoonallisuustesteissä, toki niihin voi vastailla tavalla jonka uskoo miellyttävän psykologeja. Aikaisemmin on ollut niin, että työpaikat menevät niille, jotka onnistuvat haastatteluissa olemaan mahdollisimman myyviä ja esittämään ihannetyöntekijää. Näiden soveltuvuuskokeiden myötä sama on tullut näköjään opiskeluunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae ulkomaille.
En hae, en pysty. Tuo olisi ollut mun viimeinen mahdollisuus kouluttautua ja päästä työelämään kiinni. Nyt en tule ikinä enää työllistymään.
Uusi haku päälle syksyllä tai ensi keväänä. Mun kaksi lasta ei päässyt eka yrittämällä AMK:hon. Seuraavalla kerralla miettivät tarkemmin, mitä oikeasti haluavat ja valmistauivat kokeisiin paremmin. Kumpikin pääsi just sinne minne halusi, vaikka todistus oli keskinkertainen ja toisella muutakin ongelmaa. Ei kannata luovuttaa ekaan vastoinkymiseen. Oikeanlaisella motivaatiolla opiskelutkin sujuvat ja se lisää myös valmistumisen todennäköisyyttä. Jos nyt luovutat, niin tuskin opinnotkaan olisi onnistuneet.
Uli uli. Pääsääntöisesti persoonallisuus- ja psykologisia testejä ei voi huijata paremmaksi. Jos vaan et ole soveltuva, niin et ole. Hyväksy se. Siksi testejä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Uli uli. Pääsääntöisesti persoonallisuus- ja psykologisia testejä ei voi huijata paremmaksi. Jos vaan et ole soveltuva, niin et ole. Hyväksy se. Siksi testejä tehdään.
Jos nyt totta puhutaan...Niin olet oikeassa. Soveltuvuuteni on jossain toisella alalla 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae ulkomaille.
Uusi haku päälle syksyllä tai ensi keväänä. Mun kaksi lasta ei päässyt eka yrittämällä AMK:hon. Seuraavalla kerralla miettivät tarkemmin, mitä oikeasti haluavat ja valmistauivat kokeisiin paremmin. Kumpikin pääsi just sinne minne halusi, vaikka todistus oli keskinkertainen ja toisella muutakin ongelmaa. Ei kannata luovuttaa ekaan vastoinkymiseen. Oikeanlaisella motivaatiolla opiskelutkin sujuvat ja se lisää myös valmistumisen todennäköisyyttä. Jos nyt luovutat, niin tuskin opinnotkaan olisi onnistuneet.
Eiköhän tuo ollut nyt tuossa sitten minun osaltani.
Ihan hyvä, että ei oteta sisään kaiken maailman uuvatteja ja töllyköitä.
Minulle kävi näin myös kerran sosionomikokeissa. Mielestäni kokeet menivät ihan hyvin ja olinkin järkyttynyt hylätystä. Olin ollut liian avoin psykologin haastattelussa kun olin kertonut että minulla on ollut paniikkihäiriötä (joka oli paremmalla mallilla kyllä jo, mutta ahdistusta silti välillä). Hänen mielestään en siis ollut kykenevä alan ja opiskelun haasteisiin tällä hetkellä, vaan tarvitsin lepoa. Ymmärrän pointin, mutta kyllähän se ketutti ihan vietävästi ja pidin sitä epäreiluna. Mielestäni kirjalliset, opettajan haastattelu sekä jopa ryhmäkeskustelu olivat menneet hyvin, eikä se psykologinkaan haastattelu ollut mitenkään huonosti mennyt. Olin vain ollut rehellinen.
Eniten varmaan harmitti se että kotona makaamisella se paniikki ja ahdistus ei todellakaan helpota vaan pahenee, nimenomaan tarvitsin päiviini oikeaa sisältöä ja tunnetta olevani kunnon ihminen muiden joukossa. Vaikka eihän se opiskelupaikan ongelma ole, ja ymmärrän että haluavat "täysipäisiä" opiskelijoita sinne. Mutta kurjaa se kieltämättä oli itselle ja kova isku.
Toivottavasti ap löydät jotain muuta hommaa nyt elämääsi! Onnea etsintään!
Mä olen lähihoitaja ja hain joskus sairaanhoitajakouluun. Oli koko päivän kestävät testit. Sain lähihoitajan pääsykoetestissä lähes täydet pisteet nimenomaan psykologisista testeistä ja olen empaattinen ja hyvin ihmisläheinen hoitaja. Sairaanhoitajakoulun psykologisista testeistä tuli hylätty ja perusteena alalle soveltumaton. Olin ihan ihmeissäni. Olin saanut muista testeistä ihan ok pisteet, mutta koko testi hylättiin, enkä päässyt edes haastatteluun alalle soveltumattomana? En vaan mitenkään voi käsittää tätä vieläkään.
Unohda korkeakoulut. Mene johonkin työllistävään ammattikoulutukseen, oppisopimuskoulutukseen tai rekrykoulutukseen, ne on lyhyitä ja voit saada suhteellisen helposti ammatin joka työllistää.