Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olla lihomatta äitiyslomalla?

Vierailija
28.06.2019 |

Kaikki kilot eivät jääneet synnärille, vauvalla on koliikki ja univajeen + haukkaan-jotain-kun-voin -tilanteen takia olen LIHONUT imetyksestä huolimatta 2 kuukaudessa 4kg :(

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä hyvin ja liikkumalla.

Vierailija
2/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä järkevästi. Ihan samalla tavalla se pätee äitiyslomalla kuin muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö aamupuuro. Touhua taaperon kanssa.

Syö sosekeitto ja taaperolta jäänyt banaani.

Siivoa koti, leiki lapsen kanssa.

Mies tulee kotiin, lähde ulos.

Tule kotiin. Siivoa miehen sotkut, totea ettei sinulle ole jätetty ruokaa vaan mies on kokannut munakkaan vaan itselleen.

Laita lapsi nukkumaan ja simamahda itse siihen lattialle. Herää puoliltaöin ja mieti hetki, tarvitsetko enemmän ruokaa vai unta. Mene sänkyyn.

Toista kunnes pääset töihin.

Eli itsellä ollut mitään ongelmaa painonhallinnassa kun olin kotiäitinä. Töissä sitten napsahti kymmenen kiloa aika pikaiseen vyötärölle.

Vierailija
4/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kanssahan se on helppo laihtua. Minä laitoin vauvan päiväunille vaunuihin ja käveltiin pari tuntia keskustaan ja takaisin. Pidin huolen, että vaikka söin epäsäännöllisesti niin söin silti vain noin 700 kaloria päivässä. Jostain syystä multa ei tullut maitoa enää 3kk jälkeen niin aloin päästä vielä salillekin, kun mies saattoi hoitaa ruokinnan. Ennen vauvaa painoin 58kg, synnytyksen jälkeen 62kg ja nyt 1,5 vuotta vauvan syntymän jälkeen 45kg.

Vierailija
5/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan perinteisesti syöt vähemmän. Mä laihduin äitiyslomalla vaikken imettänyt kuin kolme viikkoa. Kotona oli niin järkyttävän tylsää kaksin vauvan kanssa, että olin jatkuvasti liikkeellä vaunujen kera. Iltaisin siivosin, laitoin ruokaa ja lenkitin koiria kun mies tuli kotiin. Plus mieluummin nukuin kuin söin koska jäätävä univaje.

Vierailija
6/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki laihdu imettämällä. Univajekin voi lihottaa kortisoliaineenvaihdunnan takia. Mulla laihtuminen alkoi vasta, kun täysimetys loppui. Anna myös armoa itsellesi.

Vierailija
7/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan kanssahan se on helppo laihtua. Minä laitoin vauvan päiväunille vaunuihin ja käveltiin pari tuntia keskustaan ja takaisin. Pidin huolen, että vaikka söin epäsäännöllisesti niin söin silti vain noin 700 kaloria päivässä. Jostain syystä multa ei tullut maitoa enää 3kk jälkeen niin aloin päästä vielä salillekin, kun mies saattoi hoitaa ruokinnan. Ennen vauvaa painoin 58kg, synnytyksen jälkeen 62kg ja nyt 1,5 vuotta vauvan syntymän jälkeen 45kg.

700kcal on aivan liian vähän aikuiselle ihmiselle! Etenkin jos yrittää samalla vielä imettää.

Vierailija
8/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on siis 2kk ja hänellä on koliikki niin nuo esimerkit päivärytmistä ovat aika haavemaailmasta. Ap

Vierailija
9/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi raskauden aikana viikolle 30 asti paino vain 6kg. Sitten mulle pidettiin saarna että ylipainoisena odottajana tuokin on jo liikaa. Nyt viikkojen 30-33 välillä paino on noussut 3kg lisää ja pelottaa mitä lääkäri tulee sanomaan.

Ennen lääkärin sanomisia olin ollut tyytyväinen maltilliseen painonnousuun, muutenkaan en ollut muuttanut syömisiäni raskauden edetessä juuri mitenkään ja itsetuntokin alkoi paranemaan kun tajusin että näytän raskaana olevalta, en läskiltä. Lääkärin sanat saivat mut taas läskiksi ja tunnesyöminen otti vallan.

Vierailija
10/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nousi raskauden aikana viikolle 30 asti paino vain 6kg. Sitten mulle pidettiin saarna että ylipainoisena odottajana tuokin on jo liikaa. Nyt viikkojen 30-33 välillä paino on noussut 3kg lisää ja pelottaa mitä lääkäri tulee sanomaan.

Ennen lääkärin sanomisia olin ollut tyytyväinen maltilliseen painonnousuun, muutenkaan en ollut muuttanut syömisiäni raskauden edetessä juuri mitenkään ja itsetuntokin alkoi paranemaan kun tajusin että näytän raskaana olevalta, en läskiltä. Lääkärin sanat saivat mut taas läskiksi ja tunnesyöminen otti vallan.

Selityshän se on tuokin. Ei pidä kaikista lääkärin sanomisista  ottaa itteensä niin, että saa "tavallaan luvan" pistää läskiksi.

Vierailija
11/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koliikki ei estä äitiä pitämästä huolta ruokavaliosta ja liikkumisesta.

Vierailija
12/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ”haukkaan niin usein kun voin”-menetelmä ei toimi.

Eli ap:llä jää liikaa luppoaikaa syömiseen.

Vierailija
13/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltähän se voi tuntua, jos ei itse ole koskaan kokeillut pitkittynyttä univajetta, mutta kyllä totuus on ihan toinen.

Vierailija
14/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva on siis 2kk ja hänellä on koliikki niin nuo esimerkit päivärytmistä ovat aika haavemaailmasta. Ap

Meillä oli koliikki vauva enkä tinginyt silti säännöllisestä rytmistä. Sillä vauva huusi teit  niin tai näin, joten päätin pitää kiinni säännöllisestä rytmistä.  Söin aamupalan, lähdin lenkille vauvan rintarepussa, koettetiin nukkua, syötiin lounas ja lähdettiin taas ulos, välipalaa koetettiin nukkua, tein jumppaa vauvan kanssa, jne.

Ja kun isä tuli töistä hänen hetken levättyä menin hetkeksi nukkumaan, kävin kavereiden kanssa kahvilla tai salilla.

Vierailija
15/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltähän se voi tuntua, jos ei itse ole koskaan kokeillut pitkittynyttä univajetta, mutta kyllä totuus on ihan toinen.

Aivan. Aloittajahan on se ainoa äiti jolla on kokemusta koliikkivauvasta, huoh. Juuri tuossa tilanteessa on enemmän kuin tärkeää huolehtia itsestään, eikä olla vain passiivisena tilanteen vietävissä kun on se koliikki, univaje, taapero, uhkaikäinen, murrosikäinen, keski-iän kriisi ja vaihdevuodet.

Vierailija
16/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osta vain terveellisiä pikasnäksejä. Pilko valmiiksi hedelmät jääkaappiin, eiköhän siihen löydy tovi jossain vaiheessa. Ei ole ihmekään jos paino nousee napostelemalla.

Mulla paino alkoi putoamaan vasta kun imetys loppui. Imetys loppui 2kk sitten ja 3kg pudonnut. Yhtälailla liikuin imetyksenkin aikana.

Vierailija
17/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selityshän se on tuokin. Ei pidä kaikista lääkärin sanomisista  ottaa itteensä niin, että saa "tavallaan luvan" pistää läskiksi.

En suoraan syytä lääkäriä siitä että vanhat tunnesyömisen tavat nostivat päätään. Kuitenkin väitän että 6 kg painonnousu raskauden 30 viikolle ei ole liikaa, vaan sopiva painonnousu, ja jos olisin ollut normaalipainoinen odottaja niin siitä ei ehkä olisi huomautettu minulle ja moralisoitu.

Vierailija
18/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

700kcal on aivan liian vähän aikuiselle ihmiselle! Etenkin jos yrittää samalla vielä imettää.

Kaikki aikuisethan on saman kokoisia ja heidän energian tarve tismalleen sama.

Vierailija
19/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki laihdu imettämällä. Univajekin voi lihottaa kortisoliaineenvaihdunnan takia. Mulla laihtuminen alkoi vasta, kun täysimetys loppui. Anna myös armoa itsellesi.

Maidontuotannosta vastaava hormoni, prolaktiini vai mikä lie, hidastaa aineenvaihduntaa. Itse laihdun vasta kun imetys loppuu. Näin on aina käynyt.

Vierailija
20/69 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No osta vain terveellisiä pikasnäksejä. Pilko valmiiksi hedelmät jääkaappiin, eiköhän siihen löydy tovi jossain vaiheessa. Ei ole ihmekään jos paino nousee napostelemalla.

Mulla paino alkoi putoamaan vasta kun imetys loppui. Imetys loppui 2kk sitten ja 3kg pudonnut. Yhtälailla liikuin imetyksenkin aikana.

Jos syöminen on sitä, että syö jotain kun ehtii, niin sen syömisen pitää olla jotain muuta kuin pelkkiä hedelmiä. Jotain ravinteikasta ja kylläisenä pitävää. Hedelmät pelkästään vain lisäävät nälkää.