Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AMK-haun tulos hylätty

Vierailija
28.06.2019 |

Osaako joku kertoa, miten valinnan tulos voi olla hylätty? Olin pääsykokeissa ja tein vaadittavat tehtävät ja olin myös haastattelussa. Onko tietoa tai kokemusta vastaavasta?

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt poikani hakiessa. AMK:ssa monesti tulos oli hylätty. 

Hylätty. Tämäpä rohkaisevaa nuorelle ihmiselle. 

Sitten kun hän selvitteli asiaa, oli juuri se haastatteluosuus se hylätty. Haastattelijoina ei mitkään psykologit, vaan joku ope tai opo siellä päättelee, kenellä on motivaatiota ja kenellä ei. Eikö ole motivaatiota, jos hakee viidettä kertaa alalle? 

Amatöörit siellä tekee "psykologisia arvioita" ja antaa nolla pistettä "haastattelusta". 

No totta kai siellä on opettajat pääsykoehaastattelussa haastattelemassa, eikä mitkään psykologit. Se on pääsykoe, ei mielentilatutkimus. 

Hylätty tulos tulee, kun jostain pääsykokeen osiosta ei saa edes tarvittavaa minimimäärää pisteitä. Voi olla kyseessä haastattelu, kirjallinen koe tms. 

Vierailija
22/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun hän selvitteli asiaa, oli juuri se haastatteluosuus se hylätty. Haastattelijoina ei mitkään psykologit, vaan joku ope tai opo siellä päättelee, kenellä on motivaatiota ja kenellä ei. Eikö ole motivaatiota, jos hakee viidettä kertaa alalle? 

Amatöörit siellä tekee "psykologisia arvioita" ja antaa nolla pistettä "haastattelusta". 

Oikeastiko haastattelu voidaan hylätä?

Jos siis on kuitenkin motivaatiota alalle ja kertoo asiallisesti elämäntilanteesta ja suunnitelmistaan.

Miksi se haastattelu pidettäisiin, jos sen perusteella ei voisi ketään karsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae ulkomaille. 

En hae, en pysty. Tuo olisi ollut mun viimeinen mahdollisuus kouluttautua ja päästä työelämään kiinni. Nyt en tule ikinä enää työllistymään.

Tokkopa AMK siihen ainoa mahdollisuus on.

Olen yrittänyt monenlaisia asioita, mikään ei ole ottanut tulta alle. En jaksaisi ja en ole nuorikaan enää.

Vierailija
24/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalle hakeva hylätään esim. huumetaustan vuoksi. Lue valintaperusteet. Siellä kerrotaan myös hylkäysperuste. Yleensäkin kantsii lukea saamansa päätökset, koska niissä on valitusohjeet.

Vierailija
25/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siis on kuitenkin motivaatiota alalle ja kertoo asiallisesti elämäntilanteesta ja suunnitelmistaan.

Aika tylyä, jos on niin.

Vierailija
26/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae ulkomaille. 

En hae, en pysty. Tuo olisi ollut mun viimeinen mahdollisuus kouluttautua ja päästä työelämään kiinni. Nyt en tule ikinä enää työllistymään.

Olen yrittänyt monenlaisia asioita, mikään ei ole ottanut tulta alle. En jaksaisi ja en ole nuorikaan enää.

Nupissahan sulla ongelma sitten on. Mene lääkäriin. Podet masennusta tms.

Vierailija
27/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalle hakeva hylätään esim. huumetaustan vuoksi. Lue valintaperusteet. Siellä kerrotaan myös hylkäysperuste. Yleensäkin kantsii lukea saamansa päätökset, koska niissä on valitusohjeet.

Ei ole perusteluja tai syitä. Lukee vain, että valintakoe on hylätty. Kyse on markkinoinnista, joten mitään päihdetaustoja ei tutkittu. Olin muutenkin ihan asiallinen ja kohtelias haastattelussa.

Vierailija
28/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokin osa on hylätty, kyllä siihen pitää olla selkeät perustelut, ja hakijalla on oikeus saada ne tietoonsa.

Vierailija
29/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi nyt järkyttää herkimpiä, mutta pääsykokeissa hylätään jopa 4/5 hakijoista. Pieni osa hyväksytään opiskelijaksi, muutama varasijalle ja loput hylätään. Opiskelupaikka ei ole mikään automaatio.

Ei haastattelua "hylätä", vaan koko haku, jos jää alle pisterajan tai on muuten koulutukseen sopimaton.

Luoja että olette tyhmiä.

Vierailija
30/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae ulkomaille. 

Nupissahan sulla ongelma sitten on. Mene lääkäriin. Podet masennusta tms.

Mä käyn lääkärissä silloin tällöin. En ole masentunut. Totean vain. Kyllä nyt jotkut asiat sujuu ja on mulla suunnitelmia.

Elämä on vain tälläistä ajelehtimista.

Vierailija
31/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä haastattelut menee ihan pärstäkertoimella. 

Reiluinta olisi, että arvosanat, pääsykoe ja edeltävä historia (jos on vaikka samalta tai liippaavalta alalta jo joku tutkinto) ratkaisisivat. Eikä mikään "haastattelu". 

Vierailija
32/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tylyä, jos on niin.

Ei varmaan harvinaista edes. Itsekin sain sosionomi-valinnassa hylätyn pääsykokeessa juuri haastattelussa.

Vierailija
33/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi nyt järkyttää herkimpiä, mutta pääsykokeissa hylätään jopa 4/5 hakijoista. Pieni osa hyväksytään opiskelijaksi, muutama varasijalle ja loput hylätään. Opiskelupaikka ei ole mikään automaatio.

Ei haastattelua "hylätä", vaan koko haku, jos jää alle pisterajan tai on muuten koulutukseen sopimaton.

Luoja että olette tyhmiä.

Taidat olla itse. Totta kai haastattelu  voidaan hylätä. Silloin tulee tietenkin hylky koko hausta. 

Vierailija
34/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä haastattelut menee ihan pärstäkertoimella. 

Reiluinta olisi, että arvosanat, pääsykoe ja edeltävä historia (jos on vaikka samalta tai liippaavalta alalta jo joku tutkinto) ratkaisisivat. Eikä mikään "haastattelu". 

Mulla on neljä ammattitutkintoa tältä kyseiseltä alalta. Haastattelussakin antoivat ymmärtää, että olen vahvoilla. Ei sitten niin ei. Alan uskoa karmaan.

Vierailija
35/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jokin osa on hylätty, kyllä siihen pitää olla selkeät perustelut, ja hakijalla on oikeus saada ne tietoonsa.

Mitä se auttaa? Sieltä tulee vain ympäripyöreä vastaus "motivaatio ei riittävä" tms muuta paskaa, jonka joku ope on päätellyt vaikka hakija hakee viidettä kertaa. Mikään valitus ei myöskään auta. 

Vierailija
36/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylätty voi myös tulla jos haastattelussa on todettu että et sovellu alalle. Kaverille kävi näin kahdesti, kun haki sosionomiksi.

Vierailija
37/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pärstä ei miellytä ikinä haastatteluissa tai pääsykokeissa :(

Vierailija
38/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, olin koulutuksen ja taitojen puolesta vahva hakija. Ainoa, että en ehkä olisi päätynyt tekemään juuri sitä, mihin koulutus tähtäisi.

Sanoitko tämän suoraan tai epäsuoraan haastattelutilanteessa? Tai vihjailitko tämän suuntaista? Silloin en ainakaan ihmettelisi että haastattelusta tuli hylsy.

Vierailija
39/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hylätty voi myös tulla jos haastattelussa on todettu että et sovellu alalle. Kaverille kävi näin kahdesti, kun haki sosionomiksi.

Okei. Ehkä sitten.

Vierailija
40/113 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole perusteluja tai syitä. Lukee vain, että valintakoe on hylätty. Kyse on markkinoinnista, joten mitään päihdetaustoja ei tutkittu. Olin muutenkin ihan asiallinen ja kohtelias haastattelussa.

Olit liian asiallinen, et tarpeeksi ekstrovertti, puhelias jne. Hakijoista karsitaan suurin osa. Älä ota henkilökohtaisesti.