Nainen vaatii että teen puolet kotitöistä
mutta ei tee omaa osaansa, saatika osalistu muuhun kuin itse määrittelemiin töihin. Ruohonleikkuu ja lumityöt eivät kuulemma ole kotitöitä, mutta täysin tyhjänpäiväinen huonekalujen siirtely on. Ovatko naiset nykyään näin pihalla, vai onko tämä sellainen yksittäistapaus?
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on AP moni antanut ratkaisuja kokemaasi ongelmaan.
Ilmeisesti et kuitenkaan hakenut ratkaisua kokemaasi ongelmaan vaan jotain muuta.
Mitä?
Lupaa erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti et kuitenkaan hakenut ratkaisua kokemaasi ongelmaan vaan jotain muuta.
Mitä?
Lupaa erota.
Eli kotityöt eivät ole ongelma vaan tekosyy.
No sun täytyy vaan itse tehdä se päätöksesi.Miksi et sano ääneen sitä ja vaimollesi? Mitä pelkäät?
Miksi naisen pitäisi sii ota tai laittaa ruokaa yhtään sua useammin. Ehkä silloin, kun teet lumitöitä. Nurtsia voi ajaa nainenkin sillä aikaa, kun sinä teet ruokaa.
Toivottavasti naisesi löytää kunnon miehen ja pääsee asennevammaisesta kumppanista. Eri asia olisi, jos esim. sairauden vuoksi et pystyisi tekemään ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä?
Tuo lista on hyvä idea. Ratkaisua ja sitä että ovatko kaikki naiset tämänkaltaisen jaottelun kannalla, että työt jaetaan niin että miehen kuuluu tehdä enemmän. En tosin tähän ole saanut vastausta useista yrityksistä huolimatta. Mitä mieltä sinä olet, jos sisällä tehtävät työt jaetaan puoliksi, tulisiko tällöin myös ulkona tapahtuva työ puolittaa, ja jos ei niin miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mellä käytetään kotityölistoja, jotta jokaiselle selviää kuinka paljon hommaa on ja mitä kukakin on tehnyt. Minä teen peruslistan ja lapset lisäävät. (Mies ei tähän osallistu, koska on matkatöissä.) Lista konkretisoi tehtävät hommat. Meillä ei tule riitaa siitä mikä on kotityö. Emme itse asiassa edes puhu kotitöistä, vaan To do -listasta.
Lapset joskus valittavat, että minä en tee mitään ja määrään vain heitä hommiin. Listasta näkevät, että olen jo ennen heidän heräämistään (teinejä) tehnyt puolet listan töistä. Eli esim. pyykit, tiskit, laskujenmaksut, kaupassakäynnit ja kukkienkastelut eivät hoidu itsestään. Listan perusteella voivat myös aikatauluttaa hommiaan. Eli kannattako kaikki jättää iltaan, vai voisiko jotain tehdä jo päivällä.
Jos et antaisi lastesi maksaa laskujasi niin silloin on turha ängetä sitä listalle.
Eikö tehtävä, joka on selvästi tietyn ihmisen hommia olekaan kotityö? Sitten meillä tehdään tosi vähän kotitöitä. Minä teen aina ruoan, mies hiekoittaa pihan (ja btw täälläkin on talvella lämpötila keikkunut nollan tuntumassa, joten on saanut hiekoittaa 2 kertaa päivässä, jotta edes pääsee pihasta pois.)
Listan ideana on juuri havainnollistaa kotitöiden jakautumista. Usein sitä ei edes huomaa toisen tekemää työtä ja siihen menevää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan nainen on kyllä aika laiskan oloinen. Mun mielestä esim lumityöt ja ruohonleikkuu ovat ihan mukavaa ulkoilua. Lumitöitä tehdään vaan silloin kun lunta tulee, ja ruohokin tarvii leikata vaan kerran viikossa.
Nyt kun on kesä, niin ehdotappa naiselle että hän käy leikkaamassa sen nurtsin sillä aikaa kun sinä teet viikkosiivot, eli tamppaat matot, imuroit, ja pesaiset lattiat. Jos hän oikeasti kaipaa vaihtelua kotitöihin, niin esimerkiksi noin sitä saa.
Silloin kun kotitöille tarvetta on, niin minä yleensä kysäisen mieheltä että "haluatko pyykätä ja pestä veskit, vai leikkaatko mieluummin nurmikon?" No yleensä mies valitsee sen ruohonleikkuun, eikä mua haittaa. Pääasia että molemmat tekee jotakin.
Ja nykyään kun on lapsiakin, niin se onkin muuttunut niin että "Laitatko pyykit ja peset veskit, vai vahditko vauvaa/lapsia sillä aikaa kun minä teen?" Tai vaikkapa "Täytätkö tiskikoneen ja peset pannut sillä aikaa kun minä syötän vauvan, vai haluatko itse syöttää vauvan mieluummin?" :)
Mutta sinä organisoit ja ohjaat? Jäisivätkö pyykit muuten pesemättä ja vauva syöttämättä?
Joo kyllä, minä kieltämättä organisoin hommat. Toki lapsen syöttämiset, ruohonleikkuut ja lumityöt mieheltä sujuisi ilman organisointiakin, mutta kyllä esim tuo kodin siivous ja pyykkihuolto on minun oganisointini varassa. Mies ei tokikaan valita/motkota vaikka häntäkin em. tavoilla "käskytän" kotitöihin, koska mies on sen verran fiksu että ymmärtää että nuo on pakollisia kotitöitä, jotka on tehtävä vähän useamminkin kuin kerran viikossa...
Meillä vielä tilanne se, että yksi lapsista on pölyallerginen, ja meillä on lemmikkejäkin, joten siivottava on normaalia useammin. Kuvailemani siivoustilanne oli itseasissa meillä silloin kun ei vielä ollut lapsia, mutta nykyään kun lapsia on, niin rutiinit ovat väkisin muuttuneet. Nykyään mies lähtee viemään lapset hoitoon seitsemäksi, minä siivoilen kotona puoli tuntia (esim lattioiden pyyhintä kostealla, ja jos ehdin niin tiskejä tms...) ja lähden sitten itse töihin kahdeksaksi. Käytännössä mies ei siis ikinä imuroi eikä pese lattioita, koska minä teen nuo aamuisin ennen töihin lähtöä. Muut piha- ja sisähommat pyykeistä ruohonleikkuisiin tehdään työpäivän jälkeen, joten ne sitten jaetaan edelleen aiemmin kuvailemallani tavalla, eli toinen vahtii lapsia sillä aikaa kun toinen tekee jotain hommia. Meillä nämä jutut sujuu kuitenkin yhteisymmärryksessä, eli mies kyllä arvostaa sitä että hänen työpäivänsä kun alkaa aamuisin lasten viennillä hoitoon, niin minun työpäiväni alkaa samaan kellonaikaan, mutta aloitan sillä kodin siivouksella, jotta kummankaan meistä ei tarvitse sitä enää työpäivien jälkeen tehdä.
Ehkä aloittajan tapauksessa isoin ongelma on tuo kommunikoinnin puute, että kumpikaan ei joko ymmärrä tai muutenvaan tajua miten paljon (tai vähän) se toinen osapuoli tekee. Eihän aloittajalla ole muuta vaihtoehtoa kuin puhua oikeiden aikuisten tavoin sen muijansa kanssa. Listata vaikka ne kaikki sisä- ja pihatyöt mitä viikkorutiiniin kuuluu. Ja tosiaan mun ehdotus on että laittaa sen muijankin leikkaamaan sitä nurtsia, vai mikä ihmeen prinsessa se on jos ei muka "osaa" työnnellä ruohonleikkuria ympäri pihaa? :) Samalla aloittajakin näkisi mikä homma siinä kodin putsaamisessa on. Jos siis tähän asti työnjako on ollut se "perinteinen" että ap vain leikkaa kerran viikossa nurtsin, ja nainen tekee sisällä ne kaikki kotityöt (joita pitää tehdä paljon enemmän ja useammin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä?
Lupaa erota.
Eli kotityöt eivät ole ongelma vaan tekosyy.
No sun täytyy vaan itse tehdä se päätöksesi.Miksi et sano ääneen sitä ja vaimollesi? Mitä pelkäät?
Joku muu kirjotti tuon. Olen selittänyt tämän asiann jo. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäistapaus joka pilaa meidän muidenkin naisten maineet. Pistä se akka pihalle ennen kuin homma pahenee?
Pistän jos muutosta asenteessa ei tapahdu. Pitääkö tässä alkaa kyselemään treffeillä että mitäs töitä kotitöihin kuuluu ja tuleeko ne tehdä kaikki puoliksi? Ainakin joka tuutista tulee että puoliksi pitäisi tehdä, ja nimen omaan näissäkin korostetaan näitä samoja töitä. Miksi missään ei kerrota että jos lämmität puulla ja ne puut tulevat omasta metsästä, polttopuut tulee tehdä puoliksi? Nostan hattua niille naisille jotka tuohon jaksaa osallistua.
Kotona tehtävät työt katsotaan keston mukaan. Eli molemmat tekevät yhtä monta minuuttia/tuntia päivässä/viikossa/ vuodessa näitä töitä. Jos puumettällä menee 2vrk/vuosi, niin se on vasta 48h kotitöitä, joka tulee imuroidessa ja tiskatessa äkkiä täyteen.
Ihmettelen kuitenkin tuota passiivisaggressiivisuutta, ja kynnysmattoilua(mitä kyllä tosi moni mies nykyään tekee) että miksi ihmeessä asiasta ei voi keskustella sen vaimon kanssa? Itse ainakin toimin niin että olen aina valmis keskustelemaan ja selvittämään väärinkäsitykset, mutta jos senkin jälkeen seinä on vastassa, eikä ymmärretä sitä että minä olen oikeassa, niin ilmoitan toimivani omalla järkevämmällä tavallani, oli se kumppanille ok tai ei. Eli jos pystyy 100 varmasti todistamaan tekevänsä yhtä paljon kotihommia, niin silloin ei tarvitse yhtään alkaa enää nöyristelemään, koska tuollainen nöyristely vaikuttaa siltä että olet todellakin varastanut makkaran keittiönpöydältä ilman lupaa, ja sinut on piesty hyvästä syystä. Syytön ei käyttäydy kuin syyllinen.
kotitöiden mitoittaminen ja jakaminen keston mukaan toimii vain, jos molemmat/kaikki suoriutuvat tehtävästä suunnilleen samassa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan nainen on kyllä aika laiskan oloinen. Mun mielestä esim lumityöt ja ruohonleikkuu ovat ihan mukavaa ulkoilua. Lumitöitä tehdään vaan silloin kun lunta tulee, ja ruohokin tarvii leikata vaan kerran viikossa.
Nyt kun on kesä, niin ehdotappa naiselle että hän käy leikkaamassa sen nurtsin sillä aikaa kun sinä teet viikkosiivot, eli tamppaat matot, imuroit, ja pesaiset lattiat. Jos hän oikeasti kaipaa vaihtelua kotitöihin, niin esimerkiksi noin sitä saa.
Silloin kun kotitöille tarvetta on, niin minä yleensä kysäisen mieheltä että "haluatko pyykätä ja pestä veskit, vai leikkaatko mieluummin nurmikon?" No yleensä mies valitsee sen ruohonleikkuun, eikä mua haittaa. Pääasia että molemmat tekee jotakin.
Ja nykyään kun on lapsiakin, niin se onkin muuttunut niin että "Laitatko pyykit ja peset veskit, vai vahditko vauvaa/lapsia sillä aikaa kun minä teen?" Tai vaikkapa "Täytätkö tiskikoneen ja peset pannut sillä aikaa kun minä syötän vauvan, vai haluatko itse syöttää vauvan mieluummin?" :)
Mutta sinä organisoit ja ohjaat? Jäisivätkö pyykit muuten pesemättä ja vauva syöttämättä?
Joo kyllä, minä kieltämättä organisoin hommat. Toki lapsen syöttämiset, ruohonleikkuut ja lumityöt mieheltä sujuisi ilman organisointiakin, mutta kyllä esim tuo kodin siivous ja pyykkihuolto on minun oganisointini varassa. Mies ei tokikaan valita/motkota vaikka häntäkin em. tavoilla "käskytän" kotitöihin, koska mies on sen verran fiksu että ymmärtää että nuo on pakollisia kotitöitä, jotka on tehtävä vähän useamminkin kuin kerran viikossa...
Meillä vielä tilanne se, että yksi lapsista on pölyallerginen, ja meillä on lemmikkejäkin, joten siivottava on normaalia useammin. Kuvailemani siivoustilanne oli itseasissa meillä silloin kun ei vielä ollut lapsia, mutta nykyään kun lapsia on, niin rutiinit ovat väkisin muuttuneet. Nykyään mies lähtee viemään lapset hoitoon seitsemäksi, minä siivoilen kotona puoli tuntia (esim lattioiden pyyhintä kostealla, ja jos ehdin niin tiskejä tms...) ja lähden sitten itse töihin kahdeksaksi. Käytännössä mies ei siis ikinä imuroi eikä pese lattioita, koska minä teen nuo aamuisin ennen töihin lähtöä. Muut piha- ja sisähommat pyykeistä ruohonleikkuisiin tehdään työpäivän jälkeen, joten ne sitten jaetaan edelleen aiemmin kuvailemallani tavalla, eli toinen vahtii lapsia sillä aikaa kun toinen tekee jotain hommia. Meillä nämä jutut sujuu kuitenkin yhteisymmärryksessä, eli mies kyllä arvostaa sitä että hänen työpäivänsä kun alkaa aamuisin lasten viennillä hoitoon, niin minun työpäiväni alkaa samaan kellonaikaan, mutta aloitan sillä kodin siivouksella, jotta kummankaan meistä ei tarvitse sitä enää työpäivien jälkeen tehdä.
Ehkä aloittajan tapauksessa isoin ongelma on tuo kommunikoinnin puute, että kumpikaan ei joko ymmärrä tai muutenvaan tajua miten paljon (tai vähän) se toinen osapuoli tekee. Eihän aloittajalla ole muuta vaihtoehtoa kuin puhua oikeiden aikuisten tavoin sen muijansa kanssa. Listata vaikka ne kaikki sisä- ja pihatyöt mitä viikkorutiiniin kuuluu. Ja tosiaan mun ehdotus on että laittaa sen muijankin leikkaamaan sitä nurtsia, vai mikä ihmeen prinsessa se on jos ei muka "osaa" työnnellä ruohonleikkuria ympäri pihaa? :) Samalla aloittajakin näkisi mikä homma siinä kodin putsaamisessa on. Jos siis tähän asti työnjako on ollut se "perinteinen" että ap vain leikkaa kerran viikossa nurtsin, ja nainen tekee sisällä ne kaikki kotityöt (joita pitää tehdä paljon enemmän ja useammin).
Olen sanonut useaan kertaan että kotityöt tehdään tällä hetkellä puoliksi. Olen mys luetellut mitä kotitöitä minä teen kun sitä kysyttiin. Kyse on juuri siitä että nainen ei nää kuin perinteiset kotityöt ja vaatii näitä tehtäen puoliksi. Olen aikeissa erota jos tähän ei tule muutosta. Lisäksi kyselin mielipidettä kuinka kaikkien töiden tulis jakaantua. Sinä tosin vaikutat täyspäiseltä ja ymmärtänet että on muutakin kuin vain kodinhoidolliset sisätyöt. Ei parisuhteessa pidä laittaa ketään tekeemään, vaan jos ei ymmärrä itse tehdä osaansa, niin keskustelun kautta vaihtoon. Pyytäminen pitää riittää. Ja jos jotakin vaaditaan, sitten pitää olla myös valmis astumaan toisen saappaisiin, eikä vaatia jotakin mihin itse ei ole valmis.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisen pitäisi sii ota tai laittaa ruokaa yhtään sua useammin. Ehkä silloin, kun teet lumitöitä. Nurtsia voi ajaa nainenkin sillä aikaa, kun sinä teet ruokaa.
Toivottavasti naisesi löytää kunnon miehen ja pääsee asennevammaisesta kumppanista. Eri asia olisi, jos esim. sairauden vuoksi et pystyisi tekemään ruokaa.
Olen selittänyt tämän asian jo monta kertaa. Minä voin myös tehdä ruokaa useammin ja siivota useammin jos nainen puolestaan hoitaa pihalla tehtävät työt. Tämäkään ei käy päinsä. Hän vain jankkaa että kotityöt puoliksi, aivan kuin sinä sanot. Osaatko sanoa miksi kotityöt tulee tehdä puoliksi, mutta esimerkiksi remontit ja lumityöt, rännien putsaus, puusavotta, lämmitys, nurmikonleikkuu, kaikki autoihin liittyvä, terassin ja kalusteiden öljyäminen, tai vaikka aidan maalaus on vain ainoastaan minun työni?
Vierailija kirjoitti:
Voisitko perustella tuon väitteen minun asennevammasta, niin ehkä minä voisin tehdä sille jotakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti naisesi löytää kunnon miehen ja pääsee asennevammaisesta kumppanista. Eri asia olisi, jos esim. sairauden vuoksi et pystyisi tekemään ruokaa.Olen selittänyt tämän asian jo monta kertaa. Minä voin myös tehdä ruokaa useammin ja siivota useammin jos nainen puolestaan hoitaa pihalla tehtävät työt. Tämäkään ei käy päinsä. Hän vain jankkaa että kotityöt puoliksi, aivan kuin sinä sanot. Osaatko sanoa miksi kotityöt tulee tehdä puoliksi, mutta esimerkiksi remontit ja lumityöt, rännien putsaus, puusavotta, lämmitys, nurmikonleikkuu, kaikki autoihin liittyvä, terassin ja kalusteiden öljyäminen, tai vaikka aidan maalaus on vain ainoastaan minun työni?
MUUTTAKAA KERROSTALOON!
Ap voisi olla parhaan ystäväni mies. Ihmettelen miten mies jaksaa. Vastaavasti ystäväni ihmettelee minun "alistumistani" ja sanoo että ei koskaan jaksaisi meidän tyyliämme.
Ystäväni perheessä siis remontit ja pihatyöt yms. ovat miehen töitä, jotka eivät vähennä miehen peruskotityötaakkaa. Jos mies vaikka maalaa taloa, niin vaimo hoputtaa miestä tekemään ruokaa vuorollaan. Usein osa kotitöistä jää miehelle "yötöiksi" (eli uniajasta pois) jos on joku suurempi remontti tai työmatka. Luonnollisesti siis viikon työmatkan kotityöt pitää suorittaa viikonloppuna.
Mies näyttää tosi väsyneeltä, suren hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi olla parhaan ystäväni mies. Ihmettelen miten mies jaksaa. Vastaavasti ystäväni ihmettelee minun "alistumistani" ja sanoo että ei koskaan jaksaisi meidän tyyliämme.
Ystäväni perheessä siis remontit ja pihatyöt yms. ovat miehen töitä, jotka eivät vähennä miehen peruskotityötaakkaa. Jos mies vaikka maalaa taloa, niin vaimo hoputtaa miestä tekemään ruokaa vuorollaan. Usein osa kotitöistä jää miehelle "yötöiksi" (eli uniajasta pois) jos on joku suurempi remontti tai työmatka. Luonnollisesti siis viikon työmatkan kotityöt pitää suorittaa viikonloppuna.
En ole itse koskaan kuullut pariskunnasta, jossa nainen ei osallistuisi myös pintaremontteihin.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se meilläkin on. Enkä enää löydä keinoja asian ratkaisemiseksi ja minun kärsivällisyyteni on lopussa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse koskaan kuullut pariskunnasta, jossa nainen ei osallistuisi myös pintaremontteihin.
On näitäkin naisia nykyään, hattu heille! Jos jotakin ylimääräistä tahtoo, olis mukavaa jos pääpaino toteuttamisessa olisi tällä tahtojalla ja toinen tarpeen tullen avustaisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti naisesi löytää kunnon miehen ja pääsee asennevammaisesta kumppanista. Eri asia olisi, jos esim. sairauden vuoksi et pystyisi tekemään ruokaa.Olen selittänyt tämän asian jo monta kertaa. Minä voin myös tehdä ruokaa useammin ja siivota useammin jos nainen puolestaan hoitaa pihalla tehtävät työt. Tämäkään ei käy päinsä. Hän vain jankkaa että kotityöt puoliksi, aivan kuin sinä sanot. Osaatko sanoa miksi kotityöt tulee tehdä puoliksi, mutta esimerkiksi remontit ja lumityöt, rännien putsaus, puusavotta, lämmitys, nurmikonleikkuu, kaikki autoihin liittyvä, terassin ja kalusteiden öljyäminen, tai vaikka aidan maalaus on vain ainoastaan minun työni?
MUUTTAKAA KERROSTALOON!
Tähänkin olen vastannut. Kiitos vinkistä. Ap
Kuinka usein teidän perheet oikein maalaavat taloja, kun aina näitä tuodaan esille kun puhutaan kotitöistä? Vai pitävätkö täällä ihmiset asunnoistaan niin huonoa huolta, että niitä pitää olla tyyliin joka vuosi maalaamassa? Ja sama remonteissa... Vai onko nämä taas näitä miehiä, jotka miettivät ja suunnittelevat remontteja ekaksi pari vuotta ja sitten tekevät remontteja seuraavat kaksi vuotta.. Ja remontilla tarkoitan tyyliin keittiökaapin oven vaihto.
Mitä?