Nainen vaatii että teen puolet kotitöistä
mutta ei tee omaa osaansa, saatika osalistu muuhun kuin itse määrittelemiin töihin. Ruohonleikkuu ja lumityöt eivät kuulemma ole kotitöitä, mutta täysin tyhjänpäiväinen huonekalujen siirtely on. Ovatko naiset nykyään näin pihalla, vai onko tämä sellainen yksittäistapaus?
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän kartanossa tämä AP asuu? Isot on tilukset jos yhtä kauan menee päivittäin aikaa ruohonleikkuussa/lumitöissä, kun vaimolla menee siivouksessa/siistimisessä/ruuan kaupasta hakemisessa/ruuan valmistamisessa/astioiden tiskauksessa/pyykkien pesemisessä/lajittelussa/kaappeihin laittamisessa?
En ole sanonut näinkään, joten älä keksi omiasi.
Niin, eli sinä käytät aikaa päivittäin noin 1/2 jos lasketaan ne lumityöt/ruohonleikkuu/hiekotus.Näitähän ei tarvitse tehdä joka päivä ja kaikkea ei ympärivuotisesti.
Ja vaimosi siis tekee sen noin 2, 5 h joka päivä, 7 päivää viikossa.Jakautuuko työmäärä siis tasapuolisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän kartanossa tämä AP asuu? Isot on tilukset jos yhtä kauan menee päivittäin aikaa ruohonleikkuussa/lumitöissä, kun vaimolla menee siivouksessa/siistimisessä/ruuan kaupasta hakemisessa/ruuan valmistamisessa/astioiden tiskauksessa/pyykkien pesemisessä/lajittelussa/kaappeihin laittamisessa?
Niin, eli sinä käytät aikaa päivittäin noin 1/2 jos lasketaan ne lumityöt/ruohonleikkuu/hiekotus.Näitähän ei tarvitse tehdä joka päivä ja kaikkea ei ympärivuotisesti.
Ja vaimosi siis tekee sen noin 2, 5 h joka päivä, 7 päivää viikossa.Jakautuuko työmäärä siis tasapuolisesti?
En ole sanonut noinkaan. Osaatkohan lukea?? Teemme kotityöt puoliksi ja sitten minä teen ne työt joita nainen ei määrittele kotitöiksi. Eikö sinustakin asia kuuluisi mennä niin että jos naisen määrittelemät kotityöt tehdään puoliksi, niin myös loput työt tehdään myös puoliks?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin suomea pitää tehdä lumityöt päivittäin tai hiekottaa päivittäin?
Porvoossa
Vantaalla. Vesisadetta, pakkasta, vesisadetta, pakkasta. Hiekat jäätyy jään sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä itseasiassa meillä ainakin pihan leikkuu ajettavallakin leikkitilassa vie sen pari tuntia pelkästään, siihen päälle noin 1-2 krt/kk trimmerillä reunojen ajelu toiset pari tuntia. Että hyvinkin voi koko pihan siistimisessä mennä neljä tuntia viikossa; se tekee reilun 30min/päivä ”töitä”. Ei toki joka viikko; niinä viikkoina mies ”paikkaa vajetta” tekemällä myös enämpi kotitöitä sisällä.
Talvella se lumishow vie tasan saman verran ellei enämpikin. Ja sitä voi tulla niin että useamman kertaa päivässäkin joutuu häärään pihalla.
Kyllä minä teen puolessa tunnissa ne ihan normikotihommat; eihän joka päivä tarvitse imuroida, käydä kaupassa, pyyhkiä pölyjä tai pestä vessaa. Toisina päivinä enämpi, toisina vähempi. Ja mies silti osallistuu. Meillä 3 lasta, 3 koiraa.
Ehehee.Ei mene läpi.Miehen kirjoitus.Ei vttu mitään hajua. 3 lasta ja 3 koiraa, ja päivittäisiin kotitöihin ne menee aikaa 1/2 h....
Tai sitten koirat käy ovensuussa tarpeilla, lapset kulkee pskasissa vaatteissa, asutte pskasessa kodissa, syötte mikrossa lämitettäviä eineksiä kertakäyttölautasilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sanonut noinkaan. Osaatkohan lukea?? Teemme kotityöt puoliksi ja sitten minä teen ne työt joita nainen ei määrittele kotitöiksi. Eikö sinustakin asia kuuluisi mennä niin että jos naisen määrittelemät kotityöt tehdään puoliksi, niin myös loput työt tehdään myös puoliks?
Tämä asia ei ratkea sillä että valitat täällä.Tämä asia ratkeaa sillä, että keskustelet asiasta vaimosi kanssa.Faktat pöytään.Kuinka kauan menee aikaa mihinkin hommaan ja kuka tekee mitäkin
Aloittajan nainen on kyllä aika laiskan oloinen. Mun mielestä esim lumityöt ja ruohonleikkuu ovat ihan mukavaa ulkoilua. Lumitöitä tehdään vaan silloin kun lunta tulee, ja ruohokin tarvii leikata vaan kerran viikossa.
Nyt kun on kesä, niin ehdotappa naiselle että hän käy leikkaamassa sen nurtsin sillä aikaa kun sinä teet viikkosiivot, eli tamppaat matot, imuroit, ja pesaiset lattiat. Jos hän oikeasti kaipaa vaihtelua kotitöihin, niin esimerkiksi noin sitä saa.
Silloin kun kotitöille tarvetta on, niin minä yleensä kysäisen mieheltä että "haluatko pyykätä ja pestä veskit, vai leikkaatko mieluummin nurmikon?" No yleensä mies valitsee sen ruohonleikkuun, eikä mua haittaa. Pääasia että molemmat tekee jotakin.
Ja nykyään kun on lapsiakin, niin se onkin muuttunut niin että "Laitatko pyykit ja peset veskit, vai vahditko vauvaa/lapsia sillä aikaa kun minä teen?" Tai vaikkapa "Täytätkö tiskikoneen ja peset pannut sillä aikaa kun minä syötän vauvan, vai haluatko itse syöttää vauvan mieluummin?" :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa kerrostaloon asumaan.Ei tartte tehdä pihatöitä.Sitten jaatte kotityöt puoliksi kuten nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein ruohonleikkuu ja lumityöt sitten teillä pitää tehdä? Ja tarkoittaa huonekalujen siirtely nyt sitä, että siirretään ne jotta voi siivota kunnolla? Vähän tarkennuksia.
Ne olivat esimerkkejä. Joka päivä on jotakin tehtävää, mitä nainen ei määrittele kotitöiksi. Talvella pyysin tilaamaan öljyä, mutta eipä hän sitäkään saanut tehtyä, vaan oli vihainen kun oli liian kylmä. Lumityöt pitää tehdä talvella miltei joka päivä, vähintään hiekottaa piha.
Juu AIVAN varmasti. Sulla ei ole naista, eikä taloa.
En odottanut ihan tämänkaltaista vastaanottoa. Kukaan ei vastaa kun esitän kysymyksiä, vaan keksivät ihan omiaan ja sitten syyttävät näistä minua. Huhhuh. Onneksi muutama nainen oli tosi järkevä. Tämän keskustelun perusteella valtaosa naisista on kuitenkin ihan pihalla, mitä tulee yhtäläiseen tekemiseen. Onneksi tämä on palsta mikä ei korreloi kai tosielämän kanssa kovinkaan vahvasti, eli fiksuja rationaalisia naisia on isompi prosentti kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mua on aina ihmetyttänyt riitely kotitöistä. Meillä mies paiskii kaksi kertaa enemmän töitä kuin mä, joten selvää on että mä hoidan suurimman osan kotitöistä, ja teen sen ihan mielellään. Saapa mies usein päivän päätteeksi vielä poskarinkin multa, ja onni ja rakkaus kukoistaa.
Maksatko sinä puolet yhteisistä kuluista? Jos maksat, niin miehelle kuuluu puolet kotitöistä, nyt hän loisin sinun ajallasi. Jos mies ei ehdi eikä jaksa hoitaa osuuttaan, hänen pitää vähentää palkkatyöhön käyttämää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein ruohonleikkuu ja lumityöt sitten teillä pitää tehdä? Ja tarkoittaa huonekalujen siirtely nyt sitä, että siirretään ne jotta voi siivota kunnolla? Vähän tarkennuksia.
Kuinka usein teillä sitten imuroidaan? Se on vähän verrattavissa nurmikon ajoon. Kyllä se nurmikko pitää ajaa parhainpaan kasvuaikaan kaksi kertaa viikossa, mutta joskus riittää kerran viikkoon.
Ja lumitöitä saattaa loutua tekemään joskus jopa kaksi kertaa päivässä, joka päivä, jne...
Kyllä nurmikkoa ei tarvitse ajaa kuin kerran parissa viikossa. Maksimissaan kerran viikossa. Vai mikä lajike kasvaa niin nopeasti, että ihan kaksi kertaa viikossa pitää nurmikko ajaa?
Aika heikko on kasvu jos kesällä riittää 14vrk välein ajelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoitin ennen yhteenmuuttoa, paljonko kotitöitä olen valmis tekemään (20 min päivässä + ruoanlaitto). Sitten olen tehnyt sen verran. Ei ole tarvinnut riidellä yhtään tai kytätä, paljonko toinen tekee. Selvät odotukset ovat avain.
Mites oli kun asukit yksin, teitkö silloinkin 20 min kotitöitä päivässä?Tuliko kaikki työt tehtyä? Kuka teki loput, äitikö kävi tekemässä?
Ehkä 40 minuuttia riitti.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan nainen on kyllä aika laiskan oloinen. Mun mielestä esim lumityöt ja ruohonleikkuu ovat ihan mukavaa ulkoilua. Lumitöitä tehdään vaan silloin kun lunta tulee, ja ruohokin tarvii leikata vaan kerran viikossa.
Nyt kun on kesä, niin ehdotappa naiselle että hän käy leikkaamassa sen nurtsin sillä aikaa kun sinä teet viikkosiivot, eli tamppaat matot, imuroit, ja pesaiset lattiat. Jos hän oikeasti kaipaa vaihtelua kotitöihin, niin esimerkiksi noin sitä saa.
Silloin kun kotitöille tarvetta on, niin minä yleensä kysäisen mieheltä että "haluatko pyykätä ja pestä veskit, vai leikkaatko mieluummin nurmikon?" No yleensä mies valitsee sen ruohonleikkuun, eikä mua haittaa. Pääasia että molemmat tekee jotakin.
Ja nykyään kun on lapsiakin, niin se onkin muuttunut niin että "Laitatko pyykit ja peset veskit, vai vahditko vauvaa/lapsia sillä aikaa kun minä teen?" Tai vaikkapa "Täytätkö tiskikoneen ja peset pannut sillä aikaa kun minä syötän vauvan, vai haluatko itse syöttää vauvan mieluummin?" :)
Mutta sinä organisoit ja ohjaat? Jäisivätkö pyykit muuten pesemättä ja vauva syöttämättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa kerrostaloon asumaan.Ei tartte tehdä pihatöitä.Sitten jaatte kotityöt puoliksi kuten nyt.
Jos ei näin yksinkertaisesta asiasta saada sovittua kuin että jos jotakin tehdään puoliksi niin tehdään sitten kaikki puoliksi, tai että minä teen enemmän ajallisesti tai määrällisesti, mutta sisällä en tee silloin tasan puolia, kun ulkona on niin paljon tehtävää että aika ei meinaa riittää, kuten esim ulkovuoriremontti. Vaihtoehtoisesti voin myös tehdä kaiken sisällä. Jos mikään ei käy niin en tahdo tämänkaltaisen ihmisen kanssa asua samassa taloudessa. Jos jotakin alkaa vaatimaan toiselta, pitäisi olla myös valmis vaihtamaan osia eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein teillä sitten imuroidaan? Se on vähän verrattavissa nurmikon ajoon. Kyllä se nurmikko pitää ajaa parhainpaan kasvuaikaan kaksi kertaa viikossa, mutta joskus riittää kerran viikkoon.
Ja lumitöitä saattaa loutua tekemään joskus jopa kaksi kertaa päivässä, joka päivä, jne...
Höpö,höpö, missään ei tarvitse ajaa nurmikkoa kahta kertaa viikossa. Ajajassa on monenlaista vikaa, jos näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoilla linjoilla olen to do-listojen kanssa, että laatikaa yhdessä sellaiset. Niin näette mustaa valkoisella, mitä yhteisen kotinne ylläpitoon ja hoitoon kuuluu.
Se, että asiat pitäisi jakaa vain yhdellä kodin ylläpidon sektorilla puoliksi ja olla huomiomatta muut tkodin yöt on se todella huonoa organisointia. Sitä organisoinnin taitoa joka kodissa tarvitaan ja siihen pitää opetella, jos ei osaa.
Ei ap halua mitään listoja, koska hänelle tärkeintä on saada kerätä sappea ja itkeä vauvapalstalla. Mihinkään sellaiseen ei vastaa mitä täällä on esitetty, koska ei hän halua että tilane muuttuu, koska sitten poistuisi tarve kitinälle, ja tuo tarve on se mitä hän haluaa vaalia.
Kyllä minulle nuo listat käy hyvin, ja kuten sanoin, teen mielelläni vaikka enemmän jos kyse ei ole itseisarvosta. Mihin toivot vastauksen? Sanoin aikaisemmin että ongelma on se että nainen määrittelee mitkä työt kuuluu kotitöihin. Ja jos yritän tästä asiasta keskustella, vastaus on kutakuinkin saman jankkausta, että näin vain kuuluu tehdä.
Niin että miksi suostut tuohon? Sinä voit itse määritellä omalta osaltasi tuon asian, miksi et tee niin? Mitä se jankkaaminen haittaa? Anna jankata vain, ja tee niin kuin itse parhaaksi näet.
En suostukaan, siksi nainen saakin lähteä jos sama peli jatkuu.
Onko valitus kotitöistä oikeasti niin iso asia, että mieluummin elät elämäsi ilman tuota naista? Jos ei ole, niin teidän pitää konkreettisesti ratkaista suhdettanne hiertävä kotityöasia tai sitten annat nalkuttaa. Jos on, niin kotityökeskustelu on turha tässä vaiheessa enää. Mielesi työstää jo eroa naisesta ja kotitöistä on tullut vain veruke. Hei, ei kukaan eroa siksi, että toinen valittaa jostain, jos rakkautta riittää. Ero sinänsä ei ole väärin. Eroa, jos haluat, mutta ole rehellinen naiselle ja erityisesti itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä itseasiassa meillä ainakin pihan leikkuu ajettavallakin leikkitilassa vie sen pari tuntia pelkästään, siihen päälle noin 1-2 krt/kk trimmerillä reunojen ajelu toiset pari tuntia. Että hyvinkin voi koko pihan siistimisessä mennä neljä tuntia viikossa; se tekee reilun 30min/päivä ”töitä”. Ei toki joka viikko; niinä viikkoina mies ”paikkaa vajetta” tekemällä myös enämpi kotitöitä sisällä.
Talvella se lumishow vie tasan saman verran ellei enämpikin. Ja sitä voi tulla niin että useamman kertaa päivässäkin joutuu häärään pihalla.
Kyllä minä teen puolessa tunnissa ne ihan normikotihommat; eihän joka päivä tarvitse imuroida, käydä kaupassa, pyyhkiä pölyjä tai pestä vessaa. Toisina päivinä enämpi, toisina vähempi. Ja mies silti osallistuu. Meillä 3 lasta, 3 koiraa.
Meillä 2lasta ja koira ja helposti saa jo puoli tuntia menemään jo imurointiin, kun koiran karvoja on kaikkialla. Eikö jo ruuan laitto ja keittiön siivous vie enemmän kuin puolituntia vai käyttekö ulkona syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö,höpö, missään ei tarvitse ajaa nurmikkoa kahta kertaa viikossa. Ajajassa on monenlaista vikaa, jos näin on.
Eikä missään tarvitse imuroida joka päivä, kerran viikossa riittää. Ei tarvitse pyyhkiä pölyjä joka päivä, ei edes joka viikko. Keittiö kannattaa pyyhkästä päivittäin ja myös ruokapöytä, mutta en saa tähän menemään muutamaa minuuttia kauempaa. Pyykkikone pesee puolestani pyykit, joten ripustamisessa menee 5min. Se ei mielestäni ole kohtuuton aika. Astianpesukoneen kanssa sama juttu. Mihin se aika teillä kuluu? Asioita aina voi tehdä enemmän, mutta se mitä tarvitsee on ei ajallisesti vie kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2lasta ja koira ja helposti saa jo puoli tuntia menemään jo imurointiin, kun koiran karvoja on kaikkialla. Eikö jo ruuan laitto ja keittiön siivous vie enemmän kuin puolituntia vai käyttekö ulkona syömässä.
Puolituntia imurointiin on alle 5min /päivä. Jos imurointi tuntuu raskaalta, on ehkä laskettava siisteystasoa tai luovuttava koirastaa. Siitä ei ainakaan kannata alkaa nalkuttamaan jos on itse tahtonut koiran, eikä jaksa siivota tämän jälkiä. Eri