Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mikään kauppa tai kahvila laittaa tuotteita hävikkiin mieluummin kuin myisi alennuksella tai lahjoittaisi?

Vierailija
27.06.2019 |

Yllättävän yleinen käytäntö valitettavasti tuntuu edelleen olevan, että hävikkiin menee syömäkelpoista ruokaa. Ymmärtänevätkö, että tämäkin juttu on imagokysymys... Itse ainakin välttelen paikkoja, joissa toimitaan niin.

Onneksi sentään jotkut kaupat ja muut lahjoittavat tai myyvät alennuksella hävikkiin joutumisen sijaan. Miksi eivät muutkin?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä päivänä 1 työntekijä saa ottaa kotiin hampurilaisen, jota ei saatu myytyä. Seuraavana päivänä 3 muutakin työntekijää tahtoo hampurilaisen kotiin vietäväksi. Seuraavalla viikolla viimeisenä aukiolotuntina paistetaan hiki hatussa hamppareita, että kaikille työntekijöille varmasti riittää kotiin viemistä.

Siksi.

Miksi pitäisi mennä äärimmäisyyksiin?

Illan vikassa vuorossa tuskin on kauhean montaa työntekijää ja jos iltavuorot kiertää, niin kukin saa vuorollaan niitä hävikkituotteita mukaansa. Jos niitä jää siis.

Vierailija
42/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahnaus. Pelkäävät ettei väki enää osta täydellä hinnalla.

No tämä olisi aika outo logiikka, että mieluummin saa tuotteista 0 euroa roskikselta kuin edes vaikka 50% hinnasta asiakkaalta.

Niin, eikös sen luulisi olevan tärkeämpää, että kauppa käy, kun että heitetään roskiin ja rahat jää niistä saamatta??

Sitäpaitsi minusta ruuan alemyynti on myös asiakkaiden auttamista, sillä tunnen ihmisiä, joiden on pakko ostaa näitä aletuotteita, koska muuten rahat ei riitä.

Minusta on hienoa, että Citymarket myy niitä aletuotteitaan illalla -60 %:lla ja kuulemma myös muut K-ryhmän kaupat.

Ja muuten, S-marketissa ja Lidlissä en ole näitä ruoka-aleja nähnyt jostain kumman syystä. Nyt olisi syytä heidänkin tehdä tässä parannus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kukaan ei ostaisi täydellä hinnalla, jos sulkemisaikaan saisi hakea tavaraa ilmaiseksi ja tuntia ennen sulkemisaikaa 80 % alennuksella. Esim. kahviloissa ei leivokset juuri kaupaksi menisi. Mutta kahviloissa hinnat ovat niin korkeat, etten juuri siksi osta ikinä mitään. Jos olisi halvempaa, niin ostaisin.

En pidä siitä että syömäkelpoista ruokaa menee hirveitä määriä roskiin päivittäin, mutta ymmärrän kyllä sen, miksi myymättömiä tuotteita ei anneta ilmaiseksi.

Vierailija
44/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä olisi aika outo logiikka, että mieluummin saa tuotteista 0 euroa roskikselta kuin edes vaikka 50% hinnasta asiakkaalta.

Niin, eikös sen luulisi olevan tärkeämpää, että kauppa käy, kun että heitetään roskiin ja rahat jää niistä saamatta??

Sitäpaitsi minusta ruuan alemyynti on myös asiakkaiden auttamista, sillä tunnen ihmisiä, joiden on pakko ostaa näitä aletuotteita, koska muuten rahat ei riitä.

Minusta on hienoa, että Citymarket myy niitä aletuotteitaan illalla -60 %:lla ja kuulemma myös muut K-ryhmän kaupat.

Ja muuten, S-marketissa ja Lidlissä en ole näitä ruoka-aleja nähnyt jostain kumman syystä. Nyt olisi syytä heidänkin tehdä tässä parannus.

On niissäkin vielä. Kenties aina kaikki mennyt ennen kuin sinä ehdit paikalle? Nyt sinäkin ehdit siitä pahoittaa mielesi ja vaadit parannusta kun ei sinulle aletuotteita ole riittänyt.

Vierailija
45/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee, niin saa sellaisen kuvan että asiakkaat ovat pelkkiä kerjäläisiä resuisissa vaatteissaan, jotka elävät jatkuvassa nälässä ja kurjuudessa (= heti jos on saatavissa halvempaa/ilmaista ruokaa, niin se viedään käsistä ja kauheat joukkotappelut syntyy). 

Meidän paikallisessa kaupassa on -60% ale viimeisen aukiolotunnin aikana. Vaikka olen erittäin pienituloinen, en ole kertaakaan käynyt tuohon aikaan kaupassa. -30% tuotteitakin ostan vain, jos olen käyttämässä ne samana päivänä. En mitenkään usko, että olen ainoa. Ne, jotka eivät sitten enää ostaisi normaalihinnalla mitään, ovat vain murto-osa kaikista asiakkaista.

Sitäpaitsi, olen nähnyt näitä "yön yli nukkuneita" pullia ja sun muita leivoshommia myytävän halvemmalla kuin tuoreita samana päivänä paistettuja tuotteita vieressä, eikä ikinä ole käynyt niin että ne eilisen tuotteet ois menneet kaikki ja tämän päivän tuotteet jääneet viereen. Kyllä ne eilisen tuotteet siinä ihan rauhassa saa olla. Itse esim ostan paljon mieluummin sen tuoreen pullan, kuin kuivahtaneen eilisen vaikka kuinka halvemmalla saisi. Enkä varmasti ole ainoa. 

Eli aivan turha selittää tätä ruuan roskiin heittämistä sillä, että "sitten kukaan ei enää ikinä ostaisi mitään normaalihinnalla". Höpö höpö. 

Vierailija
46/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ravintolassa töissä jossa roskiskatos piti lukita yöksi dyykkarien takia. Alkuun ihmettelin miksi, eikö se ole hyvä jos ruoan syövät? Halvemmat jätteenkäsittelymaksutkin.

Sitten kertan jäi se katos lukitsematta. Ovessa hyvä kahva ja salpa jolla oven saa visusti kiinni silti oli aamulla sepposen selällään ja roskisten kannetkin jätetty auki. Roskia kaikkialla levitettynä, kahvinpurutkin pitkin koko katosta. Osa ehkä lintujen jälkeen toki kun se ihminen joka siellä kävi ei osannut roskisten kansia tai ovea sulkea mutta selvästi myös ihmisen levittämää.

Siinä sitten käytettiin työaikaa sen sotkun siivoamiseen.

Meilläkin pidetään lukittuina, vaikkei jätteisiin edes laiteta mitään ruokia tai mitään muitakaan tuotteita, ei edes rikkinäisiä. Vaan oikeasti jätettä, roskia, lasinsiruja, käytettyjä hanskoja, asiakkaiden roskia, siivousjätettä ym. Silti on pelko, että joku käy dyykkaamassa ja sotkemassa.

Vierailija
47/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on se ahneus ja sitten se, että tulisihan siitä ylimääräisiä kuluja ja vaivaa. Pitäisi hommata erilliset kylmäsäilytysjärjestelmät lahjoitettaville tuotteille varaston puolelle. ”Pahimmillaan” kolmekin eri allasta tmv, koska kalat, pakkaset ja muut elintarvikkeet säilötään eri asteissa. Monessa paikkaa tämä kaatuu pelkkään tilanpuutteeseem. Elintarviketurvallisuusvirasto vaarantuisi helpommin, siitä ollaan hyvin tarkkoja.

Pitäisi olla joku henkilökunnasta purkamassa kuormaa lahjoituksen hakijalle. Odottamassa sitä Pekka Mikkosta, joka tulee kuormaa hakemaan. Omat työt täytyisi keskeyttää.

Vierailija
48/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla kirjoitti:

Kai se on se ahneus ja sitten se, että tulisihan siitä ylimääräisiä kuluja ja vaivaa. Pitäisi hommata erilliset kylmäsäilytysjärjestelmät lahjoitettaville tuotteille varaston puolelle. ”Pahimmillaan” kolmekin eri allasta tmv, koska kalat, pakkaset ja muut elintarvikkeet säilötään eri asteissa. Monessa paikkaa tämä kaatuu pelkkään tilanpuutteeseem. Elintarviketurvallisuusvirasto vaarantuisi helpommin, siitä ollaan hyvin tarkkoja.

Pitäisi olla joku henkilökunnasta purkamassa kuormaa lahjoituksen hakijalle. Odottamassa sitä Pekka Mikkosta, joka tulee kuormaa hakemaan. Omat työt täytyisi keskeyttää.

Siis elintarviketurvallisuus vaarantuisi

Vierailija
49/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän putiikkeja, jotka mainostavat olevansa kestävän kehityksen puolesta, mutta kuitenkin kumoavat kymmeniä kiloja täysin syömäkelpoista ruokaa roskiin, koska joku nyt vaan on päättänyt, ettei hävikkiä pienennetä myymällä aletuotteita. Sitten lukitaan roskiksetkin, ettei kukaan vaan pääse ottamaan näitä ruokia.

Eikö sellaisilta puljuilta mitenkään saisi noita ympäristöystävällisyysmainintoja pois?

Vierailija
50/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prisma heittää leipiä roskiin. Ihmettelen miksi niihin ei voi lätkästä punaista lappua?

Vierailija
51/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi myyjät ja kahvilatyöntekijät puolustelevat täällä ruoan heittämistä roskiin, kun kaikki muut vaihtoehdot on muka niiiin vaikeita ja vaivalloisia?

Ahneushan ei sinänsä yllätä mitenkään. Ainahan tuoton maksimoinnissa on ollut mukana esimerkiksi annoskokojen pienentäminen ja hintojen nostaminen. Asiakkaille tämä esitetään "uudistuksena".

Vierailija
52/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut että pahimmille hamstraajille ei riitä edes ne 30 % alennuksella myytävät tuotteet, vaan he kyttäävät samoja tuotteita kun niitä myydään 60 % alennuksella klo 20 jälkeen.

Kun minä käyn kaupassa, niin pyrin pikemminkin ostamaan niitä maito-, liha- ja leipätuotteita, joissa se parasta ennen päivämäärä on mahdollisimman kaukana että niitä ei ole pakko syödä heti samana päivänä. Sitten kotona voi paremmin itse päättää  mitä syö minäkin päivänä ilman että joku ruoka olisi menossa heti pilalle.

No minulle ei kyllä riitä se -30. Aika surkea alennus vanhasta tuotteesta, varsinkaan kun ei ole varaa ostella mitään kymmenien eurojen paisteja muutenkaan.

Minä ostan yleensä myös, harvoin kaupassa käyvänä sinkkuna niitä pitkälle säilyviä tuotteita, mutta jos löydän jotain -60, niin harkitsen vakavasti ostamista. Tosin vain luultavasti sen yhden paketin, jos tiedän laittavani sen heti. Pakastinta minulla ei ole.

Kiva syödä joskus lihaa, tai vaikkapa jokin einessalaatti, jos sattuu laputettuja olemaan. Yleensä ei kyllä ole.

Vierailija
53/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut että pahimmille hamstraajille ei riitä edes ne 30 % alennuksella myytävät tuotteet, vaan he kyttäävät samoja tuotteita kun niitä myydään 60 % alennuksella klo 20 jälkeen.

Kun minä käyn kaupassa, niin pyrin pikemminkin ostamaan niitä maito-, liha- ja leipätuotteita, joissa se parasta ennen päivämäärä on mahdollisimman kaukana että niitä ei ole pakko syödä heti samana päivänä. Sitten kotona voi paremmin itse päättää  mitä syö minäkin päivänä ilman että joku ruoka olisi menossa heti pilalle.

Mun on yksinasujana pakko harrastaa kanssa tuota. En todellakaan voi hamstrata mitään vanhaksi meneviä. Ne vasta kalliiksi tulevatkin, kun joutuu heittämään roskiin pilaantumisen vuoksi.

Ei niitä tarvitse hamstrata. Ostaa sen määrän, minkä syön. Joskus ostan myös pakastimeen. Kuivaruoat tilaan hävikkikaupoista. Viidelläkympillä saa mielettömän määrän ruokaa, kahvia, teetä... Eilinen paketti painoi 19,5 kg.

Eri

Vierailija
54/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän putiikkeja, jotka mainostavat olevansa kestävän kehityksen puolesta, mutta kuitenkin kumoavat kymmeniä kiloja täysin syömäkelpoista ruokaa roskiin, koska joku nyt vaan on päättänyt, ettei hävikkiä pienennetä myymällä aletuotteita. Sitten lukitaan roskiksetkin, ettei kukaan vaan pääse ottamaan näitä ruokia.

Eikö sellaisilta puljuilta mitenkään saisi noita ympäristöystävällisyysmainintoja pois?

Roskikset pitää lukita, koska roskisdyykarit heittävät ruokaa pitkin pihaa. Siitä seuraa rottaongelma. Ja hirveä siivoaminen joka aamu. Kokeiltu on.

Vierailija
55/55 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskikset pitää lukita, koska roskisdyykarit heittävät ruokaa pitkin pihaa. Siitä seuraa rottaongelma. Ja hirveä siivoaminen joka aamu. Kokeiltu on.

Ei kukaan sitten ole keksinyt laittaa dyykareille esimerkiksi erillistä astiaa, mihin erotellaan syömäkelpoinen ja dyykattava ruoka? Viereen vaikka lappu "ole hyvä"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi