Miksi mikään kauppa tai kahvila laittaa tuotteita hävikkiin mieluummin kuin myisi alennuksella tai lahjoittaisi?
Yllättävän yleinen käytäntö valitettavasti tuntuu edelleen olevan, että hävikkiin menee syömäkelpoista ruokaa. Ymmärtänevätkö, että tämäkin juttu on imagokysymys... Itse ainakin välttelen paikkoja, joissa toimitaan niin.
Onneksi sentään jotkut kaupat ja muut lahjoittavat tai myyvät alennuksella hävikkiin joutumisen sijaan. Miksi eivät muutkin?
Kommentit (55)
Se hinnoittelu jne hässäkkä tulee kalliimmaksi kuin mitä tuotteista tulee rahaa. Halvempaa kipata roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitkäs kaupat ja ketjut kippaa hävikit biojätteeseen?
Olisi kiva tietää, niin voisi jättää käymättä niissä.
Hassua. Minä taas käyn vain niissä paikoissa, joissa joudun kustantamaan toisten siipeilyä mahdollisimman vähän.
Vierailija kirjoitti:
ResQ-sovelluksen kautta saa ravintoloista ja kahviloista sitä hävikkiruokaa edullisesti.
Mulla on ollut tämä käytössä jonkun aikaa ja on hyvä systeemi.
Mistä sä tiedät, mikä kauppa lahjoittaa hävikkituotteita? Me ei ainakaan kerrota lahjoittamisesta missään. Ja kaikki lahjoitetut tuotteet muuten kiertää hävikin kautta, ne pitää kirjata ylös kirjanpitoon. Että sikäli koko aloitus on väärin.
Myös kierrätys on kaupoissa tosi pitkälle vietyä tänä päivänä. Siitäkään ei pahemmin asiakkaat tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Musta olisi mielenkiintoisempaa tietää, mitkä kaupat polttavat myymättömiä vaatteita. Tällaisen huhun olen kuullut. Biojätteestä voidaan sentään jälleenvalmistaa esim. biopolttoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahnaus. Pelkäävät ettei väki enää osta täydellä hinnalla.
Olen kuullut että pahimmille hamstraajille ei riitä edes ne 30 % alennuksella myytävät tuotteet, vaan he kyttäävät samoja tuotteita kun niitä myydään 60 % alennuksella klo 20 jälkeen.
Kun minä käyn kaupassa, niin pyrin pikemminkin ostamaan niitä maito-, liha- ja leipätuotteita, joissa se parasta ennen päivämäärä on mahdollisimman kaukana että niitä ei ole pakko syödä heti samana päivänä. Sitten kotona voi paremmin itse päättää mitä syö minäkin päivänä ilman että joku ruoka olisi menossa heti pilalle.
Mun on yksinasujana pakko harrastaa kanssa tuota. En todellakaan voi hamstrata mitään vanhaksi meneviä. Ne vasta kalliiksi tulevatkin, kun joutuu heittämään roskiin pilaantumisen vuoksi.
Vanha kesätyöntekijä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kahvilan tai kaupan henkilökunta voi viedä kotiinsa vanhaksi meneviä tuotteita? Ennen muinoin Valion osuusmeijerissä sai mm. syödä työaikana siellä valmistettuja jäätelöitä tai jugurtteja, ja niitä myös myytiin halvemmalle työntekijöille.
Ei saa.
Väittäisin että tuskin kukaan kaupan työntekijä haluaa mitään vanhoja ruokia ostaa kauheasti tai edes saada. Niitä saa pyörittää ihan tarpeeksi työssäkin jo.
Kahvilaukko kirjoitti:
Olin duunissa yhdessä pienessä kahvilassa Helsingissä.
Pullat maksoi siellä noin pari euroa kipale. Jos eivät päivän jälkeen menneet kaupaksi, ne sai itse viedä himaan tai heittää roskiin.
Yks ilta sain idean, että viimeisen aukiolotunnin ajan loput pullat maksoi vain 20 senttiä kpl.
Tämä aiheutti sen, että muutamaa tuntia ennen sulkeutumista, myynti loppui juuri kokonaan.
Sitten vikalla tunnilla tuli yks asiakas joka muutamilla euroilla osti kaikki loput pullat. Seuraaville oli sitten myydä enää vain täyden hinnan tuotteita. Moni närkästyi ja lähti tyhjin käsin, ennen olisivat hyvillä mielin jääneet kahville. ”No en Mä sit tuu ku ne onkin loppu”..
Kokeilua kesti vajaan viikon.
Enempi aiheutti mielipahaa asiakkaissa, ”miten teillä ei taaskaan ole niitä halpoja pullia myynnissä, en minä niitä kalliita enää ostakaan!” Yms napinaa.
Yksi tyytyväinen asiakas, monta tyytymätöntä.
Kokeilun jälkeen meni reilu viikko, ennenkuin asiakasvirta palasi entiselleen. Täyden rahan asiakkaisiin. Napinat loppui.
Jälkilaskennassa tulin siihen tulokseen, että firmalle jää enemmän rahaa kun heitetään vanhat pullat roskiin.
Eli kun oli tehnyt virheellisen ratkaisun, niin palasi entiseen. Olisko kannattanut säätää sitä alennusaikaa koskemaan vaikka viimeistä 15min tai porrastaa alennukaen suuruutta illan aikana?
Eiköhän kaupoille ole suurin hyöty vanhojen tuotteiden kauppaamisesta asiakkaille, ettei mene aikaa eikä polttoainetta niiden hävittämiseen. Eihän niillä enää mitään voittoa tehdä.
Mutta varmasti joutuvat pohtimaan tuota, syökö se normihintaisten tuotteiden myyntiä ja kuinka paljon. Kuten tuo kahvilayrittäjä kertoi.
M43 kirjoitti:
Kahvilaukko kirjoitti:
Olin duunissa yhdessä pienessä kahvilassa Helsingissä.
Pullat maksoi siellä noin pari euroa kipale. Jos eivät päivän jälkeen menneet kaupaksi, ne sai itse viedä himaan tai heittää roskiin.
Yks ilta sain idean, että viimeisen aukiolotunnin ajan loput pullat maksoi vain 20 senttiä kpl.
Tämä aiheutti sen, että muutamaa tuntia ennen sulkeutumista, myynti loppui juuri kokonaan.
Sitten vikalla tunnilla tuli yks asiakas joka muutamilla euroilla osti kaikki loput pullat. Seuraaville oli sitten myydä enää vain täyden hinnan tuotteita. Moni närkästyi ja lähti tyhjin käsin, ennen olisivat hyvillä mielin jääneet kahville. ”No en Mä sit tuu ku ne onkin loppu”..
Kokeilua kesti vajaan viikon.
Enempi aiheutti mielipahaa asiakkaissa, ”miten teillä ei taaskaan ole niitä halpoja pullia myynnissä, en minä niitä kalliita enää ostakaan!” Yms napinaa.
Yksi tyytyväinen asiakas, monta tyytymätöntä.
Kokeilun jälkeen meni reilu viikko, ennenkuin asiakasvirta palasi entiselleen. Täyden rahan asiakkaisiin. Napinat loppui.
Jälkilaskennassa tulin siihen tulokseen, että firmalle jää enemmän rahaa kun heitetään vanhat pullat roskiin.
Eli kun oli tehnyt virheellisen ratkaisun, niin palasi entiseen. Olisko kannattanut säätää sitä alennusaikaa koskemaan vaikka viimeistä 15min tai porrastaa alennukaen suuruutta illan aikana?
Ei, jos ale aiheutti vain tappelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että pahimmille hamstraajille ei riitä edes ne 30 % alennuksella myytävät tuotteet, vaan he kyttäävät samoja tuotteita kun niitä myydään 60 % alennuksella klo 20 jälkeen.
Kun minä käyn kaupassa, niin pyrin pikemminkin ostamaan niitä maito-, liha- ja leipätuotteita, joissa se parasta ennen päivämäärä on mahdollisimman kaukana että niitä ei ole pakko syödä heti samana päivänä. Sitten kotona voi paremmin itse päättää mitä syö minäkin päivänä ilman että joku ruoka olisi menossa heti pilalle.
Mun on yksinasujana pakko harrastaa kanssa tuota. En todellakaan voi hamstrata mitään vanhaksi meneviä. Ne vasta kalliiksi tulevatkin, kun joutuu heittämään roskiin pilaantumisen vuoksi.
Lihatuotteen voi laittaa pakastimeen, jos ei heti syö.
Osa suomalaisista asiakkaista on kyllä sellaisia, että eivät todellakaan ansaitsisi saada ostaa näitä alennuksella myytäviä tuotteita. He tukkivat käytävän kärrynsä kanssa alelaarin kohdalta. Kassalla kyyläävät ja kyselevät, että myyjä varmasti huomioi jokaisen alennuslapun, sen sijaan että alkaisivat heti pakata ostoksia. Kuitti pitää tietenkin heti lukea tarkoin rivi riviltä siinä kassapöydän päässä, osa omista ostoksista edelleen pöydällä. Auta armias, jos yhdestäkään tuotteesta jäi alennus saamatta; sitten alkaa kassamyyjän ylimielinen moittiminen ja katkera jäkätys. Monesti nämä ihmiset ostavat vieläpä sellaisia tuotteita, että eivät edes kunnolla tiedä, mitä ne ovat, mutta ostaa pitää, kun kerran alennuksella saa.
Toisaalta tällainen toimii kyllä itselle hyvänä varoittavana esimerkkinä. Kannattaa elää säästäväisesti hyvinäkin aikoina ja pitää huolta mm. ihmissuhteistaan ja terveydestään, niin elämässä säilyy muutakin sisältöä kuin kaupoissa mesoaminen.
Suomessa on järkyttävän paljon kateutta. Maksetaan satanen, ettei naapuri saa viittäkymppiä.
Ale tuotteiden myynti aiheuttaa myös kuluja, kun tuotteet joutuu hinnoittelemaan erikseen, valvomaan milloin tuoteen hintaa alennetaan, jne, jne. Onhan se helpompaa vain myydä niitä tuotteita vakiohinnalla, kuin säätää hintaa pitkin päivää. Jos leipää myydään normaalisti 2€/kpl hintaan, niin ei ihan muutamia erän jäännös kappaleita kukaan viitsi hinnoitella 1€ hinnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta olisi mielenkiintoisempaa tietää, mitkä kaupat polttavat myymättömiä vaatteita. Tällaisen huhun olen kuullut. Biojätteestä voidaan sentään jälleenvalmistaa esim. biopolttoainetta.
Mikään kauppa ei itse hoida omia jätteitään, saati sitten polta niitä itse. Sitä varten on jätefirmat, jotka kuskaavat esim. pk-seudulla yhteiskuntajätteen Vantaan polttolaitokseen.
Ihan kaikkia huhuja ei kannata uskoa, eikä ainakaan toistaa julkisesti.
Ensimmäisenä päivänä 1 työntekijä saa ottaa kotiin hampurilaisen, jota ei saatu myytyä. Seuraavana päivänä 3 muutakin työntekijää tahtoo hampurilaisen kotiin vietäväksi. Seuraavalla viikolla viimeisenä aukiolotuntina paistetaan hiki hatussa hamppareita, että kaikille työntekijöille varmasti riittää kotiin viemistä.
Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Siinäs alat selvittämään. Huomaa että myös ne yritykset jotka käyttävät esim tuota resqueta tai lahjoittavat voivat aivan hyvin (ja todennäköisesti) kipata osan jätteeseen.
Olin ravintolassa töissä jossa roskiskatos piti lukita yöksi dyykkarien takia. Alkuun ihmettelin miksi, eikö se ole hyvä jos ruoan syövät? Halvemmat jätteenkäsittelymaksutkin.
Sitten kertan jäi se katos lukitsematta. Ovessa hyvä kahva ja salpa jolla oven saa visusti kiinni silti oli aamulla sepposen selällään ja roskisten kannetkin jätetty auki. Roskia kaikkialla levitettynä, kahvinpurutkin pitkin koko katosta. Osa ehkä lintujen jälkeen toki kun se ihminen joka siellä kävi ei osannut roskisten kansia tai ovea sulkea mutta selvästi myös ihmisen levittämää.
Siinä sitten käytettiin työaikaa sen sotkun siivoamiseen.