Herättääkö nuori lääkäri/kandidaatti sinussa luottamusta?
Herättääkö luottamusta sinussa, jos lääkärikandidaatti on todella nuoren näköinen?
Kommentit (61)
Mitä väliä kun kandi on työskentelevän lääkärin ohjauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Ei herätä ja tämän sanon sairaanhoitajana. Joka kesä saa olla näitä kandeja vahtimassa ettei ne tapa potilaita. Paljon myös joutuu odottaa että ne lähtee himaan ja voi päivystävälle lääkärille soittaa ja saada oikean lääkärin määräykset. Ymmärrän että kandeilta puuttuu kokemus ja taito mutta minusta on täysin järjetöntä että laitetaan heitä yksin vastaamaan vuodeosastotyöstä. AINA pitäisi olla seinorin parina....
Kait tämä "sairaanhoitaja tietää lääkäriä paremmin" on naisten versio miesten "rakennusmies on insinööriä/mestaria pätevämpi" jutusta. Kummallekin saa aina naureskella.
Ei herätä ainakaan erikoissairaanhoidossa psykalla! Eikö tässä maassa pääse oikean psykiatrin vastaanotolle?
Lahdessa on paljon näitä arvauskeskuksessa ja karvaasti on saanut huomata kuinka avuttomia he ovat. Aina pitää kysyä kollegalta tai tehdä tarkasti mitä jossain lukee eikä osata tehdä mitään päätöksiä yksin. Paitsi tietysti päättää olla tekemättä mitään tai olla määräämättä lääkettä mikä on helpointa. Saman osaisi itsekin Googlaamalla kansakoulupohjalta. Pitäisikö ruveta valelääkäriksi arvauskeskukseen? Kai he jotain tienaa?
Riippuu henkilöstä, hänen olemuksestaan ja asenteestaan. Jotkut herättää, jotkut ei, jotkut ei herätä luottamusta vanhempanakaan.
Enemmän kuin vanha änkyrä. Ellei kyse ole jatkuvasti ammattitaidostaan huolehtivasta erikoislääkäristä, otan tk-lääkäriksi mieluummin nuoren kuin vanhan.
Nuorella lääkärillä on viime hetken tiedot. Vanhalla änkyrällä saattaa olla jotain hyvää kokemusta, mutta osittain kokemuskin voi johtaa harhaan. Tiedot vanhentuneet.
Ei. Yksi teki väärän diagnoosin ja määräsi väärät lääkkeet.
Kävin uudessa sairaalasaa ja 80 prosenttia lli alle 35 vuoden ikäisen näköistä joitsua ja doccia. Ei herättänyt luoottakudta. Sellaisia opiskelijakandien näköistä omahyväistä sakkia. Missä kokeneet??
Herättää. Paljon enemmän kuin joku vanha happo, jonka ammattitaito on vanhentunut 20 vuotta sitten.
Olen LK ja tiedän, miten vähän osaan.
Vierailija kirjoitti:
Myöskin jos on yhtään juteltu mitään muuta kuin aiheeseen liittyvää kirjataan helposti että kova puhumaan.
Minä käytän termiä "vuolaspuheinen". t. lääkärinä 25 v.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä. Minä en viitoskurssin kandina tiennyt ollenkaan, miten vähän tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herätä ja tämän sanon sairaanhoitajana. Joka kesä saa olla näitä kandeja vahtimassa ettei ne tapa potilaita. Paljon myös joutuu odottaa että ne lähtee himaan ja voi päivystävälle lääkärille soittaa ja saada oikean lääkärin määräykset. Ymmärrän että kandeilta puuttuu kokemus ja taito mutta minusta on täysin järjetöntä että laitetaan heitä yksin vastaamaan vuodeosastotyöstä. AINA pitäisi olla seinorin parina....
Kait tämä "sairaanhoitaja tietää lääkäriä paremmin" on naisten versio miesten "rakennusmies on insinööriä/mestaria pätevämpi" jutusta. Kummallekin saa aina naureskella.
Nuorena lääkärinä kuuntelin kokeneita sairaanhoitajia tarkkaan. Olen myös samaa mieltä, että osastotyössä pitää olla seniorityöpari. Ei välttämättä joka päivä kierrolla, pari kolme kertaa viikossa kuitenkin, ja muina päivinä taustatukena ja konsultoitavissa.
Hyvät hoitajat ovat kullanarvoisia.
Edelleen toivon hoitajien sanovan myös niille nuorille lääkäreille suoraan, jos jokin mättää, huomauttavan vaikkapa toisessa tekstissä esimerkkinä mainitusta riittämättömästä kipulääkityksestä. Fiksu lääkäri kuuntelee, tyhmänylpeä ottaa nokkiinsa. Potilaan etu kuitenkin tärkein.
Ohjaan nuoria lääkäreitä välillä nykyisin ja kyllä heillä tiedot ja asenne on kohdallaan. Mutta on paljon mitä oppii vasta kokemuksen myötä. Kaikki palaute on tärkeää.
Täytyy myöntää, että ikänäkö on alkanut vaivaamaan: osa lääkäreistä näyttää siltä, että olettaisi heidän istuvan lapseni luokalla yläkoulussa, ei suinkaan tutkimassa potilaita valkotakki päällä. Mutta kyllä he ovat kaikki osoittaneet olevansa vähän enemmän kouluja käyneitä, lisäksi se hyvä puoli heissä on, että jos saman vaivan kanssa meni useaan kertaan, he yrittivät löytää uutta diagnoosia, jos edellisen määräämä hoito ei tepsinyt. Ei tullut sitä surullisen kuuluisaa vahvistaa edellisen lääkärin diagnoosin, käskee syömään lisää buranaa ja pitää luulosairaana.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen nyt VTT. Ei tarvitse työntää kättään ihmisen joka reikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herätä - ainakaan juhannuksen jälkeen. Seurueessa oli eräs kandi, joka löpisi ;Mitä vanha akka enää edes tulee
No enpä häpeä, vaikka ÄSSÄ olenkin! Enole koskaan käynyt kenenkään vastaanotolla ko asiassa! Että shut up!
Ja saatanpa olla vanha akkakin, no problem!
Minulla on huonoja kokemuksia. Ei osata, ei edes yritetä, ei kuunnella tosissaan asiakasta ja potilasta väheksyvä asenne monella (ei vain minua). Lopputuloksena ihan pieleen kaikki. Mutta nyt tuli sellainen ajatus, pitäisikö vaihtaa paikkaa, jos osalla kuitenkin tsemppaavat, eikä tule paha olo käynnistä. Ehkä joissakin paikoissa saavat yhdessä aikaan vyyhtinsä.
Ei herätä mutta lääkäri on ammatti siinä missä muutkin. Pakko se on jostain aloittaa ja ammattitaito kasvaa vain tekemällä.