Herättääkö nuori lääkäri/kandidaatti sinussa luottamusta?
Herättääkö luottamusta sinussa, jos lääkärikandidaatti on todella nuoren näköinen?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herätä ja tämän sanon sairaanhoitajana. Joka kesä saa olla näitä kandeja vahtimassa ettei ne tapa potilaita. Paljon myös joutuu odottaa että ne lähtee himaan ja voi päivystävälle lääkärille soittaa ja saada oikean lääkärin määräykset. Ymmärrän että kandeilta puuttuu kokemus ja taito mutta minusta on täysin järjetöntä että laitetaan heitä yksin vastaamaan vuodeosastotyöstä. AINA pitäisi olla seinorin parina....
Siinä on kannustava ja ystävällinen työkaveri nuorelle kandille.
Jos teillä kandit tappavat potilaat, niin yksi hyväpuoli siinä kuitenkin on, kun potilaat lähtevät iloisin mielin ja naurussa suin tästä elämästä, kun on kerrankin saanut ystävällistä palvelua ja hyvää käytöstä nuorelta lääkäriltä ja se on jo paljon, kun vertaa näihin vanhoihin (olen itse myös) kääkkien käytökseen, joita potilaan pitää pelätä ja parempi pitää suu supussa ja antaa lääkärien ja hoitajien päteä ja näyttää kaikki tietäväiseltä. Ja se on myös potilaan etu, muuten jätetään hoitamatta ja potilasta pidetään valehtelijoina.
Olen kannustava ja ystävällinen ja ennen kaikkea vahdin potilaan etuja. Toivotaan että siinä vaiheessa kun itse apua tarvitset sinulla on sairaanhoitaja vahtimassa hommia sun puolesta. Kandit nyt vaan valitettavasti säännöllisesti määrää potilailleen väärät lääkkeet (allergiat), liian isot annokset (munuaistilanne) tai eivät uskalla hoitaa esim kuolevan ihmiset kipua. Siinä on nauru kaukana kun kuoleva ihminen on tuskissaan ja kandi määrää kerta annoksena ihan naurettavan pienen kipulääkeannoksen. Sitten ei anna lupaa antaa lisää kun ei ole kulunut tarpeeksi monta (tuskaista) tuntia. Siinä kyllä odotan siihen asti että kandi lähtee kotiin ja pyydän että kokenut lääkäri laittaa kipuasiat kuntoon.
Itse stereotypioin, että nuoremmat ottavat kaikki oireet herkemmin arviointiin ja tutkivat huolellisesti. Kokeneet lääkärit vertaavat enemmän muihin potilaisiin ja karsivat ns. turhia tutkimuksia todennäköisyyksien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herätä ja tämän sanon sairaanhoitajana. Joka kesä saa olla näitä kandeja vahtimassa ettei ne tapa potilaita. Paljon myös joutuu odottaa että ne lähtee himaan ja voi päivystävälle lääkärille soittaa ja saada oikean lääkärin määräykset. Ymmärrän että kandeilta puuttuu kokemus ja taito mutta minusta on täysin järjetöntä että laitetaan heitä yksin vastaamaan vuodeosastotyöstä. AINA pitäisi olla seinorin parina....
Siinä on kannustava ja ystävällinen työkaveri nuorelle kandille.
Jos teillä kandit tappavat potilaat, niin yksi hyväpuoli siinä kuitenkin on, kun potilaat lähtevät iloisin mielin ja naurussa suin tästä elämästä, kun on kerrankin saanut ystävällistä palvelua ja hyvää käytöstä nuorelta lääkäriltä ja se on jo paljon, kun vertaa näihin vanhoihin (olen itse myös) kääkkien käytökseen, joita potilaan pitää pelätä ja parempi pitää suu supussa ja antaa lääkärien ja hoitajien päteä ja näyttää kaikki tietäväiseltä. Ja se on myös potilaan etu, muuten jätetään hoitamatta ja potilasta pidetään valehtelijoina.
Olen kannustava ja ystävällinen ja ennen kaikkea vahdin potilaan etuja. Toivotaan että siinä vaiheessa kun itse apua tarvitset sinulla on sairaanhoitaja vahtimassa hommia sun puolesta. Kandit nyt vaan valitettavasti säännöllisesti määrää potilailleen väärät lääkkeet (allergiat), liian isot annokset (munuaistilanne) tai eivät uskalla hoitaa esim kuolevan ihmiset kipua. Siinä on nauru kaukana kun kuoleva ihminen on tuskissaan ja kandi määrää kerta annoksena ihan naurettavan pienen kipulääkeannoksen. Sitten ei anna lupaa antaa lisää kun ei ole kulunut tarpeeksi monta (tuskaista) tuntia. Siinä kyllä odotan siihen asti että kandi lähtee kotiin ja pyydän että kokenut lääkäri laittaa kipuasiat kuntoon.
Ekojen työvuosien aikana kehitys on huimaa. Itseäkin kandin kanssa asiointi pikkuisen hermostuttaa koska he oikeasti vasta harjoittelevat, mutta esim 3-4 vuotta työtä jo tehneet nuoret lääketieteen lisensiaatit on usein erinomaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herätä - ainakaan juhannuksen jälkeen. Seurueessa oli eräs kandi, joka löpisi kännissä potilaidensa asioita ja naureskeli päälle.
Lisään vielä erään hänen kommenttinsa:
"Mitä vanha akka enää edes tulee valittamaan suonikohjujaan?"Jos Ⓢ tunnistat tästä itsesi niin häpeä. Tyyppi on sen oloinen, että hyvinkin voi pyöriä tällä palstalla.
Onhan hänellä vähän niin kuin pointtikin. Siis jos ne suonikohjut ovat lähinnä esteettinen vaiva.
t. vanha suonikohjuakka
Lääkärin etiikka ei ole mistään "pointeista" kiinni. Hippokrateen vala velvoittaa auttamaan eikä ivaamaan potilaitaan.
Kyllä minä myös tästä käytöksestä kerroin sinne, minne kuuluukin antaa noottia. Enpä haluaisi omia asioitani leviteltävän nuotion ääressä pikku päissään.
Suhtaudun epäillen kaikkiin lääkäreihin. Niin usein mennyt ihan vaan arvailuksi sairauksien suhteen. Nuori lääkäri herättää neljänkympin kriisin ja alemmuuskompleksin, kun itsestä ei tullutkaan mitään hienoa. :p
Vierailija kirjoitti:
sama kokemus myös useilta muilta asiantuntija-aloilta (mm. juristit), parasta palvelua ja laadukkainta työtä tekevät keskimäärin n. 30-vuotiaat, joilla vasta muutama vuosi työkokemusta alla. Nuorilla asiantuntijoilla on vielä kiinnostusta työhön ja ammatillinen moraali ja laatustandardit korkealla. Jos eivät tiedä jotain niin ottavat selvää. Osa vanhemmista tekee täysin liukuhihnameiningillä, eikä jaksa perehtyä tai selvittää.
Missä kohtaa ne laatustandardit sitten laskee? Kun ei ne pysy kolmekymppisinä kuin ihan muutaman vuoden, tuleeko niistä kolmevitosina jo liukuhihnameiningillä työtään tekeviä?
Ei. Nuori naislääkäri on kovasti kommentoimassa että pitää laihduttaa ja aloittaa kolesterolilääkitys ymmärtämättä että vaihdevuosissa keho muuttuu. Monella normaalipainoisella on korkea kolesteroli ihan vakiona.
Eli sitä raja-arvoa voisi vähän tarkistaa iänmukaisesti. Myöskin jos on yhtään juteltu mitään muuta kuin aiheeseen liittyvää kirjataan helposti että kova puhumaan, jopa pöpi.
Aiempi vanha lääkäri suhtautui rupatteluun normaalina vuorovaikutuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sama kokemus myös useilta muilta asiantuntija-aloilta (mm. juristit), parasta palvelua ja laadukkainta työtä tekevät keskimäärin n. 30-vuotiaat, joilla vasta muutama vuosi työkokemusta alla. Nuorilla asiantuntijoilla on vielä kiinnostusta työhön ja ammatillinen moraali ja laatustandardit korkealla. Jos eivät tiedä jotain niin ottavat selvää. Osa vanhemmista tekee täysin liukuhihnameiningillä, eikä jaksa perehtyä tai selvittää.
Missä kohtaa ne laatustandardit sitten laskee? Kun ei ne pysy kolmekymppisinä kuin ihan muutaman vuoden, tuleeko niistä kolmevitosina jo liukuhihnameiningillä työtään tekeviä?
No yksilöllistähän tämä ja tosiaan vain oma kokemukseni, itse olen huomannut että siinä 40v jälkeen alkaa lipsua. Siinä vaiheessa uraa on jo hallinnollista sälää paljon, usein esimiestyötä yms ja moni kuvittelee olevansa jo liian kokenut oppimaan uutta, päivittämään osaamistaan, konsultoimaan kollegaa. Ei ehkä jaksa enää innostua työstä tai sen haasteista ja hoitaa jokaista asiakasta 100% antaumuksella.
Ei. Olen itse hoitoalalla töissä ja tiedän, millaisia koheltajia kokemattomat lääkärit ovat. Mutta jostainhan pitää aloittaa. Eli myönteisesti suhtaudun, mutta valppaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herätä - ainakaan juhannuksen jälkeen. Seurueessa oli eräs kandi, joka löpisi kännissä potilaidensa asioita ja naureskeli päälle.
"Mitä vanha akka enää edes tulee valittamaan suonikohjujaan?"Jos Ⓢ tunnistat tästä itsesi niin häpeä. Tyyppi on sen oloinen, että hyvinkin voi pyöriä tällä palstalla.
Onhan hänellä vähän niin kuin pointtikin. Siis jos ne suonikohjut ovat lähinnä esteettinen vaiva.
t. vanha suonikohjuakka
Lääkärin etiikka ei ole mistään "pointeista" kiinni. Hippokrateen vala velvoittaa auttamaan eikä ivaamaan potilaitaan.
Kyllä minä myös tästä käytöksestä kerroin sinne, minne kuuluukin antaa noottia. Enpä haluaisi omia asioitani leviteltävän nuotion ääressä pikku päissään.
Ei kai nykyään mitään Hippokrateen valaa vannota. En minäkään vannonut valmistuessani reilut 20 v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Nuori lääkäri pisti minut heti oireiden perusteella magneettikuvauksiin. Pian oltiinkin jo leikkauspöydällä. Kaikki lääkärit joilla kävin, olivat vanhoja patuja joidenka mielestä "teillä nuorilla on nyt aina jotain särkyjä" ja käskivät hakea apteekista buranaa. Yleensäkin tuntuu että nuoremmat lääkärit sentään kuuntelevat oireesi.
Just näin, vastavalmistunut nuori jaksaa vielä panostaa kuuntelemiseen ja hoitamiseen, kaikki on uutta ja opettavaista, ei ole ehtinyt kyllästyä "luulosairaisiin", joiksi vanhemmat ja kyllästyneet lääkärit suurimman osan potilaista luokittelee, ettei tarvitse tehdä tutkimuksia ja nähdä samaa ihmistä uudelleen. Tosin tuleehan se potilas uudelleen, jos ei saa apua ekalla kerralla. Sitten aletaan jankkaamaan siitä kun jatkuvasti turhaan käydään lääkärillä. Lääkärihän siitä käynnistä turhan tekee, harva vaiva parantuu vartin juttelulla, tuhahtelulla ja naureskelulla. Nuoret lääkärit on ihania, ellei ole päivystäneet yötä ja päivää peräkkäin eli yliväsyneitä. Keikkalääkärit tk:ssa myös asiallisia ja asiansaosaavia. Minä sain todella hyvää ja asiantuntevaa hoitoa nuorelta naislääkäriltä. Kovasti oli aikataulu myöhässä mutta näinhän käy kokeneemmillekin lääkäreille kun ei voi tietää mitä tapahtuu ja millaisia potilaita tulee. Mieluiten kävisin vain kesällä tkssa, kun on näitä uusia nuoria lääkäreitä talossa. Valitettavasti joskus sairastuu muuhun vuodenaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. vanha suonikohjuakka
Ei kai nykyään mitään Hippokrateen valaa vannota. En minäkään vannonut valmistuessani reilut 20 v sitten.
Ihan sama. Ei se valakaan estä toimimasta väärin, jos luonne on mikä on.
En ole koskaan saanut huonoa palvelua ja apua nuorelta lääkäriltä. En ikinä. Päinvastoin.
Riippuu siitä nuoresta.
Meilahdessa on törmätty mm yhteen jona ei suostunut neuvomaan tietä, koska on siihen kuulemma liian tärkeä.
Ja kahteen jotka nauroivat kun sanoin että selkä särkee edelleen.
Ei. Nuori naislääkäri ei saanut kursittua haavoja mun luomenpoistossa. Aukesivat.
Kyllä luotan. Pahinta on vääränlainen itseluottamuus ja se, että kuvitellaan tietävänsä kaikesta kaikki. Nuoret lääkärit ovat ottaneet oireeni todesta ja aidosti tutkineet. Huonoin kokemukseni tunnettu ja arvostettu ortopedi, joka melkein naureskeli vaivoilleni, mutta suostui antamaan lähetteen magneettikuvauksiin, mistä sitten vaivan todellinen laatu selvisi.
Pelkkää hyvää sanottavaa parin vuoden aikana kohtaamistani nuorista lääkäreistä! Jos eivät jotain asiaa tiedä, tunnustavat sen ja ottavat selvää. Vuorovaikutustaidot kunnossa ja käytös asiallista. Jälkikäteen ovat jotkut itsellenikin soittaneet ja täsmentäneet jotain asiaa.
Olen surullinen tuon kaikkitietävän sairaanhoitajan kommenteista. Luulen sinun olevan vanhojen suomalaisten elokuvien hoitajan stereotyyppi, kuvainnollisesti valkoinen hilkka päälaella heiluen kantapäiden tömähdellessä lattiaan, jonka mielestä kukaan muu ei osaa eikä tiedä mitään. Valitettavasti tunnen jokusen sinunlaisesi ja säälin heitä, jotka joutuvat työskentelmään heidän kanssaan.
Hän, joka saa toimia lääkärinä, olkoon hän sitten kandi tai jo valmistunut lääkäriksi, on saanut pitkän koulutuksen, joten luotan hänen taitoihinsa hoitaa potilaita.
Terv. Ei hoitoalalla oleva
Se on persoonasta kiinni, herättääkö nuori lääkäri luottamusta vai ei. Minulla on sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia näistä kandeista.
t. vanha suonikohjuakka