Hyvätuloiset suurperheet, mitä ”helpotuksia” ostatte/käytätte
Suurperhe voisi nyt tässä tapauksessa olla yli kolmen lapsen perheet, saa toki muutkin vastata.
Meillä 5 lasta ja molemmilla erittäin vaativa työ, toinen asiantuntija ja toinen toimialajohtaja, eli työ vie paljon aikaa. Lapset hoidamme erinomaisesti ja pidän huolen että jokainen lapsi saa ”omaa aikaa” vanhempien kanssa myös sekä teemme perheenä kailkea mukavaa lasten kanssa. Olen nyt palaamassa töihin viimeisestä lapsestani ja mietin mitä kaikkea voisi ”ostaa” arkeen helpotukseksi. Ei nyt mitään rikkaita olla mutta ihan kohtuutuloisia kuitenkin joten palveluita on vara ostaa. Tukiverkkoja ei ole joten siksi ostopalveluita tarvitaan esim satunnaiseen lstenhitoon.
Mikä on hyödyttänyt teitä eniten? Ruokakaupn kotiinkuljetus? Viikkosiivous? Pesulan käyttö? Ostettu puutarhanhoito? Palkattu iltspäivähoitaja pikkukoululaiselle? Asumme Tampereella joten täällä ei ole ihan niin hyvät palveluntarjoajat kuin pk-seudulla.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Palkka, jonka saan päivätyöstäni, on minulla ainakin se pienin siivu tuloista.
Se tosiaan kannattaa ottaa huomioon että varakkailla ihmisillä palkkatulot ovat yleensä vain pieni osa tuloista. Hyvätuloinen voi olla vaikka siivoaisi päivätyönään aseman vessoja, joten nuo vertailut ja tilastot lääkäreiden tai toimareiden palkoista ovat ihan tyhjän kanssa. Pelkästään työteolla harvemmin rikastuu.
Palataanpa aiheeseen. Lisää kokemuksia ruoan ostamisesta kaipailen, siis terveellisen ”kotiruoan”. Muita paikkoja kuin kauppojen noutotiskit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tosiaan kannattaa ottaa huomioon että varakkailla ihmisillä palkkatulot ovat yleensä vain pieni osa tuloista. Hyvätuloinen voi olla vaikka siivoaisi päivätyönään aseman vessoja, joten nuo vertailut ja tilastot lääkäreiden tai toimareiden palkoista ovat ihan tyhjän kanssa. Pelkästään työteolla harvemmin rikastuu.
Mutta eikös ap juuri korostanut, että hän ei ole rikas eikä haluakaan rikastua, vaan hän on ihan tavallinen av-mamma, jota ei kiinnosta ylimääräisten sijoittaminen vaan ainoastaan palveluiden ostaminen.
Ja muutama komppasi, että ei tässä nyt rikkaita olla, keskituloisia vain, kun perheen nettotulot päälle 10 000 kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen hyvätuloinen vaikka en ole koko 35-vuotisen elämäni aikana tehnyt päivääkään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös ap juuri korostanut, että hän ei ole rikas eikä haluakaan rikastua, vaan hän on ihan tavallinen av-mamma, jota ei kiinnosta ylimääräisten sijoittaminen vaan ainoastaan palveluiden ostaminen.
Ja muutama komppasi, että ei tässä nyt rikkaita olla, keskituloisia vain, kun perheen nettotulot päälle 10 000 kuussa.
Joo tämä oli totta eli olen hyvätuloinen mutta en rikas, enkä ole kiinnostunut juurikaan sijoittamisesta vaan ennemmin siitä että voin ostaa palveluita ja elää mukavasti. En siis itse tienannut tuota 10ke palkkaa, se oli joku muu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on esim todella paljon lääkäreitä.
Suomessa tk-lääkäri tienaa 7000-8000e, sairaalalääkäri 8000-12 000, ylilääkäri helposti 15 000-20 000e. Nämä siis oikeita palkkoja eikä lääkäriliiton listapalkkoja joista puuttuu aina toimenpidelisät ja päivystykset.
T. Taloushallinnossa sote-piirissäYlen suuren palkkavertailun (2017) mukaan lääkärin keskipalkka on noin 7000. Aika huono palkka siis heilläkin, ainakin teidän sote-piiriinne verrattuna.
Niin, tämä on PERUSpalkka jonka lääkäri joko 1,5 kertaistaa tai tuplaa lisillä. Lisiä ei tilastoida.
Ylen palkkavertailussa nimenomaan korostettiin, että kyseessä on kokonaisansio. Vai maksatko sinä lisiä pimeänä?
Älä viisastele, jospa nyt uskoisit sotepiirin talouspäällikköä vaan, taidan tietää asiasta pikkuisen enemmän kuin sinä.
Olen sitä mieltä että olisi hyvä markkinarako alkaa tekemään kotiruokaa ja kotiinkuljetuksella. Eli ei siis niinkuin wolt joka tuo kotiin ravintola-annoksia. Vaan niin että esim kilohintaan saa haluamansa määrän vaikka lasagneacja se tuodaan kotiovelle.
Suomessa on SURKEA palveluntarjonta koska kulttuuri on juuri tuo ”itse tehdään hampaat irvessä”. Vasta nyt alkaa näyttää siltä että palveluita aletaan ostaa. Nyt kannattas tunkea markkinoille. Vaikka koirahierojana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on esim todella paljon lääkäreitä.
Suomessa tk-lääkäri tienaa 7000-8000e, sairaalalääkäri 8000-12 000, ylilääkäri helposti 15 000-20 000e. Nämä siis oikeita palkkoja eikä lääkäriliiton listapalkkoja joista puuttuu aina toimenpidelisät ja päivystykset.
T. Taloushallinnossa sote-piirissäYlen suuren palkkavertailun (2017) mukaan lääkärin keskipalkka on noin 7000. Aika huono palkka siis heilläkin, ainakin teidän sote-piiriinne verrattuna.
Niin, tämä on PERUSpalkka jonka lääkäri joko 1,5 kertaistaa tai tuplaa lisillä. Lisiä ei tilastoida.
Ylen palkkavertailussa nimenomaan korostettiin, että kyseessä on kokonaisansio. Vai maksatko sinä lisiä pimeänä?
Älä viisastele, jospa nyt uskoisit sotepiirin talouspäällikköä vaan, taidan tietää asiasta pikkuisen enemmän kuin sinä.
Eli sote-piirissä maksetaan normaalien ja tilastoitavien lisien lisäksi merkittävä määrä jotakin salaperäisiä pimeitä ”lisiä”, joita ei tilastoida minnekään.
Taitaa olla jonkinmoiselle sote-uudistukselle tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi kun on vaikeaa jonkun uskoa että suomessa on hyvätuloisia. Niitä on, ja yllättävän paljonkin.
Se 10 000e kuussa on vielä ihan KESKIPALKKAA eikä todellakaan mikään hyvä.
Johtajilla alkaa olemaan 20 000-30 000, tosi isoilla johtajilla 30 000- 50 000 ja toimaritasolla mennään jo sadassa tonnissa ja ylikin
No nyt on Lapilisää luvuissa! 10 000€/kk ei todellakaan ole mikään keskipalkka yhtään missään paikassa. Eikä yli 100 000/kk tienaa todellakaan moni toimari, yli miljoonan vuosipalkkatuloihin ei taida löytyy edes sataa suomalaista. (pääomatulot on sitten eri asia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi kun on vaikeaa jonkun uskoa että suomessa on hyvätuloisia. Niitä on, ja yllättävän paljonkin.
Se 10 000e kuussa on vielä ihan KESKIPALKKAA eikä todellakaan mikään hyvä.
Johtajilla alkaa olemaan 20 000-30 000, tosi isoilla johtajilla 30 000- 50 000 ja toimaritasolla mennään jo sadassa tonnissa ja ylikinNo nyt on Lapilisää luvuissa! 10 000€/kk ei todellakaan ole mikään keskipalkka yhtään missään paikassa. Eikä yli 100 000/kk tienaa todellakaan moni toimari, yli miljoonan vuosipalkkatuloihin ei taida löytyy edes sataa suomalaista. (pääomatulot on sitten eri asia)
Kaikilla on eri todellisuus. Bisnesmaailmassa hyvossä hommissa olevien todellisuus on se että 10ke on rupupalkka. Köyhän työttömän todellisuus on se ettei tunneta ketään joka tienaisi 10ke., Tässäkin ketjussa näkee että eri todellisuudet ovat totta. En siis hauku enkä arvostele vaan totean että vähän eri maailma asua Kainuussa työttömänä kuin olla rahoistuspankkiiri Helsingissä.
Emme käytä juuri mitään palveluita, rahat laitetaan sijoituksiin. Mielelläni kyllä ostaisin terveellistä kotiruokaa valmiina, koska aina ei jaksaisi vääntää ruokaa neljälle lapselle. Tulot netto 20 000e/kk ja eletään ihan keskiluokkaista elämää. Matkustellaan ehkä vähän keskimääräistä enemmän, mutta muuten haluan lasteni elävän hyvin tavallista elämää :)
Voisivatko nämä palkoista vänkääjät avata vaikka uuden thredin agendalleen ja tässä langassa voisimme keskustella otsikon aiheesta "Hyvätuloiset suurperheet, mitä ”helpotuksia” ostatte/käytätte?"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, provohan tämä on. Ei kukaan oikeasti kovapalkkaisessa johto- tai asiantuntijatyössä kysele av:lta neuvoja, heillä on ihan omat kanavansa siihen.
En ole ap, mutta miehen kanssa yhteiset nettotulot 11 000 euroa, ja silti täällä hengailen. Ollaan samalla alalla ja tienataan lähes saman verran, minä hieman miestä enemmän. Ollaan hyvätuloisia, mutta ei sen enempää. Käytetään kuitenkin palveluita hyväksi elämän helpottamiseksi. Ihan hyvin voisin kysellä täällä vastaavaa kuin ap.
Mielenkiintoista. Tienaatte siis nettona kumpikin noin 5500 kuussa. Vuoden 2018 Talous-Sanomien veroprosenttilaskuri yltää vain kymppitonnin bruttotuloihin kuussa, niillä saa nettona 5300. Eli pyöreästi arvioituna teillä on kumpaisellakin himpun alle 11 tonnin bruttotulot.
En onnistunut löytämään tietoa, kuinka paljon Suomessa on teidän tulotasoonne kuuluvia ihmisiä. Yli sata tonnia vuodessa tienaavia on noin 30 000, ja teillä vuosiansiot ovat kaikkineen noin 150 tonnia, joten puhumme hyvin marginaalisesta palkansaajien joukosta.
Saanko veikata ammattianne? Olette lennonjohtajia pitkällä työkokemuksella. Eli ihan perusporukkaa av:lla.
Ollaan rahoitusalalla.
Hienoa teille, että saatte lähes samaa palkkaa, ja vielä kumpikin reilusti päälle kymppitonnin. Rahoitusalalla naisten keskiansio on 3600, miesten päälle 5300. (2017)
Ekonomien keskiansio on muuten tasan 5000, päälle voi tosin tulla bonuksia. Huono palkka heilläkin.
Mä olen sihteerinä pankissa pk-seudulla ja tienaan 5000 euroa... Noissa keskiansioissa on mukana pikkukaupunkien pankkivirkailijat, ne laskevat keskiarvoa. Toisaalta pikkukaupungeissa myös asuminen on halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Emme käytä juuri mitään palveluita, rahat laitetaan sijoituksiin. Mielelläni kyllä ostaisin terveellistä kotiruokaa valmiina, koska aina ei jaksaisi vääntää ruokaa neljälle lapselle. Tulot netto 20 000e/kk ja eletään ihan keskiluokkaista elämää. Matkustellaan ehkä vähän keskimääräistä enemmän, mutta muuten haluan lasteni elävän hyvin tavallista elämää :)
Sijoittaminen on toki järkevää mutta se parantaa elämänlaatua sitten joskus / vanhana. Tän takia itse mieluummin laitan kaiken liikenevän palveluihin ja elän mukavaa elämää NYT. Tässä on vähän kaksi koulukuntaa, toiset säästää kaiken pahan päivän varalle ja toisten ”paha päivä” on ne lapsiperheen ruuhkavuodet.
Ymmärrän kyllä että joku voi akmjatella niin että palveluken ostaminen on lyhytnäköistä tuhlausta. Minusta sekin on sijoitus. Sijoitus omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tulot 30 000 kuussa nettona ja viisi lasta. Saamme kotiapua naapureilta, jotka kuskaavat lapsiamme harrastuksiin 30 kilometrin päähän omien lastensa ohessa. Annamme heille bensarahaa noin 10 euroa viikossa. Muuten pärjäämme ja jaksamme tehdä kaiken itse. Leivon joka aamu patongit ennen töihin menoa. Lapsetkin otetaan kotitöihin pienestä pitäen, niin heistä kasvaa tekeviä aikuisia. Elämä on ihanaa, olen aina halunnut ison perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tulot 30 000 kuussa nettona ja viisi lasta. Saamme kotiapua naapureilta, jotka kuskaavat lapsiamme harrastuksiin 30 kilometrin päähän omien lastensa ohessa. Annamme heille bensarahaa noin 10 euroa viikossa. Muuten pärjäämme ja jaksamme tehdä kaiken itse. Leivon joka aamu patongit ennen töihin menoa. Lapsetkin otetaan kotitöihin pienestä pitäen, niin heistä kasvaa tekeviä aikuisia. Elämä on ihanaa, olen aina halunnut ison perheen.
Ai niin, tässä kysyttiin helpotuksista. Ostin yleiskoneen, joka vaivaa patonkitaikinan. Se on tosi kätevä.
-Äskeinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen on toki järkevää mutta se parantaa elämänlaatua sitten joskus / vanhana. Tän takia itse mieluummin laitan kaiken liikenevän palveluihin ja elän mukavaa elämää NYT. Tässä on vähän kaksi koulukuntaa, toiset säästää kaiken pahan päivän varalle ja toisten ”paha päivä” on ne lapsiperheen ruuhkavuodet.
Ymmärrän kyllä että joku voi akmjatella niin että palveluken ostaminen on lyhytnäköistä tuhlausta. Minusta sekin on sijoitus. Sijoitus omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen.
Ei me kaikkea säästetä vaan eletään oikein mukavaa elämää, mutta en silti halua ulkoistaa itseäni esim. lastenhoidosta tai siivoamisesta :) En myöskään halua käyttää rahaa juurikaan esim. kauneudenhoitoon tai itseni laittamiseen, viihdyn hyvin ilman meikkiä ja minua vaan kiinnostaa muut asiat enemmän. Jokainen toki tavallaan ja omien mieltymyksiensä mukaan. :)
Joskus voi myös tulla oikeasti se paha päivä ja tulot romahtaa, jolloin voimme elää pääomatuloilla. Se ajatus tuo turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa jos olis köyhät suurperheet, tulis vastauksia enemmän ...
Ihan varmasti. 0-1 lasta tekee monesta pienituloisestakin rikkaan.
Suiden määrä taas saa ”suuretkin tulot” katoamaan.Ihmiset harvoin edes uskoo, että hyvätuloinen voi todellisuudessa elää köyhyysrajan alapuolella. Meillä on ollut vuosia se tilanne.
Moni on tietävinään sen olevan mahdotonta.
Tämä on totta. Meillä on neljä teini-ikäistä lasta, asutaan pääkaupunkiseudulla lainarahalla ostetussa omakotitalossa, tulot yhteensä noin 12.000e/kk brutto. Verojen jälkeen tietysti paljon vähemmän. Eikä ole ylimääräistä rahaa mihinkään, palveluita emme edes harkitse ostavamme, ihan pakollisia lukuunottamatta. Olemme juuri siinä tuloluokassa, että verotus on ihan järkyttävän kireää. Ja kun olemme isohko lapsiperhe, elämäntapamme edellyttävät asioita, jotka on just tosi rankasti verotettuja, esim. isohko talo, kaksi autoa, lukiokirjat, puhelimet, harrastukset ja ajokortit useammalle lapselle jne.
Esimerkiksi jo pelkkä kiinteistövero on joka vuosi painajainen, kun asuntolainatkin on viritetty aika tappiin.
Emme siis huvittele, emmekä matkustele emmekä haaveilekaan esimerkiksi vapaa-ajan asunnosta. Niihin meillä ei yksinkertaisesti ole varaa.
Onko kellään sellaista omalääkäriä tai perhelääkäriä (siis yksityiseltä) joka hoitaisi koko perhettä ja tarvittaessa tekisi kotikäyntejä?