Hyvätuloiset suurperheet, mitä ”helpotuksia” ostatte/käytätte
Suurperhe voisi nyt tässä tapauksessa olla yli kolmen lapsen perheet, saa toki muutkin vastata.
Meillä 5 lasta ja molemmilla erittäin vaativa työ, toinen asiantuntija ja toinen toimialajohtaja, eli työ vie paljon aikaa. Lapset hoidamme erinomaisesti ja pidän huolen että jokainen lapsi saa ”omaa aikaa” vanhempien kanssa myös sekä teemme perheenä kailkea mukavaa lasten kanssa. Olen nyt palaamassa töihin viimeisestä lapsestani ja mietin mitä kaikkea voisi ”ostaa” arkeen helpotukseksi. Ei nyt mitään rikkaita olla mutta ihan kohtuutuloisia kuitenkin joten palveluita on vara ostaa. Tukiverkkoja ei ole joten siksi ostopalveluita tarvitaan esim satunnaiseen lstenhitoon.
Mikä on hyödyttänyt teitä eniten? Ruokakaupn kotiinkuljetus? Viikkosiivous? Pesulan käyttö? Ostettu puutarhanhoito? Palkattu iltspäivähoitaja pikkukoululaiselle? Asumme Tampereella joten täällä ei ole ihan niin hyvät palveluntarjoajat kuin pk-seudulla.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulot yhteensä 11 000. Kaikki menee, kaksi aikuista lasta joita tuetaan, yksi kotona asuva teini, ja kaksi asuntoa koska miehen työ eri paikkakunnalla.
Viisi ihmistä ja neljä asuntoa kuluttaa tuon aika hyvin.
Huh?
Kolmanneksi autoksi voi ostaa sähköauton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten hyödyttää ehdottomasti aupair, en osaa enää olla ilman. Lapsilla on aina käsillä yksi luotettava tuttu aikuinen lisää joka hoitaa yllättävienkin menojen sattuessa, tämä on korvaamaton apu kun molempien vanhemmatkin asuvat kaukana. Kaikenlisäksi oppivat vähän uutta kieltä ja kulttuuriakin.
Meillä on nyt neljäs aupair, eli kääntöpuoli on tietysti se ettei kukaan jää vuosikausiksi. Mutta todella kiitollisia ollaan näistä ylimääräisistä "isosiskoista" joita lapset ovat saaneet.Miten aupairin asuminen? Meilläkin olisi kyllä tilaa ja huone, mutta jotenkin outoa jos vieras ihminen asuisi siinä koko ajan. Ja miten olette aina varmistaneet että saatte ”hyvän” eikä mitään älypuhelinräplääjä-teiniä? ;). Onko aupair mukananne lomamatkoilla ja mökillä jne?
Ap
Aupairilla on oma huone jonka yhteydessä oma vessa + suihku. Ei ole ollut outoa että talossa asuu ns "vieras", äkkiä siihen tottuu:) Meillä on ollut tosi hyvä tuuri aupairien kanssa ja omat kokemukset pelkästään positiivisia, vaikka välillä kuuleekin huonoja tarinoita. Skypessä yleensä olen pitänyt videohaastattelun, kysellyt kysymyksiä ja selittänyt tosi tarkkaan etukäteen mitä työ konkreettisesti pitää sisällään, mitä odotetaan aupairilta, paljonko maksetaan jne. Tämä on tärkeää, ettei tule väärinymmärryksiä kumpaankaan suuntaan! Olen pyrkinyt olemaan mahdollisimman avoin ja suora ja odottanut samaa toiselta osapuolelta. Ehkä olen ollut vähän turhan kovakin kun olen suoraan sanonut "ei kiitos" jos tyypistä on tullut sellainen kuva ettei ehkä sopisi meidän perheeseen. Toistaiseksi oma intuitio on osunut oikeaan :) Ovat myös olleet vanhempia kuin teinejä, kaikki 20+.
Aupair ollaan otettu mukaan aina lomille ja mökille jos ovat halunneet tulla. Ollaan kustannettu myös ulkomaille mukaan(se ylimääräinen käsipari tulee sielläkin tarpeen) Pakko ei ole kuitenkaan osallistua lomareissuihin, myös aupair voi tarvita omaa aikaa ja lomaa meistä ja se on ihan ok.
Ap, miksi olet hankkinut monta lasta, jos et jaksa elämääsi hoitaa? Kuulostaa siltä että sinulle sopisi paremmin sinkkuelämä jossain poikamiesboksissa. Sama mietityttää tämän yhden kohdalla joka on hankkinut talon isolla pihalla vaikka vihaa pihanhoitoa. Öö, on saatavilla myös kämppiä missä ei ole edes partsia! Minusta typerää ensin hankkiutua johonkin tilanteeseen missä ei tahdo olla ja sitten käyttää varoja siitä selvitäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi olet hankkinut monta lasta, jos et jaksa elämääsi hoitaa? Kuulostaa siltä että sinulle sopisi paremmin sinkkuelämä jossain poikamiesboksissa. Sama mietityttää tämän yhden kohdalla joka on hankkinut talon isolla pihalla vaikka vihaa pihanhoitoa. Öö, on saatavilla myös kämppiä missä ei ole edes partsia! Minusta typerää ensin hankkiutua johonkin tilanteeseen missä ei tahdo olla ja sitten käyttää varoja siitä selvitäkseen.
Jaksan hyvin lapseni ja haluan niitä vielä LISÄÄ! Olen hyvätuloinen ja en ole kiinnostunut rikastumisesta (sijoittaminen jne) joten siksi hsluan sijoittaa rahani palveluihin. Olet kyllä melko erikoinen jos tekstistä päättelit että olen sinkkutyyppinen.. luepa aloitus uudelleen! Ap
Vierailija kirjoitti:
Kateellisen ja katkeran perushyökkäys.. ”et jaksa lapsiasi”... heh!
Vierailija kirjoitti:
No voihan siitä pihasta nauttia vaikka ei itse hoida sitä pihaa. Asun nyt Keski-Euroopassa eikä täällä kukaan hoida omia pihojaan. Puutarhurit ne hoitaa. Eikä kukaan edes siivoa asuntojaan, vaan lähes kaikilla käy siivooja.
Oma perhepäivähoitaja kotiin on myös yksi vaitoehto. Ei edes kovin kallis sillä siihen saa ylsityisen hoidon tukea.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pyritään tekemään kaikki itse. Ihan autojen huollotkin. Ei osteta turhaa rojua.
Siksi me varmaan varakkaita olemmekin.
Nää on aina tosi hauskoja nää tokaisut että säästämällä jotain pientä ja tekemällä itse tulee varakkaaksi.
Juttelimme kaverin kanssa todella rikkaasta naisesta joka ei halua jättää ravintolassa tippiä ja kinuaa kaupassa ilmaisen muovipussin. Kaveri tokaisi että varmaan näiden juttujen takia nainen onkin niin rikas. Jos vaurastuminen olisikin niin helppoa että kinuaa ilmaisen muovipussin, huoltaa autonsa itse tai kutoo oman villapaitansa niin Suomi olisi pullollaan erittäin varakkaita ihmisiä.
Suomessa tulee heti kateellisten syyttelyä ja arvostelua jos ostaa palveluita. Oikeastihan ne arvostelijat itsekin tekisi justiinsa samaa jos vain voisivat.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä miten tämä vastasi aloituksen kysymykseen? Niin, ei mitenkään. :)
1 lapsi, nettotulot 11 000 e/kk, asutaan Hgin keskustassa. Viikkosiivous, ystäväperheen suosituksesta palkkasimme heidän käyttämän luotettavan siivoajan jonka kanssa homma toimii. Jälki on parempaa kuin mitä itse tekisin. Maksamme hyvin ja kaksi kertaa vuodessa bonukset. En halua kokeilla onneani ja käydä läpi siivousfirmojen kautta josko löytyisi hyvä, haluan laatua.
Pyykit pesen mieluummin itse kuin käytän pesulan kautta.
Ruoan kotiinkuljetus lähicittarista kerran vkossa, lihat/kalat/juustot mies haki ennen Stockalta ja hallista, Stockan herkkua emme enää käytä sen jälkeen kun siirtyi S-ketjun omistukseen ja siitä tehtiin Prisma.
Woltilla ja Foodoralla saisi tilattua ruokaa kotiin mutta ravintolavalikoima on suht suppea kuitenkin, käytämme sitä vain hätä/laiskotustapauksissa.
Tällä hetkellä meillä ei ole autoa, käytämme DriveNow tai vuokraamme silloin kun tarvetta.
Kaksi luottolapsenvahtia joille maksamme (heidän toiveesta) pimeänä. Heille myös bonarit 2 x vuodessa. Reippaita ja luotettavia opiskelijatyttöjä molemmat. Hoivafirmoja on pk-seudulla pilvin pimein mutta luotan enemmän omaan ihmistuntemukseeni ja haluan itse valita kuka pientä lastamme hoitaa. Kerran- kaksi viikossa jompi kumpi heistä hakee lapsen päiväkodista, tämä mahdollistaa molemmille vanhemmille pidemmän työpäivän.
Pk-seudulla on tarjontaa enemmän kuin Tampereella mutta ulkoistamisen kanssa täytyy joko tinkiä laadusta tai ummistaa silmiä ja olla tyytyväinen että lopputulos on sinne päin.
Möyhöttäjät ja ”miksi et anna rahaa hyväntekeväisyyteen”-ulisijat menkää johonkin toiseen ketjuun katkeroitumaan.
Meillä netto jotain 8500€/kk, ja yksi lapsi (eli ei ihan sitä mitä kysyttiin 😊 ).
Tilaamme myös cittarista isot ostokset kotiin. Siivooja käy 4 viikon välein ja keväällä ikkunanpesijä. Kotiin tilataan usein valmista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
1 lapsi, nettotulot 11 000 e/kk, asutaan Hgin keskustassa. Viikkosiivous, ystäväperheen suosituksesta palkkasimme heidän käyttämän luotettavan siivoajan jonka kanssa homma toimii. Jälki on parempaa kuin mitä itse tekisin. Maksamme hyvin ja kaksi kertaa vuodessa bonukset. En halua kokeilla onneani ja käydä läpi siivousfirmojen kautta josko löytyisi hyvä, haluan laatua.
Ruoan kotiinkuljetus lähicittarista kerran vkossa, lihat/kalat/juustot mies haki ennen Stockalta ja hallista, Stockan herkkua emme enää käytä sen jälkeen kun siirtyi S-ketjun omistukseen ja siitä tehtiin Prisma.
Woltilla ja Foodoralla saisi tilattua ruokaa kotiin mutta ravintolavalikoima on suht suppea kuitenkin, käytämme sitä vain hätä/laiskotustapauksissa.
Tällä hetkellä meillä ei ole autoa, käytämme DriveNow tai vuokraamme silloin kun tarvetta.
Kaksi luottolapsenvahtia joille maksamme (heidän toiveesta) pimeänä. Heille myös bonarit 2 x vuodessa. Reippaita ja luotettavia opiskelijatyttöjä molemmat. Hoivafirmoja on pk-seudulla pilvin pimein mutta luotan enemmän omaan ihmistuntemukseeni ja haluan itse valita kuka pientä lastamme hoitaa. Kerran- kaksi viikossa jompi kumpi heistä hakee lapsen päiväkodista, tämä mahdollistaa molemmille vanhemmille pidemmän työpäivän.
Pk-seudulla on tarjontaa enemmän kuin Tampereella mutta ulkoistamisen kanssa täytyy joko tinkiä laadusta tai ummistaa silmiä ja olla tyytyväinen että lopputulos on sinne päin.
Möyhöttäjät ja ”miksi et anna rahaa hyväntekeväisyyteen”-ulisijat menkää johonkin toiseen ketjuun katkeroitumaan.
Tässä oli kiinnostavaa tämä bonusjuttu. Olenkin ajatellut että haluaisin löytää hyvän hoitajan ja sitouttaa hänet. MLL kokemukset olleet tosi huonoja joten täytyy etsiä uusi hoitaja. Millaisen bonuksen maksat? Ei tarvi rahamäärää sanoa mutta siis onko esim ”puolen kuun palkka” tai ”joululahjaraha” tai muuta vastaavaa? Bonuksen maksaminen oli hyvä idea, kiitos!
Ap
No, provohan tämä on. Ei kukaan oikeasti kovapalkkaisessa johto- tai asiantuntijatyössä kysele av:lta neuvoja, heillä on ihan omat kanavansa siihen.
Meillä käy siivooja kaksi kertaa kuussa. Palkkasin yksityisyrittäjän, isommista siivousfirmoista todella huonoja kokemuksia.
Kaikki omakotitalon isommat työt ja pintaremontit ulkoistettu viimeisen parin vuoden aikana.
Lakanat pesetän pesulassa.
Lapsenvahti käy 21-24 h/kuukausi. Löysimme MLL:n kautta lapsenvahdin, jonka sitten "kaappasimme" itsellemme; teimme sopimuksen hänen kanssaan, lupasimme tuon tietyn tuntimäärän ja hieman paremman palkan (10 eur/h). On kerrallaan kolme tuntia.
AP, oletko miettinyt esim Au Pairia teille?
N34, kaksi tarhaikäistä lasta
Vierailija kirjoitti:
No, provohan tämä on. Ei kukaan oikeasti kovapalkkaisessa johto- tai asiantuntijatyössä kysele av:lta neuvoja, heillä on ihan omat kanavansa siihen.
Ei ole provo, ja johan kerroin etten ole rikas vaan ylempää keskiluokkaa ja hyvätuloinen. Suomessa on paljon sellaisia 7000-10 000 e tienaavia jotka ei todellakaan ole rikkaita (kun liki puolet palkasta napataan veroihin) mutta sen verran hyvätuloisia että palveluita voi ostaa.
Selkeästi tämä on vähän jotenkin tabu, keskieurooppalaisessa kulttuurissa on normisettiä että ostetaan palveluita ja paljon! Suomessa sitten vastaava saa närkästystä aikaan. Tasapäistämisen kulttuuri?
Ap
No suomessa ei saa tehdä mitään erilailla kuin naapuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli kiinnostavaa tämä bonusjuttu. Olenkin ajatellut että haluaisin löytää hyvän hoitajan ja sitouttaa hänet. MLL kokemukset olleet tosi huonoja joten täytyy etsiä uusi hoitaja. Millaisen bonuksen maksat? Ei tarvi rahamäärää sanoa mutta siis onko esim ”puolen kuun palkka” tai ”joululahjaraha” tai muuta vastaavaa? Bonuksen maksaminen oli hyvä idea, kiitos!
Ap
Siivoojalle maksamme ennen joulua ja ennen kesää 40% kk-palkasta puhtaana käteen ja lapsenvahdeille satasen tai 150 e. IMO perheelliselle ihmiselle ja opiskelijalle hyvät summat. Mä ajattelen myös että yritetään olla mahdollisimman reiluja ja mukavia lapsenvahdeille niin eivät lähde ensimmäisen paremmin maksavan perään. Emme edellytä muuta kotityötä kuin että leikin jäljet siivotaan, ruoka lapselle on valmiina jääkaapissa, lämmittävät vain ja tarjoamme ruoan myös heille. Jos käyvät lapsen kanssa kaupassa hakemassa leipää, voita tms pientä täydennystä emme pyydä loppurahoja takaisin. Jos käyttävät lasta harrastuksessa maksamme ylimääräistä. Jos käyvät illalla tai vkl vahtimassa annamme taksirahan klo 21 jälkeen. Samoin pyöristämme palkan aina heidän eduksi.
Muutenkin poikamme on suht helppo tapaus, reipas ja peruskiltti nelivuotias joten hänen kanssaan oleminen on helppoa rahaa Alepan kassalla istumiseen verrattuna.
Eikö se ole hyvä, että käytetään palveluita ja työllistetään muita? Pistetään raha kiertämään.