Outoa estelyä mammografiaan??!! 44 v ei haluta päästää edes yksityisellä!
44 vuotiaana sain ajatuksen köydä yksityisellä mammografialla. Hoitaja ihmetteli ja kyseli ja kyseli miksi muka haluat? No siksi, kun haluan. tuo50 v on liian kaukana, kun julkisella seulotaan, moni sairastuu jo 2-3 kymppisenä. No en sit menny, oisin päässy sit jankutettuani, jne. Yritti ensin kaupitella gynekologia tms. EI kiinnostanu.
Kommentit (36)
Varmasti pääsee, mutta Kela-korvauksia ei ehkä saa.
Minä pääsin 40-vuotiaana julkiselle kun kävin lääkärillä ja sanoin että oikeassa rinnassa on kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Kävin työterveydessä ja pyysin päästä mammografiaan, kun rinnassa tuntuu patteja. En päässyt, koska meidän kunnan työterveys ei kustanna mammografiaa. Lääkäri kehotti menemään terveyskeskukseen, ja menin, mutta siellä sanottiin, että aikaa ei anneta tällä perusteella (lääkärin lausunto kyhmyisistä rinnoistani). Näinkö vaikeaa on saada rintansa tutkituksi nelikymppisenä, vaikka suvussa on rintasyöpää?
Jotain kasvaimia siellä jo on jos kovia patteja.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt keväällä yksityisellä. Ei ollut vaikeaa päästä. Lääkäri suositteli, että vaikka mitään oireita ei ole, kannattaa yli nelikymppisen käydä 2 - 3 vuoden välein: Ruotsissa seulat alkavat jo aiemmin, Suomessa hänen mukaansa melko myöhään, kun vasta 50-v. Eikä maksanut maltaita, alle pari sataa. Näin Oulussa. N42
Olen käynyt 35-vuotiaasta parin vuoden yksityisellä varmuuden vuoksi mammossa ja ultrassa. Lääkäri sanoi, ettei kannata niin usein käydä. Tiedä sitten miksei.
Totta kai mammografiaan tarvitaan lääkärin lähete. Tutkimuksesta koituu kustannuksia veronmaksajille (kela-korvaus), ei sinne noin vain voi mennä, ellei lääkäri ole ensin todennut, että kyseinen tutkimus on tarpeellinen. Röntgenissä pitää ottaa huomioon myös säteilyaltistus vs. potilaan etu.
Hoitajalta ei nyt mitään lähetteitä saa. Minäkin haluisin magneettikuvaan, mutku hoitaja ei anna lähetettä. Niinpä.
Minä pyysin talkkarilta lähetettä, ei antanu!
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tarvitset lääkärin lähetteen. Sain sen, kun kävin ihan vuosittaisella gynekologikäynnilläni, jossa esim. papa sun muut. Mutta eihän sitäkään käyntiä kannata jättää väliin. N42
Ei mitenkään 'tietenkään', kun kyse on yksityisistä lääkäriasemista, joiden palveluista ja labroista maksetaan. Tai siis tämä olisi toiveeni asiakkaana, että voisi varata ajan labraan oma-aloitteisesti.
Miksi ei voi, kun kuitenkin niistä maksaa? Lääkärien arvovalta? Pelko potilaiden menettämisestä omadiagnooseille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tarvitset lääkärin lähetteen. Sain sen, kun kävin ihan vuosittaisella gynekologikäynnilläni, jossa esim. papa sun muut. Mutta eihän sitäkään käyntiä kannata jättää väliin. N42
Ei mitenkään 'tietenkään', kun kyse on yksityisistä lääkäriasemista, joiden palveluista ja labroista maksetaan. Tai siis tämä olisi toiveeni asiakkaana, että voisi varata ajan labraan oma-aloitteisesti.
Miksi ei voi, kun kuitenkin niistä maksaa? Lääkärien arvovalta? Pelko potilaiden menettämisestä omadiagnooseille?
Ja tämän kirjoitti siis eri, en ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajalta ei nyt mitään lähetteitä saa. Minäkin haluisin magneettikuvaan, mutku hoitaja ei anna lähetettä. Niinpä.
No joo, mutta jotkut hoitajat puuttuvat hanakammin potilaan asioihin kuin toiset.
Kävin yksityisellä 20-vuotiaana ekan kerran ja pääsee kunhan vain tilaa ajan ja menee. Kyllä niille raha kelpaa.
Minkä ikäisenä on yleiset seulonnat? Onko kuntakohtaisia eroja? Mites papaseulonnat? Oon 44-v eikä mihinkään ole ikinä tullut kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keskustelet lähetteistä "hoitajan" kanssa?
ei ollu mitään lähetettä .Soitin vaan Terveystalon hoitajalla, kysyin mammografiasta. Soita itte jos et usko! Sua EI PÄÄSTETÄ!
vaatii kai ensin gynekologin ajan (150 egee plus muut) sit mammografiamaksu, sit tuoskäyntimaksu (luulisin) hinta aika mukava. Yritin siis käydä vaan pelkässä mammografiassa. EN tarvii muita siihen väliin.
Ei oikein oisi halunnu millään päästää mua!!!!
Mutta kun mammografia vaatii lääkärin lähetteen, usko jo. Ei sinne voi marssia noin vain. Se on kuvantamistoimenpide.
Ymmärrän tietenkin että ketuttaa jos ei ole rahaa siihen gynekäyntiin. Varmaan moni tosi pienituloinen oikeasti tarvitsisi lähetteen mutta ei ole varaa koko hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin työterveydessä ja pyysin päästä mammografiaan, kun rinnassa tuntuu patteja. En päässyt, koska meidän kunnan työterveys ei kustanna mammografiaa. Lääkäri kehotti menemään terveyskeskukseen, ja menin, mutta siellä sanottiin, että aikaa ei anneta tällä perusteella (lääkärin lausunto kyhmyisistä rinnoistani). Näinkö vaikeaa on saada rintansa tutkituksi nelikymppisenä, vaikka suvussa on rintasyöpää?
Jotain kasvaimia siellä jo on jos kovia patteja.
Naisella voi kuule olla tissit täynnä patteja kuten minulla, mutta ne on todettu useaan kertaan nestekystiksi. Lisäksi naisen rintarauhaskudoksen rakenne vaihtelee naisten välilllä todella paljon. Osa tisseistä näkyy mammografisssa melkein valkoisena (paljon maitorauhaskudosta) ja on kyhmyisen näköistä, mutta ultrassa ei ole kasvaimia. Jos tissi on pelkkää rasvaa jo mammografiasta näkee että ei ole muuta, rinta on täysin läpikuultava kuvassa.
Toki kannattaa kaikki patit tutkituttaa. Ne eivät kuitenkaan aina ole kasvaimia.
Ei kai mammografiaa yksityispuolellakaan saa ilman lääkärin lähetettä? Ei ole ikinä tullut mieleenkään että saisi.
Itse käyn yksityisellä gynellä kerran vuodessa, ja 40 vuotta täytettyäni hän on antanut mammografialähetteen joka toinen vuosi.
Miksi et vaan varannut aikaa verkossa?