Jättävätkö ihmiset teille viesteihin vastaamatta esim. Whatsappissa?
Minulla on neljä kaverinani pitämääni ihmistä, jotka itse ottavat yhteyttä noin kerran kuukaudessa tai välillä useammankin oma-aloitteisesti ja kyselevät kuulumisia, mutta sitten hetken juttelun jälkeen juttu tyssää siihen vaikka olisinkin esittänyt jonkun kysymyksen ja Whatsappissa viesti jää näkymään lukemattomana. Kuitenkin joskus myöhemmin he saattavat palata asiaan ja välillä saattaa tulla pahoittelut vastaamattomuudesta.
Olenko jotenkin kynnysmatto, jonka yli on helppo kävellä ja, jota he eivät kunnioita ollenkaan? Vai onko nykyisin ihmisillä niin iso viestitulva, että voi oikeasti olla kyse siitä, että he eivät vain vahingossa tai välinpitämättömyyttään vastaa? Nämä henkilöt eivät siis tunne toisiaan, eikä kyse ole mistään ryhmästä vaan erillisistä kavereistani.
Onko muilla vastaavia kokemuksia, että kaverit jättävät vastaamatta tai, että siinä kestää tosi pitkä aika? Ryhmäkeskusteluissa tuntuu olevan tosi yleistä, että jonkun viesti jätetään huomioimatta, mutta henkilökohtaisissa viesteissä tämä tuntuu hiukan loukkaavalta.
Kommentit (57)
Kylläpäs jotkut ottaa kuolemanvakavasti tuon viestittelyn.
Ei ole helppoa elämä varmaan muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viesteihin vastaamatta jättäjät: muistakaa, että toinen osapuoli kyllä muistaa hyvin törkeän ja välinpitämättömän käytöksenne vielä vuosien päästäkin. Kannattaa kohdella ihmisiä mukavasti, koskaan ei tiedä kenen kanssa myöhemmin joutuu olemaan tiiviisti tekemisissä esimerkiksi töiden merkeissä.
No just! 😁
Okei, polta toki sillat takanasi. Itsepä joudut käytöksesi seurausten kanssa elämään.
Jää joku viesti vahingossa huomaamatta ja sillat palaa. Sori, nyt naurattaa🤣
Itsekeskeisen minäminäminä -ääliön tyhjänpäiväistä naureskelua. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Löysää nutturaa..saat vielä päänsärkyä🤣🤣
Haista paskat. Helppohan se on toisten kurjalle ololle naureskella, jos on elänyt kivan ja helpon elämän.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs jotkut ottaa kuolemanvakavasti tuon viestittelyn.
Ei ole helppoa elämä varmaan muutenkaan.
Ei ole ei. Maksatko sinä minulle traumaterapian?
Yksi huomio: nykyisin whatsapp ei ole ainoa äpp mitä ihmiset käyttävät. Moni käyttää viestittelyyn myös näitä: instagram, telegram, signal. Whatsapp ja Zuckin valvonta ei kiehdo enää, joten moni käyttää muita äppsejäkin ja täten whatsapin käyttö viestittelyyn jää vähäisemmäksi.
Siirry huviksesi testaamaan vaikka telegramia ja huomaat että kaikki ystäväsi ovatkin siellä.
Itsellä tapana vastata myöhemmin ellei ole tosi urgent juttu. On hassua, että pikaviesti -palveluiden mukana on tullut tarve olla jatkuvasti tavoitettavissa. Ja on totta, että sihen viestittelyyn saa aikaa kulumaan ja mukavampaa olisi esim. soitella. Korjaan asiaa ääniviesteillä, koska vastaaminen on silloin helpompaa (toki kuuntelu vie enemmän aikaa kuin lukeminen). Ei kannata ottaa itseensä ja jos otat niin selvitä asian laita ensin. Ihmiset tekevät tulkintoja omista lähtökohdistaan, jolloin toisen tarkoitusperä jää helposti katsomatta. Itseäni vaivaa olla jatkuvasti tavoitettavissa ja olenkin muuttanyt wup asetukseni siten etteivät muut näe paikallaoloani enkä minä heidän.
Vierailija kirjoitti:
No häh taas?
Osalla ihmisistä ihan oikeesti on aika paljon muutakin elämää kuin puhelin. Itse kyllä luen viestit nykyisin vasta, kun on aikaa myös vastata, muuten herkästi unohtuu. Ei siksi, ettei asia olisi tärkeä, vaan ihan samalla lailla kun unohtuu avaimet kotiin. En kans tykkää kosketusnäytöllä tekstailusta, joten usein vastaan pelkällä hymiöllä jos vaan mahdollista.
Töissä ei puhelin saa olla mukana, tauoilla haluan tehdä muuta kuin ainaista päätteen tuijottamista. Sit on bussimatka aikaa, illalla lapset helmoissa siihen saakka että jäisi tunti puoltoista aikaa hengähtää yksin. Ryhmiin en useimmiten vastaile mitään hyvä et edes luen (moniin mut on lisäilty vaan), kavereille kyllä vastaan, jos on kysymys viestissä. Ja pidän kysymyksen liittämistä viestiin merkkinä siitä, että toinen haluaa olla juuri mun kanssani kontaktissa. Mut jos ap:lla on kiireisiä kavereita ja paljon viestejä, ymmärrän, jos ihan vahingossa joku unohtuu. Oon joskus luullut vastanneeni jo ihan olennaiseen viestiin, sit en ollutkaan, onneksi ei kaveri loukkaantunut!
Toisaalta veljen kans monesti lähetellään toisillemme randomeita vitsejä ja tilannehuomioita, niihin ei aina vastata. Meil on hyvät välit eikä kävis mieleen loukkaantua tästä.
"No siis niinku hääh??" :DD Vaikutat aika rasittavalta tyypiltä.
Tämä aihe ei kiinnosta enää juuri ketään, niin on tämä uusi hieno aikakausi ihmiset opettanut minäminäminään. Ei tarvitse vastata, jos ei ole viestin lähettäjältä mitää suoraa hyötyä saamassa. Some on ja muu media on aivokääpiöiden valtakunta, jossa ei ole itsekritiikkiä, eikä mitään muutakaan sellaista, joka veisi sivuun narsistisesta keskiöstä. Ja sanonko minne voitte työntää ne typerät hymiönne? En sano, päättäkää itse niiden somien keltaisten pullukkavauvojenne paras paikka.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää kyllä kun teini jättää viestin kuittaamatta, siis lukematta. Sit joku hutera selitys "en huomannut", juu et vissiin kun koko ajan luuri kourassa. :D Vissiin äidin viestit on aina niin tylsiä, koska sisältävät yleensä asiaa tai tärkeitä muistutuksia...
Tekisin tuossa tilanteessa niin, etten ”huomaisi” maksaa laskua. Ja vastaisin noin teinille kun kyselee perään.
En tiedä koska en käytä tuota sovellusta enkä varmaan tule koskaan ees käyttämään.
On normaalia. Oon sanonut , etteivät lähettäisi mitään linkkejä,turhaa höpötystä kun mene aika pelkkään videoiden tai nettiuutislinkkien availuun. Ei osa usko vaan linkkejä tulee,voi tulla kymmeniä viikottain. Joten en noteeraa niitä enkä vastaa tälle ystävälle ennekuin lopettaa linkkipommituksen. Mutta jos paljon viestejä,en ehdi vastata kaikkeen. Siinä on myöskin eroa,milloin kukin katsoo viestin olevan ketjun viimeinen toisinsanoen asia käsitelty eikä aihetta enää ole vastata sen enemmin. Toisilla viesti ja aiheen käsittely voi jopa jäädä kysymykseen , eikä sitä sen kummemmin enää mietitä. Vähän hassua mutta näin on erilaisia persoonia kaikki.
Itse en jaksa tuollaista vajaata kommunikointia, jos ei ole pakko olla tekemisissä muutoin, esim. sukulaiset, työkaverit jne. Oli syyt ignooraamiselle sitten mitä vain.
Joillakin vaan on sen verran paljon enemmän elämää whatsuppien ulkopuolella, että ei tule rekisteröityä joka piippausta.
Jättää. Siitä jää ylimielinen kuva vaikka ei ehkä vaan ole mitään kommentoitavaa.
Todennäköisesti kyse ei ole tahallisesta ignooraamisesta, joten ei kannata jäädä miettimään asiaa. Whatsapp on vain yksi PIKAVIESTINTÄKANAVA, ei mitään virallista kirjeenvaihtoa.
Viestejä voi hyvinkin jäädä näkemättä, voi unohtaa vastata (on vaikka ollut jo vastaamassakin mutta on tullut muuta akuuttia kesken kirjoittamisen), jää miettimään mitä vastaisi mutta ei keksi mitään ja asia jää jne. Syitä voi olla miljoona, jotka eivät välttämättä liity erityisesti sinuun ihmisenä. Eli ei kannata yliajatella asiaa.
Jos on tärkeää asiaa, varmaan aina voi soittaa tai ehdottaa vaikka tapaamista.
Tuntuu että nostalgisessa MSN messengerissä oli aikoinaan paljon kohteliaampaa ja johdonmukaisempaa keskustelua, ei ollut älypuhelimia niin sanottiin toiselle aina moikat kun piti lähteä koneelta. Eikä juttelu ollut mitään meemispämmäystä, filtteröityjä naamakuvia tai typeriä emojeja joiden merkitykset kukin tulkitsee omalla tavallaan.
Itse luen ja vastaan sellaisella hetkellä, kun ehdin ja jaksan keskittyä asiaan. Jos jaaritellaan niitä näitä, voi tulla pidempikin tauko, kun en jaksa enkä halua jatkuvasti tönöttää puhelimella ja tihrustaa ruutua.
Niin ja sitten on sekin, että jos vaikka on puolison kanssa sovittu, että nyt vietetään yhteistä aikaa tai olen tapaamassa kasvotusten kaveria, niin en ala siinä käymään mitään pitkää keskustelua whatsappilla samalla jonkun muun kanssa. Sehän olisi epäkohteliasta. Toki vastaan, jos on selkeä kysymys, johon halutaa vastaus.