Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla sosiaalityön keskustelussa joku mietti tuleekohan näille ei-todistushakijoille jonkinlainen motivaatiokirje+työkokemus+aiemmat opinnot - mahdollisuus. Sosiaalityön maisteriin tällainen taitaa jo ollakin, tämä kuulostaisi kyllä todella järkevältä, erityisesti jos vertaa todistusvalinnan avaamiseen ei-ensikertalaisille.. Miettikää nyt ihan oikeasti, että jollain 10 vuotta sitten kirjoitetulla yo-todistuksella tarjottais muka "mahdollisuus" hakea, maailman turhin asia olisi kyllä. Tuohon aikaan yo-todistuksella ei päästy minnekään ja panostus kirjoituksiin oli sitä luokkaa.
Motivaatiokirje oli ennen käytössä Tamperen psykan maisteriin.
Kyllä yo-todistukseen panostettiin 10v sitten. Sillä saattoi päästä suoraan sisään joillekin aloille tai sai alkupisteitä. Silloin ei tainnut päästä pelkällä pääsykokeella sisään, vaan yleensä yo-todistus otettiin ainakiin huomioon ellei jopa suoraan päässyt sillä sisään. YTL:lä on varmasti vertailukelpoisia käppyröitä minkä tasoisesti eri aikoina on osattu yo-kokeissa. Sitä paitsi kyllähän nytkin ensikertalaiset saa yo-todistuksesta samalla tavalla pisteitä (kaikista muista aineista paitsi vanhasta reaalista), vaikka todistus olisi kuinka vanha.
Juu juu kemmalle tai matikkaan tai jonnekin tietojenkäsittelyyn pääsikin suoraan, tässä nyt puhutaan kuitenkin näistä muista aloista ja nimenomaan ei-ensikertalaisista. Montakohan 3-kymppistä ylioppilasta on tässä maassa, joka ei jotakin korkeakoulututkintoa jo ole tehnyt ennen yliopistoon hakemista tänä keväänä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi maisterissa pitää olla menetelmäkursseja, voi suorittaa myös sisäänpäästyään ns. siltaopintoina.
Opinnot on lueteltu täällä (valitse ensin ylälaidan pudotusvalikosta Psykologian maisteriohjelma)
https://guide.student.helsinki.fi/fi/artikkeli/tutkinnon-rakenne-ja-laa…Syksyllä tulee uudet tutkintovaatimukset, nekin pääsee näkemään tuota kautta. Kandin tiedot näkee vastaavasti valitsemalla valikosta psykologian kandiohjelma.
Helsingissä taitaa olla paljon enemmän tutkimusmenetelmien opintoja pakollisina kuin muissa yliopistoissa, onko joku tutustunut tarkemmin eri yliopistojen tutkintorakenteisiin? Joensuussa ei ole sitä taidettu ainakaan ennen painottaa, se on nyt yhtenäistämisen myötä tainnut muuttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos leikitään ajatuksella, että valintakoe toteutuu jonkinlaisena kurssin suorittamisena, niin mitä ajattelette että tämä mahdollinen kurssi sisältäisi? Miniversio pääsykoematskuista? Onko jollain tietoa millaisia nämä tämäntyyppiset valinnat on olleet muissa hakukohteissa?
No huijaustahan näissä on paljon harrastettu, eli toivottavasti tällaista etäkoetta tai muuta ei tehdä. Täälläkin puhuttu vaikka mistä mahdollisuuksista ottaa apulaisia kokeeseen.
tuskin valmis Psykologi alkaa moista harrastamaan jonku hyväksi. Moraalitonta.
Psykologi tuskin olisikaan paras apuri.
Ja kuka edes pystyisi elämään itsensä kanssa jos vilpillä saa opiskelupaikan janvilpin varaan rakentaa koko uransa. Minun omatunto ei ainakaan kestäisi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Todistusvalinta toiskertalaisille olisi suunnilleen yhtä tasapuolinen kuin arvonta.
Ai miten nii?
Näkeehän niistä todistuksista kuinka monta opintopistettä on suorittanut ja millasia arvosanoja saanut. Sittevaan asettamaan hakijat paremmuusjärjestykseen. Kaukana lottoamisesta.
Mutta voiei... se vaatisi varmaan työntekemistä.. ja yliopistossa nykyään kartetaan kaikkea mistä voi tulla vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla sosiaalityön keskustelussa joku mietti tuleekohan näille ei-todistushakijoille jonkinlainen motivaatiokirje+työkokemus+aiemmat opinnot - mahdollisuus. Sosiaalityön maisteriin tällainen taitaa jo ollakin, tämä kuulostaisi kyllä todella järkevältä, erityisesti jos vertaa todistusvalinnan avaamiseen ei-ensikertalaisille.. Miettikää nyt ihan oikeasti, että jollain 10 vuotta sitten kirjoitetulla yo-todistuksella tarjottais muka "mahdollisuus" hakea, maailman turhin asia olisi kyllä. Tuohon aikaan yo-todistuksella ei päästy minnekään ja panostus kirjoituksiin oli sitä luokkaa.
Kyllä yo-todistukseen panostettiin 10v sitten. Sillä saattoi päästä suoraan sisään joillekin aloille tai sai alkupisteitä. Silloin ei tainnut päästä pelkällä pääsykokeella sisään, vaan yleensä yo-todistus otettiin ainakiin huomioon ellei jopa suoraan päässyt sillä sisään. YTL:lä on varmasti vertailukelpoisia käppyröitä minkä tasoisesti eri aikoina on osattu yo-kokeissa. Sitä paitsi kyllähän nytkin ensikertalaiset saa yo-todistuksesta samalla tavalla pisteitä (kaikista muista aineista paitsi vanhasta reaalista), vaikka todistus olisi kuinka vanha.
Mun mielestä avoimen todistus on parempi, koska sellaiselle opiskelijalle on jo tuttu nykyaikainen yliopisto-opiskelu ja kaikki tietokoneohjelmat. Nämä on muuttunut siinä 10 vuodessa jo paljon. Ihan hyödytöntä painottaa jotain 10 vuotta vanhaa yo todistusta.
Koska yo-kirjoitukset ovat eri aikoina olleet erilaiset. Vaikka olisi 7 ällää 15 vuoden takaa, saa sillä nyt 89,6 tai 97,4 pistettä.
Varmasti kertaalleen huipusti kirjoittanut saisi kirjoitettua kaksi reaalia nyt ja pääsisi noin 150 pisteeseen, mutta jos ensikertalaisuutta ei ole tallella, miksi olisi mennyt huvikseen yo-kirjoituksiin? Asia olisi täysin eri, jos toiskertalainenkin voisi hakea papereilla.
Millä perusteilla te olette valinneet omat hakukohteet? Enemmän kaupungin mukaan, että on lähellä perhettä tai töitä? Vai tutkinnon sisällön ja yliopistojen omien painopisteiden mukaan? Minä menin ihan kotikaupungin mukaan, mutta sattumalta myös tutkinnon rakenne on itselle mieluinen, kliininen painotus eikä Helsingin tavoin valtavasti tutkimusmenetelmiä. Tarkemmin kun katsoin jonkun laittaman linkin kautta noita Helsingin sisältöjä, niin huomaa kyllä painotuseron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistusvalinta toiskertalaisille olisi suunnilleen yhtä tasapuolinen kuin arvonta.
Ai miten nii?
Näkeehän niistä todistuksista kuinka monta opintopistettä on suorittanut ja millasia arvosanoja saanut. Sittevaan asettamaan hakijat paremmuusjärjestykseen. Kaukana lottoamisesta.
Mutta voiei... se vaatisi varmaan työntekemistä.. ja yliopistossa nykyään kartetaan kaikkea mistä voi tulla vaivaa.
Tätä tehdään muissa tutkinto-ohjelmissa, eli annetaan pisteitä aiempien opintojen soveltuvuudesta ja arvosanoista sekä motivaatiokirjeestä. Yliopistoissa henkilökunta on aivan loppuunajettua, joten aika ikävä kommentti tuo viimeinen.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka edes pystyisi elämään itsensä kanssa jos vilpillä saa opiskelupaikan janvilpin varaan rakentaa koko uransa. Minun omatunto ei ainakaan kestäisi sitä.
Mielenkiintoisia kohtaamisia varmasti vuosien aikana tän apurin kanssa :D valmistujaisissa: "ja erityiskiitos Penalle valmistumiseni johdosta", eka työpaikka: "erityiskiitos taas Penalle tästä duunista", "kiitos tietysti kuuluu Penalle tästä mun jatko-opiskelupaikasta", "Penalle tietty taas kuuluu kunnia tästä mun tohtorin tutkinnosta" jiiäneejiiänee
Mun täytyy myöntää et sen verran tärkeä tutkinto, että voisin jopa huijata saadakseni opiskelupaikan. Harmi vaan et mulla ei ole sellaisia kavereita :( Ei suhteita sellaisiin piireihin. Olen taustaltani alempaan sosiaaliluokkaan kuluva ja tähän jää taas mun unelmani edes pienestä sosiaalisesta noususta.
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy myöntää et sen verran tärkeä tutkinto, että voisin jopa huijata saadakseni opiskelupaikan. Harmi vaan et mulla ei ole sellaisia kavereita :( Ei suhteita sellaisiin piireihin. Olen taustaltani alempaan sosiaaliluokkaan kuluva ja tähän jää taas mun unelmani edes pienestä sosiaalisesta noususta.
Jos tolla asenteella lähtee nii varmaan jääki unelmat saavuttamatta. Ja en kommentoi tätä kiusallani vaan siksi että samaistun kaikkeen muuhun paitsi tohon viimeiseen virkkeisiin. Jos uskoo epäonnistuvansa niin voi jo varmasti sanoa epäonnistuneensa. Siitä on turha syyttää muita sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä avoimen todistus on parempi, koska sellaiselle opiskelijalle on jo tuttu nykyaikainen yliopisto-opiskelu ja kaikki tietokoneohjelmat. Nämä on muuttunut siinä 10 vuodessa jo paljon. Ihan hyödytöntä painottaa jotain 10 vuotta vanhaa yo todistusta.
10 vuotta työelämässä siinä välissä, niin hakija on kylläkin huomattavasti digiosaavampi kuin joku nuorempi hakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tolla asenteella lähtee nii varmaan jääki unelmat saavuttamatta. Ja en kommentoi tätä kiusallani vaan siksi että samaistun kaikkeen muuhun paitsi tohon viimeiseen virkkeisiin. Jos uskoo epäonnistuvansa niin voi jo varmasti sanoa epäonnistuneensa. Siitä on turha syyttää muita sitten.
No kyllä tässä tilanteessa voi olettaa vaikka mitä ja myös epäonnistuvansa, koska ei ole mitään tietoa miten tämä jatkuu. Ja kai sitä ihminen saa sanoa miltä just tällä hetkellä tuntuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta työelämässä siinä välissä, niin hakija on kylläkin huomattavasti digiosaavampi kuin joku nuorempi hakija.
Riippuu missä työssä on ollut. Kaikissa töissä ei varmaan ole käytössä digicampusta, moodlea, zoomia, teamsia, yammeria ym. ym.
Vierailija kirjoitti:
Koska yo-kirjoitukset ovat eri aikoina olleet erilaiset. Vaikka olisi 7 ällää 15 vuoden takaa, saa sillä nyt 89,6 tai 97,4 pistettä.
Varmasti kertaalleen huipusti kirjoittanut saisi kirjoitettua kaksi reaalia nyt ja pääsisi noin 150 pisteeseen, mutta jos ensikertalaisuutta ei ole tallella, miksi olisi mennyt huvikseen yo-kirjoituksiin? Asia olisi täysin eri, jos toiskertalainenkin voisi hakea papereilla.
Ihan samalla tavalla saa pisteitä pois lukien vanha reaali. Itse asiassa jopa paremmin saa pisteitä, jos on kirjoittanut heikkoja L:iä ennen Eximiaa. Yo-kokeiden vertailtavuutta seurataan joka vuosi ja vuosikymmenestä toiseen. YTL:lä on tieto ja minä vain mutulla veikkaan, että nykyiset abit ovat heikompitasoisia kuin 10-20v sitten. Vrt Pisa-tulosten lasku, keskittymisvaikeuksien lisääntyminen, vapaa-ajan houkutusten valtava lisääntyminen.
Vierailija kirjoitti:
Mikset vaan opiskele kunnolla kokeisiin (tai kirjoita yo-kokeita vaadittavalle tasolle)? Se on mahdollista vaikka olisi missä sosiaaliluokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä työssä on ollut. Kaikissa töissä ei varmaan ole käytössä digicampusta, moodlea, zoomia, teamsia, yammeria ym. ym.
Ne voi tuntua sinusta haastavilta, mutta 10v työelämässä ollut on todennäköisesti törmännyt vastaaviin systeemeihin ja pystyy helposti siirtämään osaamisen eri ympäristöihin. Näin olen huomannut avoimen kurssikavereista jotka olleet pitkään töissä. Heille on voinut kertyä vaikka 20000 tuntia enemmän kokemusta digiympäristöistä kuin nuorella hakijalla. Monissa töissä myös osallistutaan digiympäristöjen kehitystyöhön, vaikka ei olisikaan mikään it-ala. Työpaikat ovat paljon teknillistyneempiä kuin koulumaailma.