Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Itse toivon kovasti, että ulkomailla opiskeltu psykologian kandindaatin tutkinto olisi nyt hyödyksi tässä kohtaa, kun opiskelijoita valitaan suoraan maisterin tutkintoon!
Opintojen jatkaminen on todella vaikeaa Suomessa, niin hieman itsekkäästikin toivon tilanteesta olevan hyötyä tässä.
Täällä toinen samanlainen. :D Olisihan se kaikin puolin järkevää, että olisi jo olemassa joku reitti. Sen lisäksi, että saadaan nopeasti valmistuva, kielitaitoinen opiskelija, Suomi pääsisi hyödyntämään kansainvälisiä yhteyksiä. Esim. jonkun opettajat ovat voineet olla kansainvälisesti tunnettuja nimiä, alansa huippuja ja hän on saanut oppinsa suoraan heiltä. Aika hassua, että tällainen ollaan valmiita heittää roskiin ja riskeerata, että Suomeen tullessaan tällaiset henkilöt hakeutuvat helpommin sisäänpäästäviin opintoihin. Ei taida olla yliopistojen vika, mutta Valvira vai mikä opetushallitus näistä päättää. Ja sekin vielä, että minulla ainakin Suomi on tukenut ulkomaisia opintojani opintotuen ja -lainan muodossa. Jotenkin outoa, että ensin kannustetaan kansainvälistymään ja sitten nousee seinä pystyyn. No, toisaalta itse tiesin jo ennen ulkomaille menoa, että tällaista tämä on. En lähtenyt sinne (...jäänyt pitkäksi aikaa ja ollut tosi pitkään myös töissä siellä....) sen takia, että pääsisin jotain keploskonstia pitkin Suomeen opiskelee psykkaa! :D
Kyllähän se nyt on ihan tieteellisessä tiedossa mitkä ovat psykologian lähitieteenaloja joten esimerkiksi näistä oppiaineista valmistuneita voitaisiin pitää soveltuvina.
En siis itsekkään usko, että tämmöinen valintamenettely tulee mutta ajatuksen tasolla olisi paljon toimivampi kuin etäkoe jossa mahdollisuus vilppiin.
Vierailija kirjoitti:
Minun melestä ei missään tapauksessa kannata lopettaa tilaston opiskelua. Mitään muuta keinoa ei olla näköjään vuosien aikana keksitty erotella hakijoita tehokkaasti, joten ihan varmasti tätä käytetään ei-todistusvalinnassa valittavien erotteluun vaikka mikä poikkeustila on. Mitään sivuoven reittiä avoimen kursseilla tai muuten ei varmasti ole, koska tasasijoilla olevia on ihan liikaa.
Miksi ihmeessä ei voisi olla reittiä avoimen kursseilla, onhan jo olemassa avoimen reitti, josta ei saa psykologin pätevyyttä? Jyväskylän yliopisto on ihan päätäntävaltainen omien reittiensä suhteen tänä vuonna vaikka keksimään, että avataankin tämä portti ja ovi nyt ei-ensikertalaisille ihan oikeaan pätevyyteen. Ei mahdoton ajatus ollenkaan minusta.
Ja jatkan vielä, että siinä voisi huomioida muut opinnot siten, että onko sivuainekelpoisia kokonaisuuksia, onko kieli-ja muut yleiset opinnot suoritettu tai hyväksiluettavissa edellisten tutkintojen pohjalta, jos jo on yo-tutkinto ei tarvitse ähertää kandin kimpussa, vaan sen saa hyväksiluettua. Nopeasti valmistuvia opiskelijoita siis sisään. Win-win.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivon kovasti, että ulkomailla opiskeltu psykologian kandindaatin tutkinto olisi nyt hyödyksi tässä kohtaa, kun opiskelijoita valitaan suoraan maisterin tutkintoon!
Opintojen jatkaminen on todella vaikeaa Suomessa, niin hieman itsekkäästikin toivon tilanteesta olevan hyötyä tässä.
Vaikken tähän porukkaan kuulukaan, niin täytyy sanoa että olen ihan samaa mieltä. Ihmeellistä että alan kandien täytyy vielä raapustella jotain tilaston laskuja käsin nelilaskimella jossain parhaimmassa kymmenyksessä todistaakseen sopivuutensa alalle. Juuri tästä syystä toivoisikin väylien kehittämistä myös psykologiaan!
Vierailija kirjoitti:
Jos leikitään ajatuksella, että valintakoe toteutuu jonkinlaisena kurssin suorittamisena, niin mitä ajattelette että tämä mahdollinen kurssi sisältäisi? Miniversio pääsykoematskuista? Onko jollain tietoa millaisia nämä tämäntyyppiset valinnat on olleet muissa hakukohteissa?
No huijaustahan näissä on paljon harrastettu, eli toivottavasti tällaista etäkoetta tai muuta ei tehdä. Täälläkin puhuttu vaikka mistä mahdollisuuksista ottaa apulaisia kokeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Minun melestä ei missään tapauksessa kannata lopettaa tilaston opiskelua. Mitään muuta keinoa ei olla näköjään vuosien aikana keksitty erotella hakijoita tehokkaasti, joten ihan varmasti tätä käytetään ei-todistusvalinnassa valittavien erotteluun vaikka mikä poikkeustila on. Mitään sivuoven reittiä avoimen kursseilla tai muuten ei varmasti ole, koska tasasijoilla olevia on ihan liikaa.
Niin, mutta ei vaan yksinkertaisesti taida olla mitään järkevää keinoa, miten jonkunlaisen etäkokeen voisi järjestää järkevästi ja luotettavasti niin, ettei se ole jokin aineistopohjainen koe missä kaikkia materiaaleja saa käyttää. Siksi vähän pelkään ettei tilaston etäpänttäämisestä kuitenkaan nyt ole tänä vuonna hyötyä..
Ei se voi pelkkään etäkokeeseen perustuakaan, päälle pitää tulla esim. normaalin kokeen tasoinen tilastokoe. Mitä nyt olivatkaan tälle vuodelle suunnitelleet.
Etäkokeella voi karsia ne paikan päälle otettavat hakijat. Koska paikkoja on tosi vähän, voi ottaa vaikka kolminkertaisen määrän kokelaita. Vieläkin on ihan hallittavissa oleva joukko.
Vierailija kirjoitti:
Eli soveltuvuus on vaikeasti määriteltävä ja siksi epämääräinen valintaperuste. Vaatii lisäksi jokaisen hakemuksen arvioinnin käsin.
Ei jatkoon tämä idea missään tapauksessa.
Ai oottako niin laiskoja ettei vaa jaksa käsitellä kaikkia hakemuksia :/
Huoh. Miten yliopistossa ollaan niin laiskoja?
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla tilaston lukeminen tyssännyt kun tuli tieto, ettei pääsykokeita järjestetä suunnitellusti?
on varmasti
Peukku ylös: jatkan tilaston pänttäämistä/uskon että tilastomatikka on tänäkin vuonna merkittävässä roolissa sisäänpääsyssä
Peukku alas: en jatka tilaston pänttäämistä/uskon että valinnat tehdään sellaisella tavalla, ettei tilastomatikan pänttäämisestä ole hyötyä
Melkein kaikissa muissa aineissa voi hakea maisterivaiheeseen aiempien opintojen perusteella. En ymmärrä, miksi se juuri psykologiassa olisi mahdotonta.
Itse lopetin nyt tilaston pänttäämisen ja olen siirtynyt sarjojen katsomiseen ja kirjojen lukemiseen. Unifin sivulla lukee kohdassa "Kysymyksiä ja vastauksia", että etäkokeita on mahdoton järjestää näin nopealla aikataululla. Eli etäkoetta ei tule. Toivottavasti keksivät nyt jonkun hyvän ratkaisun tässä vaikeassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen samanlainen. :D Olisihan se kaikin puolin järkevää, että olisi jo olemassa joku reitti. Sen lisäksi, että saadaan nopeasti valmistuva, kielitaitoinen opiskelija, Suomi pääsisi hyödyntämään kansainvälisiä yhteyksiä. Esim. jonkun opettajat ovat voineet olla kansainvälisesti tunnettuja nimiä, alansa huippuja ja hän on saanut oppinsa suoraan heiltä. Aika hassua, että tällainen ollaan valmiita heittää roskiin ja riskeerata, että Suomeen tullessaan tällaiset henkilöt hakeutuvat helpommin sisäänpäästäviin opintoihin. Ei taida olla yliopistojen vika, mutta Valvira vai mikä opetushallitus näistä päättää. Ja sekin vielä, että minulla ainakin Suomi on tukenut ulkomaisia opintojani opintotuen ja -lainan muodossa. Jotenkin outoa, että ensin kannustetaan kansainvälistymään ja sitten nousee seinä pystyyn. No, toisaalta itse tiesin jo ennen ulkomaille menoa, että tällaista tämä on. En lähtenyt sinne (...jäänyt pitkäksi aikaa ja ollut tosi pitkään myös töissä siellä....) sen takia, että pääsisin jotain keploskonstia pitkin Suomeen opiskelee psykkaa! :D
Ymmärrän sun pointtis. Ja en ole myöskään ikinä tajunnut, että miksi tämä on niin vaikeaa Suomessa. Suomessa halutaan väkisin pysyä nurkkakuntaisina. Terveisin opiskelija, joka sai heti paikan Ruotsista alalle, joka ei ole psyka mut suosittu ala kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sun pointtis. Ja en ole myöskään ikinä tajunnut, että miksi tämä on niin vaikeaa Suomessa. Suomessa halutaan väkisin pysyä nurkkakuntaisina. Terveisin opiskelija, joka sai heti paikan Ruotsista alalle, joka ei ole psyka mut suosittu ala kuitenkin.
Ai niin ja tänä vuonna aion hakea vielä Norjaan ja se on solong. Vien osaamiseni sinne. Mulla on myös yksi hyvä koulutus pohjalla Suomesta, mutta turhaan koulutitte mut Suomi. Ku en kelpaa ni en kelpaa. Ooon kans todella kielitaitoinen ja hyvä verkostoituja. Meitsi lähtee paremmille kalavesille. Suomi saa jäädä masentavaan tilaansa ihan itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja tänä vuonna aion hakea vielä Norjaan ja se on solong. Vien osaamiseni sinne. Mulla on myös yksi hyvä koulutus pohjalla Suomesta, mutta turhaan koulutitte mut Suomi. Ku en kelpaa ni en kelpaa. Ooon kans todella kielitaitoinen ja hyvä verkostoituja. Meitsi lähtee paremmille kalavesille. Suomi saa jäädä masentavaan tilaansa ihan itsekseen.
Ai niin ja Ruotsissa yliopistossa oli tosi positiivinen ja kansainvälinen ilmapiiri. Maahanmuuttajatkin on siellä todella kivasti huomioitu ja otettu mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikissa muissa aineissa voi hakea maisterivaiheeseen aiempien opintojen perusteella. En ymmärrä, miksi se juuri psykologiassa olisi mahdotonta.
Missä voi? Korkeintaan voi olla yhteisiä maisteriohjelmia, joihin voi hakeutua eri pääaineilla kandista, mutta alan täysi vaihtaminen taitaa kaikkialla vaatia pääsykokeen..?
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin nyt tilaston pänttäämisen ja olen siirtynyt sarjojen katsomiseen ja kirjojen lukemiseen. Unifin sivulla lukee kohdassa "Kysymyksiä ja vastauksia", että etäkokeita on mahdoton järjestää näin nopealla aikataululla. Eli etäkoetta ei tule. Toivottavasti keksivät nyt jonkun hyvän ratkaisun tässä vaikeassa tilanteessa.
Joo sama täällä, ei inspaa ollenkaan jatkaa tässä tilanteessa. Jos ne tuolloin 22. päivä pamauttaakin jonkun syyn jatkaa tilaston opiskelua niin onhan siinä vielä hyvin aikaa, ja mulla on onneksi jo ihan hyvä pohja.
Mutta toi ristiriitanen viestintä on kyllä kaikista inhottavin juttu tässä koko tilanteessa. Unifin Q&A sanoo ettei etäkoejärjestelmää voida tässä ajassa rakentaa mutta silti voidaan käyttää "digitaalisia valintatapoja"??? Mitä ton nyt edes pitäisi tarkottaa. Ja oikishan ilmoitti heti pitävänsä ehdottomasti esikarsintakokeen netissä, vaan millä järjestelmällä jos sellaista ei kerran ole.
Vähän tuntuu kyllä yhdeltä farssilta tää koko homma :D
Kattoko täältä joku muu tuon A-studion lähetyksen, jossa puhuttiin pääsykokeista? Mitä ajatuksia herätti?
Maisterivaiheen lopussa on 5kk psykologiharjoittelu, joka on siis kokopäivätyö, siihen ainakin tarvitsee sen vapaan omasta päivätyöstä. En ole maisterivaiheen opiskelija, mutta käsitykseni mukaan siinä vaiheessa nimenomaan läsnäoloa vaaditaan, toisinkuin kandivaiheen opinnoissa, jotka voi tehdä halutessaan käytännössä etänä. Jos on pakko olla töissä, niin ottaa sitten vähemmän kursseja lukukaudessa ja tekee opinnot hitaammin, jää vähän paremmin sumplaamisvaraa töiden ja opiskelun kesken.