Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Nyt kannattaa tarttua noihin maksuttomiin avoimen opintoihin ja lukea niin paljon psykaa kuin irti lähtee! Samaten tilastotiedettä (johdatus yhteiskuntatilastotieteeseen 1 ja 2 kattavat suunnilleen holopulkin sisällön) sekä joku sivuaine.
Mitä enemmän opiskelee ennakkoon, sitä vähemmän tarvitsee opiskella tutkinto-opiskelijana! Valmistuu nopeammin/on enemmän aikaa käytettävissä opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään 5000 yhtäaikaista kävijää ei ole palvelulle määrä eikä mikään.
Helsingin yliopistolla on jo kokemusta sähköisestä etäkokeesta, joka kontrolloidaan haastattelulla/lähikokeella. Erona on vain se, että tietojenkäsitteytieteen laitoksen etäkoe kestää monta kuukautta. Siinä on 100 % mahdollisuus, että kaveri tekee sen, mutta juuri siksi on se lähikoe.
Se on hyvä että meillä on niin taitavat haastattelijat, että he osaavat sanoa täsmällisesti kunkin hakijan kohdalla että tämä henkilö x kykeni ilmiselvästi vain 118 pisteeseen etäkokeessa eikä 120 pisteeseen. Huijarit paljastuvat välittömästi...
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa tarttua noihin maksuttomiin avoimen opintoihin ja lukea niin paljon psykaa kuin irti lähtee! Samaten tilastotiedettä (johdatus yhteiskuntatilastotieteeseen 1 ja 2 kattavat suunnilleen holopulkin sisällön) sekä joku sivuaine.
Mitä enemmän opiskelee ennakkoon, sitä vähemmän tarvitsee opiskella tutkinto-opiskelijana! Valmistuu nopeammin/on enemmän aikaa käytettävissä opintoihin.
Eivätkö nuo maksuttomat avoimen opinnot koske vain tutkinto-opiskelijoita?
Ei edes haittaisi jos joku päättäisi tehdä jonkun toisen kanssa kokeen, kuhan saisi itse tehdä kokeen ja nähdä mitä on oppinut tässä vuoden aikana... ei huvita tuhlata toista vuotta taas siihen että saa kokeilla eikä sisäänpääsystä sittenkään mitään takeita. Kun tietää että on antanut kaikkensa niin jos paikka ei aukea ei harmita läheskään niin paljon kuin se ettei ole saanut tilaisuutta näyttää mitä osaa... huoh, en tiedä miten mielenterveys kestää vielä yhden välivuoden lisää mutta ei tässä muu auta M:n papereilla joita ei tyhmänä lähtenyt nostamaan kun pisti kaikki kortit vain pääsykokeen varaan
Miettiikö kukaan teistä, että miten koronahuoli iskee sitten kun on pääsykoevaihe ohi? Minusta tuntuu, että välillä työnnän tehokkaasti korona-ajatukset pois ja istun tilastokirjan äärelle. Välillä kun annan niiden ajatusten tulla, niin tulen niin surulliseksi, että maha meinaa mennä sekaisin. En ole niinkään huolestunut omasta tai Suomen tilanteesta, mutta meillä on perhetuttuja parissa maassa joissa korona on tappanut tosi paljon ihmisiä. Välillä tuntuu rankalta lukea 1000 uutta kuolemaa tänään. Tuntuu ihan käsittämättömän kammottavalta. Toki olen aikamoinen rautahermo ja osaan käsitellä asian. Ehkä kuitenkin vähän enemmän iskee vasten kasvoja sitten kun pääsykokeet/valinnat (missä muodossa sitten ikinä ovatkaan) ovat ohi. Varsinkin jos virus ei ota laantuakseen kesäkuussa tai tulee jotain muita ikäviä yllätyksiä. No, useita kymmeniä rokotteita kehitetään koko ajan ja ovat kuulemma lupaavia. Silti se tuska niissä maissa jotka ovat minulle henk.koht. läheisiä koskettaa.
Te joilta on pyydetty liitteitä, tuleeko Opintopolkuun tieto sitten kun yliopisto on vastaanottanut/käsitellyt liitteenne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tänä kesänä ja noiden tilastojen osalta ei koskaan (paitsi jos haluaa niistä opintomerkinnän).
Jotain hyvääkin koronassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tänä kesänä ja noiden tilastojen osalta ei koskaan (paitsi jos haluaa niistä opintomerkinnän).
Jotain hyvääkin koronassa.
Ei ole kaikki avoimia kaikille, esim Turun yliopiston kurssit ovat vain tutkinto-opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Te joilta on pyydetty liitteitä, tuleeko Opintopolkuun tieto sitten kun yliopisto on vastaanottanut/käsitellyt liitteenne?
Mitä liitteitä?
Vierailija kirjoitti:
Ja miten se oikiksessa kuitenkin toimii? Onko kellään tietoa? Ja onko oikiksessa tehty ennenkin karsiva koe etänä vai nyt koronan takia ekaa kertaa?
Eka kertaa
Täytyy hallita htvin koneenkäyttö jos tenkkapoo tulee niin miten sitten?eli kannattaa jo senkin takia olla kotona joku joka ymmärtää koneen päälle vaikkei muuta ymmärtäisikään siis sitä koetta.
Miksi ei näitä voi vaan suoraa siirtää vuodella tai kahdella? Tästä tehdään foorumeilla liian vaikeaa: 100% todistuksella ja ensivuonna sitten vaikka 70% muita kuin ensikertalaisia todistuslaisia.
Rokotteen kehittämisee ja sen jakeluun kaikille, ympäri maailman, menee positiivisimmissakin arvioissa 1,5 vuotta. Voi siis hyvin kestää vuosia, että päästään takaisin "normaaliin". Voi hyvin olla, että seuraavat vuodet normaali tulee olemaan se, että kaikki koulunkäynti ja kaikki työt, jotka eivät kuulu kriittisiin hoidetaan etänä.
Hesarilla juttu aiheesta. Kieltämättä harmittaa, että kolmannella hakukerralla olen nyt tuhansien tuntien jälkeen pääsemässä suoraan todistuksella sisälle ja opiskelut tullaan 90% varmuudella tekemään etänä ainakin pitkälle tulevaisuuteen, kunnes rokote tai joukkosuoja(johon kestää kauemmin kuin rokotteeseen) helpottaa.
Toki ajatukset ovat vielä enemmän niiden puolella, joihin tämä vaikuttaa terveyden, läheisten ja työpäikan menettämisen osalta. Opiskelujen aloittaminen tai saamisen vaikeutumisem ajatteleminen, kieltämättä, kuulostaa aika itsekkäältä tässä tilanteessa, eikä näistä tosiaan ääneen kehtaakkaan puhua.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006471994.html
Tsemppiä kaikille, pysykää terveenä
"70% muita kuin ensikertalaisia todistuslaisia"
Olisi järjetöntä tehdä oma kiintiö ei-ensikertalaisille ja sulkea ensikertalaiset pois.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli Hesasta sähköposti, jossa todettiin liitteiden olevan kunnossa.
Onkohan mulla mahdollisuus päästä todistusvalinnalla maisterivalintakiintiössä? Alempi korkeakoulututkinto on ja olen suorittanut perusopinnot arvosanoin erinomaiset tiedot ja aineopinnot kiitettävin tiedoin (4). Pitäisiköhän molemmista olla erinomaiset tiedot?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mulla mahdollisuus päästä todistusvalinnalla maisterivalintakiintiössä? Alempi korkeakoulututkinto on ja olen suorittanut perusopinnot arvosanoin erinomaiset tiedot ja aineopinnot kiitettävin tiedoin (4). Pitäisiköhän molemmista olla erinomaiset tiedot?
Ei. Sinne ei ole sellaista valintatapaa.
Vaikka tässä tilanteessa tulisikin, niissä melkein 300 hakijassa on ihan varmasti vähintään 10 sellaista, joilla arvosanat ovat 5. Siksi sinne tuskin todistusvalintaa ikinä tuleekaan.
Vierailija kirjoitti:
Arvostelut vaihtelee riippuen opettajasta, joten arvosanoja ei voida käyttää kriteerinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelut vaihtelee riippuen opettajasta, joten arvosanoja ei voida käyttää kriteerinä.
Riippuu ne arvosanat opettajasta esim. yläkoulussakin (vaikka onhan niille jonkinlaiset yhtenäiset "kriteerit" pyritty luomaan). Silti esim. lukioihin valitaan yläkoulun todistuksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli Hesasta sähköposti, jossa todettiin liitteiden olevan kunnossa.
Kiitti! Kuinka kauan sulla kesti saada se? Mun liitteet meni perille tiistaina, mutta ei ole vielä tullut varmistusta. No vasta pari arkipäiväähän on tässä välissä ollut. Hyvä tietää kuitenkin, että s-postilla lähettävät varmistukset.
Mä alan ottaa asian vähän niin, että jos en tänä vuonna pääse, niin ei voi mitään. On ollut hyvin erikoinen kevät. Vaikka välivuoden takia aikaa taas kuluisi, niin se ois sit vaan hyväksyttävä. Se mitä olen tänä vuonna päntännyt auttaa mua kuitenkin ens vuonna. Se mitä tekisin seuraavana välivuotena, auttaa mua kuitenkin tulevaisuudessa. Olen ajatellut hankkia alaan liittyvää työkokemusta palkallisena tai vapaaehtoistöinä. Olen kuitenkin semisti positiivinen ja uskon enemmän siihen että pääsen sisään (edes vikaan toiveeseen) kuin että en pääse. En jaksa nyt enää stressata, vaan odotan mitä tuleman pitää.