Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
821/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mitenhän valittaisiin ne, jotka eivät ole ylioppilaita..?

Vierailija
822/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä on paras vaan jatkaa tilaston tankkaamista.

Se ei missään tapauksessa mene hukkaan, asiat on ymmärrettävä ja osattava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Eivät taida olla todistusvalinnan piirissä minnekään yliopistossa. Vain AMK:ssa.

Vierailija
824/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä on paras vaan jatkaa tilaston tankkaamista.

Se ei missään tapauksessa mene hukkaan, asiat on ymmärrettävä ja osattava.

Niin no. Itse opiskelin tilaston ihan kunnolla viime keväänä, jäi artikkeleista kiinni etten päässyt sisään. Nyt kun kertailen tilastoa niin huomaan, että on siitä kyllä todella paljon unohtunut. Että vähän turhalta tuntuu nyt taas opiskella sitä, jos koe onkin vasta vuoden päästä...

Vierailija
825/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 500 hengen tilaisuudet perutaan toukokuun loppuun asti. Oletan, että psykankin pääsykokeet menevät tähän kastiin. Hyvästi kouluhaaveille siis tänäkin vuonna...

Vierailija
826/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne buukkaa useampia tiloja pääsykokeita varten. Itse siis olin menossa Messukeskukseen, mutta ei taida onnistua.

Vierailija
827/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeisiin on kuitenki vielä 2kk, toivottavasti tilanne rauhottuis siihen mennessä ja pääsykokeet pystyttäisiin järjestämään.

Vierailija
828/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllähän tiloja löytyy. HY halusi varmasti vain tehostaa (madaltaa omia kustannuksiaan), kun buukkasi Messukeskuksen. Aiempina vuosina on ripoteltu eri luentosaleihin. Ja jos kaikke ne on nyt buukattu joka yliopistossa, niin ehkä pääsykoe siirretään kesäkuun alkuun, kun tiloja on vapaana peruskouluissa, amiksissa ym.

Vierailija
829/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Eivät taida olla todistusvalinnan piirissä minnekään yliopistossa. Vain AMK:ssa.

Arpominen on yksi vaihtoehto. Sitä käytetään Ruotsissa tasatilanteessa. 

Vierailija
830/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllähän tiloja löytyy. HY halusi varmasti vain tehostaa (madaltaa omia kustannuksiaan), kun buukkasi Messukeskuksen. Aiempina vuosina on ripoteltu eri luentosaleihin. Ja jos kaikke ne on nyt buukattu joka yliopistossa, niin ehkä pääsykoe siirretään kesäkuun alkuun, kun tiloja on vapaana peruskouluissa, amiksissa ym.

Toivotaan näin, mutta valitettavasti nään sen skenaarion hyvin mahdollisena että koska tulisi hemmetin kalliiksi järjestellä koko homma uudestaan, niin suosiolla valitaan vaan todistuksella kaikki kun se on yksinkertaista.

Vierailija
831/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arpominen on yksi vaihtoehto. Sitä käytetään Ruotsissa tasatilanteessa. 

Suomessakin, jos tasasijasääntö on sellainen.

Vaihtoehtoja tasatilanteisiin on kolme:

1) Kaikki samalla pisteellä otetaan sisään

2) Ketään tasapisteistä ei oteta sisään, jos kaikki eivät mahdu

3) Arvotaan paikat

Opintopolku tekee tuon paikkoja jakaessaan automaattisesti sen mukaan mikä tasapistesääntö kussakin koulutusohjelmassa on.

Myös muunlaisia tasapisteratkaisuja on tapana tehdä arpomalla. Esim. Kelan edellinen pääjohtaja valittiin kahdesta tasavahvasta hakijasta arvalla.

Vierailija
832/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonko ainoa jota ahdistaa ihan sairaasti tää tilanne? Mulla ei ole mitään mahdollisuutta päästä todistuksella ja oon odottanut koko vuoden, että vihdoin pääsisin tänä vuonna opiskelemaan sen jälkeen kun viime vuonna jäi ihan hilkusta kiinni etten päässyt Helsinkiin :( alan olemaan jo huomattavasti abeja vanhempi ja vasta ens vuonna kouluun pääseminen tarkottais jo kauhean myöhäistä valmistumista..

Vierailija
833/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon sen verran vanhempi (27) että ei niin huoleta jos yksi vuosi kuluu. tässä välissä sitten töitä ja harrastuksia enemmän. Mulla kans ainoa mahdollisuus päästä pääsykokeella sisään.

Jostain syystä on nyt vähän valmistautumisväsymys iskenyt. Tuntuu hankalalta motivoitua opiskelemaan, mutta kaipa se on ymmärrettävää kahden kuukauden tilaston tankkaamisen jälkeen että välillä puuduttaa.

Vierailija
834/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oonko ainoa jota ahdistaa ihan sairaasti tää tilanne? Mulla ei ole mitään mahdollisuutta päästä todistuksella ja oon odottanut koko vuoden, että vihdoin pääsisin tänä vuonna opiskelemaan sen jälkeen kun viime vuonna jäi ihan hilkusta kiinni etten päässyt Helsinkiin :( alan olemaan jo huomattavasti abeja vanhempi ja vasta ens vuonna kouluun pääseminen tarkottais jo kauhean myöhäistä valmistumista..

Oletko joku 24 v? Se on ihan normaali yliopiston aloitusikä.

Vierailija
835/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuminen on ymmärrettävää. Sillä ei kuitenkaan saavuta mitään nyt, asia ei ole meidän käsissämme.

Voi miettiä plan B:n. Esim. avoimessa pystyy lukemaan melkein kandiksi asti. On perusopinnot, aineopinnot vähintään osittain, kieliopinnot ja sivuaineopinnot.

Vierailija
836/8137 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä

https://www.helsinki.fi/fi/ajankohtaista/koronavirustilanne-helsingin-y…

Tämänhetkisen tiedon mukaan valintakokeet järjestetään suunnitelmien mukaisesti. Helsingin yliopisto seuraa koronavirustilannetta aktiivisesti ja varautuu koronaviruksen mahdollisesti tuomiin muutoksiin. Monet valintakokeet ovat yliopistojen yhteisiä, joten yliopistot tekevät yhteistyötä tilanteeseen varautumisessa.

Päätöksiä mahdollisista toimenpiteistä ei vielä ole tehty. Helsingin yliopisto tekee varautumissuunnitelmaa.

Yliopistot noudattavat asiassa viranomaisten antamia ohjeita. Toistaiseksi viranomaiset eivät ole ottaneet kantaa yliopiston valintakokeisiin. Lopullinen tilannearvio voidaan tehdä vasta lähempänä valintakokeita.

Vierailija
837/8137 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhempi on, sitä lyhyempi on yksi vuosi. Nuorelle se on kauhean myöhäistä, vanhemmalle vain yksi vuosi.

Vierailija
838/8137 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaalin kirjoituksia aikaistettu koronan vuoksi.

Kirjoitukset siis päättyvät nopeammin --> todistusvalinnan tulos tulee nopeammin (elleivät sensorit joudu sairauslomalle, onneksi sähköiset kirjoitukset voi tarkistaa helposti kotonakin!)

Muutamalla huolellisella opiskelijalla pissi lukusuunnitelma nyt aika urakalla. Pahoittelut heille.

https://www.ylioppilastutkinto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/908-reaaliai…

Vierailija
839/8137 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääntäkää joku nulle rautalangasta tuon p:n arvon merkitys kun en nyt ymmärrä sitä tuosta, miten se on esitetty tuossa viimevuoden valintakokeessa!

Eli jos tutkittaisiin vaikka kipulääkettä. H0: kipulääke ei auta kipuun ja H1 kipulääke lievittää kipua. p olisi vaikka 0.8. Eli ymmärrän, että p:n arvo tarkoittaisi tässä hylkäänisvirheen todennäköisyyttä, jos 0-hypoteesi hylätään, eli todennäköisyyttä sille, että vaihtoehtoehtoinen hypoteesi on väärä.

Mutta mitä siis konkreettisesti tässä tapauksessa tarkoittaisi tuo "p:n arvo on todennäköisyys havaita tietty aineisto tai tätä poikkeavampi tulos, sillä ehdolla, että 0-hypoteesi on tosi.

Eli mikä olisi tuo tietty aineisto tai tätä poikkeavampi tulos tässä esimerkkitutkimuksessa? Tarkoittaako se, että jos 0-hypoteesi on tosi, on 80% todennäköisyys havaita aineistosta sellainen arvo, että lääke ei ole auttanut? "Tai tätä poikkeavampi tulos.." mikä se sitten olisi? yli 80%? En nyt jotenkaan tajua tätä.

Vierailija
840/8137 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

p-arvo on todennäköisyys sille, että tutkimustulos olisikin sattumaa.

p-arvoa ei voi laskea käsin, koska se on jonkinlaista simulaatiota tuloksista: esim. toistetaan testi 1000 kertaa ja saadaan aina sama tulos --> p-arvo on 0,00 jotain.

Ketju on lukittu.