Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakava-tuloksia on sijoittelussa Opintopolussa!
Nyt niitä alkaa tulla!!! 🤯😶🙀
Mitä tarkoittaa että on sijoittelussa? :D t. Tietämätön
Tulosten ilmoittaminen on vaiheittaista.
1. Yliopisto pisteyttää hakijat.
2. Tulokset tallennetaan Opintopolkuun.
3. Opintopolku sijoittelee paikat: käy listalla olevat hakijat läpi, antaa paikkoja niille, joilla sitä ei vielä ole ja peruuttaa samalla alempia paikkoja, sekä jakaa varasijoja.
4. Hakutulokset näytetään hakijoille - voi tapahtua jopa päiviä edellisen vaiheen jälkeen.Opintopolku käyttäytyy tänä vuonna niin, että kuplajuomaostoksille voi rynnätä jo siinä vaiheessa, kun alemmat toiveet on peruttu. Se tosiaan jostain syystä näkyy ennakkoon. On sitten malja valmiina, kun tietää minkä kaupungin paikalle sen voi nostaa!
Mistä tuon näkee että on sijoittelussa? Jos koodista, niin mistä sieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni hakija koki vääryyttä yliopistojen toiminnasta ja se toi kantelutulvan – nyt apulaisoikeusasiamies kertoo, mitä voi olla luvassa
Tiivistettynä: yliopistoille voidaan sanoa soosoo, jos todetaan että on toimittu lainvastaisesti ja sitten kovasti opitaan jatkoa varten. Käytännön toimenpiteitä turha odottaa.
Tätä yritettiin selittää täälläkin niille muutamalle valitusmeuhkaajalle...
... jos on toimittu lainvastaisesti - enpä usko
Lainoppineet alapeukuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakava-tuloksia on sijoittelussa Opintopolussa!
Nyt niitä alkaa tulla!!! 🤯😶🙀
Mitä tarkoittaa että on sijoittelussa? :D t. Tietämätön
3. Opintopolku sijoittelee paikat: käy listalla olevat hakijat läpi, antaa paikkoja niille, joilla sitä ei vielä ole ja peruuttaa samalla alempia paikkoja, sekä jakaa varasijoja.
4. Hakutulokset näytetään hakijoille - voi tapahtua jopa päiviä edellisen vaiheen jälkeen.Opintopolku käyttäytyy tänä vuonna niin, että kuplajuomaostoksille voi rynnätä jo siinä vaiheessa, kun alemmat toiveet on peruttu. Se tosiaan jostain syystä näkyy ennakkoon. On sitten malja valmiina, kun tietää minkä kaupungin paikalle sen voi nostaa!
Mistä tuon näkee että on sijoittelussa? Jos koodista, niin mistä sieltä?
Sieltä lisätietolaatikoista, mutta se alempi paikka saisi olla jostain muualta kuin samasta yhteisvalinnasta. Muuten se ei välttämättä peruunnu.
Eli alempien toiveiden "opiskelijavalinta kesken" ei tarkoita mitään muuta kuin että se on kesken. Peruuntunut paikka kertoo, että on päässyt johonkin ylemmäs, mutta ei tiedä mihin niistä.
Vituttaa kun tää oli mulla toka hakukerta (en päässyt, vaikkakin hyvin pienestä jäi taas kiinni toiseen vaiheeseen pääsy) ja nyt alkaa sit tulee niitä kommentteja sukulaisilta että "hei hakisit vaikka sairaanhoitajaksi amk:hon, ei tarvii tähdätä noin korkeelle"... Miksei ymmärretä kannustaa? :( Onko tää joku sukupolvijuttu että kun vanhempi sukupolvi ei oo välttämättä elänyt sellasessa omien unelmien tavottelun maailmassa niin paljoa niin koetaan että pitäis nyt vaan johonkin ammattiin tyytyä minkä helposti saavuttaa. No en varmasti tyydy kun oon jo kahdesti päässyt niin lähelle ja kuitenkin unelmaopiskeluala kyseessä..!
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa kun tää oli mulla toka hakukerta (en päässyt, vaikkakin hyvin pienestä jäi taas kiinni toiseen vaiheeseen pääsy) ja nyt alkaa sit tulee niitä kommentteja sukulaisilta että "hei hakisit vaikka sairaanhoitajaksi amk:hon, ei tarvii tähdätä noin korkeelle"... Miksei ymmärretä kannustaa? :( Onko tää joku sukupolvijuttu että kun vanhempi sukupolvi ei oo välttämättä elänyt sellasessa omien unelmien tavottelun maailmassa niin paljoa niin koetaan että pitäis nyt vaan johonkin ammattiin tyytyä minkä helposti saavuttaa. No en varmasti tyydy kun oon jo kahdesti päässyt niin lähelle ja kuitenkin unelmaopiskeluala kyseessä..!
Ihmisillä on kova taipumus ratkoa toisten ongelmia. Ja vieläpä sillä tavalla, että onnistuminen on varmaa. Ei niin, että lopputulos olisi paras mahdollinen.
Anna armoa sukulaisillesi. He eivät tarkoita pahaa tai olla kannustamattomia. Eivätkä varmastikaan tunne ensikertalaiskiintiötä.
Vastaa iloisesti, että menet avoimeen yliopistoon! :)
Vierailija kirjoitti:
Oon kommentoinut tänne aiemmin samasta aiheesta kuin sinä. Mulla on duunariperhe ja -suku ja mä en koe, että he välttämättä ymmärtäisivät, miten tärkeää voi jonkun tietyn alan koulutus ja opiskelu olla toisille ihmisille, kun heille itselle työ ja opiskelu on ollut vain välttämätön paha, joka pitää tehdä, että saa leipää pöytään. Siksi on menty sille ihan ok/kiva -alalle ja odotetaan sitä muiltakin.
Ei myöskään ymmärretä sitä, miten vaikeaa on päästä yliopiston hakupainealalle, koska siihen maailmaan ei ole koskaan tutustunut, kun tosiaan ei ole korkeakouluun hakenut. Siksi voi olla helpompi suositella AMK:n sh-linjaa, koska ne voi monen "ymmärtämättömän" silmin vaikuttaa miltei samalta asialta kuin psyka. Mutta sä ja mä tehdään omat juttumme, eikä anneta muiden mielipiteiden vaikuttaa, koska meillä kaikilla on vain yksi elämä eikä sitä pidä tuhlata muiden odotusten täyttämiseen.
Avoimen väylän tulokset löytyy Opintopolusta.
Hei, te joilla näkyi todistusvalinnan aikoihin opintopolussa teksti peruuntunut, hyväksytty ylemmälle hakutoivelle, mutta ette vielä nähneet sitä, mihin lopulta pääsit. Montako päivää kesti, että saitte tuloksen ja saivatko kaikki varmasti sen jälkeen hyväksytyn paikan? Täällä jännitän, että voinko jo iloita tuon peruuntunut tekstin johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Hei, te joilla näkyi todistusvalinnan aikoihin opintopolussa teksti peruuntunut, hyväksytty ylemmälle hakutoivelle, mutta ette vielä nähneet sitä, mihin lopulta pääsit. Montako päivää kesti, että saitte tuloksen ja saivatko kaikki varmasti sen jälkeen hyväksytyn paikan? Täällä jännitän, että voinko jo iloita tuon peruuntunut tekstin johdosta.
Huomasin logopedian paikkani peruuntuneen lauantaina ja psykologian paikka tuli sitten maanantaina.
Vierailija kirjoitti:
Pääsikö joku täältä? 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsikö joku täältä? 🥰
Minuakin kiinnostaisi tietää. Itse en päässyt. Ärsyttää, kun omat pisteet oli samat kuin alimmat hyväksytyt, mutta silti varasija kymmentä huonompi... :/
Mitä luulette, enteileeko noiden avoimen väylän tulosten tuleminen, että kohta tulis loputkin tulokset? Vai herättelenkö vaan turhia toiveita :D ei kestä pää tätä jännittystä enää
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette, enteileeko noiden avoimen väylän tulosten tuleminen, että kohta tulis loputkin tulokset? Vai herättelenkö vaan turhia toiveita :D ei kestä pää tätä jännittystä enää
Aivan sama fiilis. Olin asennoitunut odottamaan 15.7 saakka, mutta nyt yhtäkkiä tuli sellainen olo, että ne voi tulla milloin vain ja huomaan päivittäväni opintopolkua säännöllisesti... :D
Tietääkö joku miten avoimen väylän pisteet lasketaan ja mitkä oli alimmat hyväksytyt?
Vierailija kirjoitti:
Onko ylempi hakutoiveesi psykologiaa?
Heh. Aika monella psyka siis varasuunnitelmana eikä ykköstoiveena kun paikkoja peruuntuu jengin päästessä lääkikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku miten avoimen väylän pisteet lasketaan ja mitkä oli alimmat hyväksytyt?
Perusopintojen ja aineopintojen ka:t laskettiin erikseen ja sit yhteen. Oisko ollu 5=5p, 4=3p. Alin hyväksytty 6p.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Aika monella psyka siis varasuunnitelmana eikä ykköstoiveena kun paikkoja peruuntuu jengin päästessä lääkikseen.
Ei ole. Helsingin kandissa vain 8 ei ole ykköstoiveessa, ovat pääasiassa maisterihakijoita. Eikä edes keskustella siitä, vaan psykaa alempana olevien toiveiden peruuntumisesta.
Onnea sun hakuihin! 👋
4. Hakutulokset näytetään hakijoille - voi tapahtua jopa päiviä edellisen vaiheen jälkeen.
Opintopolku käyttäytyy tänä vuonna niin, että kuplajuomaostoksille voi rynnätä jo siinä vaiheessa, kun alemmat toiveet on peruttu. Se tosiaan jostain syystä näkyy ennakkoon. On sitten malja valmiina, kun tietää minkä kaupungin paikalle sen voi nostaa!